Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

12volt Vekselretter gir 319 volt ut


Anbefalte innlegg

Hei.

Har en 300W vekselretter (ring powering power source 300w).

Når jeg måler på utgangen med ca. 90W last at spenningen er 319 volt.

Måler det samme med et multimeter og med en spenningstester.

 

Jeg vet at vekselretteren ikke klarer å produsere en like pen sinus som i stikkontakten, fordi den hakker opp likespenningen til pulser.

 

Kan det være at multimeteret mitt ikke klarer å måle riktig?

 

eller skal det kunne måle utgangen korrekt, og min vekselretter er ødelagt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Multimeter måler stort sett kun korrekt RMS på AC om det er sinus. Hvis du har en forvrengt bølgeform kan det hende at det er toppverdien som blir målt. På 230V skal den være 325V, så hvis min misstanke er tilfelle er det toppverdien du måler og ikke RMS.

 

Hvilket multimeter bruker du?

Endret av Nedward
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekk at multimeter står på ACV. Sjekk og HZ hvis du ha mulighet.

 

Det står på AC.

Måler 50Hz både i i stikkontakten og i ut fra vekselretteren

 

Multimeter måler stort sett kun korrekt RMS på AC om det er sinus. Hvis du har en forvrengt bølgeform kan det hende at det er toppverdien som blir målt. På 230V skal den være 325V, så hvis min misstanke er tilfelle er det toppverdien du måler og ikke RMS.

 

Hvilket multimeter bruker du?

post-43218-0-06317200-1372028062_thumb.jpg

Litt dårlig bilde, men begge viser 289V

Spenningstester fra elfa, og et CHY 17 multimeter fra videregående.

http://shpat.com/doc...fa/07604440.pdf

 

 

 

 

 

Har du en 230V glødelampe tilgjengelig? Om den lyser med korrekt styrke er volt RMS korrekt. Noe annet er at du kan ha spenningspeeker som kan ødelegge f.eks. elektronikk. Hva slags last har du i dag? 'Feil' last kan også gi feile måleresultat.

begger viser 289V når jeg har en lampe tilkoblet (lystoffrør)

Når jeg koblet til en lenovo laptoplader som er på 90W fikk jeg 319V på multimeteret.

 

Har også en APC UPS som justerer opp eller ned spenningen for å holde en stabil spenning ut, prøvde å koble til denne, og den ville ikke engang starte opp.

 

Mobilladere, kameraladere og laptopladere går fint uten problemer, men de er også veldig greie når det kommer til inputspenning.

 

Vekselretteren heter: "ring powering power source 300w"

Lenke til kommentar

Snip

begger viser 289V når jeg har en lampe tilkoblet (lystoffrør)

Når jeg koblet til en lenovo laptoplader som er på 90W fikk jeg 319V på multimeteret.

Snip

En glødelampe som lyser korrekt vil fortelle at du riktig spenning effektmessig. Lysstoffrør, motorer elektronikk mm., med måleinstrument vil antagligvis gi mere eller mindre feile svar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En glødelampe som lyser korrekt vil fortelle at du riktig spenning effektmessig. Lysstoffrør, motorer elektronikk mm., med måleinstrument vil antagligvis gi mere eller mindre feile svar.

Fant en 25W glødelampe. I veggen og fra vekselretteren lyser den ca. like sterkt, mulig litt sterkere fra vekselretteren, men det er bare så vidt det er merkbart. Ser ut som den fungerer greit :)

 

Det kan også være greit å nevne at de fleste billige vekselrettere benytter seg av modifisert sinus, som ikke er optimalt for mye elektrnisk utstyr uten kondensator.

https://www.google.no/search?q=modified+sine+wave+inverter+vs+pure+sine+wave+inverter&oq=modified+sine+wave+inverter+vs+&aqs=chrome.1.69i57j0l3j69i62.10418j0&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...