Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen som har løsningsforslaget til eksamen høst 2010? :)

 

Har gjort alle eksamenssett fra 2009 til idag bortsett fra denne, og har også lest en del. Føler meg fortsatt ganske dårlig forberedt, fordi jeg synes eksamenssettene er utrolig vanskelige! Synes egentlig kjemi er vanskeligere enn fysikk, i fysikk kan man jo alltids bruke hodet mens i kjemi er det så mye man "bare må vite"...

Endret av rebla
Lenke til kommentar

Er det noen som har løsningsforslaget til eksamen høst 2010? :)Har gjort alle eksamenssett fra 2009 til idag bortsett fra denne, og har også lest en del. Føler meg fortsatt ganske dårlig forberedt, fordi jeg synes eksamenssettene er utrolig vanskelige! Synes egentlig kjemi er vanskeligere enn fysikk, i fysikk kan man jo alltids bruke hodet mens i kjemi er det så mye man "bare må vite"...

ja mye babling i K2, dessverre,

 

 

denne...

fasit-K2-H2010.doc

Lenke til kommentar

Nivået var ikke spesielt høyt (etter min mening), men det var alt for mye av det jeg ikke liker i kjemi på denne eksamen, biokjemi og spektre -.-. Ser at jeg har mye av det samme på del 1.

 

Eneste oppgaven jeg likte på del 2 var oppgave 5, den var helt kurant.

 

Håper på 5, ellers blir det privatist neste år -.-

Endret av K R U E G E R
Lenke til kommentar

Nivået var ikke spesielt høyt (etter min mening), men det var alt for mye av det jeg ikke liker i kjemi på denne eksamen, biokjemi og spektre -.-. Ser at jeg har mye av det samme på del 1.

 

Eneste oppgaven jeg likte på del 2 var oppgave 5, den var helt kurant.

 

Ja, den var ikke så høyt, derfor syns meg og mine venner at vi ikke skal "håpe" for mye. For selv om det kan virke lettere enn de gamle eksamensoppgavene fra 2009, 2010, 2011, 2012, så kan sensorene være MYE strengere denne gangen og ha ALT for høye krav (håper ikke det da) Men oppgave 5 var enkel men jeg fikk hjerneteppe der og da så gjor ikke D og E skikkelig! Men har du eksamensheftet med deg nå? Hadde vært fint om du også skrev hva du fikk på del 1 avkrysningsoppgavene, hihi! Vet du hvor mye som skal til for å få en 2er?

Lenke til kommentar

Ja, den var ikke så høyt, derfor syns meg og mine venner at vi ikke skal "håpe" for mye. For selv om det kan virke lettere enn de gamle eksamensoppgavene fra 2009, 2010, 2011, 2012, så kan sensorene være MYE strengere denne gangen og ha ALT for høye krav (håper ikke det da) Men oppgave 5 var enkel men jeg fikk hjerneteppe der og da så gjor ikke D og E skikkelig! Men har du eksamensheftet med deg nå? Hadde vært fint om du også skrev hva du fikk på del 1 avkrysningsoppgavene, hihi! Vet du hvor mye som skal til for å få en 2er?

Har dessverre ikke med meg heftet, av en eller annen grunn fikk vi ikke ta det med oss -.-

Men som jeg sa, jeg ser at jeg har mange av de samme svarene som deg på del 1, jeg husker litt av rekkefølgen i hodet :p Pleier vanligvis å få maks 2-3 feil på avkryssningsdelen.

 

Vet ikke nøyaktig hva som kreves for en toer, men tror det ligger på ca 25% rett

Lenke til kommentar

Har dessverre ikke med meg heftet, av en eller annen grunn fikk vi ikke ta det med oss -.-

Men som jeg sa, jeg ser at jeg har mange av de samme svarene som deg på del 1, jeg husker litt av rekkefølgen i hodet :p Pleier vanligvis å få maks 2-3 feil på avkryssningsdelen.

