Gå til innhold

Er du født konservativ eller liberal?


  

37 stemmer

  1. 1. Er du født konservativ eller er du født liberal?

    • Konservativ
      9
    • Liberal
      28


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er født kritisk til dagbladets titler.

 

Sitat:

"But even if genes may provide a blueprint for more liberal or conservative orientations, they are shaped substantially by one's environment over the course of development," he added.

Ja det er jo sant det. Jeg er vel selv skeptisk til aviser også, da det er feilbarlige mennesker som skriver dem, men Dagbladet fikk jo med det du beskriver her i den artikkelen jeg lenker til. =)
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Godt spørsmål egentlig. Hva er kommunisme (Rødt) innenfor disse mon tro? :hmm: Har aldri forstått begrepene egentlig.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Godt spørsmål egentlig. Hva er kommunisme (Rødt) innenfor disse mon tro? :hmm: Har aldri forstått begrepene egentlig.

Rødt er begge deler. Har vel forsåvidt ikke noe med det å gjøre. Konservativ og liberal er vel to forskjellige holdninger, og tenkemåte. Liberal betegner vel mennesker som er tolerante, åpne, og som jobber imot frihetsidealer, og er vel mye mer fleksible enn de konservative. De vil forandre til det bedre, i mye større grad enn de konservative osv.

 

De konservative vil ikke ha så mye forandringer, selv ikke når de blir konfrontert med vitenskaplige fakta som taler for at en forandring vil føre til det bedre, osv. De er vanligvis ganske selvsikre, autoritære og formynderske. De er gammeldagse i sin tenkemåte.

 

Det er slik jeg oppfatter de fleste konservative i alle fall.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Da tror jeg vil si jeg er liberal. :) Takk for en veldig god forklaring Torbonello! :D

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

du trenger ikke være konservativ fordi om du er kommunistisk(det er for så vidt mulig å være liberal fordi om du er kommunistisk, men det er heller ikke nødvendig, selvfølgelig)

Du sa at du hadde SV-Hjerne, og SV, ønsker å frata oss nordmenn så mye frihet som overhodet mulig. Jeg missliker SV mest av alle partiene på stortinget, bortsett fra Arbeiderpartiet, som jeg missliker enda mer. Begge to er overformyndeske og tror de har fasiten på hva som er rett og galt, og vi trenger alle de lovene de prakker på oss. Mot vår vilje!

 

Dette blir det heldigvis en slutt på til valget! Folk er møkkalei både SV, AP, og SP. SP er vel de jeg missliker minst av de tre, men det er vel fordi de ligger nærmere mitt Venstre.

Lenke til kommentar

Da tror jeg vil si jeg er liberal. :) Takk for en veldig god forklaring Torbonello! :D

Ja, du er det. Om du da ikke ønsker å prakke på oss en hel drøss av regler. Men Rødt er jo enig i mye av det jeg står for, når det gjelder liberale (sosialpolitikk) syn på ditt og datt. På det rent sosiale plan (ikke sosialistisk) så er vel Rødt og Venstre svært like, altås når det gjelder de liberale verdiene...

Så ja, du er nok liberal, men du er en Liberal radikal revolusjonist.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Så ja, du er nok liberal, men du er en Liberal radikal revolusjonist.

 

Liberal radikal kommunist* ;)

Jeg er for en revolusjon, en kommunistisk.

 

Men jeg lurer egentlig på hvorfor Rødt som oftest kalles så utrolig radikal, er ikke samme rettigheter for alle og en, en tanke som også ligger i tankene til denne regjeringen?

 

Du sa at du hadde SV-Hjerne, og SV, ønsker å frata oss nordmenn så mye frihet som overhodet mulig. Jeg missliker SV mest av alle partiene på stortinget, bortsett fra Arbeiderpartiet, som jeg missliker enda mer. Begge to er overformyndeske og tror de har fasiten på hva som er rett og galt, og vi trenger alle de lovene de prakker på oss. Mot vår vilje!

Dette blir det heldigvis en slutt på til valget! Folk er møkkalei både SV, AP, og SP. SP er vel de jeg missliker minst av de tre, men det er vel fordi de ligger nærmere mitt Venstre.

 

Det jeg ikke liker ved SV er jo at de ikke står for hva de sier. De sier f.eks at de er imot imperialisme, og krigføring, men samtidig sitter dem i en regjering som er med i krigen i Afghanistan. (Nå er jeg faktisk for den krigen, men samtidig så er jeg imot krig generelt. Jeg mener Afghanistan krigen er nødvendig for å skape et bedre samfunn i Afghanistan. Nå vet jeg at Rødt har som hovedfokus å stoppe den krigen, men så kan en ikke være enig med 100% av parti programmet.)

 

Styrke FN. Norge skal ikke delta i krigføring i NATO-regi, men i stedet arbeide for å styrke FNs fredsbevarende rolle.

 

Økonomisk og sosial ulikhet, ulik tilgang på ressurser og skjevfordeling av makt er de viktigste årsakene til krig og konflikt. Stormakters militære og økonomiske dominans er en av de viktigste grunnene til underutvikling og manglende sosial og økonomisk framgang i mange land. De største statene søker å oppnå kontroll over strategisk viktige ressurser og områder, i verste fall med krig som redskap.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Arbeiderpartiet anerkjenner kapitalismen til en viss grad, det gjør ikke rødt.

 

Var det ikke slik at AP en gang i tiden faktisk sa at de ville bli bukt med kapitalisme? Nå har jeg ingen kilder som tilsier det..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...