Gå til innhold

Auksjonshuset i Diablo III skal endres (Mac, PS3, PS4, Windows)


Anbefalte innlegg

Jeg liker pinball fordi det kombinerer elektronikk, kunst, lyd og gameplay med mekanikk og en ekte kule og ekte spillebrettelementer som følger de fysiske lover isteden for noe som skjer inne i en 100% digital verden.

 

Jeg skal forsøke å få tid til å ta en titt, men det er vanskelig å få tiden til å strekke til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har aldri skjønt tankegangen til folk som sier sånt. Hvorfor er det umulig å overgå Diablo 2? Spillet begynner å bli trollgammelt, og det har kommet veldig mange andre spill siden den gang i samme sjanger. En del har vært ræva, men mange har faktisk vært svært bra spill. Jeg holder en knapp på Sacred 2 som et av de beste ARPGene noensinne, om man holdt det oppdatert. Path of Exile er av mange regnet som en verdig "oppfølger" til Diablo 2, og nå for tiden spiller jeg mest Marvel Heroes. Sistnevnte er i stor grad laget av David Brevik, som var en svært viktig person i utviklingen av nettopp Diablo 2. Jeg tror nettopp det er noe mange glemmer. Det er lett å si Diablo ble laget av Blizzard, men det stemmer ikke helt. Det ble laget av en rekke personer som jobbet for Blizzard, men de jobber ikke nødvendigvis der lengre. For eksempel var Bill Roper hjernen bak en hel drøss spill hos Blizzard, med blandt annet Warcraft, Starcraft og Diablo på samvittigheten. Men siden både han og Brevik har sluttet hos Blizzard bør man heller se til deres egne selskaper for en verdig oppfølger til Diablo, og ikke nødvendig slavisk følge Diablo-navnet.

Skal nevner at når jeg sier det, så har jeg litt for mye nostalgi til og ha tilregnelig dømmekraft. Du har nok rett i at det kan og sikkert har blitt overgått. :)

Lenke til kommentar

Både Path of Exile og Marvel Heroes er gratis, så begge to er helt klart verdt å sjekke ut. Det betor riktnok at begge har cash shops, men ingen er pay to win. Du kan kjøpe noen potions osv i MH som gir bedre XP, rarity boosts osv (for å finne bedre ting), men ingenting er pay to win.

 

Er ikke så stor fan av pinball selv, men digger de gamle, ukompliserte spillene. Noen av favorittene mine nå for tiden er Mario & Donkey Kong 4. Det er stort sett Pipemania med Mario, så store deler av tiden går med til å sitte og tenke. Det er svært komplisert og ukomplisert på en gang. :)

 

Pinball er veldig kult, men det virker risikabelt å ha hos seg selv i mine øyne om man ikke har teknisk innsikt, titusen mekaniske deler, noe kommer jo til å gå i stykker etterhvert, og hva da?

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er "bare" ca 3500 deler i en pinball-maskin og det inkluderer skruer og plast-dingser som er ganske greie å forholde seg til. Det vanskeligste er nok kretskortene og de mekaniske og elektro-mekaniske delene. Nyere maskiner har nok en enklere oppbygning rent elektronisk og man opdater feks softwaren med USB-stick, ikke EPROM.

 

Nye maskiner er tilnermet vedlikeholdsfrie i flere år bortsett fra rengjøring, voksing og diverse. I dag brukes det også LED som ikke trenger å byttes i forhold til tradisjonelle pærer, selv om det kanskje ikke gir like varmt og stemningsfult lys som i gamle dager. Det blir også vesentlig mindre slitasje på nye maskiner ved hjemmebruk så de kan være vedlikeholdsfrie i mange år. Jeg pratet med en som hadde 5-6 maskiner av nyere dato og han hadde ikke hatt noe vedlikehold av betydning de 3-4 årene han hadde hatt dem.

 

Jeg liker best eldre maskiner fra 1990-1997 og på slike blir det nok en del mekking med tanke på 16-23 års slitasje. Det går uansett an å betale andre for å foreta en high-end-restaurering av favortiimaskinene fra 90-tallet og da holder de nok en stund med tanke på hjemmebruk. Kanskje det bare blir like mye stlitasje på en maskin i løpet av et helt år med hjemmebruk som på det ble i løpet av 1-2 uker på en maskin som stod utplassert. Forhåpentligvis er det ikke så vanskelig å håndtere feil så lenge man får de korrigert etter hvert som de oppstår isteden for å ta et skippertak når maskinen går i stå. Det finnes også beskyttelsesdeler man kan montere på spesielt utsatte parti og det er mulig å påføre flere lag med klarlakk på spillebrett osv.