 

Vet ikke nøyaktig hva som kreves for en toer, men tror det ligger på ca 25% rett

 

Hihi, skjønner! Men husker du oppg 2a) Hvilken reaksjonstype var det? Og oppg 4 c.. Den biokjemiske reaksjonen, hva kom ut av NADPH + H+? XD

Lenke til kommentar

Hihi, skjønner! Men husker du oppg 2a) Hvilken reaksjonstype var det? Og oppg 4 c.. Den biokjemiske reaksjonen, hva kom ut av NADPH + H+? XD

 

2a svarte jeg var en oksidasjon av en primær alkohol tror jeg. Det går jo fra en alkohol til en karboksylsyre.

 

4C skrev jeg ble http://snl.no/furfurylalkohol dette som nummer to, og så skrev jeg at nummer 1 ble NAD+

Men jeg er ikke sikker å at det ble riktig...

Lenke til kommentar

Hihi, skjønner! Men husker du oppg 2a) Hvilken reaksjonstype var det? Og oppg 4 c.. Den biokjemiske reaksjonen, hva kom ut av NADPH + H+? XD

Det var vel NADP og den samme ringen, bare med -OH istedenfor -CHO som ble produktene av den reaksjonen

Lenke til kommentar

Aha, hvilke karakter satser du på? Tror du kommer til å få mye rett, hehe. Vet du hvor mye poeng jeg må ha for å få 25 % (for å bestå 2) Er drit redd!

Jeg tror det blir 6, men er absolutt ikke sikker. Hvor mange poeng som kreves for 2 vet jeg ikke.

Husker du hva det ble spurt etter i oppgaven med de to aminosyrene. Jeg frykter jeg ikke svarte på det spørsmålet var.

Lenke til kommentar

Men tror dere eksamenen i morgen blir mye vanskeligere enn 2012? Fordi jeg såg på 2012 og den var utrolig utrolig vanskelig i forhold til 2009, 2010 og 2011!

 

Hæ?! Jeg syntes at begge eksamener fra 2012 var desidert de letteste, spesielt i forhold til 2009, der var det noe helt voldsomt.

 

Anyways, synes det var alt for stor arbeidsmengde, mens vanskelighetsgraden var passende. Kan hende at det var bare meg som var treg.. Måtte gjøre siste oppgave på del1 på 5min, og rakk ikke 5d), hvor jeg fikk en liten jernteppe. Har med meg oppgavesett og dette fikk jeg på de oppgavene som krever verdi:

 

Oppgave 1:

 

a) C

b) D

c) C

d) A

e) B

f) A

g) C

h) D

i) B

j) C

k) D

l) A

m) B

n) A

o) B

p) C

q) D

r) B

s) D

t) A

 

Oppgave 2:

 

a1) Oksidasjon

a3) metanol + 4-hydroksybutansyre (stresset litt og gjort dummeste feil ever, det riktige svaret er etansyre + propandiol)

 

b2) Kondensasjon

 

c) Bare forklaringer og likninger

 

d1) Rett fram

d2) Må snu likning 2 slik at jern oksideres

d3) Rett fram

 

Oppgave 3

 

b) 1,2g kalsium/1L melk

c) NH3 reagerer med H3O og danner ammoniakk/ammonium buffer

d) Forklaring

e) Her er jeg veldig usikker, prøvd bare å finne noen forklaringer (isoelektrisk punkt/alkalitet?)

 

Oppgave 4

 

a) Vann fremmer korrosjon av sink (forklares ut fra spenningsrekka)

b) Kromsyre/Fehlings/Tollens/2,4-di

c) Reduksjon. NADP og det tilføres 2H slik at vi får OH-gruppe

d) Furfural > Furfurylalkohol > Furfurylsyre

e) Oksidasjon > Reduksjon > Eliminasjon

O kommer fra karbonatom nummer 2 i xylose.

 

Oppgave 5

 

a) Det skjer forandring i oks.tall

b) 0,35 mg/L

c) Rett fram

d) Jernteppe

e) 51,7 % tror jeg

 

Satser på en 5.

Endret av metyo
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...