Gå til innhold

Kontrakt ikke i henhold til muntlig avtale. Råd ønskes.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har snakket med en mulig arbeidsgiver. Han ga meg ett muntlig og skriftlig tilbud på e-post som omfattet en årslønn på 515 000 brutto.

 

Etter å ha godtatt dette sender han meg ett utkast på en kontrakt hvor det står bruttolønn 515 000. MEN lengre nede står det at 2% av bruttolønnen trekkes, og settes av til pensjonssparing. Dermed blir min utbetalte bruttolønn altså ikke mer enn 504 700.

 

Jeg synes ikke dette var så greit, og lurer på hva jeg skal gjøre. Jeg har ikke skrevet under enda, men hva er normalt?

 

Min forrige arbeidsgiver betalte inn 5% til pensjonssparing, og dette var i tillegg til lønnen vår. Det var ikke trekt fra lønnen vår.

 

Hva kan jeg "kreve"? Har jeg noen "rett" til å si at kontrakten ikke er i henhold til avtalen vi ingikk, eller er kontrakten i henhold til avtalen engentlig?

 

Setter pris på å få svar kjapt på dette.

 

Takker på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, og takk for svar.

 

Arbeidsgiveren min i dag gir oss bruttolønn, og så tar han selv kostnaden ved innbetaling uten å trekke denne fra lønnen. Denne har han justert opp til maksimalt beløp på 5%.

 

Den nye arbeidsgiveren (BKK), trekker 2% av lønnen og bruker dette som innbetaling. Han har i tillegg en pensjonskasse som skal gi god avkastning da, og tilsvarer visstnok mer enn de 5% min nåværende arbeidsgiver innbetaler. I følge ha selv nærmere 15%.

 

Men uansett. Jeg synes at det var skuffende å få oppgitt en bruttolønn på 515 000, og så oppdage når kontrakten kom at min utbetalte bruttolønn ikke blir mer enn 504 700. Jeg trodde det var vanlig at arbeidsgiver skulle ta kostnaden ved dette, og ikke den ansatte.

 

Mulig jeg tar helt feil?

Hva sier dere andre? Noen som vet hva som er rett og galt?

Lenke til kommentar

Jeg har lest litt lover og regler:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/ad/dok/regpubl/otprp/2008-2009/otprp-nr-54-2008-2009-/7/2.html?id=552660

 

Slik jeg forstår det, er det lov å trekke arbeidstaker 2-4% fra lønnen. Dette er fordi at disse pengene går til BKK sin egen pensjonskasse. Dette er det som kalles en "obligatorisk tjenestepansjon".

 

Om du jobber i offentlig sektor og opparbeider deg "offentlig tjenestapansjon" har ikke arbeidsgiver rett til å trekke deg i lønn for dette.

 

Det er slik jeg forstår loven, men det er en tett vegg med tekst, så ikke bli forundret over at jeg har lest feil :p

Lenke til kommentar

Jeg har lest litt lover og regler:

http://www.regjering....html?id=552660

 

Slik jeg forstår det, er det lov å trekke arbeidstaker 2-4% fra lønnen. Dette er fordi at disse pengene går til BKK sin egen pensjonskasse. Dette er det som kalles en "obligatorisk tjenestepansjon".

 

Om du jobber i offentlig sektor og opparbeider deg "offentlig tjenestapansjon" har ikke arbeidsgiver rett til å trekke deg i lønn for dette.

 

Det er slik jeg forstår loven, men det er en tett vegg med tekst, så ikke bli forundret over at jeg har lest feil :p

 

Statlig ansatt blir trekt 2% i pensjon, derfor det blir oppgitt lønnstrinn og ikkje sum, då det er tydeleg av lønnstabellen at det blir trekt 2%. Det eg har vore vant til i det private er at summen kontrakta har oppgitt er lønna men at arbeidsgiver har då betalt inn 2-5% av den summen til pensjonssparing.

Eit kompromiss eg har vore med på er at pensjonssparing har blitt oppgradert der deler av lønnsauken har gått til å auke persjonssparinga i staden for til utbetalt lønn.

 

Om det er det BKK eg kjenner så har dette ein offentleg "arv" og det kan ligge rutiner f.eks måten pensjonssparing blir praktisert som ligger tilbake frå "gamle" dager då det var Bergenhalvøyens kommunale kraftselskap.

Lenke til kommentar

Dessverre for deg er pensjonssparing lovpålagt.

http://www.dinside.n...er-pengene-dine

 

Men du setter nok pris på denne plikten når du blir gammel :)

 

Det er helt riktig ja, og det er jeg klar over. Spørsmålet dreier seg mer om kontrakten jeg har fått er ihht. avtalen vi har laget. Da tenker jeg på om det er lov å oppgi bruttolønn som en sum som inkludrerer den faktiske lønnen du får pluss 2% som så skal trekkes fra til pensjonssparing.

Lenke til kommentar

Statlig ansatt blir trekt 2% i pensjon, derfor det blir oppgitt lønnstrinn og ikkje sum, då det er tydeleg av lønnstabellen at det blir trekt 2%. Det eg har vore vant til i det private er at summen kontrakta har oppgitt er lønna men at arbeidsgiver har då betalt inn 2-5% av den summen til pensjonssparing.

Eit kompromiss eg har vore med på er at pensjonssparing har blitt oppgradert der deler av lønnsauken har gått til å auke persjonssparinga i staden for til utbetalt lønn.

 

Om det er det BKK eg kjenner så har dette ein offentleg "arv" og det kan ligge rutiner f.eks måten pensjonssparing blir praktisert som ligger tilbake frå "gamle" dager då det var Bergenhalvøyens kommunale kraftselskap.

 

Riktig det. Det er Bergen Kommunale Kraftselskap det er snakk om.

 

Jeg er også vant til at arbeidsgiver betaler inn pensjonssparingen utifra hvor høy lønn du har, og ikke trekker dette av fra din lønn. Derfor synes jeg det var rart å oppgi en bruttolønn på e-post, og når kontrakten kommer står det at de trekker 2% fra lønnen som skal gå til pensjonskassen.

Endret av mind_viruz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...