Gå til innhold

Vil bli Politi; hva må jeg gjøre i min situasjon?


Anbefalte innlegg

Hei hei!

 

Jeg jobber med fagbrev som Elektriker, i Nordsjøen. Jeg er temmelig lei av jobben min, og jeg ønsker ikke å gjøre dette for resten av livet. Jeg har alltid hatt en drøm om å bli Politi, og nå innser jeg at jeg har valgt feil yrke.

 

Jeg har ikke studiekopetanse, så denne ønsker jeg å ta, nå før jeg blir 24 år.

Jeg vil dog ikke slutte å jobbe mens jeg tar studiekompetansen, så håper jeg kan da denne vedsiden av jobben, er dette mulig, eventuelt hva trenger jeg av fag, og poeng for å kunne søke Politihøyskolen?

 

- Rullebladet mitt er helt plettfritt.

 

Er det krav om at man må ha fullført førstegangstjeneste for å bli politi?

Jeg har ikke fullført denne, da jobben søkte meg fri fra forsvaret, grunnet på mangel av folk med min kompetanse. Så om dette er et krav, så er nok løpet kjørt for min del.

 

Ellers er jeg en oppegående kar med rent rulleblad og respekt for loven. Jeg har vert igjennom en hel del og har masse erfaringer, bla har jeg jobbet et år i Mexico. Jeg er bra trent, og elsker å holde meg i aktivitet. Så de fysiske kravene skal ikke være noe problem for meg.

 

Noen som har en god oppskrift, for hva jeg bør gjøre? :-)

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei hei!

 

Jeg jobber med fagbrev som Elektriker, i Nordsjøen. Jeg er temmelig lei av jobben min, og jeg ønsker ikke å gjøre dette for resten av livet. Jeg har alltid hatt en drøm om å bli Politi, og nå innser jeg at jeg har valgt feil yrke.

 

Jeg har ikke studiekopetanse, så denne ønsker jeg å ta, nå før jeg blir 24 år.

Jeg vil dog ikke slutte å jobbe mens jeg tar studiekompetansen, så håper jeg kan da denne vedsiden av jobben, er dette mulig, eventuelt hva trenger jeg av fag, og poeng for å kunne søke Politihøyskolen?

 

- Rullebladet mitt er helt plettfritt.

 

Er det krav om at man må ha fullført førstegangstjeneste for å bli politi?

Jeg har ikke fullført denne, da jobben søkte meg fri fra forsvaret, grunnet på mangel av folk med min kompetanse. Så om dette er et krav, så er nok løpet kjørt for min del.

 

Ellers er jeg en oppegående kar med rent rulleblad og respekt for loven. Jeg har vert igjennom en hel del og har masse erfaringer, bla har jeg jobbet et år i Mexico. Jeg er bra trent, og elsker å holde meg i aktivitet. Så de fysiske kravene skal ikke være noe problem for meg.

 

Noen som har en god oppskrift, for hva jeg bør gjøre? :-)

 

Takker for svar!

Opptakskravene til phs finner du her: http://www.phs.no/studietilbud/Bachelor/opptakskrav/

 

Studiekompetanse kan du skaffe deg slik, bare se hvilken som passer deg best: http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/generell-studiekompetanse/fagopplering/

http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/index.html

 

Har du typisk offshore ordning med f.eks. 2 uker på/4 uker av? I så fall er det jo fullt mulig å bruke fritiden på å ta opp disse fagene som privatist, på egen hånd eller på privatskole.

 

Håper dette var til hjelp! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei hei!

 

Jeg jobber med fagbrev som Elektriker, i Nordsjøen. Jeg er temmelig lei av jobben min, og jeg ønsker ikke å gjøre dette for resten av livet. Jeg har alltid hatt en drøm om å bli Politi, og nå innser jeg at jeg har valgt feil yrke.

 

Jeg har ikke studiekopetanse, så denne ønsker jeg å ta, nå før jeg blir 24 år.

Jeg vil dog ikke slutte å jobbe mens jeg tar studiekompetansen, så håper jeg kan da denne vedsiden av jobben, er dette mulig, eventuelt hva trenger jeg av fag, og poeng for å kunne søke Politihøyskolen?

Det er fult mulig å ta generel studiekompetanse uten å møte opp på en skole på dagtid. Du kan enten melde deg opp til undervisning på kveldstid. Akademiet blandt annet er en skole som tilbyr et slikt opplegg. Er du interessert - søk det opp.

 

Du kan også melde deg opp som privatist i de fagene du trenger. Dette krever at du er veldig disiplinert og leser hjemme på egenhånd. Det er så absolut mulig om du bare setter opp faste tider til å lese på fagene.

