Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Elektrikker Eksamen 2013, ELE3002


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tar eksamen som privatist, men har jobbet i mange år. Og har et par spørsmål relatert til eksamen som jeg håpet noen kunne hjulpet meg med!

 

-Hvor mye vekt skal jeg legge på dokumentasjon? Skal jeg ta med datablader og diverse? Eller bare forklare med ord hvordan sluttdokumentasjonen bør fremstå?

 

-Skal jeg legge frem svarene som om jeg sto rett foran en kunde? Dvs. Argumentere. Hvorfor jeg vil gjøre det slik, og hvorfor jeg ikke vil gjøre det på en annen måte?

 

-Hvis jeg skal lage plantegninger over garasjen. Hvor nøye må jeg være? Bør jeg lage utstyrsliste?

Bør jeg tegne inn på tegning hvor varmekabelen ligger? Nøye?

 

-Hvis garasjen har utleie leilighet på toppen # NyUnderfordeling # , hvis det er bare forbruks garasje, bod(m/vaskemaskin), lager og langavstand??# VurderUnderfordeling #. Nærme huset(VeggiVegg) #NyekurseriFordeling# Enig?

 

-Hvor mye utregning forventes det å være? Absolutt alt ,eller enkle URI og PUI-utregninger?

 

-Bør/Må man lage kursfortegnelser og samsvarserklæringer?

 

-På Sjekk av eksiterende hus, tror du ikke vi får å skifte sikringskap? Eventuelt, skiftekabling hvis man skifter skap?? Fra IT-nettet til TN-nettet?

 

-Hvor mye fokus bør man ha på sikkerhet? Bør dette beskrives ofte på eksamen?

 

-Jording. Bør man ha mye fokus på det? Er endel av sikkerhet? Stor garasje. Nytt jordingspyd og jording til armering?? Ihvertfall hvis det blir ny fordeling.

 

Det ble litt med jeg håper noen gidder å hjelpe meg!!

 

Takk

Lenke til kommentar

Det er fordi den er anbefalt for utendørs og er dobbelt isolert og kan derfor brukes som inntakskabel forlagt direkte i jord men det må være ekstra mekanisk beskyttelse som plate eller dekkbord.

 

Tips:

 

Vennligst trykk på "svar" knappen på den posten du vil kommentere, da blir det lettere å følge ;)

 

(er kanskje bare jeg som ikke klarer å følge helt med i "timen" heller) :p

Lenke til kommentar

Tips:

 

Vennligst trykk på "svar" knappen på den posten du vil kommentere, da blir det lettere å følge ;)

 

(er kanskje bare jeg som ikke klarer å følge helt med i "timen" heller) :p

 

Er ny her tenkte bare og hjelpe folk. Visste ikke om det, men takk for det:)

 

SKAL settes opp reservekurser?

Du må ha det for framtidige grunner:)
Lenke til kommentar

SKAL settes opp reservekurser?

Er ny her tenkte bare og hjelpe folk. Visste ikke om det, men takk for det:)

 

Du må ha det for framtidige grunner:)

 

Tror den leksjonen i forumetikette var myntet mot meg.

 

Tror dere det blir noen utregninger ifbm. branntjuvhorehelvett?

Synes det var litt merkelig at det ikke kom noe om motor på forberedelsedelen..

 

Jeg jobber mer retta mot industri. Dere husfolk, er det 15A som er normen på stikk kurser i disse dager?

Endret av elpapparap
Lenke til kommentar

Tror den leksjonen i forumetikette var myntet mot meg.

 

Tror dere det blir noen utregninger ifbm. branntjuvhorehelvett?

Synes det var litt merkelig at det ikke kom noe om motor på forberedelsedelen..

 

Jeg jobber mer retta mot industri. Dere husfolk, er det 15A som er normen på stikk kurser i disse dager?

 

hehe :) "branntjuvhorehelvett" og "husfolk"

 

15A i nybygg ja...

Lenke til kommentar

Jeg tar eksamen som privatist, men har jobbet i mange år. Og har et par spørsmål relatert til eksamen som jeg håpet noen kunne hjulpet meg med!

 

-Hvor mye vekt skal jeg legge på dokumentasjon? Skal jeg ta med datablader og diverse? Eller bare forklare med ord hvordan sluttdokumentasjonen bør fremstå?

 

Dokumentasjon er veldig viktig, det er viktigere å vise at du kan paragrafene i FEL, enn normene i NEK

(snakker her om paragraf 12). VIl nok tro at hvis det blir aktuelt å faktisk fylle ut dokumentasjon på eksamen, vil vi få utlevert det da, ellers vil jeg anbefale å skrive ned hvilken dokumentasjon som er påkrevd.

 

-Skal jeg legge frem svarene som om jeg sto rett foran en kunde? Dvs. Argumentere. Hvorfor jeg vil gjøre det slik, og hvorfor jeg ikke vil gjøre det på en annen måte?

 

Argumentering kan redde deg ut av mange situasjoner. Fikk et godt tips av sjefen om å lage egne forutsetninger hvis det ikke står konkret i oppgaven, og argumentere for disse.

Heller dette, enn å gjøre det for vanskelig for seg selv

 

-Hvis jeg skal lage plantegninger over garasjen. Hvor nøye må jeg være? Bør jeg lage utstyrsliste?

Bør jeg tegne inn på tegning hvor varmekabelen ligger? Nøye?

 

-Hvis garasjen har utleie leilighet på toppen # NyUnderfordeling # , hvis det er bare forbruks garasje, bod(m/vaskemaskin), lager og langavstand??# VurderUnderfordeling #. Nærme huset(VeggiVegg) #NyekurseriFordeling# Enig?

