Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Andre som har kommet opp i Biologi 2 eksamen, VG3 eller har hatt eksamen i biologi 2 fra tidligere av?

 

Flott vis folk kan komme med innspill til oppgaver som kan være nyttige å gjøre.

 

Vis folk har spørsmål så er det bare å spørre.

 

Er det eventuelt noen som har et sammendrag av hele pensumet

i Biologi 2 som du/ dere kan dele med oss i denne tråden? Det tror jeg mange ville ha satt pris på.

 

Er det andre relevante ting angående eksamen i biologi 2, så er

det bare å poste det her :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Andre som har kommet opp i Biologi 2 eksamen, VG3 eller har hatt eksamen i biologi 2 fra tidligere av?

 

Flott vis folk kan komme med innspill til oppgaver som kan være nyttige å gjøre.

 

Vis folk har spørsmål så er det bare å spørre.

 

Er det eventuelt noen som har et sammendrag av hele pensumet

i Biologi 2 som du/ dere kan dele med oss i denne tråden? Det tror jeg mange ville ha satt pris på.

 

Er det andre relevante ting angående eksamen i biologi 2, så er

det bare å poste det her :)

 

Jeg skal ha eksamen i biologi 2 på mandag :)

Lenke til kommentar

Skal også opp. Vil anbefale å gjøre del 2-oppgavene fra vår-eksamen i fjor. Veldig god genetikk-oppgave. Jeg er også interessert i å diskutere noen oppgaver der. Har dog fått den av læreren, så vet ikke hvordan man finner det elektronisk, om det går an.

Lenke til kommentar

Skal også opp. Vil anbefale å gjøre del 2-oppgavene fra vår-eksamen i fjor. Veldig god genetikk-oppgave. Jeg er også interessert i å diskutere noen oppgaver der. Har dog fått den av læreren, så vet ikke hvordan man finner det elektronisk, om det går an.

 

Jeg har gjort vår 2012. Hvilken oppgave tenkte du på?

Lenke til kommentar

Tenkte først og fremst på oppgave 3). Litt usikker på oppgaven om sannsynligheten for at den ene to-eggete tvillingen blir bærer. Er det bare vanlig sannsynlighet, altså 50%, eller må du tenke mer komplisert?

 

Også er jeg usikker på den aller siste, g-oppgaven. Hvordan kan du vite genotypen til foreldrene? Besteforeldrene er greit, men det er vel umulig å fastslå foreldrenes?

Lenke til kommentar

Eneggede tvillinger er jo genetisk like, så det er lite sannsynlig at kun en av dem har arvet sykdommen. Det kunne gått an i teorien hvis det oppsto en mutasjon etter delingen av cellen, men det er vel heller usannsynlig.

 

Toeggede tvillinger er ikke mer like enn vanlige søsken, og dermed blir også sannsynligheten for å få sykdommen 50%.

 

Så satte jeg opp et krysningsskjema for å vise dette.

 

På g-oppgaven er det riktig at man ikke sikkert kan finne ut hva genotypen til foreldrene er. Det jeg gjorde var at jeg satt opp et krysningsskjema for de ulike alternativene, og forklarte hvorfor man ikke sikkert kunne vite hva genotypen var.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

 

Er det noen andre som har gjort eksamen høst 2012, del 1? Kanskje vi kan sammenligne svar og se hva folk har fått. Det er vel dessverre få løsningsforslag å oppdrive. Skulle kjøpe boken med løsningsforslag av tidligere eksamener i Biologi 2 i går, men den var utsolgt.

 

Her er mine svar. Men jeg er langt fra sikker på alle av de.

  1. A
  2. A - er det noen som vet dette?
  3. A
  4. B
  5. C
  6. D
  7. A
  8. B
  9. C
  10. B
  11. B
  12. C
  13. A
  14. C
  15. C
  16. D
  17. C
  18. A
  19. D
  20. C
  21. D
  22. B
  23. C
  24. A
  25. B
  26. C
  27. B
  28. C
  29. D
  30. D
  31. A
  32. A
  33. Her vet jeg ikke
  34. C
  35. A
  36. A

Endret av cameron91
Lenke til kommentar

Hei!

