Gå til innhold

"Støvbestandig" kabinett?


Anbefalte innlegg

Heisan!

Er noen år siden jeg bygde PC så jeg trenger noen tips.

Jeg bor i ørkenen i USA og det er et usannsynlig støvnivå her. Du kan tørke støv om morgenen og etter et par timer ser det ut som om det ikke er tørket støv på en uke.

 

Derfor trenger jeg et kabinett som ikke slipper inn for mye støv, for dette er jo ikke særlig gunstig for komponentene. Samtidig er det jo ganske varmt her, så jeg kan jo ikke akkurat ha en hermetisk lukket boks heller. Skrueløst er et pluss, men det viktigste er støvmengden som slippes inn.

 

PS! Siden jeg bor i USA må jeg kjøpe fra nettbutikker her. Har sett på Newegg, men om noen kjenner til noen bedre/billigere er jeg kjempetakknemlig for tips om dette også.

 

Har du noen tips? På forhånd takk!

 

 

Birgitte

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil ikke tro at det er så mange kabinetter som er laget for å forhindre finmalt sand, men de fleste kabinetter kommer med filter som kan tas ut og vaskes. Det jeg ville ha gjort er å kjøpt inn en del membran som har gode pusteegenskaper, da vil den sleppe luften gjennom, men sandkort og støv vil bli samlet opp. Men dette betyr at du må regelmessig bytte membranen.

 

Et annet alternativ er å kjøpe vannkjøling hvor radiatoren kan stå utenfor kabinettet, med vannkjøling kan du få kjølt ned 3D-kort og prosessor. Så kan du borre hull i siden og installere en 220mm vifte (flytter mye luft ved lav rotasjon) som vil gjør det vanskeligere for sanden å komme inn i maskinen (gjerne om du legger et filter utenpå også).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil ikke tro at det er så mange kabinetter som er laget for å forhindre finmalt sand, men de fleste kabinetter kommer med filter som kan tas ut og vaskes. Det jeg ville ha gjort er å kjøpt inn en del membran som har gode pusteegenskaper, da vil den sleppe luften gjennom, men sandkort og støv vil bli samlet opp. Men dette betyr at du må regelmessig bytte membranen.

 

Et annet alternativ er å kjøpe vannkjøling hvor radiatoren kan stå utenfor kabinettet, med vannkjøling kan du få kjølt ned 3D-kort og prosessor. Så kan du borre hull i siden og installere en 220mm vifte (flytter mye luft ved lav rotasjon) som vil gjør det vanskeligere for sanden å komme inn i maskinen (gjerne om du legger et filter utenpå også).

 

Takker for tipsene! Gjør kanskje dette en dag om det blir nødvendig. Har du noen tips til kabinetter som f.eks ikke har hull på toppen eller som kanskje har ventilasjonshullene øverst på sidene så hadde dette også vært nyttig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...