 

Jeg mener en egen underfordeling kan være en god løsning uansett? Tenker da på at det blir kun en kabel til garasjen, og dermed en enkelt hovedsikring for garasjen i hovedfordelingen.

I tillegg blir det også mye enklere å utvide anlegget i garasjen senere med f.eks. sveiseapparat, motorvarmere, ladestasjon for elbil osv osv..

 

-Hvor mye utregning forventes det å være? Absolutt alt ,eller enkle URI og PUI-utregninger?

 

For å dokumentere anlegget fullstendig, må det vel være "komplette" utregninger?

 

-Bør/Må man lage kursfortegnelser og samsvarserklæringer?

 

Hvis dette blir aktuelt, vil jeg nok tro at det kommer fram på eksamen, og da vil få enten utlevert utfyllingsskjema, eller bare skrive selv.

 

-På Sjekk av eksiterende hus, tror du ikke vi får å skifte sikringskap? Eventuelt, skiftekabling hvis man skifter skap?? Fra IT-nettet til TN-nettet?

 

Det kan jo hende, selv om et skapbytte ligger langt unna å være en del av en elsjekk?

og hvorfor skulle man endre nettype?

 

-Hvor mye fokus bør man ha på sikkerhet? Bør dette beskrives ofte på eksamen?

 

Som jeg har opplevd det, er sikkerhet alfa og omega, den hellige gral osv..

Å hele tiden underveis vise at man tenker på sikkerhet, vil nok være med på å dra deg nærmere 6'eren..

Tenker her på paragraf 1 i FEL

 

-Jording. Bør man ha mye fokus på det? Er endel av sikkerhet? Stor garasje. Nytt jordingspyd og jording til armering?? Ihvertfall hvis det blir ny fordeling.

 

Dette kommer vel også under FEL paragraf 1? Som nevnt tidligere vil det være tryggest å lage egen jordelektrode for garasjen, selv om jeg ikke har klart å finne noe sted der det står noe om det. Noen andre som har?

 

Det ble litt med jeg håper noen gidder å hjelpe meg!!

 

Takk

Lenke til kommentar

hehe :) "branntjuvhorehelvett" og "husfolk"

 

15A i nybygg ja...

 

Dette gjelder vel skjult anlegg i termisk isolert vegg? Ref.inst.met. A1 og A2?

på andre installasjonsmetoder (som påvegg) så kan man fint bruke 16A

 

Hvis jeg ikke tar feil kommer vel dette av den andre kontrollen i forbindelse med koordinering av kabel og vern?

Lenke til kommentar

Men jeg har et spørsmål om tyveri alarm. Om vi bruker PIR detektor f. eks. hvordan skal vi gjøre det med kodetastaturet? La oss si du går ut av bilen å kobler ut, men når du skal reise, hvordan skal du da få koblet inn både i hus og garasje? Kan noen hjelpe meg med dette?

Lenke til kommentar

Men jeg har et spørsmål om tyveri alarm. Om vi bruker PIR detektor f. eks. hvordan skal vi gjøre det med kodetastaturet? La oss si du går ut av bilen å kobler ut, men når du skal reise, hvordan skal du da få koblet inn både i hus og garasje? Kan noen hjelpe meg med dette?

 

På mange varianter av innbruddsalarmanlegg, kan man vel legge inn en forsinkelse på PIR detektoren i garasjen, slik at man både har tid til å kjøre bilen inn i garasjen før man kobler ut alarmen, samt at man har tid til å kjøre bilen ut av garasjen etter aktivering. Hvis det var dette du mente?

 

Men så kan man sikkert argumentere rundt hvorvidt det er noe poeng i en innbruddsalarm hvis man skal gi tyven tid å rundstjele en, før alarmen utløses...

 

 

Ellers, hvis det allerede er installert et alarmanlegg inne i huset av hafslund, g4s eller lignende, har man vel ikke lov å røre dette? Hvordan vil dere løse det i det tilfellet?

Endret av gasolli
Lenke til kommentar

På mange varianter av innbruddsalarmanlegg, kan man vel legge inn en forsinkelse på PIR detektoren i garasjen, slik at man både har tid til å kjøre bilen inn i garasjen før man kobler ut alarmen, samt at man har tid til å kjøre bilen ut av garasjen etter aktivering. Hvis det var dette du mente?

 

Men så kan man sikkert argumentere rundt hvorvidt det er noe poeng i en innbruddsalarm hvis man skal gi tyven tid å rundstjele en, før alarmen utløses...

 

 

Ellers, hvis det allerede er installert et alarmanlegg inne i huset av hafslund, g4s eller lignende, har man vel ikke lov å røre dette? Hvordan vil dere løse det i det tilfellet?

 

hadde dette vært noe som vi kunne ha brukt? http://webshop.falck.../fjernbetjening

Lenke til kommentar

Bare eg som hadde veldig dårligt med tid på eksamen? :hmm:

 

Nei, du er ikke den eneste. Oppgave C og D måtte jeg rase gjennom den siste timen :s

Følte ikke jeg fikk svart godt nok på noen av oppgavene egentlig. Når kl. blei 14:00, og vaktene sa "slutt å skriv", gjorde jeg oppg. D.

Lenke til kommentar

Nei, du er ikke den eneste. Oppgave C og D måtte jeg rase gjennom den siste timen :s

Følte ikke jeg fikk svart godt nok på noen av oppgavene egentlig. Når kl. blei 14:00, og vaktene sa "slutt å skriv", gjorde jeg oppg. D.

 

Det hørtes veldig kjent ut ja, omtrent det samme som skjedde med meg, skulle eg har fått svart "skikkeligt" på alle oppgavene, mått eksamen har vart i 10 timer.

4 del oppgaver virker veldig omfattende, iforhold til de tideligere eksamenen eg har sett på....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...