Gå til innhold

Er det egentlig smart å sage av kontakten til skjermkortet? (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Ingen grunn til å føle seg "straffet" eller klage med mindre man allerede betaler abonementet og føler seg lurt.

 

Dette er tilbudet HW har, liker du det ikke så gå ett annet sted. Som tidligere nevnt av andre er det mange år siden HW gikk i dass. Med dinside journalistikken kom også dinside brukeren til forumet. Det skal dog nevnes att forumet fortsatt er milevis foran selve siden hva angår både faglig og underholdende innhold så helt forferdelig er det nå ikke enda.

Det er vel som en annen kommenterte i tråden her, de som har vert mange år på forumet har en slags romantisert utgave av hardware.no i hodet. Vi drev å lagde egne fastvarer for overklokking, man overklokket med fasekjølere. Det var tider vi liker å tenke tilbake på.

 

Men samtidig så er den tiden på vei inn i arkivet. PC-salget daler, stasjonære maskiner blir mindre å mindre populære. Samtidig prøver HW å få et bredere appellgrunnlag, på bekostning av den "harde kjernen". Ikke tro at de som klager ikke liker hw.no, det er kanskje de som hittil har likt hw.no best.

 

Men nå blir de sperre ute, med mindre de betaler. Greit nok at noen kan si: Dere kan jo betale! Men man betaler for så mye annet her i verden. Jeg har for eksempel nedprioritert raskere nett. Jeg har jo mye disponibel inntekt etter alt er betalt, men det er alltid en kost/nytte del også.

 

Videre er jo saken den at jeg også er lei av å bale med stasjonære pcer. Så jeg har ikke dne samme interessen. Interesse for tekniske ting har eg, men det er på et helt annet nivå enn det brede appellgrunnlaget man nå satser på.

 

Altså fases jeg og de andre nerdene ut, i praksis. (slik jeg ser det i alle fall).

Men det er ikke mitt nettsted, så jeg godtar meldingen om at man ønsker å endre brukermassen sin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uavhengig av AdBlock o gslike verktøy: jeg er av den oppfatning at eierne av hardware uavhengig av "reklame-blokk argumentet" ville ha innført denne modellen med betaling.

 

Jeg er ikke interessert. Som nevnt finnes det andre steder som uansett bidrar med det jeg trenger å vite, og som er tidlig ute samt er svært kompetente i det store utland. Glansdagene her er forbi, og det er nok oveklokking og tweaking, fasekjøling, vann og grilling av minnemoduler av typen VX også...

Endret av Din_Laban
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forumet har antakelig bidratt til å bremse brukerflukten en smule.

 

Synende PC-salg er vel neppe representativt for de mer harbarkede PC-brukere som stort sett aldri kjøper PC, kun komponenter i "løs vekt".

 

Det er ikke mange måneder siden jeg startet med å blokkere reklamene på HW.no. Etter 7-10 (Det kan diskuteres når kvaliteten begynte å synke, men det var ialleall et sted mellom 2003 og 2006.) år med synkende kvalitet følte jeg behov for å vise min misnøye.

 

Jeg kan overleve brutale mengder med reklame, men nettstedet som jeg var glad i og har brukt i 15 år har blitt ræva. Det er vanskelig å ikke titte innom etter 15 år med jevn bruk. Enten så må nivået opp på dette nettstedet eller så må jeg blokkere tilgangen for å hindre at jeg vender nesen innom av gammel vane.

 

Greit at HW.no ønsker å treffe i bredden, men da må det nesten komme i tillegg til det som engang var med mindre folkene bak synes det er ok å pisse oppetter ryggen på brukerne som var der i den spede begynnelse.

 

Det verste her er overskriftene, ingressene og avsnittsoverskriftene. Å lese disse er verre enn å stikke en gaffel i en verkebyll som lider på tredje måneden.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kvalitetsmessig så har innholdet på siden dalt nedover sakte men sikkert de siste 7-8 årene etter at de ble kjøpt opp av Orkla. Husker jeg rett så ble dette spådd ganske kjapt som en konsekvens av oppkjøpet.

 

Reklamen har jeg aldri brydd meg om, at nettsider trenger annonser for å overleve er ikke noe nytt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Dette er ikke diskusjonen om hva som kom først av høna og egget. Reklamen kom før ad-block, og ad-block er en konsekvens av reklamen. Vi vill ikke ha den og vi vil ikke kaste vekk båndbredde på den.

Selv har jeg aldri respondert på noen som helst form for reklame, så all reklame er reint tap for de som produserer den reklamen. Jada jeg vet undersøkelser sier noe annet, men det må de også si for å rettferdiggjøre reklame.

