Gå til innhold

Drupal eller Joomla som mulig Wordpress erstatter?


Anbefalte innlegg

Som topic sier, jeg skal erstatte en nettside som på en måte har vekst ut av Wordpress som CMS.

 

Dette er en nettside som jeg lager og oppdaterer gratis for en organisasjon som lager til en messe en gang i året.

 

Nå følser jeg at Wordpress ikke helt strekker til når jeg ønsker gjøre noe, og dermed er jeg kanskje ute etter noe nytt. Nå skal det nevnes at jeg ikke er noen webutvikler, men jeg kan sette meg inn i en del ting, så lenge jeg slipper skrive kode for å løse oppgaver.

 

Jeg har lagd en side i Joomla nå, som jeg ønsket veldig å jobbe videre med. Men jeg finner ingen plasser å søke hjelp. Virker som Joomla er mer for de som ønsker betale for alt, stikk motsatt av Wordpress med andre ord.

 

Drupal er det lenge siden jeg har testet ut, så det blir såfall siste utvei her.

 

Så, det jeg ønsker å diskutere er om jeg bør gå for Joomla, Drupal eller noe annet, eller holde meg til Wordpress som jeg kjenner godt til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et sted å få hjelp både for Joomla og Drupal er på Freenode på IRC. Ellers finnes det egne forumer og facebookgrupper for begge. At Joomla er for de som ønsker å betale for alt er bare tull. Du trenger ikke betale for noenting, og halvparten av alle extensions er faktisk gratis.

 

Drupal: mye brattere læringskurve, mer avansert, mer fleksibelt. Må installere moduler for hver minste ting.

Joomla: mye enklere, og kan plasseres mellom WP og Drupal en plass.

Endret av MikkelRev
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er godt mulig det er tull at Joomla brukere må betale for alt. Men som jeg prøvde å få frem i det, var at det ser ut som om alt som er brukenes, koster litt penger.

 

Nå er ikke det noe problem sånn sett, men.. Jeg får se, når skal jeg hvertfall begynne på prosjektet, og tenke litt gjennom hvordan jeg skal begynne osv.

 

Fikk heldigvis beskjed om at designet som vi har på den nåværende siden ikke skal brukes mer, og at jeg er løssluppen fra alt det gamle :D

Lenke til kommentar

Det som jeg er ute etter av "ekstra utstyr".

 

Men seff, jeg kan ta feil. Jeg har ikke brukt mer en maks 10 timer å lete gjennom å teste forsjellige plugins/moduler. Kjøpte noen for små dollars for å se, og de var heller ikke så mye å skryte av.

 

Men det jeg savner er et community slik som Wordpress har rundt seg. Nå for noen måneder siden trengte jeg hjelp til noe, og la ut en tråd på forumet deres, fikk 10 reply med tips, og en som hjalp meg mye. La ut en tråd på Joomla sitt community, fikk et svar, og det var at sånn support tar tid, og koster kæsj. Og der er det ikke lov å motta PM en gang??

 

Men, jeg har ikke avskrevet Joomla helt enda. Skal sette opp en ny site nå som jeg ikke har noen krav til design, så er jeg ikke så kravstor til custom løsninger som må passe inn i mott custom design liksom. Nå kan jeg mer gå for free templates og bruke de mulighetene som ligger der, isteden for å herje i koden på templaten for å tilpasse småting. (Jeg kan ikke programmere, bare editere :p)

 

EDIT: Uker skulle være måneder

Endret av Missy TommeN
Lenke til kommentar

Jeg har alltid funnet de extensions'ene jeg har trengt gratis, og har sålangt ikke betalt en eneste krone for noen av mine Joomla-prosjekter. I de tilfellene det ikke finnes noen gratis extensions, kan du enten utvikle en selv, outsource den eller betale for en. Prisen en extension koster er uansett ingenting i forhold til tiden du hadde brukt på å utvikle selv, eller utgiftene du hadde brukt på å outsource.

