Gå til innhold

Pentax K-30 + gamle objektiver.


Anbefalte innlegg

Sitter med et Vivitar serie 1 70-210mm objektiv + noe annet. Tanken var å få brukt dette igjen. Og tanken falt på et Pentax hus. Og da så billig som mulig. Jeg ser at K-30 er det billigste til Pentax.

Spørsmålet er da om de gamle objektivene vil passe til dette kameraet?

Jeg antar at autofokus vil bortfalle, men det gjør ingenting.

Noen som vet om dette går?

Tenkte å bruke dette som et kamera nr 2. Så jeg slipper å skifte objektiver i eninga.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har også en gammelt Vivitar 70-210 zoom fra analogdagene, men den er utrolig tung og svær, nesten som Sigma 70-200 2.8 zoomen, og er utrolig soft på full åpning.

Du får ganske rimelige 70-300 zoomer som sikkert er bedre enn de gamle konstruksjonene, med autofokus, til sikkert under 1000-lappen.

Men den er bygd som en tanks og har brukbar makro.

Lenke til kommentar

Sitter med et Vivitar serie 1 70-210mm objektiv + noe annet. Tanken var å få brukt dette igjen. Og tanken falt på et Pentax hus. Og da så billig som mulig. Jeg ser at K-30 er det billigste til Pentax.

Spørsmålet er da om de gamle objektivene vil passe til dette kameraet?

Jeg antar at autofokus vil bortfalle, men det gjør ingenting.

Noen som vet om dette går?

Tenkte å bruke dette som et kamera nr 2. Så jeg slipper å skifte objektiver i eninga.

 

Vet du hva slags fatning objektivene har? Hvis det er Pentax K-mount så skal de fungere utmerket :)

Lenke til kommentar

Sitter med et Vivitar serie 1 70-210mm objektiv + noe annet. Tanken var å få brukt dette igjen. Og tanken falt på et Pentax hus. Og da så billig som mulig. Jeg ser at K-30 er det billigste til Pentax.

Spørsmålet er da om de gamle objektivene vil passe til dette kameraet?

Jeg antar at autofokus vil bortfalle, men det gjør ingenting.

Noen som vet om dette går?

Tenkte å bruke dette som et kamera nr 2. Så jeg slipper å skifte objektiver i eninga.

 

Pentax sine digitale speilrefleks er kompatibelt med alt som er lagd med Pentax fatning. Har objektivet autofokus så får du det på nytt kamera. Faktisk kan du få autofokus på manuellfokus-objektiver også, men det krever en 1,7x telekonverter med autofokus og den er ikke helt lett å få tak i.

Lenke til kommentar

Det er K fatning på objektivet. Har også en eldre konverter til dette. Synes det er litt synd å ikke bruke dette noe mere. 70-210 ga fine nok bilder på ME super. Og når huset ikke er så dyrt går det jo an.

Ja det er en tanks, meget solid bygget. Jeg får ta en titt på det K-30 huset.

Lenke til kommentar

70-210 ga fine nok bilder på ME super

Vivitar 70-210 var jo regnet som et meget bra eller i hvert fall mye for pengene objektiv da det kom ut. Det vil gi akkurat like gode bilde på et moderne kamera forutsatt at det fortsatt er i bra stand. Kravene til bildkvalitet har imidlertid blitt ekstremt mye høyere siden 70-tallet så hvis du er av dem som sjekker bildene i 100% på skjerm vil du nok bli skuffet. Holder du deg til å se bildene i vanlig størresle kan du sikkert fortsatt ha glede av objektivet. Men moderne kameraer er ikke optimalisert for manuell fokus på samme måte som ME Super og jeg er enig med andre kommentarer her at det har skjedd mye på zoomfronten siden Vivitar lanserte sin Serie 1 zoom.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Vivitar 70-210 var jo regnet som et meget bra eller i hvert fall mye for pengene objektiv da det kom ut. Det vil gi akkurat like gode bilde på et moderne kamera forutsatt at det fortsatt er i bra stand. Kravene til bildkvalitet har imidlertid blitt ekstremt mye høyere siden 70-tallet så hvis du er av dem som sjekker bildene i 100% på skjerm vil du nok bli skuffet. Holder du deg til å se bildene i vanlig størresle kan du sikkert fortsatt ha glede av objektivet. Men moderne kameraer er ikke optimalisert for manuell fokus på samme måte som ME Super og jeg er enig med andre kommentarer her at det har skjedd mye på zoomfronten siden Vivitar lanserte sin Serie 1 zoom.