Eksamenstid for videregående fag er til jul og til våren. Du må selv melde deg opp i de fagene du trenger på privatistweb.no

På udir.no finner du kompetansemålene du skal kunne. Kan også anbefale e-læring som et godt verktøy for læring. Ligger gode e-forelesninger der. Spesielt i naturfag.

 

Poenggrensene for fjoråret varierte etter hvilken skole. Den dårligste eleven var i Bodø. Vedkommende hadde 40,2 konkuransepoeng.

Understreker at poeng kun teller dersom du består det fysiske og blir funnet egnet. Da rangeres søkere på bakgrunn av poeng, men dette har du sikkert skjønt? Om ikke, så søk litt rundt på PHS sine nettsider og sett deg inn i søkerkravene.

 

- Rullebladet mitt er helt plettfritt.

 

Er det krav om at man må ha fullført førstegangstjeneste for å bli politi?

Jeg har ikke fullført denne, da jobben søkte meg fri fra forsvaret, grunnet på mangel av folk med min kompetanse. Så om dette er et krav, så er nok løpet kjørt for min del.

 

Det kreves plettfri vandel for å bli politi, men bagatellmessige hendelser (type tatt for trimmet moped i en alder av 16) kan likevell oversees. Dette ser de individuelt for hver enkelt søker.

 

Nei du må ikke fullføre førstegangstjensten. Dette framgår i opptakskrvene om du leser på PHS sine sider. Dog vil f.eks førstegangstjeneste på lik linje med f.eks folkehøgskole gi deg 2 konkuransepoeng.

 

Ellers er jeg en oppegående kar med rent rulleblad og respekt for loven. Jeg har vert igjennom en hel del og har masse erfaringer, bla har jeg jobbet et år i Mexico. Jeg er bra trent, og elsker å holde meg i aktivitet. Så de fysiske kravene skal ikke være noe problem for meg.

 

Respekt for loven er selvsagt viktig da dette er grunnsteinen i det arbeidet politiet driver til daglig.

Erfaringer er selvsagt viktig, men det er også viktig hvordan du er som person. Les mer om personlig egnethet på PHS sine nettsider under "opptakskrav"

Du trenger ikke være verdensmester i lyrikk, men at du er selvstendig, moden og reflektert overfor samfunnet er nok viktige egenskaper.

 

Noen som har en god oppskrift, for hva jeg bør gjøre? :-)

 

Føler jeg ga deg mange gode svar her jeg?

Det meste finner du ved å enkelt gå inn på PHS sine nettsider. Der står vel egentlig den informasjonen du trenger.

Har nettopp vært gjennom opptaket til politihøgskolen og bestod det fysiske. Personlighetstester og intervju får jeg ikke vite før 20. juli, men jeg har en god følelse :)

 

Vi er ikke en gjeng supermennesker. Alle er forskjellige og det gjenspeiler seg også i politiet. Så sånn sett er det ingen fasitsvar på hvordan du må være for å bli politi utover det som framgår under opptakskrav.

 

Lykke til!

Endret av Mantoius
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan jeg få spørre om hvorfor du vil bli politi?

 

Selvfølgelig! Men da må jeg også kunne få spørre deg om hvorfor du tar den litt sarkastiske tonen?

 

Finner dette givende og intressant. Liker å være der ting skjer, og jeg liker å prate med mennesker.

Har også opplevd kontakt med politiet tidligere pga. ting som har skjedd mennesker som jeg kjenner, jeg har positive erfaringer.

 

Det er noen av grunnene..

Endret av Skipstrixxy
Lenke til kommentar

Selvfølgelig! Men da må jeg også kunne få spørre deg om hvorfor du tar den litt sarkastiske tonen?

 

Finner dette givende og intressant. Liker å være der ting skjer, og jeg liker å prate med mennesker.

Har også opplevd kontakt med politiet tidligere, jeg har positive erfaringer.

 

Det er noen av grunnene..

 

Sarkastisk tone? Det var tekst. Tekst har ingen tone.

 

Jeg spurte fordi jeg lurte på hva som drev folk til å ville bli politi. Det er iallefall ikke lønnen som ofte er en god motivasjon i andre yrkesretninger som jeg identifiserer med til en viss grad. Så har jeg vurdert interesse, men jeg kan ikke helst se hva interessen er for. Skjønner kripos og de som driver med lab-arbeid men ikke politi.

 

Men ja, greit om du skal tolke alt slik ser jeg at vi får nok en drittsekk av en politimann i samfunnet våres. Men hva kan man forvente?

