Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fysikk 2 eksamen vår 2013


Anbefalte innlegg

I denne tråden kan vi diskutere forberedelsesmetoder, pensum og i ettertid av eksamen.

Eksamensdato: 30.05.2013

 

Tidligere eksamensoppgaver med løsningsforslag:

Fysikk 2 eksamener med løsningsforslag.zip

 

Mangler løsningsforslag for vår 2012 og høst 2012 for at mappen skal bli komplett, så hvis noen har de er det fint om du legger dem ut.

 

Husk at vi har den store fysikkassistansetråden for hjelp med oppgaver.

 

 

Så, er det noen andre som skal ha denne eksamenen? Hvordan forbereder dere dere?

Endret av Potetmann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv frykter jeg mest oppgave 2 på del 1. Der pleier det nesten alltid å komme teorispørsmål ala "gjør rede for ultralyd, MR og røntgenstråling" eller "gjør rede for teknologiske anvendelser av induksjon". Hater å skrive lange tekster om slike teoriemner.

Lenke til kommentar

Skal opp i FY2 jeg og. Får faktisk veldig lite tid til øvingen, begynner i helgen nå + neste tirsdag/onsdag. Satser på at jeg husker det meste fra før. Men føler at jeg har glemt en del, må sikkert gå gjennom hele boka igjen. Har fortsatt ikke lest halve kapitel 9 og hele kap 10. Det skal gjøre idag/imorgen, også blir det bare eksamensoppgaver.

 

Legger ut samlingen min. Har løsningsforslag til H12/V12, men bare i papirform (har ikke scanner). Så spør, hvis det er noe.

 

OT: Går du VG3 Potetmann?

Fysikk 2.zip

Lenke til kommentar

Nei, jeg tar det opp som privatist for å forbedre karakteren. Fysikk 2 er et fag som tar krever mye arbeid for å mestre, i hvert fall for meg. Da jeg hadde det i VG3, synes jeg at det rett og slett ble for liten tid til å lære alt grundig med tanke på at man har 10 andre fag man også må fokusere på. Men ting begynner å falle på plass nå og jeg føler meg ganske sikker på 6'er. Har i snitt 1 feil på de 24 flervalgsoppgavene, og klarer stort sett det meste av regneoppgavene, selv om det hender at jeg gjør slurvefeil eller bommer på en induksjonsoppgave. Er det bare jeg som synes at induksjon er det vanskeligste temaet?

Lenke til kommentar

Jeg har spørsmål angående kapitel 10 Digital lyd. Dere som har gjort alle eksamensoppgaver, hvor ofte kommer spørsmål om det? Vet at det er alltid 1 spørsmål om det på del1, hva med del2? Er det noen delkapitel jeg kan droppe å lese? Hva er det jeg absolutt bør kunne fra dette kapittelet?

Lenke til kommentar

Kan noen hjelpe meg med dette(jeg hadde vært evig takknemmelig):

Jeg sliter med oppgave 3d på eksamen H10 del2.

 

"Lederen plasseres nå på to vannrette, veldig lange og parallelle metallskinner som ligger i horisontalplanet og i magnetfeltet. Lederen kan gli friksjonsfritt på skinnene. Avstanden mellom metallskinnene er d = 10,0 cm. Metallskinnene og lederen danner en elektrisk krets som også består av en bryter K og en spenningskilde med konstant spenning U=4,0V, som vist i figur 2. Anta at resistansen i lederen er R=0,50Ω, og 0 i resten av kretsen.

Forklar hvorfor lederen vil få en konstant fart dersom metallskinnene er lange nok. Beregn denne farten."

Det er tydeligvis slik at strømmen i denne kretsen minker mer og mer, men det jeg lurer på er hvorfor :S

Lenke til kommentar

Kan noen hjelpe meg med dette(jeg hadde vært evig takknemmelig):

Jeg sliter med oppgave 3d på eksamen H10 del2.

 

"Lederen plasseres nå på to vannrette, veldig lange og parallelle metallskinner som ligger i horisontalplanet og i magnetfeltet. Lederen kan gli friksjonsfritt på skinnene. Avstanden mellom metallskinnene er d = 10,0 cm. Metallskinnene og lederen danner en elektrisk krets som også består av en bryter K og en spenningskilde med konstant spenning U=4,0V, som vist i figur 2. Anta at resistansen i lederen er R=0,50Ω, og 0 i resten av kretsen.

Forklar hvorfor lederen vil få en konstant fart dersom metallskinnene er lange nok. Beregn denne farten."

Det er tydeligvis slik at strømmen i denne kretsen minker mer og mer, men det jeg lurer på er hvorfor :S

Løsningsforslaget til den eksamenen er i den zippede mappen til trådstarter :)

Lenke til kommentar

Ja, men det står ikke forklart hvorfor strømmen minker :S

Det som skjer er at det induseres en strøm som går motsatt retning av strømmen som kommer av spenningskilden. Etterhvert som farten øker, øker også den induserte strømmen. Tilslutt vil farten ha blitt så høy at den induserte strømmen er like stor (men motsatt rettet) som strømmen fra spenningskilden. Dermed vil den totale strømmen bli 0, og det induseres ikke lengre noen strøm som kan øke farten ytterligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Jeg er ganske flink i matematikk, så jeg klarer meg alltids på del 2, og ligger på 4 i faget. Del 1 er jeg livredd for. Noen tips til gode ressurser?

 

Føler jeg har samme problemet, på tentamen fikk jeg 5 på del to, 26 av 30 poeng, imens på del en fikk jeg 3.. Har fått 4 på alle prøver og innleveringer i år. Har øvd mye på del 1 og håper vi får mange oppgaver som er gitt i tidligere eksamener =) En femmer hadde vært moro! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...