 

HW.NO var reklamefri i mange år, før blårussen fikk kloa i nettsiden. Etter det skulle de tjene penger. For å tjene mest mulig, er det viktig å holde kostnaden nede, og inntektene oppe. Differansen kalles overskudd.

I blårussens verden er det knekkende likegyldig i hvordan dette gjøres, bare overskuddet blir høyt nok.

 

Jeg kaster ikke vekk en byte av min månedlige grense på reklame av samme grunn, jeg er knekkende likegyldig i om blårussen får tallene til å stemme.

 

HW.NO vil bestå. Når blårussen er lei, så selger de sidene til noen som bryr seg mer om innholdet, enn om overskuddet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er ikke diskusjonen om hva som kom først av høna og egget. Reklamen kom før ad-block, og ad-block er en konsekvens av reklamen. Vi vill ikke ha den og vi vil ikke kaste vekk båndbredde på den.

Selv har jeg aldri respondert på noen som helst form for reklame, så all reklame er reint tap for de som produserer den reklamen. Jada jeg vet undersøkelser sier noe annet, men det må de også si for å rettferdiggjøre reklame.

 

HW.NO var reklamefri i mange år, før blårussen fikk kloa i nettsiden. Etter det skulle de tjene penger. For å tjene mest mulig, er det viktig å holde kostnaden nede, og inntektene oppe. Differansen kalles overskudd.

I blårussens verden er det knekkende likegyldig i hvordan dette gjøres, bare overskuddet blir høyt nok.

 

Jeg kaster ikke vekk en byte av min månedlige grense på reklame av samme grunn, jeg er knekkende likegyldig i om blårussen får tallene til å stemme.

 

HW.NO vil bestå. Når blårussen er lei, så selger de sidene til noen som bryr seg mer om innholdet, enn om overskuddet.

 

Så, du vil ha gode artikler, av gode journalister, og helst mange av dem, men vil ikke betale for det i form av enten reklame eller månedlige avdrag?

 

Du vil altså ha pose og sekk, pluss enda flere frynsegoder?

Huff, glad kommunister ikke styrer verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det er vel heller økende forventninger til kvaliteten som med alt annet i teknologiens verden.

For eksempel:

Mobiltelefonene.. unnskyld, smarttelefonene blir raskere, skjermen større og ytelsen skyter i været. Samtidig forventer vi at batteriet skal vare lengre enn det gjør idag.

"alt var bedre før" prinsippet gjelder artikler og.

 

Se på artiklene noen år tilbake og vurder selv. Er artiklene bedre enn nå? Er de bedre fordi du fantaserte og siklet mer på teknologien du ikke hadde? Jeg mener at i de yngre år så var verden full av ny teknologi å utforske.

 

Om vi skal fortsette denne diskusjonen foreslår jeg at en moderator bruker litt magi og oppretter en egen tråd så denne artikkelen får ha kommentarfeltet sitt i fred. :)

For meg er HW-nettverket i dag ikke verdt mer enn det et lite knippe erfarne og intelligente power users produserer i forumet. Og det gjør de helt kostnadsfritt av egen vilje på sin fritid.

Interessante analyser, tester og nyheter finner jeg andre plasser, f.eks Anandtech. HW.no-journalistene mangler engasjement, vilje, interesse og kompetanse til å nærme seg slike sider. Når journalistene som ansettes er utdannet journalister i stedet for ingeniører, så blir det sånn.

Endret av endrebjo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet med at folk skriver frivillig her er at de gir ufortjent verdi til nettstedet mens de hadde vært bedre tjent med å starte en blogg med kommentarfelt eller til og med et forum på eget domene for en femhundrelapp i året. De mest aktive her skriver daglig nok til å fylle 3-4 blogger, isteden gir de bort all verdiskapningen til noen haier som har kjørt nettstedet i dass.

Endret av BadCat
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Så, du vil ha gode artikler, av gode journalister, og helst mange av dem, men vil ikke betale for det i form av enten reklame eller månedlige avdrag?

 

Du vil altså ha pose og sekk, pluss enda flere frynsegoder?

Huff, glad kommunister ikke styrer verden.

Det var slikt før....

Og ja det som er på nettet, er gratis for det meste.

Å betale for noe som man får gratis er jo ren skjer galskap...

Å betale for noe man ikke vil ha, er enda verre...

Å betale for å slippe å bli terrorisert, kalles for plyndring...