 

Ok, jeg kunne kanskje ha tatt med objektivet i en butikk og tatt noen bilder med det. For så å finne ut om det er verdt å satse på.

Da kan det kanskje være like greit å gå for noe annet. Eventuellt holde meg til Nikon, så man slipper å veksle mellom to systemer.

Ellers var jeg veldig fornøyd med Pentax den gang.

Lenke til kommentar

Pentax lanserte i går et par nye kameraer og K-500 blir sannsynligvis billigere enn K-30.

 

Vivitar 70-210 series 1 finnes vist i flere utgaver. Du kan lese litt om egenskapene her.

 

Jeg har selv et lignende objektiv, Pentax-M 80-200 f/4,5. Det er overraskende skarpt, så man skal ikke kimse av objektiver med en alder på 30-40 år. Et av bildene fra det har jeg på lerret på veggen i 120 cm bredde og det viser ingen tegn til manglende oppløsning.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Pentax lanserte i går et par nye kameraer og K-500 blir sannsynligvis billigere enn K-30.

 

Vivitar 70-210 series 1 finnes vist i flere utgaver. Du kan lese litt om egenskapene her.

 

Jeg har selv et lignende objektiv, Pentax-M 80-200 f/4,5. Det er overraskende skarpt, så man skal ikke kimse av objektiver med en alder på 30-40 år. Et av bildene fra det har jeg på lerret på veggen i 120 cm bredde og det viser ingen tegn til manglende oppløsning.

 

Tror det er nr 2 fra venstre på bildet jeg har. K-50 vil ha en pris på 4500. Da går det an. Ja jeg må prøve ut hva objektivet gir. Ikke sikker det er så galt. Har også en 40-80mm + en 28mm og et 50mm. Så har jeg også en kikkert med K fatning. Så det kan være moro å prøve dette.

Lenke til kommentar

Jøss, da har du jo massevis av morsomt utstyr å prøve på kameraet. :) Fortell gjerne om det her når du kommer så langt.

 

PS. Det er K-500 (den ikke værtette utgaven) som får veil pris på 4500 kr. Det værtette K-50 skal koste en tusenlapp mer. Faktisk utsalgspris i de billigste nettbutikkene pleier å havne 10-20% under veiledende pris så jeg blir ikke overrasket om Japanphoto eller Fotovideo selger det for 3995 kr.

Lenke til kommentar

Jøss, da har du jo massevis av morsomt utstyr å prøve på kameraet. :) Fortell gjerne om det her når du kommer så langt.

 

PS. Det er K-500 (den ikke værtette utgaven) som får veil pris på 4500 kr. Det værtette K-50 skal koste en tusenlapp mer. Faktisk utsalgspris i de billigste nettbutikkene pleier å havne 10-20% under veiledende pris så jeg blir ikke overrasket om Japanphoto eller Fotovideo selger det for 3995 kr.

 

Ja og det med kikkerten kan bli litt moro. Noe jeg kjøpte for mange år siden. En slik de bruker til fugle titting. Når kameraene har samme gamle fatningen så åpner det seg en del muligheter. Jeg tenkte en gang på å anskaffe Q10, men annet har kommet på banen, så da ble det uaktuelt. Ja K-500 var det. Den har 16 mpx brikke som D7000 og det er bra. 3995 er overkommelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...