Lenke til kommentar

Sarkastisk tone? Det var tekst. Tekst har ingen tone.

 

Jeg spurte fordi jeg lurte på hva som drev folk til å ville bli politi. Det er iallefall ikke lønnen som ofte er en god motivasjon i andre yrkesretninger som jeg identifiserer med til en viss grad. Så har jeg vurdert interesse, men jeg kan ikke helst se hva interessen er for. Skjønner kripos og de som driver med lab-arbeid men ikke politi.

 

Men ja, greit om du skal tolke alt slik ser jeg at vi får nok en drittsekk av en politimann i samfunnet våres. Men hva kan man forvente?

 

 

 

copdick.jpg

 

http://www.phs.no/studietilbud/Bachelor/opptakskrav/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor skal deres interesser overskygge andres? Vi vil forskjellige ting og vi alle har forskjellige interesser og verdier.

 

Ser ingen grunn til at trådstarter må overbevise og argumentere for at han vil gå i en annen yrkesrettning og at dere skal håne han med stereotypiske holdninger som "Politiet er drittsekker"

Politiet representerer en stor gruppe mennesker og de aller fleste av dem er der for å hjelpe deg til en tryggere hverdag.

 

Hvem ringer du om en kar med kniv står å hamrer på døren din? De du kaller drittsekker?

Endret av Mantoius
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Hvem ringer du om en kar med kniv står å hamrer på døren din?

Tar fram hagla ifra våpenskapet ?

 

Politiet er som oftest tilstedte etter noe har skjedd, sivile er "first on scene" rundt 90% av tilfeller av kriminelle handlinger som kan stoppes som eks ran,vold dessverre er nordmenn kled nakene i det å kunne forsvare seg og sine medborgere.

Lenke til kommentar

Tar fram hagla ifra våpenskapet ?

 

Politiet er som oftest tilstedte etter noe har skjedd, sivile er "first on scene" rundt 90% av tilfeller av kriminelle handlinger som kan stoppes som eks ran,vold dessverre er nordmenn kled nakene i det å kunne forsvare seg og sine medborgere.

 

Ja, i mange % av tilfellene så er Politiet på stedet etter at ting har skjedd. Du skjønner vel du også at man nesten ikke kan forvente noe annet? Skulle Politiet vært tilstede NÅR ting faktisk skjedde, måtte teknisk sett 50% av norges beflkning vært utdannet Politi - DA hadde vi hatt mange dårlige tjenestemenn og kvinner da!! Vi hadde også vært en Politistat, og det er vel heller ingen som ønsker å bli overvåket 24/7? - Nei, dere hadde klaget da også!

 

Jeg ser heller ikke noe positivt i ett land som USA, der alle har retten til å bære våpen.. Er det slike tilstander dere ønsker i Norge?

 

Som sagt, mine erfaringer med politiet er gode. Jeg har opplevd blide positive og rettferdige mennesker, som brenner for jobben sin, jeg vet ikke dine eller andres erfaringer, men jeg kan si at mine er gode. Når jeg sier at jeg har erfaringer med det, er det i den grad at en god venn og kollega av meg, ble slått ned på en bytur. Han mistet noen dager senere livet.

 

Jobben som politiet gjorde i den saken var fantastisk. Hva andres erfaringer om politiet er, er egentlig totalt likegyldig for meg i valget som jeg tar.

 

Jeg har også jobbet i land, der de fleste politimenn er korrupte, og i land hvor man ikke kan ringe til politiet når noe faktisk hender. Dette er noen av erfaringene mine som nå gjør at jeg har lyst til å velge en ny vei.

 

Hva du gjør med haglen som du har i skapet ditt, det får være ditt valg. Jeg har tatt mitt.

Endret av Skipstrixxy
Lenke til kommentar

Ja, i mange % av tilfellene så er Politiet på stedet etter at ting har skjedd. Du skjønner vel du også at man nesten ikke kan forvente noe annet? Skulle Politiet vært tilstede NÅR ting faktisk skjedde, måtte teknisk sett 50% av norges beflkning vært utdannet Politi - DA hadde vi hatt mange dårlige tjenestemenn og kvinner da!! Vi hadde også vært en Politistat, og det er vel heller ingen som ønsker å bli overvåket 24/7? - Nei, dere hadde klaget da også!

 

Jeg ser heller ikke noe positivt i ett land som USA, der alle har retten til å bære våpen.. Er det slike tilstander dere ønsker i Norge?

 

Som sagt, mine erfaringer med politiet er gode. Jeg har opplevd blide positive og rettferdige mennesker, som brenner for jobben sin, jeg vet ikke dine eller andres erfaringer, men jeg kan si at mine er gode. Når jeg sier at jeg har erfaringer med det, er det i den grad at en god venn og kollega av meg, ble slått ned på en bytur. Han mistet noen dager senere livet.