 

Man skal selvsagt være interessert i både spill og vedlikehold dersom man skaffer en maskin fra 80- eller 90-tallet, men det er ikke så ille som du frykter. Det er god hjelp å få i pinball-miljøet og det finnes instruksjonsguiderog filmer om vedlikehold, service, reparasjoner og oppussing.

 

Folk liker forskjellige ting, men jeg ser mer fremtid i å kjøpe noen pinball-maskiner fremfor å kjøpe grafikkort etter grafikkort etter grafikkort etter grafikkort og likedan med prosessor og hovedkort. Man kommer liksom aldri i mål og ikke er det tid til å spille mer enn étt spill heller så omfattende de har blitt.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Har nok ikke plass til en pinballmaskin hjemme, men har sterkt vurdert å kjøpe en Super Nintendo, eller forgjengeren. Spill på den tiden var ofte svært ukompliserte, og jeg liker sånt. :) Grunnen til at jeg tror jeg satser på Super Nintendo er fordi spillene fortsatt var ukompliserte, men grafikkn var samtidig betraktelig mye bedre, og definitivt "bra nok" selv etter dagens standard. :)

 

Men nå blir det tilbake til Marvel Heroes. Gå dit, deng dem, gjenta i til man er drittlei. Helt enkelt, helt genialt. :)

Lenke til kommentar

En pinballmaskin tar kun 1 kvadratmeter, ca 69 x 140 cm, mindre dersom den står på rygg for lagring eller transport. Man får 3 maskiner på samme areal som en 120-150 cm bred seng. Det skall ikke allverden med plass for å få rom til 5-6 maskiner. Hvis du ser for deg 2x 120 senger som står 30 cm ut fra bakveggen med kortsiden mot hverandre har man vips 6 maskiner. [][][][][][]

 

Ja, det tar en del større plass enn feks en 17.3" gaming-notebook men det er delig å spille noe virkelig som ikke kun er digitalt fremstilt inne i en skjerm.

 

SNES og NES er genialt, men har man en god gamepad kommer man langt med emulering. Det er jo blitt så praktisk i disse tider med oppladbare trådløse Bluetooth-gamepader. 17,3" gaming-notebook er bortimot den beste investeringen jeg har gjort så langt. Spill, pinball-simulering, musikk, film, produktivitetsapplikasjoner, websider, epost, instant messaging, telefon/skypesamtaler i en kompakt enhet og full funksjonalitet fra første dag. Greit at jeg i mange år har verdsatt kraften i en selvbygd stasjonær siden 1995, men man kommer ikke bort ifra at det er tidkrevende og krever mye dilling med å legge til WIFI og Bluetooth-support og det som verre fordi det tilfeldigvis ikke var inkludert på hovedkortet man valgte osv. Kjekt å ha en stasjonær i tillegg, men det er priceless å ha en gaming-notebook sentralt i hjemmet. 10-12 k for selve notebooken, inn med en 500 GB SSD til 2200 kr, en Razer DeathAdder mus til 300kr, en XL-musematte til 200 kr, en Bluetooth-gamepad til 600kr og et par aktive kvalitetshøyttalere til 4-10k så er man i himmelen enten man skal spille, høre musikk eller se film.

 

Hva er mest givende av Path of Exile og Marvel Heroes med for en som ikke liker design rettet mot casual-spillere. Jeg liker design som tilsier at man må kjøpe inn proviant for 6 måneder og trekke igjen gardinene for å hevde seg. Ikke at man trenger å gå så langt, men at det er det som er kravet for å komme i mål kontra et spill hvor majoriteten av spillerbasen har står i samme bås etter de har nådd levelcap. Man trengte feks ikke kjøre på 16 timer i døgnet i 10 måneder i Diablo II, jeg hadde iallefall stor glede av å spille etter evne mellom trening, jobb og studier selv om jeg kun nådde top 10 på ladderen. Jeg savner et spill som gir langsiktig glede og det må være så vanskelig at kanskje bare 1 i hele Europa kommer i mål i løpet av et helt år.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Greit nok tar en pinnballmaskin ikke større plass enn en seng, men hva om man ikke har plass til en seng engang? ;) Jeg bor alene for tiden, så jeg har fint lite plass her jeg bor. Trenger rett og slett ikke noe særlig plass her.

