Gå til innhold

"Er det et ord for det?"-tråden


Gloria

Anbefalte innlegg

Beklager om det finnes en slik tråd fra før, men jeg kunne ikke finne noe i søkefunksjonen.

Dette er en tråd der du kan spørre om det finnes et spesielt ord eller uttrykk for en hva som helst du måtte ha på hjertet. Dersom du lurer på hva et ord betyr kan du lett slå opp i ordboken, men det blir med ett mye vanskeligere om du skal gjøre det andre veien. Dette er noe som alltid har ergret meg, og nettopp derfor opprettet jeg denne tråden.

Hva er for eksempel ordet for en person som stadig skal kommentere og være vanskelig, eller en som er opptatt av små detaljer? Her finner en forhåpentligvis svaret på det en måtte lure på. smile.png

Endret av Diabetus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager om det finnes en slik tråd fra før, men jeg kunne ikke finne noe i søkefunksjonen.

 

Dette er en tråd der du kan spørre om det finnes et spesielt ord eller uttrykk for en hva som helst du måtte ha på hjertet. Dersom du lurer på hva et ord betyr kan du lett slå opp i ordboken, men det blir med ett mye vanskeligere om du skal gjøre det andre veien. Dette er noe som alltid har ergret meg, og nettopp derfor opprettet jeg denne tråden.

 

Hva er for eksempel ordet for en person som stadig skal kommentere og være vanskelig, eller en som er opptatt av små detaljer? Her finner du forhåpentligvis svaret. :)

 

Kverulant

 

Pirkete

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15

Hva er for eksempel ordet for en person som stadig skal kommentere og være vanskelig, eller en som er opptatt av små detaljer? Her finner du forhåpentligvis svaret. :)

 

Pedant(isk).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hva er et ord som beskriver et stort problem, som i lyset av noe større, egentlig viser seg å være lite?

 

Eks. si jorden hadde blitt angrepet av aliens. Da måtte alle menneskene ha jobbet sammen og glemt våre konflikter oss imellom. Våre konflikter ville da, i lys av denne nye trusselen, blitt filleproblemer/ubetydelige/små??

 

Det er her jeg føler at det er et annet ord som hadde passet inn, og som ville vært mye mer beskrivende.

 

Jeg har nå gått å grublet på det så lenge, at jeg er usikker på om det faktisk eksisterer et sånt ord, men jeg mener bestemt at jeg har brukt det før. Så hvis noen av dere kunne hjulpet meg hadde dere gjort meg zåå lykkelig!

Endret av Arielle_
Lenke til kommentar

Mener du her "meg" som objektsformen av "jeg"? Det ville i alle fall høres helt på trynet ut.

 

I et medium hvor forfattern helst ikke skal referere til seg selv, så er "undertegnede" en god erstatning for både "jeg" og "meg" i de (helst) ytterst få tilfellende vedkommende er helt nødt til å referere til seg selv.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Man formoder at det ikke tales om ordet "man"...

 

;-)

 

I enkelte anledninger ved styremøter el.l. har jeg, for å sikre meg at jeg har oppfattet en avtale el.l korrekt, brukt formuleringen: "Man formoder, at ..."

 

Når man (!) uttaler dette med en passende halvspørrende tone, fungerer det utmerket som en anledning for de(n) andre å enten bekrefte "ja, det stemmer", eller "Nei, ---".

 

Passende formulert burde det kunne brukes skriftlig også.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...