Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva er lisenspliktig?


Oleball

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg hadde en diskusjon med en dame hos nrks lisenskontor ang forskrifter om fjernsynsmottagere § 9. Mottaker ikke i bruk

 

Forskriften er som følger:

 

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

 

Jeg bruker ikke mottakeren på tven min, altså anser jeg den som "satt bort", hun mente hardnakket at hele tven måtte være pakket inn og stuet under en stol for at denne skulle gjelde. Jeg ba henne referere meg til en forskrift eller lovtekst som sa at definisjonen av en mottaker var hele tv-en, men da sa hun bare at hun skulle sende meg et skjema jeg skulle fylle ut..

Har hun rett i at tv-en min er lisenspliktig og hva er definisjonen av mottaker i denne sammenhengen?

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror nok at lisenskontoret definerer mottakeren som hele enheten som inneholder tuner.

 

Uansett så bør det være unødvendig å bale med dette. - I stedet for å krangle om definisjonen for mottaker og når denne er "satt bort" bør du fylle ut erklæring om at den ikke er i bruk og stilles til disposijon for plombering - så slipper du hele diskusjonen.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok at lisenskontoret definerer mottakeren som hele enheten som inneholder tuner.

 

Uansett så bør det være unødvendig å bale med dette. - I stedet for å krangle om definisjonen for mottaker og når denne er "satt bort" bør du fylle ut erklæring om at den ikke er i bruk og stilles til disposijon for plombering - så slipper du hele diskusjonen.

Jeg gjorde dette og de klarte å registrere fritaket på feil person.. Når jeg ringte de mente de at jeg var lisenspliktig fordi jeg ikke hadde tven pakket inn i boden..

Lenke til kommentar

Jeg gjorde dette og de klarte å registrere fritaket på feil person.. Når jeg ringte de mente de at jeg var lisenspliktig fordi jeg ikke hadde tven pakket inn i boden..

 

Vel da har du vel et fritak for en TV som ikke er i bruk? - Det er ikke det du skal ha, du skal ha fritak for en TV som er i bruk men med "plombert" mottaker.

Lenke til kommentar

Har du fysisk fjernet tuneren fra monitoren? For det holder ikke å ikke bruke den, den må være "satt bort". Dersom tuner kan atskilles fra TV bør det holde å sette vekk bare tuneren, men etter annet ledd holder det jo ikke bare å slutte å bruke den.

Takk, det var dette jeg lurte på! Dumt at det ikke skal holde å ikke bruke den, men da får jeg heller oppsøke en tv-reperatør og få den plombert.

Lenke til kommentar

Takk, det var dette jeg lurte på! Dumt at det ikke skal holde å ikke bruke den, men da får jeg heller oppsøke en tv-reperatør og få den plombert.

 

Du trenger vel ikke å få den plombert - ref tidligere langdryge diskusjoner diverse steder i forumet her så holder du at du forteller NRK at den ikke er i bruk og at du stiller den til disposisjon for plombering. - De må da komme å plombere den, noe de selvsagt ikke gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det er ikke sånn jeg tolker loven. AtW

 

Men det er altså sånn NRK tolker den, og alltid har gjort det. Og jeg kan ikke se at den tolkingen er uriktig.

 

Forskriften sier at du ikke trenger å betale lisens for mottaker som ikke er i bruk, men som du fortsatt eier. Første og annet ledd må leses i sammenheng, og av annet ledd følger det implisitt at det i utgangspunktet er et krav om at man ikke beholder mottakeren om man ikke skal bruke den. Dersom man ønsker å beholde den, så må man følge regelen i annet ledd - mottakeren må være satt bort.

 

Hvordan er det du tolker den, og hva er grunnlaget for det?

Lenke til kommentar

Ref forskriften så følger den:

 

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

 

Du trenger altså ikke å plombere mottakeren, men kun stille den til disposisjon for NRK dersom de ø nsker det. - De prøver seg nok på å kreve forhåndsplombering som dekkes av deg, men det har de ikke dekning for i forskriften så så vidt jeg fant har alle i forumet som har stått på sitt opplevd at de gir seg.

Lenke til kommentar

Det virker som om problemet her er at det avhenger av hvilken saksbehandler man snakker med. Jeg skrev selv en mail til lisensavd. med Simen1 sin mal (ligger på forumet her et sted) hvor jeg meldte fra om at mottakeren ikke lenger er i bruk og stilles til disp. for plombering. TV'en bruker jeg kun som monitor, men tuneren er ikke plombert - har kun fjernet antennekabelen. Fikk først ikke noe svar, men etter en purring fikk jeg tilbake at jeg var slettet fra registeret. Fikk aldri noe krav om plombering.

 

Noen uker senere fikk jeg besøk av lisensmann på døra. Han sa det var uvanlig at de ikke hadde krevd kvittering på plombering, men at det var greit. Han gadd for øvrig ikke en gang å kikke på TV'en eller korrespondansen min med lisensavd. - jeg var nesten skuffa :D

Lenke til kommentar

Ref forskriften så følger den

 

Du trenger altså ikke å plombere mottakeren, men kun stille den til disposisjon for NRK dersom de ø nsker det. - De prøver seg nok på å kreve forhåndsplombering som dekkes av deg, men det har de ikke dekning for i forskriften så så vidt jeg fant har alle i forumet som har stått på sitt opplevd at de gir seg.

Det er riktig, men etter annet ledd må mottakeren være "satt bort". Du kan altså ikke ha den på stua, men la være å bruke den.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Det er riktig, men etter annet ledd må mottakeren være "satt bort". Du kan altså ikke ha den på stua, men la være å bruke den.

 

Det står det jo strengt tatt ikke spesifisert i forskriften, og siden flere har fått godkjent "ikke i bruk" under denne forskriften så må vi gå utifra at dette er tilstrekkelig (men at det kan variere etter saksbehandlers personlige tolkning)

Lenke til kommentar

Det står det jo strengt tatt ikke spesifisert i forskriften, og siden flere har fått godkjent "ikke i bruk" under denne forskriften så må vi gå utifra at dette er tilstrekkelig (men at det kan variere etter saksbehandlers personlige tolkning)

Det gjør man i så fall på egen risiko, dersom det viser seg at din erklæring om at mottakeren er "satt bort" var løgn. Jeg mener i alle fall det etter annet ledd er et krav om at mottakeren settes bort. Første ledd forutsetter at man faktisk kvitter seg med den, dersom man ønsker å beholde den må den settes bort, og NRK har adgang til å plombere dersom de ønsker. At de ikke ønsker å plombere den betyr ikke at man har fått fritak fra plikten til å sette bort mottakeren.

Lenke til kommentar

Det står det jo strengt tatt ikke spesifisert i forskriften(...)

 

"Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette(...)"

 

Noen som har tilgang til forarbeidene til forskriften kan jo gjerne fordype seg i hva som egentlig var lovgivers intensjon med den valgte ordlyden...

Lenke til kommentar

En link er sjeldent særlig verdifull i seg selv. Hva med noen relevante sitater?

 

Så vidt jeg skjønner så er det avgjørende hvorvidt man kan ta i mot signaler, ikke hvorvidt man rent faktisk benytter seg av denne muligheten. Jeg kan ikke se at trådstarter kommer med noen opplysninger relatert til det. Det framgår ganske klart at dersom man kan ta i mot slike signaler, må TVen enten være plombert eller satt bort - altså satt på lager.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...