Gå til innhold

Så nå skal legene kunne nekte folk behandling.....


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg merker meg at legeforeningen sier at:

Legers reservasjonsmulighet skal ikke være til hinder for befolkningens lovbestemte rettigheter. Reservasjonsmulighetene må derfor vurderes lokalt i helsetjenesten på en slik måte at disse hensyn kan ivaretas. Pasientene skal alltid møtes med forståelse og respekt. Forutsigbarhet for pasientene må sikres gjennom god informasjon.

 

I den grad dette gjennomføres i praksis er det for min del greit at leger reserverer seg mot visse typer behandling. Men jeg har store problemer med å se hvordan det skal gjennomføres i praksis i små kommuner med bare noen få fastlege-stillinger. Og gitt de åpenbare vanskelighetene med å organisere dette, så synes jeg det er en feig ansvarsfraskrivelse fra Legeforeningens landsmøte å vedta et krav om reservasjonsrett uten å samtidig si noe om hvordan de har tenkt å løse det i praksis.

Lenke til kommentar

[...]hvis det ikke står om livet

Men nå er det vel nettop saker som står om livet dette gjelder:

Legeforeningen mener at alvorlige samvittighetsgrunner knyttet til liv og død kan gi grunnlag for at leger gis reservasjonsmulighet for deltakelse i henvisning og behandling.

Og jeg synes det er helt greit, det er faktisk lov å være drittsekk, men jeg blir mindre og mindre motivert for å betale for ett offentlig helsevesen.

Lenke til kommentar

Men nå er det vel nettop saker som står om livet dette gjelder:

 

Det står ikke om livet på den måten folk vanligvis mener når de sier "det står om livet".

 

Hovedtemaet her er deltagelse i abort. Eller mer presist: At gravide som ønsker abort etter dagens regelverk skal snakke med fastlegen først, og så få en henvisning fra fastlegen til gynekologisk avdeling på et sykehus. Noen leger mener at det å signere denne henvisninger er å delta i abortinngrepet, og vil reservere seg mot dette.

 

Det har også vært litt diskusjon rundt bruk av prevensjon, og henvisning til kunstig befruktning. Noen leger har villet reservere seg mot å skrive ut p-piller, fordi de mener prevensjon er syndig. Noen har også villet reservere seg mot å henvise lesbiske par til kunstig befruktning, fordi de mener homofilt samliv er synd.

Lenke til kommentar

Det er lett å si at man bare skal gå til en annen lege hvis den man har ikke ønsker å henvise eller skrive ut ting de føler er 'feil', men det er ikke de som faktisk kan gjøre dette uten videre man burde tenke på. Tenk hva slags signal dette sender til gravide som i en av de mest sårbare situasjonene de vil være i blir avvist av sin fastlege etter forespørsel om henvisning til abort, eller til den 15-16 år gamle jenta som er usikker på alt i livet som ung kvinne og som blir fortalt at hun ikke kan få p-piller utskrevet alikevel fordi denne legen tror det er en usynlig mann i himmelen som vil mislike det?

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...