Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har lyst til og bli til den ivrige fiskeren jeg engang var, men det meste av fiskeutstyret mitt har blitt gammelt og jeg har lyst til og kjøpe meg nytt! Jeg vil legge litt penger i utstyret, men ikke alt for mye! er 1500,- lite? eller burde jeg legge i mer penger ?

 

Jeg har først lyst til å kjøpe meg ferskvanns utstyr som vil bli brukt på ørretfiske, det jeg hovedsakelig trenger hjelp til er valg av fiskestang, snelle og sene - men jeg setter pris på tips på annet utstyr som jeg kan få bruk for, og kanskje tips til sluker, fiskemåter osv.

 

Burde jeg handle på nett eller i butikk ? hvor får jeg best pris og service ? er det noen sider jeg burde titte på for og lære mer om fiske ?

 

Fikk lyst til og legge ved et par bilder av noen rare fisker jeg har fått

 

Denne fløyfisken fikk jeg på moloen i Nevlunghavn i 2006

post-180894-0-02553000-1369846929_thumb.jpg

 

Bilde av en torsk jeg fikk på samme sted samme år

post-180894-0-37083600-1369846934_thumb.jpg

Noen som vet årsaken til det rare hode ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Skjekk ut Beastmasterstengene til Shimano. Mulig disse blir litt drøye, hvis du skal ha snelle i tillegg.

 

Edit: Det ligger en veldig fin butikk i Lillestrøm ved Årasen stadion (sånn det skrives?). Der har du mulighet til å kjenne på de forskjellige stengene. De har god service også.

Du bør bestemme deg om du vil ha 2delt eller 3delt

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Skjekk ut Beastmasterstengene til Shimano. Mulig disse blir litt drøye, hvis du skal ha snelle i tillegg.

 

Du bør bestemme deg om du vil ha 2delt eller 3delt

 

det er disse jeg har tittet mest på, jeg kan fint legge til litt ekstra penger uten problem, jeg vil ikke kjøpe noe ok til en litt dyr penge, for og så ha lyst på noe bedre senere fordi det gamle ikke er bra nok.

 

Hva er forskjellen på 2 delt og 3 delt ? annet enn at de kan deles i 2 og 3.

Lenke til kommentar

Har selv flere fra Beastmaster serien og kan anbefale alle som en. Veldig gode stenger til fornuftige priser.

 

Forskjellen på 2 og 3 delt foruten den åpenbare at jo flere deler, jo kortere og mindre blir det å drasse med seg er at du ofte har best aksjon i stengene jo færre deler den er i, og blir derfor bedre å kaste med og kjøre fisk på. 3 og 5 delte stenger blir ofte litt stivere, selv om dette er små forskjeller som de fleste ikke tenker mye over.

 

Skal du gå/sykle mye for å komme deg til og fra fiskevann, eller synes det er mye å drasse på er en stang i flere deler å anbefale, men hvis dette ikke teller mye for deg ville jeg gått for en 2 delt stang.

Skal du handle stang anbefaler jeg deg uansett å gå i butikk. Kjenn på stengene du vurderer, og sørg for å finne stangen du selv liker best å håndtere. Fisketurene blir så mye bedre når man er fornøyd med utstyret sitt. Du kan ofte få en god deal av butikkene om du velger å kjøpe snelle også samtidig, og i sneller er det ofte egentlig lommeboka som avgjør. Åpne haspelsneller trenger ikke være så veldig dyre, men ikke gå for de aller billigste. Det er gjerne en grunn til at de er akkurat det. Du trenger likevel på ingen måte betale masse for en helt kurant snelle.

 

Fyll snella med 0.12mm Berkley Fireline, og de slukene du selv føler du har tro på for dagen. Sluker har alle hver sine favoritter, men møresilda og sølvkroken lager mange populære.

Et variert utvalg av 7gr og 12gr, og kanskje en spinner eller to, og du har det du trenger for å få fisk i ferksvann :)

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Du bør finne ut om du vil ha bremsen foran eller bak på snella.

Av erfaring er de med bremsen bak litt ufølsomme om du skjønner hva jeg mener.

Med bremsen foran, blir det litt knotete å justere den.

 

Bremsen er jo veldig viktig når du skal kjøre fisken.

Personlig liker jeg bremsen foran best.

Lenke til kommentar

Takk for tips, jeg skal innom prøve og ta turen innom Villmark og Fiske i Skien i morgen, 5 deler vil jeg tro blir for mye, men en 3delt tror jeg vil passe yppelig! om bremsen er foran eller bak er vell også en vanesak så spiller ikke så stor rolle for meg, men føler det hadde vært lettere å ha den bak, ettersom det er dette jeg er vandt med fra tidligere. men om det stemmer at de bremsen bak på snellene i "min klasse" er dårlig og ufølsomme så har jeg ikke noe imot og ha bremsen foran.

 

Jeg tar gjerne imot flere råd og anbefalinger!

