Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mistet/stjålet bilskilt, kan jeg kjøre?


Tmz

Anbefalte innlegg

Merket etter en kjøretur at bilen manglet et skilt forran, dette har mest sannsynelig løsnet/ramlet av under den 12 mil lange turen jeg kjørte, men kan jo selvfølgelig hende at det har blitt stjålet. Uansett er jeg ganske så avhengi av bilen og lurer på om jeg kan kjøre med kun et skilt? Jeg stikker selvfølgelig og for ordnet nytt på biltilsynet så fort som mulig, men det er vel ikke åpent i helgen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikkje noke klart svar på dette, men du må sjølvsagt melde frå så fort som mulig. Sidan du har mista skiltet så bør du nok få det registrert som stjålet sidan du ikkje veit om nokon har tatt det eller ikkje.

 

I utganspunktet så vil eg anbefale at du lar bilen stå i helga til du får ordna med nytt skilt eventuellt prøveskilt på mandag.

 

PS, vær svært forsiktig med å lage nytt skilt sjølv. Eg ser rundt omkring på diverse nettsider at folk anbefaler å skrive ned registreringsnummeret slik at bilen likevell kan identifiserast frå begge sider, men eg trur at det er betre å få bot for å kjøyre utan skilt (på ein godkjent og forsikra bil) enn det er å bli anmeldt for dokumentforfalskning.

Lenke til kommentar

Reis til politiet og meld i fra om tapt skilt.

Ta med den lappen du får der, reis til vegvesenet, betal 260(?) kroner og få nye skilt.

 

Trygt å kjøre ja, men om du velger å gi f i å skaffe nytt skilt så vil du til syvende og sist få en bot.

 

Det er ikke dokumentforfalskning å lage ditt eget skilt så lenge alt er i orden ellers. - Det kan du godt gjøre, men det skal i utgangspunktet tilfredsstille visse krav mht størrelse og materiale/skrift.

 

Kun skilt som er godkjent av vegdirektoratet er lov å ha på bilen. Alle andre skilt er dokumentforfalskning.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Det er ikke dokumentforfalskning å lage ditt eget skilt så lenge alt er i orden ellers. - Det kan du godt gjøre, men det skal i utgangspunktet tilfredsstille visse krav mht størrelse og materiale/skrift.

 

Husker jeg så en episode av Politiet på TvNorge, der hadde de gjort dette, laget et pappskilt foran, og ekte bak. De ble avskiltet på flekken, fikk ikke rikke seg engang, midt i sentrum av en eller annen by.

Lenke til kommentar

Hm, ser faktisk ut som det kommer an på hva du skal bruke skiltet til.....

 

Kjøretøyforskriften § 3-4 (...)

7.

a) Ved transport av sykkel på tvers på bil med bredde 180 cm eller mindre skal sykkelen monteres slik at den får en maks lengde på 180 cm målt i horisontalplanet. Dersom sykkelen stikker utenfor bilens sider skal den monteres tilnærmet symmetrisk om bilens midtakse. Bestemmelsene i nr. 1 første ledd gjelder ikke for slik transport.

b) Dersom sykkelen skjuler bilens lys og/eller kjennemerke skal det brukes lysbjelke merket med bokstav- og tallkombinasjonen som viser motorvognens identitet.

Lysbjelken skal ha baklys, stopplys, retningssignallys samt refleks.

c) Merkingen skal bestå av kjennemerkets bokstav- og tallkombinasjon i sort med tilnærmet samme størrelse som på kjennemerket. Den skal ha hvit eller aluminiumsfarget bakgrunn, være godt synlig og holdbar.

 

Krikkert sier forøvrig angående dokumentfalsk følgende i denne tråden:

 

For øvrig hadde det nok ikke vært dokumentforfalskning selv om forskriften ikke hadde eksistert. Straffeloven § 182 oppstiller som vilkår for å straffes for dokumentfalsk at hensikten er rettsstridig. Jeg har store vansker med å karakterisere en situasjon der man ettergjør et skilt i den hensikt å sørge for at bilens registreringsnummer er synlig som rettsstridig når skiltet ellers har samme informasjon som originalen.

 

Så antagelig kunne du da bare ha bedt de henlegge en anmeldelse for dokumentfalsk...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke noe problem å miste 1 skilt. Mistet skilt foran og ringte det lokale politiet og sa ifra. De sa jeg kunne kjøre uten skilt foran helt til jeg fikk nytt. Ikke noe problem.

 

Hørte også om en kjøreskole med en BMW 3-serie som hadde blitt frastjålet skilt foran. Ikke noe problem. Kjørte 2 dager uten skilt foran, også med kjøreskoleelever.

 

Du må nesten ringe å høre. Vet ikke hvordan det er om du ringer operasjonssentralen, det beste er vel å henvende seg til lokalpoliti, men nå er det jo helg...

 

Ang. h*n som hadde sett på Politiet på TvNorge. Jeg så en gang på Nattpatruljen at de stoppet en bil uten skilt bak. Dette var ikke noe problem. Eneste som var problemet var at bilen ikke hadde gyldig vognkort pga. eierskiftet. De fikk kun en advarsel. Så tror ikke det er så big deal.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...