Gå til innhold

Kjønnsnøytralverneplikt, bra eller dårlig?


Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/Men-ikke-alle-er-like-glade---7229759.html#.UbrdLvn7CZA

 

Idag blir verneplikten kjønnsnøytral, og jenter må gjennomføre førstegangstjeneste på lik linje med gutter. Er det virkelig en god ting å gjøre.

 

Eg meiner forsåvidt at det er riktig at jenter skal ha samme plikter som gutter. Likestilling skal være likestilling på godt og vondt, jentene skal ikkje bare kunne skumme fløten og få alle fordeler uten noen bakdeler. Som eg mener førstegangstjenesten er.

 

Men det eg ikkje liker med førstegangstjenesten er at den er forferdelig urettferdig. Det er idag bare en liten andel som må gjennomføre, de fleste blir enten dimmitert med en gang eller aldri innkalt. De som gjennomfører får skammelig lite igjen for å ofre ett helt år av livet sitt, og de som slipper har en stor fordel med at de får ett år ekstra til å fullføre utdannelse eller jobbe.

 

Det burde i det aller minste bli slik at soldater får en noenlunde lønn det ene året de er inne, eller kanskje vi burde avskaffe verneplikt og innføre profesjonelt forsvar?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Plikten blir strengt tatt ikke kjønnsnøytral før loven er endret, og det er fortsatt et stykke fram i tid.

 

Jeg mener verneplikten er utdatert. Men all den tid vi fortsatt følger en slags vernepliktsmodell, men at den nå er så uthulet at kun et lite mindretall må inn, så er det desto viktigere å gjøre den kjønnsnøytral.

Lenke til kommentar

Verneplikt er en form for slaveri, og bør avskaffes. Et profesjonelt forsvar er ikke bare mindre umoralsk, det er også mer effektivt.

 

 

Men når man først har verneplikt kan man likegodt gjøre den kjønnsnøytral. Om ikke annet vil det at et større antall velgere risikerer verneplikt kunne hjelpe til med å bli kvitt ordningen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Verneplikt er en form for slaveri, og bør avskaffes. Et profesjonelt forsvar er ikke bare mindre umoralsk, det er også mer effektivt.

 

 

Men når man først har verneplikt kan man likegodt gjøre den kjønnsnøytral. Om ikke annet vil det at et større antall velgere risikerer verneplikt kunne hjelpe til med å bli kvitt ordningen.

 

Som om ikke det meste i samfunnet er en form for slaveri.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Retorisk spørsmål: Hva er verst av tvangsarbeid og kjønnsdiskriminering?

 

Å ta tak i begge problemene blir vel for mye å gape over i én jafs, men det er i hvert fall en bra start at de får ryddet opp i ett av de. Håper det ikke varer så alt for lenge før de får avskaffet statlig tvangsarbeid i arbeidsleire med revelje, oppstilling etc. Sånt hører hjemme i de mørke sidene av historiebøkene.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da må det isåfall bli slutt på skatter og avgifter som innkreves gjennom trusler om vold.

 

"Vold er enhver handling rettet mot en annen person som ved at denne handlingen skader, smerter, skremmer eller krenker, får den personen til å gjøre noe mot sin vilje eller å slutte å gjøre som den vil."

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Greit med jenter i militæret, men best om de har egen tropp med bare jenter.

Problemet er om man blander kjønnene i tropp. Det er dårlig for jentene sin del.

 

Opplevde jeg selv i militæret. Gutta var direkte slemme mot jentene, diskriminerte og slang dritt til de. Så de jentene som tar militæret og befalskolen idag må være ganske tøffe.

 

Ellers tror jeg at jenter kan gjøre en like god tjeneste som menn, men at de har litt andre/forskjellige kvaliteter.

Lenke til kommentar

Greit med jenter i militæret, men best om de har egen tropp med bare jenter.

Problemet er om man blander kjønnene i tropp. Det er dårlig for jentene sin del.

 

Opplevde jeg selv i militæret. Gutta var direkte slemme mot jentene, diskriminerte og slang dritt til de. Så de jentene som tar militæret og befalskolen idag må være ganske tøffe.

 

Ellers tror jeg at jenter kan gjøre en like god tjeneste som menn, men at de har litt andre/forskjellige kvaliteter.

Flere jenter vil begrense denne effekten. Problemet kommer av at jentene er en så liten minoritet. Jo mer det forskyves, jo mindre trøbbel av denne typen får man.

Det er såpass mange roller i de fleste tropper som man stort sett trenger menn til å utføre at å segregere tror jeg ikke er et alternativ. Det er også temmelig politisk uspiselig.

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Flere jenter vil begrense denne effekten. Problemet kommer av at jentene er en så liten minoritet. Jo mer det forskyves, jo mindre trøbbel av denne typen får man.

Det er såpass mange roller i de fleste tropper som man stort sett trenger menn til å utføre at å segregere tror jeg ikke er et alternativ. Det er også temmelig politisk uspiselig.