 

Er det noen andre som har gjort eksamen vår 2012, del 1? Kanskje vi kan sammenligne svar og se hva folk har fått. Det er vel dessverre få løsningsforslag å oppdrive. Skulle kjøpe boken med løsningsforslag av tidligere eksamener i Biologi 2 i går, men den var utsolgt.

 

Her er mine svar. Men jeg er langt fra sikker på alle av de.

  1. A
  2. A - er det noen som vet dette?
  3. A
  4. B
  5. C
  6. D
  7. A
  8. B
  9. C
  10. B
  11. B
  12. C
  13. A
  14. C
  15. C
  16. D
  17. C
  18. A
  19. D
  20. C
  21. D
  22. B
  23. C
  24. A
  25. B
  26. C
  27. B
  28. C
  29. D
  30. D
  31. A
  32. A
  33. Her vet jeg ikke
  34. C
  35. A
  36. A

 

 

Det er våren 2012 du har gjort?

 

Hvis det er den du har gjort så har du bare 5-6 riktige

Endret av privatistK
Lenke til kommentar

https://pgsf.udir.no...px?proveType=EV

 

Velg Biologi 2, fra alle år. Får du spørsmål om passord er det: Eksempel (med stor E)

 

Sorry! Det er høst 2012!!!

 

 

 

Er høst 2012! Beklager..

 

Hvor fant du den?

Jeg finner bare frem til vår 2012 på nettet. Har du link?

 

tuller.. jeg fant den! Jeg skal gjøre den nå så kan vi sammenligne

Endret av privatistK
Lenke til kommentar

Her er svarene jeg ville valgt. Jeg er heller ikke helt sikker på alle mine.

 

1 - A

2 - C

3 - A

4 - B

5 - C

6 - D

7 - A

8 - B

9 - C

10 - B

11 - B

12 - A

13 - A

14 - C

15 - C

16 - D

17 - D

18 - A

19 - D

20 - C

21 - D

22 - B

23 - D

24 - D

25 - B

26 - C

27 - B

28 - C

29 - D

30 - D

31 - A

32 - A

33 - B

34 - C

35 – A

36 - A

Endret av privatistK
Lenke til kommentar

Oppgave 12:

Hvorfor mener du at et jordskjelv skal bremse populasjonsveksten? Det er ikke en tetthetsavhengig faktor, som er det de spør etter. Jeg er ikke sikker på mitt svar som er kloakkforurensning i drikkevann, men er det mye mennesker som bor tett er det vanskelig å få unna alle avfallsstoffer, som er det som ofte bremser en populasjon i naturen.

 

 

Oppgave 17:

 

Grunnen til at jeg tror det er kjønnsbundet dominant er fordi foreldrene har genotypen:

 

Far: XY

Mor: XX* (hvor stjerne betyr sykt/mutert allel) eller X*X*

 

Sønnen er syk, noe som betyr at han må ha arvet det fra mor fordi han får Y fra far og X fra mor. Grunnen til at sønnen blir syk forteller oss ikke om det er recessivt eller dominant, fordi han ville uansett bli syk da han ikke har et frisk X-kromosom som kan overstyre.

 

Sønnen får så veldig mange barn med en frisk kvinne (XX), her ser vi at ingen gutter blir syke, og det kommer av at de arver et frisk X-kromosom fra mor og et frisk Y-kromosom fra far.

 

Fra far får alle døtrene et sykt X-kromosom, og vi kan nå se at dette må være en dominant sykdom, ellers ville det friske X-kromosomet de fikk fra mor overskygge det syke allelet.

 

Ellers er jeg enig i de fleste svarene dine, de stemmer mye overens med mine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...