 

sluk favoritter som jeg er veldig glad i er hallingkongen (som jeg har dratt en del ørret på tidligere) og panther martin spinnere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Ta en titt i fiskevesken din, og finn ut hvor mye favorittslukene dine veier. Fortell det til folkene i fiskebutikken.

Hvis du skal bruke stanga i havet også, bør du tenke deg om. Må oftere ha litt tyngre sluker i havet.

Lenke til kommentar

Nå finnes det veldig mange gode stenger fra Shimano til en rimelig pris. Jeg kan med handa på hjerte fortelle at ''Beastmaster'' serien er veldig sterk og bra kvalitet på. Jeg hadde en liten fjellstang som var 4-delt og kom med en meget praktisk tube. Jeg hang den utfor sekken eller la den inni. Denne stanga kunne korte ned fra 210 til 180 med en forkorter. Stanga i seg selv var råsterk og det eneste som tok knekken på den var bildøra. Klarte faktisk å kjøre en sint sjøørret på 1.5 kg på den stanga som ikke var beregnet for slik fiske.

Har fått ny del og stanga er enda i bruk etter utallige turer på 2 år nå.

Det var en Beastmaster STC BX spinning 180/210 3-14 grams. Men som sagt, anbefaler den serien. Anbefaler en Shimano Exage snelle i mindre type til en slik stang. Jeg brukte en Shimano Exage 1000 RC (Dobbel sveiv).

Jeg har også en Norwegian Lawson 3-14g med en 500FD Sahara snelle. Bruker denne også på fjellet med en nylon på 0.13mm. Ultralett fiske her du har 100% kontakt med fisken i fingertuppene. Utrolig gøy! Men denne kom ikke i en slik tube bx stanga ble levert i.

 

4afc1791-1111-11e2-a4b9-0015f2071b8d_8c64d7ab-12c5-11e2-a4bb-0015f2071b8d.resize1.jpeg

 

Jeg ville lagt pengene i en fiskestang som er beregnet til relativt lett fiske. Da tenker jeg sluktvekt på 3-15 grams. Da får du brukt veldig små sluker samt spinnere. Korte stenger er veldig lett å kaste med, og trenger lite kraft som vil si du kan fiske lenge. De tar mindre plass i sekken og du trenger ikke å bekymre deg for busker som er rundt iveien.

 

Selv handler jeg alt av fiskeutstyr hos Skittfiske.no.. Utrolig bra service og priser. Spørs gjerne om tips fra de da de driver selv med mye fiske. Spør om tilbud og hvis du handler en del.

Endret av Mørkeblå
Lenke til kommentar

Nå finnes det veldig mange gode stenger fra Shimano til en rimelig pris. Jeg kan med handa på hjerte fortelle at ''Beastmaster'' serien er veldig sterk og bra kvalitet på.

 

Anbefaler en Shimano Exage snelle i mindre type til en slik stang. Jeg brukte en Shimano Exage 1000 RC (Dobbel sveiv).

 

Jeg har lest veldig mye bra om shimano beastmaster og tenker jeg går for en av disse.

 

Jeg ser at Shimano Exage 1000 RC, denne har bremsen bak om jeg ikke tar helt feil, som i tidligere innlegg har folk kommentert at sneller med bremsene bak i den prisklassen er dårlige og ufølsomme, hva mener du om dette på denne snellen ?

 

BeastMaster BX STC 240/270L 3-14gr er notert ned

Lenke til kommentar

Tja,

 

Den snellen har ikke fått annet en gode omtaler gjennom flere tester. RC= Reverse control så det er bakbrems ja. Min tok kveld etter 2 år. Da sluttet den tappen som (spolen er festet på) å gå opp og ned. Var bare innom sportsbutikken som solgte meg den og fikk den reparert på garantien.. Når skal det sies den snella har gått gjennom mye hardt bruk. Vet ikke hvor mange ganger jeg har trynet med både stanga og snella på jakten etter storørreten.

 

En snelle med bakbrems er bygdt opp på en mye mere komplisert måte enn en med forbrems. Så det er helt klart at det er flere ting som kan gå galt. Men dette skal såklart dekkes av garantien på snellen. Fordelen med bakbrems er at de er MYE lettere å regulere hvis du plutselig fikk en fisk på. Det er nemlig vanskelig å stille inn snella før du faktisk vet hva slags størrelse og styrke fisken har. Da blir det fort litt knotete med forbrems da sene fort kan komme iveien og det kreves mye mere skruing på justeringen.

 

Men forbrems har jo såklart sine fordeler også. De har større bremseflate og gir en jevnere brems som har bedre holdbarhet enn bakbrems. Noen mener bakbrems ser ''usexy'' ut og er for amatører. Jeg er forsåvidt enig her og de tar den del ekstra plass. Nå snakker jeg da såklart om småsneller som man kan ha i lommen. Du må finne ut hva som passer deg best. Forbrems er en del kraftigere også, man ser ofte laksefiskere bruker forbrems..

Endret av Mørkeblå
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...