 

Jobben som politiet gjorde i den saken var fantastisk. Hva andres erfaringer om politiet er, er egentlig totalt likegyldig for meg i valget som jeg tar.

 

Jeg har også jobbet i land, der de fleste politimenn er korrupte, og i land hvor man ikke kan ringe til politiet når noe faktisk hender. Dette er noen av erfaringene mine som nå gjør at jeg har lyst til å velge en ny vei.

 

Hva du gjør med haglen som du har i skapet ditt, det får være ditt valg. Jeg har tatt mitt.

 

For guds skyld, NEI! I USA er det skoleskytinger, massakre osv. i tillegg til at purken drar våpenet bare han skal ta en fyr som har stjelt en Stratos på Rimi.

Lenke til kommentar

Mine erfaringer med Politi i Norge er delt. På et profesjonelt plan, der jeg har hatt en rolle i en hendelse, eller et prosjekt, gjør de en god jobb. Som individ, relativt dårlig. Det er ikke morsomt å bli antatt som kriminell, uten at det finnes noen grunn til det.

 

Hugget juletre sammen med en kompis som er skogeier, politiet kommer forbi, stopper og spør hva vi driver med. Seriøst? Hva ser det ut som? "Dette var da en rar til å hugge juletre på". Det var en uke før julaften, klokken 1800. Det kan vel neppe være en mer normalt tidspunkt å hugge et juletre. "Det er noen som eier disse trærne, dette er tyveri". Ja, det var nå min kamerat sine trær. "Kunne vi bevise det?" Ja, klart det, han hadde dokumetasjonen hjemme. "Hvorfor har du den ikke med deg?" Man begynner å lure på om disse folkene er retarderte.

 

Kjører til en festival, dårlig markert parkering i sentrum, vi spør om det er lovlig å parkere der. "Dere må vente" Så gikk de.

 

Nei, det er mange rare folk i politiet. Det overrasker meg, når seleksjonsprosessen er så hard. Hvordan kan de sitte igjen med så mange idioter da? Det er litt relevant for TS. Veldig høyt snitt for å komme inn, og mange blir ikke tatt opp ved første søknad, bare for å sjekke at de er motiverte. Duh.

Lenke til kommentar

Mine erfaringer med Politi i Norge er delt. På et profesjonelt plan, der jeg har hatt en rolle i en hendelse, eller et prosjekt, gjør de en god jobb. Som individ, relativt dårlig. Det er ikke morsomt å bli antatt som kriminell, uten at det finnes noen grunn til det.

 

Hugget juletre sammen med en kompis som er skogeier, politiet kommer forbi, stopper og spør hva vi driver med. Seriøst? Hva ser det ut som? "Dette var da en rar til å hugge juletre på". Det var en uke før julaften, klokken 1800. Det kan vel neppe være en mer normalt tidspunkt å hugge et juletre. "Det er noen som eier disse trærne, dette er tyveri". Ja, det var nå min kamerat sine trær. "Kunne vi bevise det?" Ja, klart det, han hadde dokumetasjonen hjemme. "Hvorfor har du den ikke med deg?" Man begynner å lure på om disse folkene er retarderte.

 

Kjører til en festival, dårlig markert parkering i sentrum, vi spør om det er lovlig å parkere der. "Dere må vente" Så gikk de.

 

Nei, det er mange rare folk i politiet. Det overrasker meg, når seleksjonsprosessen er så hard. Hvordan kan de sitte igjen med så mange idioter da? Det er litt relevant for TS. Veldig høyt snitt for å komme inn, og mange blir ikke tatt opp ved første søknad, bare for å sjekke at de er motiverte. Duh.

 

Skulle det skje at jeg ikke blir tatt opp, har jeg fremdelses en utdannelse å falle tilbake på, dette er hvertfal en liten ekstra trygghet for meg.. :-)

Lenke til kommentar

Skulle det skje at jeg ikke blir tatt opp, har jeg fremdelses en utdannelse å falle tilbake på, dette er hvertfal en liten ekstra trygghet for meg.. :-)

 

Det er derfor jeg nevner det. Du er en utmerket kandidat for "motivasjonsundersøkelse". Det gjør liksom ikke så mye, for du har ingen problemer med det om du ikke kommer gjennom. Så ikke si opp jobben før du har kommet inn.

