Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Prute på bil


Anbefalte innlegg

Skal snart kjøpe førstegangsbil, men så lurer jeg på om det er normalt å prute? Jeg kommer nok til å kjøpe gjennom finn.no. Er det noen som har erfaringer med dette? Bilen koster i utgangspunktet 62000 og er en VW Polo 1,2 Comfrt fra 2006 (150KM). Hvordan burde jeg eventuelt prute?

 

Takker for svar og råd :)

Endret av winter2012
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor "hardt" du skal prute må du nesten vurdere selv ut fra hvor mye du ønsker nettopp denne bilen og hva slags selger du står overfor.

Men en generell regel er å legge litt arbeid i å etablere et forhold til selger...ikke start umiddelbart med pruting. Da kan du risikere å måtte snu i døren.

Prøvekjør bilen og kommenter overfor selger bilens svakheter. I dette tilfellet bør du fokusere på kjørelengden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eit lite tips: Ein 1,2 Polo er noko du kun vil ha i ditt eige når du har fått bilen kasta etter deg. Du kan få mykje meir bil, og ein meir praktisk bil for under 60000. :)

 

Litt off topic, men..

Er det virkelig så ille? Har hørt folk si dette før og jeg ser jo denne versjonen ofte på gaten. Tilstanden til denne jeg vurderer å kjøpe er jo ekstremt bra. Ingen riper, flekker eller hva som måtte finnes av ødeleggelser. Jeg kjører for det meste i Oslo, men man kommer vel seg til Bergen og Hemsedal med denne? :)

Endret av winter2012
Lenke til kommentar

Hvor "hardt" du skal prute må du nesten vurdere selv ut fra hvor mye du ønsker nettopp denne bilen og hva slags selger du står overfor.

Men en generell regel er å legge litt arbeid i å etablere et forhold til selger...ikke start umiddelbart med pruting. Da kan du risikere å måtte snu i døren.

Prøvekjør bilen og kommenter overfor selger bilens svakheter. I dette tilfellet bør du fokusere på kjørelengden.

 

Det var et greit tips! Har allerede sendte han en mail om diverse jeg lurer på ang. bilen, så regner med at jeg avtaler en prøvekjøring og smisker litt :)

Lenke til kommentar

Å kjøre fra Oslo til Bergen i en Polo 1,2 er ikke noe jeg vil anbefale. Det er rett og slett daukjedelig og håpløst å komme seg forbi annen trafikk.

 

Det er som regel en del å gå på..

Pruting før man har sett bilen skal man unngå, da skal man bare få vite om tilstanden til bilen.

Etter prøvekjøring er det lov å prute.

 

Alt fra 10 til 20% kan du som regel regne med at er mulig i dagens marked.

Lenke til kommentar

Eit lite tips: Ein 1,2 Polo er noko du kun vil ha i ditt eige når du har fått bilen kasta etter deg. Du kan få mykje meir bil, og ein meir praktisk bil for under 60000. :)

 

Ja, det vil vel aldri være vanskelig å få tak i store, praktiske biler til en billig penge. Det er jo bare å se etter en Chrysler Voyager eller Ford Explorer fra 90-tallet.

Lenke til kommentar

Litt off topic, men..

Er det virkelig så ille? Har hørt folk si dette før og jeg ser jo denne versjonen ofte på gaten. Tilstanden til denne jeg vurderer å kjøpe er jo ekstremt bra. Ingen riper, flekker eller hva som måtte finnes av ødeleggelser. Jeg kjører for det meste i Oslo, men man kommer vel seg til Bergen og Hemsedal med denne? :)

 

Her har du i allefall ein bil du ikkje kjem til å skjemmast over. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=41828168 :)

Lenke til kommentar

Å kjøre fra Oslo til Bergen i en Polo 1,2 er ikke noe jeg vil anbefale. Det er rett og slett daukjedelig og håpløst å komme seg forbi annen trafikk.

 

 

Tusenvis på tusenvis kjører med slike biler på norske veier. Du behøver ikke kjøre forbi, følge trafikken.

 

Ingen problemer å kjøre Oslo-Bergen i denne bilen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tusenvis på tusenvis kjører med slike biler på norske veier. Du behøver ikke kjøre forbi, følge trafikken.

 

Ingen problemer å kjøre Oslo-Bergen i denne bilen.

Ein bil på 1,2 med pris 62 000 som har gått så mykje som 150k? Det her nærmar seg svindel.

 

No way! Omtrent samme pris og kjørelengde som Poloen, men 5 år ekstra på norske saltsørpa veier.

 

Gå heller for Poloen, en snerten og driftsikker bruktbil.

 

Denne har i allefall plass, komfort, og motor til å halde fylgje med trafikken.

Lenke til kommentar

Ein typisk treig konebil går framfor ein sprek stasjonsvogn? Jøss, deg om det.

Det har seg sånn at ikke alle har behov for å kjøre autoslalom mellom andre trafikanter når de er ute og kjører. Det kan og være mange andre faktorer som spiller inn på at en liten bil som poloen er mer egnet enn 406'en.

I og med at TS i hovedsak kjører i Oslo så trenger han neppe noe mer enn en Polo for å komme seg frem og tilbake i sine gjøremål.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tusenvis på tusenvis kjører med slike biler på norske veier. Du behøver ikke kjøre forbi, følge trafikken.

 

Ingen problemer å kjøre Oslo-Bergen i denne bilen.

 

De småbilene der er ubrukelige til langkjøring, særlig for oss som er noe høyere enn gjennomsnittet.

 

 

Ein typisk treig konebil går framfor ein sprek stasjonsvogn? Jøss, deg om det.

 

Sprek stasjonsvogn? Er du sikker på at det var linket til riktig bil?

En 406 2,0 med 136hk er på ingen måte sprek.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...