Gå til innhold

Slik blir iOS 7


Anbefalte innlegg

Spennende funksjoner, men utrolig mye farger :/ Må være fargeblind for å få noe koselige opplevelser med de nye ikonene. Hvertfall trekk-opp menyen var farget i alle regnbuens farger og litt til. Føler denne lanseringen var tre steg frem og ett tilbake.

 

De "fargene" du sikter til er vel heller fordi den er gjennomsiktig og noe av bakgrunnen lyser gjennom?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ekelte?

 

* Mapper på startskjerm

* Rullegardin(på identisk måte som Android)

* Over the air update(OTA)

* Ikke forstyrr og ring tilbake funksjon

* Faner i nettleseren

* Notifications(inkommede) på toppen av mobilen

* Trådløs synkronisering

* Voice typing

* Lockscreen(snarvei til kamera, direkte tap til notifications og notifications generelt)

* Åpne apps fra låseskjerm(åpne direkte til sms, tlf)

* Control center

* Swipe to close app fra multitaskingen.

* Multitasking(idag IDENTISK med WP8!)

* Twitter og facebook integrering

* Widets(vær og aksje)

* Newsstand

* Voice control

* Og mye mer..

 

Jeg tror du roter litt med både kronologien og opprinnelsen til en del av disse elementene...og du overser at mange ting like gjerne kan sies å komme fra Mac OS X....ting som rullgardinmeny, mapper, faner i nettleseren, widgets, voice control, osv er liksom ikke noe nytt for Mac-brukere... ;)

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror du roter litt med både kronologien og opprinnelsen til en del av disse elementene...og du overser at mange ting like gjerne kan sies å komme fra Mac OS X....ting som rullgardinmeny, mapper, faner i nettleseren, widgets, voice control, osv er liksom ikke noe nytt for Mac-brukere... ;)

 

På den måten kan du og si at teknologien fantes i Windows og mange andre steder, men nå snakker jeg selvfølgelig på måten ting er implementert inn i smartmobil-verdenen, og da er det vel ikke vanskelig å se at Apple også har kopiert/laget ting svært likt, etter at konkurrentene har frontet dette på sine produkter. Eller syns du jeg bommer nå?

Lenke til kommentar

Helt ok at iPhone kopierer enkelte elementer fra Android og whatnot, er fair siden disse i sin tid kopierte hele IOS.

 

Android ble jo vist frem til utstyrsprodusentene lenge før iOS ble sluppet. Google registrerte også en stor mengde patenter mer enn et år før iOS kom på banen. Flere av disse viste en klar retning på det OS-et som Anrdoid helt tilbake i 2003 hadde overraskende klare planer for hvordan skulle se ut og fungere. I det heletatt er det vanskelig å se hvordan Android overhodet skulle ha kopiert noe som helst fra iOS før iOS over hodet var sluppet på markedet. Det er egentlig ganske mye mer sannsynlig at iOS også den gangen hadde hentet "inspirasjon" etter Google sin visning i 2006.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På den måten kan du og si at teknologien fantes i Windows og mange andre steder, men nå snakker jeg selvfølgelig på måten ting er implementert inn i smartmobil-verdenen, og da er det vel ikke vanskelig å se at Apple også har kopiert/laget ting svært likt, etter at konkurrentene har frontet dette på sine produkter. Eller syns du jeg bommer nå?

Jeg synes du bommer en god del, ja. Det meste jeg har sett av iOS 7 er en naturlig videreutvikling basert på de opprinnelige prinsippene for et 100% touch basert GUI som kom i den første iPhone, og mye bygger også på elementer man gjenkjenner fra Mac OS og OS X.

Noe finner man også i Apple Newton, fra mer enn 15 år tilbake - bl.a bruk av tabs og notifications:

 

mi5aagpartitionedtuaw.jpg

 

 

At man kan finne enkelte elementer i iOS 7, som helt løsrevet kan minne om noe man finner på en eller annen OS-variant på andre telefoner, er nærmest uunngåelig. Men ser man på helheten, konteksten og totalopplevelsen står likevel iOS 7 svært godt på egne ben som et genuint Apple-produkt, som reflekterer designprinsippene som Apple framfor noen har stått som en eksponent for gjennom en årrekke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Android ble jo vist frem til utstyrsprodusentene lenge før iOS ble sluppet. Google registrerte også en stor mengde patenter mer enn et år før iOS kom på banen. Flere av disse viste en klar retning på det OS-et som Anrdoid helt tilbake i 2003 hadde overraskende klare planer for hvordan skulle se ut og fungere. I det heletatt er det vanskelig å se hvordan Android overhodet skulle ha kopiert noe som helst fra iOS før iOS over hodet var sluppet på markedet. Det er egentlig ganske mye mer sannsynlig at iOS også den gangen hadde hentet "inspirasjon" etter Google sin visning i 2006.