 

Jeg ville faktisk ha vært så forsiktig med det, at jeg ikke ville sagt noe til noen, før du var tatt med på opptak. Deretter ville jeg sagt i fra til din nærmeste overordnede, at du har søkt og kommet videre. Veldig mange kommer ikke gjennom opptaket, så det er dumt å si opp jobben før du vet du er kommet inn.

Lenke til kommentar

Mine erfaringer med Politi i Norge er delt. På et profesjonelt plan, der jeg har hatt en rolle i en hendelse, eller et prosjekt, gjør de en god jobb. Som individ, relativt dårlig. Det er ikke morsomt å bli antatt som kriminell, uten at det finnes noen grunn til det.

 

Hugget juletre sammen med en kompis som er skogeier, politiet kommer forbi, stopper og spør hva vi driver med. Seriøst? Hva ser det ut som? "Dette var da en rar til å hugge juletre på". Det var en uke før julaften, klokken 1800. Det kan vel neppe være en mer normalt tidspunkt å hugge et juletre. "Det er noen som eier disse trærne, dette er tyveri". Ja, det var nå min kamerat sine trær. "Kunne vi bevise det?" Ja, klart det, han hadde dokumetasjonen hjemme. "Hvorfor har du den ikke med deg?" Man begynner å lure på om disse folkene er retarderte.

 

Kjører til en festival, dårlig markert parkering i sentrum, vi spør om det er lovlig å parkere der. "Dere må vente" Så gikk de.

 

Nei, det er mange rare folk i politiet. Det overrasker meg, når seleksjonsprosessen er så hard. Hvordan kan de sitte igjen med så mange idioter da? Det er litt relevant for TS. Veldig høyt snitt for å komme inn, og mange blir ikke tatt opp ved første søknad, bare for å sjekke at de er motiverte. Duh.

Dere ble stilt trefire spørsmål om hva dere gjorde i den skogen. De kunne vel ikke vite at kompisen din var skogeier? Hva om dere faktisk drev tjuvhøgging av trær for egen profit?

I tillegg burde vel skogeier her være veldig fornøyd med at noen faktisk passer litt på og bryr seg om grunnen han eier?

 

Nå er jeg veldig enig i at politiet i aller høyeste grad skal forsøke å åpne til en respektabel

dialog mellom alle parter og måten man starter en samtale på tror jeg er helt avgjørende for utfallet av den. Om det er narkomane eller en prest, så skal man vise respekt.

 

Nå tror jeg generelt politiet er blitt mye mer bevist på dette og de kommende politistudentene tror jeg vil være mer bevist på dette i forhold til hvordan deler av samfunnet har oppfattet politiet tidligere. Opptakene er også blitt langt strengere. Før baserte de seg bare på et enkelt intervju. Nå må man gjennom en rekke tester og det er psykologer som analyserer deg fra topp til tå gjennom hele prosessen. Er det noe de vektlegger så er det nettopp respekt for ulike folkegrupper! Når det er sagt så er det utrolig mange hyggelige og flinke politifolk ute i tjeneste i dag.

 

Det med at folk får avslag for å sjekke motivasjonen deres er nok bare tull. For 3 år siden ble som sagt opptaksprosessen endret og det er en rekke psykologer og fagfolk innad i politiet som til slutt vurderer om du er egnet eller ikke til polititjeneste. Dette baserer på en rekke kritierier som er lik for absolut alle kandidater. Oppfyller du disse og i tillegg består det fysiske, vel så er du elev ved politihøgskolen (så fremt det ikke er flere søkere enn skoleplasser, for da må de rangere kvalifiserte søkere på bakgrunn av konkuransepoeng). Så enkelt er det :)

 

Jeg har som sagt nettopp vært gjennom opptak og blir jeg tilbyd skoleplass (får svar i slutten av juli) så skal jeg være veldig bevist på dette med å vise respekt. Forstår at noen kan ha hatt dårlige erfaringer, men da får i alle fall jeg gi de en positiv opplevelse da... tenker jeg.

Kan bare si at jeg langt i fra blir oppfattet som en drittsekk ellers eller at det er makten som tiltrekker meg yrket. Det er det å hjelpe ulike mennesker som gir meg motivasjon.

Endret av Mantoius
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere ble stilt trefire spørsmål om hva dere gjorde i den skogen.

 

Ja, for all del, det er flott at man bryr seg, og noen spørsmål er ikke dumt det. Dumme spørsmål derimot, er et problem. Hadde det vært middels intelligente spørsmål, og en hyggelig tone kunne det vært veldig hyggelig. Les spørsmålene de stilte. Det var et av dem som er relevant, de andre burde vært selvforklarende.

 

Det kan godt være at det er et rykte det med at folk blir utsatt et år, men det kom fra godt hold.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...