Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Problemer med strøm!


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nettopp brukt dagen på å bygge sammen nye stasjonære min. Jeg har kjøpt nye Haswell prosessoren (i5). Og generelt, alt nytt omtrent.

 

Problemet jeg har nå er at når jeg klikker på start knappen, blir det noen ganger strøm i en varriert lengde på 0-3 sekunder. Har brukt strømforskyiningen i forrige pcen min, og den er omtrent 1 måned gammel.

Noen ideer om hva som kan være feil? Jeg er veldig sikker på at jeg har koblet alt riktig.

 

Hovedkort:

http://www.dustinhome.no/product/5010743665/gigabyte-ga-h87-hd3-h87-s-1150-atx/

 

Prosessor:

http://www.dustinhome.no/product/5010742245/intel-core-i5-4670k-3-4ghz-6mb-s-1150/

 

Prosessor-kjøler: (Vet den ikke har samme arkitektur, men den passer!)

http://www.dustinhome.no/product/5010598007/corsair-h100-hydro-cpu-cooler-s-775-1155-1366-2011-am3/

 

Strømforskyning:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=593204#extra

 

Minne:

http://www.dustinhome.no/product/5010621881/corsair-16gb-ddr3-xms3-pc12800-1600mhz-2x8gb/

 

Grafikkort:

http://www.dustinhome.no/product/5010672301/sapphire-radeon-hd7970-dual-x-3gb-pci-e-dvi-hdmi-dp/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enten har du montert kjølingen feil, eller så feiler PSUen sammen med hovedkortet.

 

Kan jeg spørre hvorfor du har betalt 450 kr ekstra for en opplåst CPU når hovedkortet ditt ikke tillater overklokking?

 

Du er klar over at Cooler Master GX 750W er en av de mest råtne PSUene på markedet og burde aldri vært solgt?

Lenke til kommentar

Enten har du montert kjølingen feil, eller så feiler PSUen sammen med hovedkortet.

 

Kan jeg spørre hvorfor du har betalt 450 kr ekstra for en opplåst CPU når hovedkortet ditt ikke tillater overklokking?

 

Du er klar over at Cooler Master GX 750W er en av de mest råtne PSUene på markedet og burde aldri vært solgt?

 

Er ikke klar over noe av dette. Trodde ikke hovedkortet hadde noe å si med overklokking av cpu.

Og er heller ikke klar over hva som er "kvalitetsmerker". Jeg vil ha en kraftpc for en billig penge. Det er alt jeg er sikker på.

 

Strømforskyningen funket perfekt i forrige stasjonære. Vondt for å tro det er noe galt med den.

Kjølingen er montert på akkurat samme måte som i forrige, ser aldri for meg at det er et problem heller.

Lenke til kommentar

Intel har låst overklokking til Z87-chipsetet dessverre, de gjør dette fordi de er milevis foran AMD.

 

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&reid=188

PSUen har blitt testet til å levere skadelig rippel på +5V og +3.3V, og skrudde seg også av ved ca 500W belastning. Grunnen til at jeg tror at den kan kræsje er at mange PSUer av litt lavere kvalitet ofte feiler med Power Good-responstiden, og enkelte hovedkort kan være litt ømfintlige på ATX-spesifikasjonene her.

 

Som sagt, du kan ha montert kjølingen feil. Du kan også prøve å sjekke at alle kablene sitter skikkelig. Om dette feiler hadde jeg begynt å se om alle avstandsfestene for hovedkortet er på plass og at det ikke er kontakt mellom hovedkortet og kabinettet utenom avstandsfestene.

Lenke til kommentar

Har nettopp prøvd ut strømforskyninga til en kompis. Det gav ikke noe yttligere effekt. Når får jeg ikke engang det blinket med strøm der heller, det skjer absolutt ingen ting!

 

Jeg sjekket avstanden til hovedkortet. Det ser ikke ut til at det er en konstant avstand på ca. 5mm+

(Avstand til mutterene det hviler på)

Hva antar du i såfall er feilmontering av prosessorkjøleren? Det er ikke så mange måter å gjøre det på.

Jeg festet holderen (det krysset) på baksiden, med plastdekselet inntil, fire skruer gjennom så den holder fast. Deretter åpnet jeg for kjølepastaen og tredde den pent inntil. Og hadde på 4 digre klumper av skruer / muttere til å holde boksen på plass.

 

Byner å sikte mot deffekt hovedkort egentlig. Jeg sendte mail til dustinhome. Så får se hva de sier om saken også. Kan i allefall bekrefte at strømforskyningen funker fortsatt. Så da er det ute av verden.

Lenke til kommentar

Hører du no' pip?

 

Nei, det høres aboslutt ingen ting. Det skjer heller aboslutt ingen ting. Men led-pærene på internett kontakten, lyser som bare det.

