Gå til innhold

Nytt Warhammer 40,000-MMO på vei (PS4, Windows, XOne)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser for meg at hele schticken med at krigen er både endeløs og til syvende og sist også meningsløse egner seg veldig godt som en kommentar over MMO-formatet.

 

Haha, husket jeg spilte Warhammer Online hvor man slåst om ta over motstanderen sin faksjon sin hovedby, og det var en lang vei og mange pvp kamper for å komme til dette punktet. Og når jeg var med første gang og det endelig gikk, så var bare byen overtatt i en time eller noe sånt før hele greia ble restarta. Husker jeg syns det var utrolig skuffende.

 

Om ikke en endelig krig i mmoer, skulle jeg likt å se at man holdt hovedstaden, elller "hadde vunnet krigen" hverfall 1 uke eller en måned. Eller at servern ble slått av og så startet man på en ny server, og så ble det skrevet i en type highscore liste hvilken faksjon som vant og navnet på spillerne på serveren osv.

Lenke til kommentar

Endelig?

 

Om spillet hadde vært ferdig for et par år siden (om de f.eks. gikk for WH40k i stedet for WHFB med det Mythic-MMO-et som kom ut i gullrush-tiden etter WoW), så hadde det vært grunn til å feire. Men nå - eller, i 2014? Med mindre de fullstendig revolusjonerer MMO-formelen og lager en nærkampfokusert WH40k-versjon av Planetside 2 (ja takk), så blir det nok et Johnny Come Lately-prosjekt av samme sort som SWTOR, og vi ser jo hvordan det gikk.

Lenke til kommentar

Om spillet hadde vært ferdig for et par år siden (om de f.eks. gikk for WH40k i stedet for WHFB med det Mythic-MMO-et som kom ut i gullrush-tiden etter WoW), så hadde det vært grunn til å feire. Men nå - eller, i 2014? Med mindre de fullstendig revolusjonerer MMO-formelen og lager en nærkampfokusert WH40k-versjon av Planetside 2 (ja takk), så blir det nok et Johnny Come Lately-prosjekt av samme sort som SWTOR, og vi ser jo hvordan det gikk.

 

Enig, men glad de i det minste lager WH40k spill fortsatt ;)

Lenke til kommentar

Gamer.no har ikke fulgt opp saken så veldig, men ting som har kommet på banen nå:

 

- Det er 4 spillbare faksjoner, fem totalt: Orks, Space Marines, Chaos Space Marines og Eldar. De har ikke sagt noe om hvilken Eldar Craftworld, men SM og CSM kommer fra ett distinkt Chapter (Dark Angels og ... Er, husker ikke. Thousand Sons, kanskje?) Det minner en del om Planetside (2) i design, men har også et PvE-element: Tyranids finnes bare som AI-styrte fiender, og man kan gjøre tilfeldig genererte, dungeon-aktige greier med dem.

 

Progresjon er primært basert på "Requisition Points" som lar deg få mer fancy Wargear fra moderskipet. Det er et skill-system innenfor hver klasse, men jeg tror ikke de har sagt noe om disse låses opp og utvikles med Req eller om det er experience inne i bildet. Ser for meg at experience kanskje fungerer som i Planetside 2, der en gitt mengde experience gir deg en Cert (her: Req), mens det å få en ny level ikke egentlig er så viktig.

 

Hovedgameplayet er PvP: Hver tredje måned starter en "Campaign" på en ny, helt åpen planet hvor målet naturlig nok er å kontrollere mest mulig av planeten når kampanjen slutter. Hver faksjon skal ha spiller-valgte "ledere" som kan gi ordre til hele faksjonen. Du står fritt til å ignorere dem og gjøre andre ting, men man får bedre belønninger for å følge ordre. Spillere kan organisere seg i noe tilsvarende guilds/clans/outfits/whatever på permanent basis, eller ad-hoc squads.

 

Spillet har en litt rar F2P/Premium-modell: Om man vil spille gratis, er man låst til å spille Ork, spesifikt Ork Boyz. Regnestykket de brukte er at det trengs iallefall 5 av dem for å ta f.eks. en Space Marine - tanken er at mengden F2P-spillere skal kompensere for den individuelle svakheten deres. Er man villig til å betale, kan man låse opp de andre faksjonene og klassene deres (der ingen er så svake som F2P-klassen), eller mer avanserte Ork-klasser.

 

Selve kampsystemet skal minne om det i WH40k: Space Marine (som alle egentlig burde spille om de liker action og WH40k) - sømløse overganger mellom skytevåpen og et enkelt, kombobasert nærkampsystem, med muligheter for å tilpasse stilen til egne preferanser.

 

Ting som bekymrer meg med designet:

 

- Masser av F2P Orks kan fungere de første ukene/månedene, men hva skjer med faksjonen som delvis er basert på deres deltakelse når befolkningen synker? Ser også for meg at folk kanskje ikke synes det er supergøy å faktisk spille som kanonføde, og alltid være sjanseløs i 1v1 (eller 2, 3 og 4v1) - hadde kanskje vært mer logisk å gi hver spiller en liten entourage av ubrukelige AI-kompanjonger som de kan sende foran seg for å absorbere ild. Men det er kanskje nok modeller på skjermen til enhver tid i et MMO.

 

- Kan man "kjøpe spillet" og få låst opp alle betalingsrasene (Space Marines, Chaos Space Marines, Eldar, fancy Orks), eller skal man skvises for penger med separate kjøp av alt mulig?

 

- En av faksjonene (Space Marines) har veldig mye mer PR-momentum enn de andre og ser "vanlige" nok ut til at veldig mange som ikke er kjent med universet sikkert vil velge dem, slik at serverne (gitt at det er flere) sannsynligvis vil slite med veldig ubalanserte populasjoner, som jeg tror Eldar og Chaos Space Marines kommer til å lide under. Dette er et ganske stort problem i Planetside 2 - på en del av serverne er det nærmest en 50/25/25-fordeling i favør Terran Republic, slik at de kontrollerer alt nærmest hele tiden, fordi ingen mengde organisasjon og individuell ferdighet kan kompensere for å være halvparten så mange.

 

- Ellers lurer jeg litt på hvorfor de ikke la til "dårlige" F2P-units hos de andre faksjonene, som kan være meatshields/swarme sånn som Ork Boyz. Usikker på hva det skulle vært hos Eldar, men Space Marines kan jo backes opp av Imperial Guard, og Chaos Space Marines pleier å være omringet av f.eks. Cultists.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...