 

Det som ofte skiller en Joomla-extension fra en Drupal-modul er at der en Joomla-extension ofte er et komplett program (f.eks. et fotogalleri med full funksjonalitet), er en Drupal-modul ofte bare en liten byggekloss - en funksjon i backend, slik at du må sette sammen veldig mange byggeklosser for å få den ekstrafunksjonaliteten du er ute etter. I Drupal må man ha moduler for alle mulige ting som er en selvfølge at er innebygget i Joomla og WordPress. Det gjør ikke Drupal dårligere, bare mer avansert.

Lenke til kommentar

Joomla-support koster kæsj? Hvor har du det fra? Vet ikke hva du mener med at det ikke er lov å motta PM, men dersom du mener at de ikke ønsker at du du spør om support til moderatorene på PM, så skjønner jeg det godt. Slik praksis er også helt normalt. Det finnes mange steder å få support på. IRC er som nevnt et annet sted.

 

Når det gjelder template, kan jeg anbefale deg å sjekke ut enten Gantry eller T3. Dette er templaterammeverk for som gjør det mye enklere å lage din egen template. Tar et par timer å sette seg inn i, men det er en god investering.

Lenke til kommentar

Det jeg mente med at det ikke er lov til å motta PM, var en eller annen som sa til meg, at hvis du ikke har nok innlegg på forumet, så kan ikke folk sende PM til deg, eller så var det at du ikke hadde lov til å sende selv. Testet det aldri, da jeg ikke hadde tid til å begynne med Joomla på den tiden, og dermed gav opp når ingen ville svare på mine basic spørsmål :-)

 

Nok om det!

 

Hvilken versjon anbefaler du? Jeg ser jo at 2.5 er Long Term Support, men rekner med at 3.0 vil bli ved neste versjon (3.5)? Jeg er ikke nødvendigvis ute etter den nyeste versjonen, og mye av de jeg har sett på av extensions støtter nesten alltid 2.5, men ikke alltid 3.0. Men så er det litt dumt å begynne på 2.5 hvis 3.5 kommer neste mnd liksom..

 

Har du tips til newbie guide for Joomla 3? De jeg har funnet er utrolig dårlige.

 

Btw, ser faktisk nå at 3.1 er sluppet, men fortsatt i STS.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til de PM-reglene, men tipper det har med spambeskyttelse å gjøre?

 

Anbefaler 3.1.

Which version is best for me?

For most new sites, the Joomla! 3 series is the preferred series and starting on it avoids a mini-migration from Joomla 2.5 later down the road. Starting on the Joomla 3 series for a new site, also provides you with longer backward compatible support (with one-click upgrades) than starting a new site on 2.5 right now, because support for the Joomla 3 series ends in 2016.

 

When starting a new site, please plan ahead and check to make sure that any extensions (including templates) that you plan to use are Joomla 3 compatible. If not, then Joomla 2.5 still provides you a well supported option in the meantime.

 

Sites that are currently on Joomla 2.5 are encouraged to stay on 2.5, until Joomla 3.5’s release, unless they need to be moved over sooner to take advantage of Joomla 3’s new features. We’ve provided a one-click upgrade from Joomla 2.5 to any Joomla 3 version and you just have to make sure that all your extensions are compatible before upgrading.

3.0-3.4 er STS, 3.5 er LTS. Samme versjonsystem var det også med 2.x. http://docs.joomla.org/Joomla_3_FAQ

 

Har dessverre ingen newbieguideanbefalinger til Joomla 3. Jeg startet med Joomla 2.5. Leste tutorials + så en del tutorials på youtube. En tutorial til 2.5 burde også funke fint, er bare at standard backend-templaten ser ganske annerledes ut. Tutorials til 1.5 også forsåvidt, bare du er bevisst på at enkelte ting som sections (nå bruker man nøstede kategorier istedet) er utgått. Du kan jo starte med Joomla sin egen dokumentasjon http://docs.joomla.org/Beginners

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...