 

En NES og SNES kan fint emuleres, men det kan pinball også. Det er noe eget med en ekte konsoll og ekte gamepad, på samme måte som det er noe eget med en ekte pinballmaskin. ;)

 

Marvel Heroes eller Path of Exile? Tja, begge er gratis, så jeg vil anbefale å prøve begge to. Men vil du ha noe som varer lenge må det nok bli Path of Exile. Marvel Heroes kan nok også vare veldig lenge, men det har bare en vanskelighetsgrad i utgangspunktet, selv om man kan få daily missions som på mange måter stiller opp vanskelighetsgraden i den vanlige historien når man er ferdig med den, men har ikke kommet så langt selv. Er bare i kapittel syv av ni. På den annen side er jeg i kapittel syv av ni på under en uke, så det er ikke akkurat det lengste spillet. Men vi har som sagt over tyve karakterer å finne, og hver eneste kan gå gjennom historien hver for seg. Da blir det jo en del lengre. :)

 

En annen ting er at Marvel Heroes er et MMO, så vi ser hele tiden folk løpe rundt omkring. Path of Exile er også kun online, men her ser vi kun folk i byene, som i f.eks Guild Wars 1. Straks man forlater byene er man på egenhånd, eller sammen med laget vårt. Men som i Diablo har vi flere vanskelighetsgrader, og som sagt, leagues og alt det der. Når det gjelder skills er Path of Exile ganske unikt. Ingen klasser har egne skills, men i stedet er aktive skills låst til krystaller. Disse må plasseres i slots for å kunne brukes. Det interessante er at alle krystallene vi har får XP når vi dreper fiender, gjør quests osv og går opp i level selv om de ikke er i bruk. Dette er viktig, fordi krystaller kan tas ut når man vil og gis til andre folk (som alts.) De vil da beholde all XPen de har tjent opp, så du kan for eksempel ta en krystall med fireball og levle den til level 5, og deretter ta den ut og gi til en ny karakter. Dermed kan den nye karakteren starte med en fireball på lvl 5. :) Det eneste hinderet er at karakteren din faktisk må kunne bruke krystallen for å la den tjene XP.

 

Det var de aktive skillsene. De passive er litt mer kompliserte. Bare ta en titt på skilltreet: :p

 

http://fc03.deviantart.net/fs70/f/2011/362/4/9/poe_skill_tree__by_jawsofhana-d4kgzrv.jpg

 

Hver eneste sirkel her er et passivt skill. Nå skal det sies at alle klassene har felles tre, men de starter på hver sitt sted. Heksen er omringet av skills som gir bedre magi osv, mens marauder (barbar, kort sagt) har masse med nærkamp sov rundt seg.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Pinball er veldig kult, men det virker risikabelt å ha hos seg selv i mine øyne om man ikke har teknisk innsikt, titusen mekaniske deler, noe kommer jo til å gå i stykker etterhvert, og hva da?

 

AtW

 

Jeg tok steget ut med en lengre biltur for å hente hjem drømmen.

 

977148_10151482535616626_292858971_o.jpg

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vil anbefale deg å gi Path of Exiles et seriøst forsøk. Hører stadig folk sier at det er slik Diablo 3 egentlig burde vært, og er ganske enig i det. Det beste med det er som du sier, at man kan stenge seg inne i månedsvis i strekk og fortsatt ikke være i nærheten av å komme i mål. Og det ofrer ikke kompleksitet for å trekke et større publikum. Det er F2P, men cash shopen er den beste jeg så langt har sett i et spill. Det er stort sett kun kosmetiske ting å få kjøpt, med 2 unntak: character slots noe man i utgangspunktet har mer enn nok av fra før av, tror man har plass til 15 characters eller noe sånt har selv enda ikke nådd cappen. Og nr 2: storage plass (bank/stash), dette er vell det nærmeste man kommer "P2W" i dette spillet, selv om det ikke helt kan kalles å vinne.

 

Eneste er ett stort minus for min del, spillet kjører foreløpig dårlig på nyere skjermkort (ATI skal være hardest rammet), dette er ikke noe problem før man kommer nærmere endgame. Men når man begynner å få masse skills med mye effekter og slikt vil man merke FPS spikes om man har et av disse skjermkorta som er utsatt. Vet de jobber med å fikse det, men de har brukt ganske lang tid på det allerede det er et lite studio så de har ikke all verdens med resurser å bruke heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...