 

Min båndbredde og kvota kaster jeg ikke vekk på ting jeg overhodet ikke vil ha eller på noen måte ønsker på min maskin.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Problemet med at folk skriver frivillig her er at de gir ufortjent verdi til nettstedet mens de hadde vært bedre tjent med å starte en blogg med kommentarfelt eller til og med et forum på eget domene for en femhundrelapp i året. De mest aktive her skriver daglig nok til å fylle 3-4 blogger, isteden gir de bort all verdiskapningen til noen haier som har kjørt nettstedet i dass.

Dagens samling av all erfaring på én plass er en stor styrke. Det blir fort fragmentert hvis folk skal ha sine egne blogger ol. Og å starte et nytt og suksessrikt forum er også vanskelig. Uten nok innhold i oppstarten blir det ufattelig kjedelig og sannsynligvis et dødfødt prosjekt.

Også er det ikke alle de interessante brukerene som produserer så store mengder heller. Noen av de mest interessante jeg vet om skriver kanskje noen få innlegg i måneden, og det kan gå måneder mellom hver gang.

 

Men hvis det skulle vise seg at forumet også går HW-veien etter hvert, blir det nok nødvendig med et skifte. Kanskje jeg skal kjøpe meg et kult domene. :hmm:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det var slikt før....

Og ja det som er på nettet, er gratis for det meste.

Å betale for noe som man får gratis er jo ren skjer galskap...

Å betale for noe man ikke vil ha, er enda verre...

Å betale for å slippe å bli terrorisert, kalles for plyndring...

 

Min båndbredde og kvota kaster jeg ikke vekk på ting jeg overhodet ikke vil ha eller på noen måte ønsker på min maskin.

 

Du vet at menneskene som skriver artikelene er lønnet, og uten inntekter er det vanskelig å lønne dem?

 

For engelskspråkelige sider er det uendelig enklere, for de når ett MYE større publikum, mens norske sider bare når 5 millioner. Ergo, skal de ha samme kvalitet som engelskspråkelige sider, så må de tjene inn mere $ pr leser.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Enda en gang Taake89. Les hva jeg skrev om hvordan det var før..... Før reklamen..... Det er ingenting i veien for at denne siden kan bli slik den en gang var....

En gang i tiden var det inntekter pr. klikk, men sidene lagde da programmer som genererte klikk og dermed undergravet de inntektsystemet for fremtiden...

Lenke til kommentar

Enda en gang Taake89. Les hva jeg skrev om hvordan det var før..... Før reklamen..... Det er ingenting i veien for at denne siden kan bli slik den en gang var....

En gang i tiden var det inntekter pr. klikk, men sidene lagde da programmer som genererte klikk og dermed undergravet de inntektsystemet for fremtiden...

 

Hva som var før er vel irelevant, da vi ikke lever i fortiden. Kos innimellom å tenke tilbake, men siden vi lever i nuet må vi vel gjøre det beste ut av situasjonen?

 

Jeg ser på det som å gi og ta. De får inntekter, jeg får lesestoff. Grei deal for meg i alle fall.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

De får ikke inntekter og går konkurs. Sidene kjøpes opp av entusiaster og driftes på samme måte som før reklamen... Burde jo være grei deal det også for deg fordi du kan regne med det er skikkelige artikkler du får...

Lenke til kommentar
Du vet at menneskene som skriver artikelene er lønnet, og uten inntekter er det vanskelig å lønne dem?
Kvaliteten på forumet er langt høyere enn artiklene, til tross for at forumbrukerene ikke er lønnet med en eneste krone.

Moro-artikler som denne var det flust av i overklokking.no-perioden. Ekte engasjement og kompetanse produserer alltid bedre enn en standard 8 til 4-jobb etter 3 år med journalistikk på høgskolen.

 

Hjernedød videreformidling av pressemeldinger har vi hatt hos itavisen og dinside i over et tiår. Å skulle livnære en stadig voksende stab på noe så idiotisk har aldri vært bærekraftig. Spesielt ikke med en eier i ryggen som krever større og større overskudd.

Endret av endrebjo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De får ikke inntekter og går konkurs. Sidene kjøpes opp av entusiaster og driftes på samme måte som før reklamen... Burde jo være grei deal det også for deg fordi du kan regne med det er skikkelige artikkler du får...

 

Det er lov å ønske, og i en perfekt verden hadde det nok skjedd.

Jeg leser dog for det meste kommentarfeltene, og der lærer man mye. Så for meg er artikkelene lett lesestoff, også fordyper man seg i kommentarfeltene.

 

Jeg tror det blir veldig vanskelig å få hw.no til å holde samme faglige høyde som feks anandtech nettop fordi norge er ett bitte lite land, og det er noe av problemene man har av å være så små.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...