Gå til innhold

Hvorfor får noen spill så ekstrem hype?


Anbefalte innlegg

Nå er det ikke lenge til Last Of Us kommer, og helt siden det ble annonsert har folk gått av skaftet og talt dagene og minuttene til de kan spille det. Folk klikker nesten i vinkel når de sjkker postkassen for tyvende gang om dagen og spillet ennå ikke ligger der. Det gir jeg en lang faen i. Folk får gjøre som de selv vil. Det jeg lurer på er hvorfor noen spill blir så vanvittig hypet? En ting er at gameplay ser bra ut, eller at det er en oppfølger til en serie mange elsker. Men et spill i en helt ny ip?

 

Jeg er selvsagt interessert i Last Of Us, men jeg aner fint lite om det og klarer ikke helt å glede meg til det. Faktisk blir jeg neppe å kjøpe det på release engang. Det er jo bare et spill? Hadde det vært en oppfølger til favorittspillet mitt hadde det vært en ting, men vi har jo aldri hatt den serien før? Og greit nok, det er bra utviklere her. Men hva så? id, Blizzard og BioWare er bare tre eksempler på at selv de beste utviklerne kan gjøre en feil eller to, og faktisk nesten gå til grunne. Bethesda klarer seg fint siden de gir ut spill andre har laget, men deres egne spill er litt middelmådige i forhold til hva de brukte å være. (før noen protesterer er f.eks Skyrim ikke i nærheten av Arena og Daggerfall, og selv om Fallout 3 var bra kunne det lett ha vært langt, langt bedre med noen små og store justeringer.)

 

Så igjen, hvorfor blir noen spill så hypet at folk går berserk i flere dager før release og nesten voldtar postmannen for å få spillet raskere? Og kanskje like viktig: Hvorfor er det noen spill folk rett og slett overser fullstendig? Remember Me er et bra eksempel. Det prøver i det minste å gjøre noe nytt, men det er svært få som bryr seg, til tross for at det er et knallspill? Nå for tiden spiller jeg et spill på iPad laget av selveste Ron Gilbert, men det er jo ingen som har hørt om det engang? Det burde da ha vært minst like hypet som Last Of Us når man tenker på hvem som lagde det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor blir noen filmer hypet slik at folk sitter i billettkø i flere dager?

Hvorfor blir noen musikkartister hypet, slik de løper over veien i ren desperasjon for å se på artisten?

Hvorfor blir noen kjendiser hypet, slik at fansen dåner når de ser dem?

 

Nei, si det.

Lenke til kommentar

Tror nok de fleste har forskjellige grunner.

Noen gleder seg til etter spill etter å ha sett traileren, noen har fulgt med siden startet av spillet ble lagd..

LItt forskjellig egentlig:P

 

Jeg ble akkurat kjempehyped av den nye traileren til Hobbiten, jeg er fan av filmene og jeg syntes traileren viste at filmen kommer til å bli bra, ergo jeg blir hyped :)

 

Men vanligvis unngår jeg nesten all form for trailere, jeg liker å vente til noe kommer ut før jeg bestemmer meg.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hørt om The Last of Us :wee: Men det er vel ganske åpenbart at reklame er svare på spørsmålet ditt? Med E3 på gang er det klart at mange får vite om nye spill. Og husk at det at utviklerne er store og suksessfulle selskaper betyr større reklamebudsjett.

"Alle" har hørt om Last of Us. Gamer.no gav det 9/10, og ign.com gav det småpene 10/10. Men det jeg lurer på er hvorfor det er så hypet. Det er laget av folkene bak Uncharted, så det kan teorien være et hint. Men det er jo et helt annet spill enn Uncharted, så de kan ikke sammenlignes?

 

At E3 er i gang betyr ingenting, da spillet allerede er ute.

