Gå til innhold

Hvilke utvidede rettigheter har man med førerkort utstedt før 2005?


Orjanp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Tjenester/Sporsmal+og+svar

 

Må jeg ha førerkort for moped når jeg er en voksen mann født i 1941?

SVAR:

Ja, det ble innført førerkortkrav 01.01.2005 for føring av moped for personer som ikke innehar førerkort i en annen klasse. Personer som er fylt 20 år før 1/1-05 kan - uten førerprøve - få utstedt førerkort klasse M 145. Vandels- og helsekravene må være oppfylt. Mopedførerbevis gjelder fortsatt - det gir samme rettighet som M 145 og M 146.

Lenke til kommentar

For kjøring i Norge gir klasse B førerrettighet også for:

- traktor generelt, med eller uten tilhenger, hvis klasse B er tatt før 1. januar 2005

- traktor generelt med tillatt totalvekt høyst 3500 kg hvis klasse B er tatt etter 1. januar 2005

- motorredskap med tillatt totalvekt høyst 7500 kg, i tillegg større motorredskap med konstruktiv hastighet høyst 50 km/t, hvis klasse B er tatt før 1. januar 2005

- motorredskap med tillatt totalvekt høyst 3500 kg hvis klasse B er tatt etter 1. januar 2005

 

Merk at for å kjøre lastebil fra 3500->7500kg så må førreretten være innført i førerkortet, og da må du ha legeattest så gjelder det for 5 år av gangen.

 

Usikker på om det samme gjelder motorredskap/traktor.

Lenke til kommentar

Merk at for å kjøre lastebil fra 3500->7500kg så må førreretten være innført i førerkortet, og da må du ha legeattest så gjelder det for 5 år av gangen.

 

Det her: "- motorredskap med tillatt totalvekt høyst 7500 kg, i tillegg større motorredskap med konstruktiv hastighet høyst 50 km/t, hvis klasse B er tatt før 1. januar 2005" har ikke jeg lest før. Rart at dette ikke også gjelder henger, om man har lov til å kjøre inntil 7500 tillatt totaltvekt? Hva legges i ordet motorredskap?

 

 

Edit: Og ja, for å føre traktor må det være innført i førerkortet, men det er bare å dra til Vegvesenet og be om det for oss som fikk lappen før fristen.

Endret av Heidi
Lenke til kommentar

Det her: "- motorredskap med tillatt totalvekt høyst 7500 kg, i tillegg større motorredskap med konstruktiv hastighet høyst 50 km/t, hvis klasse B er tatt før 1. januar 2005" har ikke jeg lest før. Rart at dette ikke også gjelder henger, om man har lov til å kjøre inntil 7500 tillatt totaltvekt? Hva legges i ordet motorredskap?

 

I dette tilfelle antar jeg det gjelder anleggsmaskiner og traktorer etc. - F.eks kan du kjøre en 50-tonns dumper dersom den ikke går i over 50 km/t.

Lenke til kommentar

I dette tilfelle antar jeg det gjelder anleggsmaskiner og traktorer etc. - F.eks kan du kjøre en 50-tonns dumper dersom den ikke går i over 50 km/t.

 

For trøtt for å gidde å sjekke opp i dette, men jeg håper virkelig at det ikke er noe sannhet i det du skriver her.

Lenke til kommentar

30-reguleringen gjelder vel kun de som tok lappen etter endringen i 2005?

 

Dette kommer vel uansett an på hva man har av koder på førerkortet.

Jeg har klasse T med kode 142, samt at jeg i tillegg har kode 152.

Jeg trodde alle som tok B før 2005 fikk med kode 152..

 

152 Rett til å kjøre motorredskap opptil 7500 kg tillatt totalvekt og motorredskap over 7500 kg tillatt totalvekt, med maksimal konstruktiv hastighet 50 km/t

Lenke til kommentar

Med BE kan du dersom du kjørte opp før 19. januar 2013 ha tilhenger med ubegrenset vekt bak personbil.

Fra og med 19. januar 2013 er det en grense på 3,5 tonn.

 

Du kan selvsagt ikke trekke mer enn bilen har lov til å trekke.

 

I praksis er det ved å ta førerkort 19. januar 2013 eller senere slik at du ikke får lov til å kjøre små trailere som tidligere gikk på BE..

Altså små endringer.

Tilhengere med påløpsbrems er null problem, maksvekt for påløpsbrems er 3,5 tonn.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

For trøtt for å gidde å sjekke opp i dette, men jeg håper virkelig at det ikke er noe sannhet i det du skriver her.

For dumper stemmer det ikke, den regnes som (terrenggående) lastebil, med mindre den går under 30km/t som kjetilkl rettet seg til, men for eksempelvis hjullaster eller hjulgående gravemaskin gjelder det. Dog kommer du ikke i nærheten av 50 tonn med noen av delene (heller ikke dumper) uten å overskride tillatte aksellaster for veien med stor margin...

 

 

Jeg fant noe info som tydet på at en 50-tonns dumper må gå i under 30 km/t for å bli klassifisert som motorredskap - det var det jeg siktet til :)

Da er det jo hyggelig med en referanse på den informasjonen..?

 

Står i Kjøretøyforskriftens definisjon av motorredskap, §2-5, 4.ledd:

Som motorredskap regnes også motorvogn som hovedsakelig er beregnet til intern transport av masse, jord eller lignende på bygge- eller anleggsplasser eller i terreng og som bare unntaksvis brukes på offentlig veg (dumpere), dersom konstruktiv hastighet ikke overstiger 30 km/t.

 

edit: Så lenge førerkortet er utstedt før 2005 skal du ikke behøve å bytte det ut for å få påført bokstavene MST og kode 142+152 -disse førerrettene skal du ha uansett, selv om de ikke står der. (men blir mer komplisert for politiet å sjekke...) Imidlertid er det vel nylig kommet regler om at førerkortet (klasse B m/ tillegg) ikke lenger er gyldig til din 100-årsdag, men må fornyes med visse mellomrom -da vil disse kodene bli påført.

 

edit 2: dette siste følger av paragrafene 4, 5 og 6 i vedlegg 6 til førerkortforskriften, hvor det eksempelvis står:

Innehaver av førerkort i klassene B, BE, C, CE, C1, C1E, D, DE, D1, D1E, D2, D2E eller T, utstedt før 1. januar 2005 har førerett i Norge for traktor, med eller uten tilhenger. Ved utskifting videreføres denne retten ved påføring av klasse T, med kode 142, tilknyttet alle nevnte klasser.
-og det derimot ikke står noe om at slik utskifting (nytt kort) er påkrevd. Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...