Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Har mor plikt til å opplyse barnefaren om graviditet?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har havnet i en litt kinkig situasjon som er totalt uavklart. Hadde en kjæreste det ble slutt med for snart 3 mnd. siden (midten av mars).

 

Etter det har kontakten vært litt så som så. For omtrent 3 uker siden fikk jeg vite av henne at det var noe veldig viktig hun måtte fortelle om seg.. men hun kunne absolutt ikke fortelle dette på tlf. Vi bor på hver vår kan av landet, og det er av den grunn vanskelig å bare stikke over for en kopp kaffe.

 

I hvertfall, via noen felles bekjente har det etterhvert kommet for dagen at hun er gravid. Det store spm. nå er om jeg kan være faren. Pratet med moren hennes, som sa at jeg ikke er det. Dessverre har hu jenta hadde diverse psykiske problemer, og jeg vet faktisk ikke hvor mye hun har fortalt sin egen mor.

 

Fikk en SMS i stad hvor det står: " men tilfelle er jo ikke det at jeg har noen ny mann, venn eller kjæreste.. Er en grunn for at jeg måtte prate med deg, og treffe deg.. "

 

Dessverre klarte jeg å beskylde henne for å lyve.. noe som kanskje var litt feil, men ikke helt ubegrunnet heller da hun ofte kommer med litt forskjellige historier hver gang vi snakker om noe..

 

Så dette får meg jo igjen til å lure.

 

Det jeg vil spørre om er om jenter har noen som helst plikt til å opplyse den potensielle barnefaren om at han kan bli pappa? Eller om det er helt fritt for jenta om de vil si noe som helst?

 

Anonym poster: a15f68f008dda44a0e4f8c85c77203df

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kvinne har ingen plikt til å informere barnefaren om at hun er gravid. Hun kan ta abort uten at han får vite det. Hun kan føde barnet og la være å oppgi barnefar om hun ønsker, eller hun kan velge å oppgi ham. Valget er hennes.

Til nå er det vel bare dersom et par er gift/samboere, eller har vært gift/samboere, at en mann kan kreve dna-test dersom moren oppgir "far ukjent" for å forhindre at faren får kontakt med barnet.

 

Informasjonen er hentet her

http://debatt.sol.no/content/spormal-om-menns-rettigheter-i-abortsporsmalet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det ser ut som en gratulasjon er sannsynlig, og spørsmålet burde kanskje heller være: Hva i alle dager skal vi gjøre med dette barnet?

 

:)

Lenke til kommentar

Dokumentforfalskning er straffbart, hvorfor er det ikke straffbart i dette tilfellet?

 

Fordi hun fint kan ha hatt sex med flere og faktisk ikke vet hvem faren er, selv om man også 'vet' at hun lyver så har man ingen måte å bevise det på. Det blir ord mot ord om mor faktisk hadde sex med andre og hvem man har hatt sex med når vet man som oftest best selv..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Trådstarter her.

 

Jeg skal nok ikke helt se bort i fra at det kan være en annen, vet at hun har hatt god kontakt med en annen gutt i perioden etter det ble slutt. Likevel ville det virke merkelig at hun absolutt mente det var så viktig å fortelle meg det personlig at hun er gravid om ikke jeg er faren. Ville tro at det ikke hadde betydd en døyt om jeg ikke hadde vært faren.

 

Har forhørt meg litt rundt, det virker som om jeg skal kunne ta en farskapstest etter at barnet blir født. Som regel pleier NAV å være interessert i å få klarhet i hvem faren er (om hun ikke opplyser om noen), så de vet hvem de kan kreve barnebidrag i fra.

 

Syns det virker litt for sprøtt om det kun er evt. eks-samboere, eller separerte som skulle ha mulighet til å sjekke farskap.

 

Kan i hvertfall si at jeg vil være veldig interessert i å få vite om jeg er faren eller ikke, ettersom jeg har ingen planer om å stikke av fra ansvaret :) Vil heller ikke at hun skal tro at hun skal kunne lure seg unna og la ungen vokse opp uten at faren er til stede i livet.