 

EDIT: Kan vell nevne at hvis jeg legger hodet helt inntil strømforskyningen, hører jeg korte "tik tik tik".

Endret av AleksanderF92
Lenke til kommentar

Har du en annen PSU du kan prøve?

 

E: mente PSU.

 

E2: Og prøvd å starte PC'en uten CD-rom, harddisk og grafikkort?

 

Prøvd alt dette. Det som sitter i er HK, PSU, CPU, RAM, Kjølere.

Har testet at PSU'en virker.

Har testet at RAMMEN virker.

Kjølerne gikk i et sekund tidligere. (Ikke nå mer, alt ser dødt ut nå.)

 

HK og CPU som er igjen. Av de to, stoler jeg minst på hovedkortet, så jeg antar det er deffekt?

Lenke til kommentar

Jeg sjekket avstanden til hovedkortet. Det ser ikke ut til at det er en konstant avstand på ca. 5mm+

(Avstand til mutterene det hviler på)

 

Det som må sjekkes er at det ikke er skrudd i for mange avstandsfester. Slik at det blir kortslutning hvor det ikke er hull for skrue i hovedkortet.

Lenke til kommentar

Har du sjekket at hovedkortet har alle strømkabler koblet til seg. Nye hovedkort har ofte en 4pin strømkontakt som må være tilkoblet i tilleg til 24pins kontakten.

 

Angående strømforskyninger så er visst Haswell litt sensitiv på disse pga strømforbruket til CPU'en. Men dette gjelder kanskje bare hvilemodus/ idle. HW har laget en artikkel om hvem PSU'er som fungerer garantert med Haswell.

 

En ting jeg hadde testet først er RAM, ta ut all RAM, sett inn en brikke og sjekk om maskinen starter. Sett inn neste brikke (og ta ut den andre brikken først), test den. Helt til du har testet alle brikkene, den brikken maskinen ikke vil starte med er defekt. Hvis maskinen ikke vil starte med noen av brikkene og PC har samme feil så er det mest sansynlig ikke RAM.

Lenke til kommentar

Det som må sjekkes er at det ikke er skrudd i for mange avstandsfester. Slik at det blir kortslutning hvor det ikke er hull for skrue i hovedkortet.

 

Dette sørger jeg for helt i starten, Jeg starter alltid med hovedkortet og får det så stabilt på plass jeg kan før jeg gjør noe annet.

Lenke til kommentar

Har du sjekket at hovedkortet har alle strømkabler koblet til seg. Nye hovedkort har ofte en 4pin strømkontakt som må være tilkoblet i tilleg til 24pins kontakten.

 

Angående strømforskyninger så er visst Haswell litt sensitiv på disse pga strømforbruket til CPU'en. Men dette gjelder kanskje bare hvilemodus/ idle. HW har laget en artikkel om hvem PSU'er som fungerer garantert med Haswell.

 

En ting jeg hadde testet først er RAM, ta ut all RAM, sett inn en brikke og sjekk om maskinen starter. Sett inn neste brikke (og ta ut den andre brikken først), test den. Helt til du har testet alle brikkene, den brikken maskinen ikke vil starte med er defekt. Hvis maskinen ikke vil starte med noen av brikkene og PC har samme feil så er det mest sansynlig ikke RAM.

 

Ja, har sjekket at det har strøm. Det er 24-pin + 8pin i mitt.

RAM er testet på alle mulige måter. Men i utgangspunktet skal vell ikke RAM ha noe å si før bios starter.

Lenke til kommentar

Ja, har sjekket at det har strøm. Det er 24-pin + 8pin i mitt.

RAM er testet på alle mulige måter. Men i utgangspunktet skal vell ikke RAM ha noe å si før bios starter.

 

Jo. Uten fungerende RAM får du bare ett pip hvis du har den lille høyttaleren koblet til HK. Så hvis maskinen ikke starter så er det godt mulig at det er RAM som er defekt. Det er ikke alle nye HK som har denne høyttaleren da, det er litt kjedelig, det pleier å følge med kabinettet. Men hvis du har testet RAM så er jo det greit :)

Lenke til kommentar

Jo. Uten fungerende RAM får du bare ett pip hvis du har den lille høyttaleren koblet til HK. Så hvis maskinen ikke starter så er det godt mulig at det er RAM som er defekt. Det er ikke alle nye HK som har denne høyttaleren da, det er litt kjedelig, det pleier å følge med kabinettet. Men hvis du har testet RAM så er jo det greit :)

 

Jeg har høytaleren koblet inn. Og jeg brukte rambrikkene for en uke siden i den gamle pcen. De er ikke mer enn 2 måneder gamle. En kompis var usikker på om det kunne være pga. at rammen er CL11 og at HK ikke støtter det. Men jeg tror egentlig alt funker og at det er HK som er deffekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...