Gå til innhold

Kjøpe bitcoin


Snicker

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er det flere en meg som har blitt hekta på bitcoin? Følger med verdien hele tiden, og har investert litt sparepenger i BT. Synes konseptet er helt genialt. Ingen transaksjons gebyrer. Kan enkelt overføre BT til andre direkte med mobilen etc. Den har utrolig mye potensiale enda. Håper flere får øynene opp for denne valutaen.

 

-Snicker-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror at grunnen til at mange er skeptiske er at det (1) er relativt nytt og (2) har vært litt ustabilt.

 

Jeg har ikke satt meg veldig mye inn i valutaen, men til dere som evt. setter sparepenger i valutaen lurer jeg på følgende: tror dere kursendringen i bitcoin stiger så mye som bankrente gjør, og hvor mye risiko tror dere dere tar på dere ved å oppbevare verdier i bitcoin?

Lenke til kommentar

I februar i år var verdien på bitcoins $20. 10 April hadde den steget til $266,for å falle til $105 i løpet av noen timer.

 

Å investere i bitcoins er like trygt som å investere i monopolpenger.

 

I rest my case.

 

Poenget er at mens du tydeligvis har tro på Bitcoins-konseptet så tror eg like lite på det som eg tror på julenissen. Kven av oss som har rett må vi vente noen år for å sjå.....

Endret av Dragavon
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dragavon, mulig du har rett, mulig du tar feil. En skal ikke frykte det en ikke vet. En skal respektere det. Investerte du 100.000kr i februar er det nå verd 625.000kr :) Altså 125$ for hver bitcoin. Jeg har også stor tro på at valuten vil stige ganske mye jevnt å trutt på bakgrunn av at det er hardkodet hvor mange penger det eksisterer. Dette er som en helt vanlig aksje. Alt du putter inn i aksjer er risiko spill. Du kan tjene penger, du kan tape penger. Du må alltid være forberedt på å kunne miste alt. Går et firma på ræva som du har investert i, så mister du også pengene dine. Samme gjelder bitcoin. Risikoen er lik. Men siden jeg har stor tro på bitcoin så investerer jeg i dem. Og det investeres millioner av dollar i bitcoins hver dag. For de som lurer på hva Bitcoin er så hadde NRK en fin artikkel om den : http://nrkbeta.no/20...erdensvalutaen/

Og jeg har til nå tjent MYE mer på bitcoins investeringene mine en jeg ville fått renter i en norsk bank.

En annen ting er jo at det er lett mulig å handle ting for bitcoin på nettet, uten at den norske stat skal hverken følge med på hva jeg kjøper eller slå kloa i noe av det. Ikke må jeg skatte for pengene som står der heller.

bitcoin-620x350.png

Endret av Snicker
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må jo uansett skatte for den evt. gevinsten du måtte ha?

 

Aksjeverdier svinger og baserer seg på underliggende verdier i selskapet, men hva baserer bitcoins seg på? Datakraft i mining?

 

Alle investeringer er det du kaller "risiko spill". Spørsmålet er bare hvilken risiko du må ta på deg for å kunne forvente noen gevinst. Det kan virke som om risikoen, altså svingningene i BitCoin, er ganske store. Tidligere hvertfall.

 

Og det at du mener at risikoen for enhver aksjeinvestering og investering i bitcoin er lik, fremstår som ganske suspekt. Det at begge aktiva har risiko, sier ingenting om nivået på risikoen.

Lenke til kommentar

Kan ikke sammenligne det med aksjer i den forstand. Det er som Arne sier: "Aksjeverdier svinger og baserer seg på underliggende verdier i selskapet, men hva baserer bitcoins seg på? Datakraft i mining?"

 

Aksjer er andeler i firmaer som du velger å putte penger i. Firmaer som kan gå bra, og som kan gå dårlig. Investerer du i store selskaper så er jo sjansen for konkurs minimal. Men, man kan analysere hva som skjer i markedet for å få en viss pekepinn på hva som skjer.

 

Og da spør jeg som Arne: Hva baserer bitcoins seg på?

 

Bitcoins er gambling i høyeste grad.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, valuta og aksje investering er jo ikke det samme, ville bare få en sammenligning som var noe forståelig for alle og en hver. Uansett, så har både valuta og aksje spekulasjon risiko. Bitcoin er en ganske ny valuta, og det må gå tid før det stabiliserer seg. Det må også gå tid før den får resyme som gjør at folk stoler på den. Så nå i begynnelsen er risikoen ganske høy ja, men det kan også fortjenesten være hvis valutaen blir stående.