 

Selvfølgelig ville det aller beste være om det viser seg at jeg ikke er far så jeg slipper å ende opp med å kunne ha barn med flere jenter (har ingen barn enda) og kan la henne seile sin egen sjø. Skal se om jeg kan komme med en liten oppdatering når jeg vet mer. Skal forsøke å ta kontakt med henne om en stund når hun har fått roet seg litt. Anonym poster: a15f68f008dda44a0e4f8c85c77203df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dokumentforfalskning er straffbart, hvorfor er det ikke straffbart i dette tilfellet?

 

Fordi dette ikke er dokumentforfalskning. Det å oppgi feilaktige opplysninger i et dokument er ikke dokumentforfalskning med mindre du er offentlig tjenestemann. Dokumentforfalskning er det å forfalske et dokument, ikke å forfalske opplysningene i det. Å oppgi uriktige opplysninger til offentlige myndigheter rammes av andre straffebud, men ingen er aktuelle for dette tilfellet. Det kan imidlertid rammes av reglene om falsk anklage dersom mor oppgir en mann som positivt ikke kan være far til barnet.

 

 

Barnelova fastslår ingenting om at mor er pliktig til å opplyse om hvem som er far til barnet. Lovens pgf 1 fastslår at det skal sendes fødselsmelding og at denne skal inneholde hvem mor oppgir som far, men etablerer ingen plikt for mor til å oppgi noen far.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

nå er det så at når ett barn fødes så må faren skrive under en farskapserklæring på at han er far på barnet, om han ikke gjør dette fordi han mener han ikke er far så vil det bli tatt en dna test av mor far og barn for å stadfeste hvem som er barnets far. om det da viser seg at barnet ikke er den som mor har oppgitt må hun navngi de hun har som mulige fedre for at det skal tas dna test av disse også. Du har full rett til ikke å skrive under erklæringen så lenge du ikke er sikker på om det er ditt barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men mor kan kan faktisk nekte DNA test på barnet (tror jeg).

 

Er sikker på jeg faktisk leste om en sak der en mann måtte betale barnebidrag til ett barn han visste ikke var hans men han fikk ikke bevis det fordi moren nektet å DNA teste barnet.

 

Strider i mot all logikk men er ganske sikker på det er/var en sann sak men er usikker på om det skjedde i Norge.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

Trådstarter her igjen.

 

Takk så mye for svar :)

 

Har prøvd å følge utviklingen litt i fra siden.

 

Sendte en del SMS med x'en, sa at hun skyldte meg et svar om hvorvidt jeg var far eller ikke. Etter noen sinte SMS fra henne så avkreftet hun dette, i to SMS.

 

I den ene står det følgende: " Jeg ville treffe deg for å fortelle deg at jeg var gravid og hvem faren er, det er IKKE deg"

 

Greit nok.. før hun sender denne: "Som jeg skrev over er selvføgelig ikke du far til barnet som bare er ute etter å etterforske mitt liv og finne opp løgner"

 

Dette får meg til å lure litt på om hun bare ikke vil at jeg skal være faren fordi jeg tok henne å lyve. Har i ettertid funnet ut at hun har løyet ganske heftig om flere ting, uten at disse har større betydning for denne saken. Tror snart ikke på et ord av det hun sier.

 

Uansett. Det jeg lurer på om noen vet noe om:

 

Fikk vite av en felles bekjent at hun har vært til ultralydundersøkelse for leppespalte hos fosteret nå nylig (datoen stod oppført). Leste inne på sidene til Statlig Spesialpedagogisk Tjeneste at dette er en kontroll som vanligvis tilbys når foster er fra 17 - 20 uker på vei.

 

Så spm. er: Hender det noen ganger at denne undersøkelsen gjennomføres når fosteret er enda yngre? Eller er 17. uke den tidligste muligheten?

 

For hvis så er tilfellet, så er det med stor sansynlighet jeg som er faren. Er ganske sikker på at jeg blir nødt til å kreve farskapstest.

 

Har på følelsen at dette kan bli en ganske stygg affære, for har hørt rykte om at hun har sagt at en annen er far. Kanskje hun mener dette, og at hun har vært utro, så farskapstest blir eneste løsning uansett.

 

Håper på litt svar :)Anonym poster: a15f68f008dda44a0e4f8c85c77203df

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...