Gå til innhold

Hvilket marked har størst potensial mtp å starte bedrift?


Anbefalte innlegg

Hvilket marked er det potensielt mest å tjene/enklest å lykkest i? Har lenge tenkt på å starte nettbutikk med salg av kosttilskudd etc, men med mer ettertanke er vel det ett marked med ekstremt stor konkurranse og vanskelig å lykkest i? Hvor stor egenkapital må en regne med å måtte ha for å starte nettbutikk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket marked er det potensielt mest å tjene/enklest å lykkest i? Har lenge tenkt på å starte nettbutikk med salg av kosttilskudd etc, men med mer ettertanke er vel det ett marked med ekstremt stor konkurranse og vanskelig å lykkest i? Hvor stor egenkapital må en regne med å måtte ha for å starte nettbutikk?

 

Hadde det vært et godt svar på dette ville det allerede vært noen som har etablert seg i markedet. Du må finne et marked der konkurrentene har relativt liten makt. For å finne det mest attraktive markedet kan du ende opp med mange timer/dager/måneder med research av markeder.

 

Hvor mye du trenger i startkapital kommer selvfølgelig an på hva du velger å selge. Stor forskjell når det kommer til om du skal selge biler eller minnepenner.

 

Ettersom du kommer og spør et slikt spørsmål på et offentlig forum kan det virke som om du ikke har nok kompetanse til å starte en egen bedrift. Hvis du først starter en vil det isåfall kun handle om flaks om du kommer noe langt. Husk at alt innenfor økonomi handler om spekulasjoner og sjansespill. Se på aksjemarkedet som et eksempel. For amatører vil det kun handle om flaks dersom du vinner eller taper. De som faktisk vinner mye er de med kompetanse. For disse vil det også være et sjansespill, men de sitter på kompetanse som gjør dem mer rustet. Det virker dessverre ikke som om du har denne kompetansen.

Lenke til kommentar

Godt svar, men du overdriver nok litt. Selv om det kanskje ikke virket sånn, så ville jeg ikke ha noen fasit på hvilket marked man tjener mest penger ved å etablere seg i, men forslag til markeder der konkurransen er stor og tøff å etablere seg i, samt markeder der konkurransen ikke er like tøff og er potensielt lettere å etablere seg i.

 

Alle må starte en plass, men å si at det vil handle bare om flaks om jeg starter opp bedrift blir bare latterlig. Hva baserer du dette på? Ett lite innlegg på ett internettforum? Du har kanskje fått ett lite inntrykk av min kompetanse på bakgrunn av posten(e) mine, men å konkludere på den måten blir bare for dumt.

 

Jeg er veldig godt kjent med det du nevner i ditt siste avsnitt, men er ikke helt enig. For amatører vil det selvsagt bare handle om flaks, men for de med god kompetanse vil ikke det være ett sjangsespill på lang sikt. På kort sikt kan det være det, men i det lange løp vil du vinne om du har kompetansen til det. Man kan sammenligne det med poker. En profesjonell pokerspiller kan tape store penger på kort sikt mot en amatør på grunn av varianse, men i det lange løp vil den profesjonelle spilleren vinne, og amatøren tape uavhengig av flaks eller ei.

 

EDIT: Og når det kom til egenkapital så tenkte jeg selvsagt på det markedet jeg selv nevnte, bransjen for kosttilskudd.

Endret av Henholland1
Lenke til kommentar

Beklager. Ser at svaret ble litt trassig. Jeg anbefaler selvfølgelig alle å begi seg ut på eventyret dersom de ønsker det. Det vil gi deg enorme mengder erfaring som er nyttig videre uavhengig om du lykkes eller ikke. Husk bare at du ikke må forvente stor profitt med det første. Dersom du gjør ting riktig vil dette komme med tiden. Du må starte i det små.

 

Har du noen form for utdannelse innenfor markedsføring eller entreprenørskap, eller holder du på med vgs? Vil bare vite hvilke bakgrunnskunnskaper du har. Det er nemlig veldig mye å ta hensyn til dersom du ønsker å bli konkurransedyktig i et marked.

Lenke til kommentar

Beklager. Ser at svaret ble litt trassig. Jeg anbefaler selvfølgelig alle å begi seg ut på eventyret dersom de ønsker det. Det vil gi deg enorme mengder erfaring som er nyttig videre uavhengig om du lykkes eller ikke. Husk bare at du ikke må forvente stor profitt med det første. Dersom du gjør ting riktig vil dette komme med tiden. Du må starte i det små.

 

Har du noen form for utdannelse innenfor markedsføring eller entreprenørskap, eller holder du på med vgs? Vil bare vite hvilke bakgrunnskunnskaper du har. Det er nemlig veldig mye å ta hensyn til dersom du ønsker å bli konkurransedyktig i et marked.

 

Har ingen utdanning utover vgs, hadde 1 år med markedsføring og 2 år med økonomi og ledelse der, så det er vel det nærmeste jeg kommer noen "utdanning" som kan være til hjelp når det kommer til å starte opp nettbutikk. Forstår hva du mener og kommer til å måtte sette meg inn i mye før jeg eventuelt starter opp noen bedrift, takk for gode svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...