 

Du har nok litt rett i det. Skolen klarer jo. Militæret er fortsatt veldig mannsdominert og dette er kun mulig om verneplikt blir gjeldende for begge kjønn. Om frivillig verving blir gjeldende slik som med de fattige i USA, så tror jeg fortsatt at militæret er mannsdominert. Det må en holdningsendring til.

Lenke til kommentar

Dette vil være positivt om forsvaret endrer seg i takt med verneplikten og gjennomfører en mye grundigere seleksjon enn i dag. Det sier seg selv at ett tilfeldig utvalg av 100 jenter vil være veldig mye mindre skikket i de fleste fotstillinger, og jeg mener man dermed må sile ut folk før den siste fordelingen i rekrutten. Klarer man det bør det bli positivt for forsvaret å få flest mulig å velge mellom.

Lenke til kommentar

Kvinner i forsvaret er noe jeg er helt i mot. Det er greit at godt trente damer kan godt løpe rundt og skyte med maskingevær i en så stor grad at de er meget dyktige soldater, men likevel. Krig og løpe rundt og late som krig er to forskjellige ting.

 

Menn tatt av fienden blir drept (eller brukt som gisler for å påvirke den politiske situasjonen).

 

Kvinner kan bli massevoldtatt i lange perioder før de blir drept, torturert, holdt som sex slave etc (eller brukt som gisler for å påvirke den politiske situasjonen). Har fått med meg en del ting som skjer kvinner i krig, og det vil jeg ikke.

 

Er ikke keen på at mine norske søstre skal lide den slutten, i tillegg (og føkk off alle feminister) har menn i alle tider ofret seg for kvinnene og barna sine og til tross for at respekten vi en gang nøt for å gjøre det er for lenge siden borte, så tenker jeg at det fortsatt er en av våre oppgaver i livet som menn, uavhengig av tid og rom.

 

Dessuten blir det flere kvinner per mann "til overs" etter en krig, som er fordelaktig for de menn som overlever :)

 

 

 

Våre politikere burde skjemmes, selv om en jente på 14 sannsynligvis ville bidratt mer for teamet i kamp enn f.eks Audun Lysbakken. Det sagt, så er hele likestillingsdebatten så hyklersk at det ikke engang er morro.

Endret av olsen_1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kvinner i forsvaret er noe jeg er helt i mot. Det er greit at godt trente damer kan godt løpe rundt og skyte med maskingevær i en så stor grad at de er meget dyktige soldater, men likevel. Krig og løpe rundt og late som krig er to forskjellige ting.

 

Menn tatt av fienden blir drept (eller brukt som gisler for å påvirke den politiske situasjonen).

 

Kvinner kan bli massevoldtatt i lange perioder før de blir drept, torturert, holdt som sex slave etc (eller brukt som gisler for å påvirke den politiske situasjonen). Har fått med meg en del ting som skjer kvinner i krig, og det vil jeg ikke.

 

Er ikke keen på at mine norske søstre skal lide den slutten, i tillegg (og føkk off alle feminister) har menn i alle tider ofret seg for kvinnene og barna sine og til tross for at respekten vi en gang nøt for å gjøre det er for lenge siden borte, så tenker jeg at det fortsatt er en av våre oppgaver i livet som menn, uavhengig av tid og rom.

 

Dessuten blir det flere kvinner per mann "til overs" etter en krig, som er fordelaktig for de menn som overlever :)

 

 

 

Våre politikere burde skjemmes, selv om en jente på 14 sannsynligvis ville bidratt mer for teamet i kamp enn f.eks Audun Lysbakken. Det sagt, så er hele likestillingsdebatten så hyklersk at det ikke engang er morro.

sovjet under 2.vk viste det motsatte. De russiske damesoldatene var rå. Det var istedenfor tyskersoldatene som fikk problemer med å drepe kvinner i strid...
Lenke til kommentar

Olsen: Hvem sier at kvinner må utføre verneplikt som soldater og særlig i krig? Vi har massevis av samfunnsoppgaver som kunne trengt flere hender og kan utføres av folk uten lang utdannelse og erfaring.

 

Tja, hva kan jeg si? bingo?

 

La krigsfanatikere gå inn i militæret akkurat som vanlige mennesker velger sitt yrke, og forvandle verneplikten til omsorgsarbeid og voila, problemet med eldrebølgen er løst.

Lenke til kommentar

sovjet under 2.vk viste det motsatte. De russiske damesoldatene var rå. Det var istedenfor tyskersoldatene som fikk problemer med å drepe kvinner i strid...

 

Ikke vanskelig å se på samfunnet vi har at kvinner er like, om ikke mere voldelige enn menn. Problemet, hvis jeg skal kalle det det, er at de ikke bruker knyttneven slik som en del menn ender opp med å gjøre.

 

De mest voldelige menneskene jeg har møtt, utenom noen sære enkelt eksempler er kvinner. Om man godtar at vold ikke bare er fysisk.

 

Men tror du nevner halve historien, kvinner som blir tatt av fienden i kamp, og som ikke "trengs" i live, får ikke den korte døden som menn får. Gjaldt vel de russiske kvinnesoldatene også. For all del. Men ønsker fortsatt ikke at kvinner skal kjempe.

Endret av olsen_1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...