Android før iPhone var mest av alt en Blackberry-kopi:

androidlive_1.jpg

 

 

android_before_after_iphone-11352342.jpg

 

http://www.pcworld.com/article/254539/original_android_prototype_revealed_during_google_oracle_trial.html

Lenke til kommentar

..

 

Jeg må bare spør deg om f.eks multitaskingen. Er ikke GUI her tatt RETT fra WP8? Måten du blar fra side til side og forhåndsvisningen.

 

Og hva med drag and exit i multitaskingen, som bare Android har? Det er jo en 100% funksjonskopi, som de til og med viser frem i introduksjons-videoen.

 

Er dette en naturlig oppgradering basert på det som kom i 2007, når Apple ikke har vært i nærheten av å hatt disse elementene på sine tidligere smartmobil-OS? Jeg er dønn bestemt på at her har de _selvfølgelig_ tatt gode elementer fra sine konkurrenter(noe som forøvrig ER bra).

 

Rullegardinen hadde nok aldri i livet komt på iOS5 om ikke Android hadde kommet med det først. Dette og var jo en kopi(som jeg syntes var bra for iOS-brukere). Det er mange funksjoner, til og med design på disse, som nok aldri ville ha eksistert i iOSS, dersom konkurrentene ikke hadde kommet med det først i sine OS/smartmobiler. Det er jeg 100% overbevist om, og noe jeg mener er helt logisk.

 

Alle tar elementer av alle. Sånn er det bare. Eller mener du omvendt angående Apple her?

Endret av Open-Source
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg må bare spør deg om f.eks multitaskingen. Er ikke GUI her tatt RETT fra WP8? Måten du blar fra side til side og forhåndsvisningen.

Mulig, men i så fall så har WP8 tatt det rett fra WebOS.

 

Så ja, som du selv sier... Alle tar elementer av alle. Sånn er det bare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Korrekt. Android, WP8, Meego, Blackberry, Apple etc.. Alle tar elementer og henter inspirasjon fra hverandre. Det må man gjør om man skal være i et konkurrerende market.

 

Det samme ser vi jo å bil-, tv-, pc-, hvitevare-, brunvare- og de fleste andre bransjer.

 

Apple som firma var jo basert på å kopiere og ta elementer fra andre selskap. Ingen må komme å tro at de tenker på enhvert design og funksjonalitet helt av seg selv. Da må man isåfall ta en reality check

Lenke til kommentar

MIUI,Windows Phone og Android har fått en baby med iOS! Den ble døpt iOS7.Mye bra osv.. så jeg sier bare dette til apple brukere.. velkommen til det vi kaller android.. Vi har hatt glede av dette i mange år. Velkommen ombord.Håper for all del at jailbreak kommer fort ut. For fytti.. f.. å stygge ikoner:/

 

MIUI er Android

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke problemet..! Gjør det noe om Apple kopierer Android og visa versa..! Er jo bare og kjøpe den mobilen en liker best! For min del kunne jeg hatt begge systemene men bruker nå IOS..

En ting jeg lurer på er den nå mulig og organisere bildene i Album og slette de fra kamerarullen på iPad/iPhone/iPod? Slik at en slepper og ha 1000 bilder i kamerarullen?

Lenke til kommentar

Sant det. Men det er et helt forskjellig ui og apps. Som er som et eget rom med android som base.

 

UI er forskjellig, apps er jo mye det samme. De har seff forandret utseende på mye, men er tross alt Google Play de også får apps fra ;) (Så sant du ikke bruker den kinesiske versjonen da, lite praktisk da kinesisk app store er ulovlig/ ikke funker utenfor kina så vidt jeg vet).

Man kan også få MIUI launcher på et hvilket som helst Android Rom. MIUI er anderledes, men er ikke annet enn Android imo. Kjører MIUI selv btw ;)

Endret av o-l-a-v
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...