Arne, det er ingen innrapportering av fortjeneste på valuta fortjeneste i bitcoins. Dermed går det kun på egen samvittighet i så fall. Det er det som er så fint med Bitcoins. Den er helt anonym. Hva mener du med suspekt?

Hva baserer bitcoins seg på : All valuta baserer seg på at folk har tro på den. At du kan kjøpe varer for den papirlappen du holder i handa. Selve papirlappen i seg selv er jo ikke verd noe som helst. Samme gjelder jo egentlig bitcoin. Det er at folk har tro på den og du kan handle varer for den som har betydning. Jeg tror det eneste som kan ødelegge bitcoin er hvis det blir hacket på noen måte, eller hvis stater begynner å forby valutaen og blokkere handel med den.

Ingen vet hva framtiden bringer.

Lenke til kommentar

Ikke må jeg skatte for pengene som står der heller.

Så lenge du aldri tar ut bitcoins i en annen valuta vil det i teorien være mulig å holde det skattefritt. Så fort du tar det ut i en fysisk valuta, eventuelt kjøper fysiske produkter, så vil profitten være skattepliktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså, du betaler da ikke skatt på urealisert gevinst uansett?

 

"det er ingen innrapportering av fortjeneste på valuta fortjeneste i bitcoins. Dermed går det kun på egen samvittighet i så fall."

 

Det at det ikke fins noen innrapportering gjør det ikke lovlig å unndra skatt.

 

Det jeg mente med suspekt var at du fremhevet risikoen som lik. Det eneste fellestrekket er at det er risiko til stede, noe som egentlig gjelder alle investeringer.

 

Jeg forstår at det som gir en valuta verdi, er at folk har tro på at de kan bruke den. Men hva legges til grunn når man forventer kursstigning på BC høyere enn bankrente? Hvilken avkastning (i %) forventer dere å få, og i hvilken størrelsesorden forventer dere risikoen til å være?

Lenke til kommentar

Tror jeg kan nevne mange aksje skrevene firma som jeg synes er både mer risiko og mer suspekt en bitcoin valutaen. Forventer egentlig ingen avkasting. Men er glad for den jeg får. Egentlig synes jeg bare det er kult å eie bitcoins. Er også klarover at risikoen er høy.

Før i tiden brukte vi shell som penger. Så brukte vi gull. Så ble det mynter, sedler og nå er det en global digital valuta. Bitcoin er kanskje framtiden? :)

Lenke til kommentar

De firmaene du synes er suspekt kan du jo bare styre unna. Aksjeselskaper finnes det ganske mange av.

 

Jeg synes det er latterlig hvordan du prøver å forsvare din investering i bitcoins.

 

Ja, du kan ha rett. Men, hvorfor prøver du å forsvare det fremfor vanlig investering i aksjer?

 

Som sagt, aksjer er en risiko hvor man selv har mulighet til å regne ut risikoen basert på markedene du investerer i og børsen generelt. Man kan også påvirke risikoen ved å velge solide firmaer man mener er trygge.

 

Bitcoins er liksom ingenting.

Lenke til kommentar

Det at det ikke fins noen innrapportering gjør det ikke lovlig å unndra skatt.

Det er ikke lovlig, men dersom man blir sittende på sine Bitcoins i evigheter så er det enkelt å unngå skatt på fortjenesten man har. Man ikke bruke dem på noe, man kan ikke si til noen at man har dem, men man kan sitte å titte på bitcoinprogramvaren man bruker og se på det fine tallet.

 

Ganske poengløst egentlig.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er latterlig hvordan du prøver å forsvare din investering i bitcoins.

 

Ja, du kan ha rett. Men, hvorfor prøver du å forsvare det fremfor vanlig investering i aksjer?

 

Blir skuffet over at du synes det er latterlig. Forstår ikke helt hvorfor du synes det er latterlig. Hadde ikke noe mål og forsvare BT heller. Ønsket bare å høre om andre også syntes bitcoins var spennende og kanskje hadde prøvd å handle i det.

Det er vel mer spennende å ha bitcoins i en online bank på pcen, mobilen eller en minnepenn. En noen papir lapper i madrassen med tall på?

Og til TEE, det er enkelt å bruke bitcoins. Det finnes tusenvis av webshops, og tjeneste tilbydere som kjøper og selger i bitcoins. Er heller ingen problem og overføre bitcoins til andre valuta. Så lenge de er verd noe så klart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...