Endret av Lykketrolling
Lenke til kommentar

Jeg har på ingen måte svarene, men mine tanker rundt hvorfor noen spill blir så ekstremt hypet er som følgende:

Dette er veldig ofte bedrifter eller team som har levert noe som kunden liker tidligere. Dette gjør jo folk veldig spent siden de hadde en positiv opplevelse forrige gang. Kan jo også nevnes at underholdningsmedium somregel er ganske innvolverende medium for kunden, spill kanskje spesielt her fordi kunden ikke bare ser eller hører på produktet som med film eller musikk, men faktisk blir aktivt tatt med inn i den verdnen som produktet representerer.

 

De som står bak hypingen er også veldig ofte også såkalte oponionsledere, altså personer som i stor grad påvirker andres meninger og atferd. Oponionsledere kan i noen tilfeller påvirke i større grad enn det vanlig reklame kan. Hvilket er en av grunnene til at man ser at kleskjeder til tider sender produkter til kjente og innflytelsesrike bloggere så de kan skrive om det.

 

Det kan også være et resultat av gruppetenkning som forsterkes ved at ingen innad i gruppen er kritiske tilhverandre. Derfor blir det en konstant rosing av produktet som ingen enda har prøvd, derfor kan heller ingen komme med noen direkte innvendinger. I tillegg vet vi også at trailere o.l. alltid viser det beste fra produktet, noe som igjen kan gjøre det vanskelig å komme med noen ordentlige innvendinger.

 

Til slutt kan man jo snakke om de forskjellige formene for kundelojalitet, dette er en forklaring, mine tanker kommer etter spoileren

 

 

 

Kalkulativ lojalitet:

Kunden vender tilbake til leverandøren fordi det er bekvemmelig. Altså for eksempel så drar du på Rimi framfor Meny fordi Rimi er på vei hjem fra jobben. Dette betyr at med en gang det kommer en ny butikk som ligger enda nærmere deg eller som har en annen bekvemmelighetsfaktor du setter pris på, så vil du bytte relativt fort. (Ikke så relevant til hyping på spillmarkedet egentlig)

 

Affektiv lojalitet:

Dette er det neste graden av lojalitet er affektiv lojalitet. Her har kunden en litt sterkere tro på at produkt A er det beste produktet, fordi de har fått en høyere tilfredstillelse av dette produktet enn de andre produktene de har prøvd. Her er det enkle emosjonelle bindinger. Akkurat som kalkulativ form for lojalitet er ikke denne lojaliteten så veldig sterk. Alt som skal til er litt markedsføring, vareprat eller at man ønsker litt variasjon.

 

Konativ lojalitet:

Her er ikke lojaliteten like skjør, kunden er nemlig overbevist om at produkt A er det beste tilbudet i markedet, andre tilbud utelukkes. Kunden er lite mottakelig for markedsstimuli, selv ikke i et lengre tidsperspektiv. Noen mener dog at vet hjentatt markedsføring og forbedring av konkurrerende produkter kan kunden være villig til å bytte leverandør. Altså er ikke slaget om denne kunden tapt helt enda. Veldig mange nevner Apple sine kunder som eksempel her, jeg mener vel egentlig at de er mellom Konativ lojalitet og Handlingslojalitet.

 

Handlingslojalitet:

For kunden finnes det her ingen andre tilbud som kan måle seg med det de er lojale mot. Kunden her er "hjernevasket". I spillverden ville vi snakket om de største av de største fanboysa, de som tatoverer Playstation eller Xbox logoen på brystet. Her er det bare for konkurrentene å gi opp :p

 

kilde: Markedsføringsledelse, Runar Framnes, Arve Pettersen, Hans Mathias Thjømøe. 8 utgave, Universitetsforlaget

 

 

 

Nå kan du jo tenke deg hvis vi her snakker om at oponionsleder for eksempel har konativ eller handlingslojalitet ovenfor Naughtydog, da vil hele gruppen bli påvirket av dette synet.

 

Dette er noen av de tingene jeg mener fører til ekstrem hype. Ikke bare i spillverden, men generelt.

Endret av Perrern
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...