Gå til innhold

Dette er maskinvaren til Xbox One


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke sett noe detaljer om dette, men det virkelig relevante spørsmålet er jo hvor mye av kraften i XboX One som er dedikert til spill-siden. Ifølge panelet som var etter presentasjonen så er XboX One mer eller mindre 2 maskiner i en, og ressursene er totalt separert så det er umulig for App-siden å bruke ressurser fra spill-siden og motsatt. Det vil også kreves litt kraft (sannsynligvis ikke veldig mye) for å operere det tredje grunn-OSet på maskinen som styrer de to sideneDersom XboX One har samme totalkraft som PS4 så betyr det ganske enkelt at den har svakere ytelse når det kommer til spill.

Den sjønte jeg ikke?

Det er ingen problemer å kjøre flere programmer på samme maskin. Alle windows versjoner har støttet dette.

Du kan også sette av resursjer i OS slik at et program ikke bruker alle selv om det har bruk for det.

Ja det er klart at om du bruker mye av cpu på søl blir det mindre på spill, men tror ikke dette er så viktig da du har 8 kjerner. Å reservere 3GB minne er mye, mer en det windows 7+ antivirus og annet bruker. Dette er imidlertid en OS instilling og kan endres med en patch.

Lenke til kommentar
"rustet for 4k". HAHAHAHAHAHA MY ASS

Hva mener du med det? 4K vil i hovedsak kreve bra GPU og det er det vel liten tvil om at denne får. Selv nettbrett med ARM-prosessorer og integrerte PowerVR-grafikk støtter 4K (video) i dag. (Google Allwinner A31). Intels ingetrerte HD 4000-baserte grafikk støtter vel også 4K (video). Ikke at det er så mye poeng i 4K i bevegelige bilder. Der er det mye viktigere med høy oppdateringsfrekvens. Men til foto og generell 2D grafiske brukergrensesnitt så er 4K en fordel.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Litt ettersom hva man legger i 4k, en form for smart oppskalering eller direkte rendring i det for eksempel. Tror dog at i både Xbox og PS4 leieren at vi vil se en begrensing på hvilke spill som lar seg rendre med denne oppløsningen.

BF4 blir nok ikke aktuelt i 4k uten videre, da dette er et territorium hvor selv Titan(BF3 ~25-40fps) svetter.

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar

Hva mener du med det? 4K vil i hovedsak kreve bra GPU og det er det vel liten tvil om at denne får. Selv nettbrett med ARM-prosessorer og integrerte PowerVR-grafikk støtter 4K (video) i dag. (Google Allwinner A31). Intels ingetrerte HD 4000-baserte grafikk støtter vel også 4K (video). Ikke at det er så mye poeng i 4K i bevegelige bilder. Der er det mye viktigere med høy oppdateringsfrekvens. Men til foto og generell 2D grafiske brukergrensesnitt så er 4K en fordel.

 

Video ja. Funker fint det. Men dette er en spillkonsoll.

 

4K til spill, jaha ja. Ser at noen sier at 4K er bekreftet til spilling!

Min PC takler ikke 1440p med over 30 FPS, men min PC har kun et GTX 580 kort.

Hvorfor skal Xbox One takle 4K gaming når kansje den er noe svakere en PS4.

 

Og begge er omtrent som ditt 580 kort. Bra at de skal spille 4k da!

Lenke til kommentar

Tviler sterkt :)

Jeg tror at Titan sliter med 4K om man skal over 25 FPS.

Titan alene er mye sterkere en Xbox One og PS4 når man ser på GPUene dem har.

 

Det var ironi. Ps4 og Xbox One er underpowered som et helvete for oppgaven og hypen de får.

 

Og Titan er veldig mye bedre enn dem foressten.

Endret av cannibalguppy
Lenke til kommentar
Har ikke sett noe detaljer om dette, men det virkelig relevante spørsmålet er jo hvor mye av kraften i XboX One som er dedikert til spill-siden. Ifølge panelet som var etter presentasjonen så er XboX One mer eller mindre 2 maskiner i en, og ressursene er totalt separert så det er umulig for App-siden å bruke ressurser fra spill-siden og motsatt. Det vil også kreves litt kraft (sannsynligvis ikke veldig mye) for å operere det tredje grunn-OSet på maskinen som styrer de to sideneDersom XboX One har samme totalkraft som PS4 så betyr det ganske enkelt at den har svakere ytelse når det kommer til spill.
Den sjønte jeg ikke? Det er ingen problemer å kjøre flere programmer på samme maskin. Alle windows versjoner har støttet dette.Du kan også sette av resursjer i OS slik at et program ikke bruker alle selv om det har bruk for det. Ja det er klart at om du bruker mye av cpu på søl blir det mindre på spill, men tror ikke dette er så viktig da du har 8 kjerner. Å reservere 3GB minne er mye, mer en det windows 7+ antivirus og annet bruker. Dette er imidlertid en OS instilling og kan endres med en patch.

 

De har spesifikt designa boksen til å fungere som 2 maskiner sånn at du kan bytte fram og tilbake øyeblikkelig. Når du bytter fram og tilbake mellom ett spill og TV så er det ikke som om du bytter mellom to programmer på en PC, mer som om du har en skjerm som bytter til en annen PC. Etter hva jeg husker så sa de at grunnen til dette er for at de skal kunne garantere at det alltid vil fungere raskt.

 

Dersom de hadde operert som en vanlig PC med bare en maskin så kunne det oppstått situasjoner hvor man hadde ett veldig krevende spill kjørende samtidig som altfor mange apper som ville ført til at maskinen ville blitt overbelasta.

 

Det er hele grunnen til at de ha tre OS på maskinen, ett som styrer spill-"PC"en, ett som styrer app-"PC"en og ett grunnOS som operer byttinga mellom de to andre.

Lenke til kommentar

Verdens første x86 CPU med 45nm ble sluppet i 2008, to år senere ble 32nm CPUer produsert. Nå er vi på 22NM og 14NM, som er neste kommer til neste år.

 

AMD lanserte 40NM APUer så tidlig som 2011. Trinity APUene (32nm) ble lansert i 2012 og 28NM APUer skal komme sent i år eller tidlig neste år.

 

Konklusjonen er da at den ny Xboxen kjører på gammel teknologi fra første sekund den blir solgt. 8GB ram (samme som PS4) er heller ikke så mye å skryte av, det er helt standard satt opp mot stasjonære PCer.

 

Spillene kommer heller ikke til å kjøre på 4k. Dagens Xbox kan kjøre 1080p men spillene kjører alikevel på noe under 1280x720 avhengig av tittel.

 

Den eneste fordellen jeg kan se med dette her et at AMD kan fortsette sterkt mote Nvidia, og forhåpentligvis holde følge med Intel.

Lenke til kommentar

Tidenes kjedeligste lansering da. TV-greier for sportsglade amerikanere, talekommandoer, blabla snorkHVOR BLE DET AV SPILLENE?!Noe ræl fra EA og Forsa? Var vel ikke et sekund gameplay fra noen av de engang. Selv Xbox 1 kunne spilt av de videoene de viste.

 

De sa at spillene kommer på E3, så slutt å klag. Makan.

Lenke til kommentar

Xbox One støtter altså 4K, og ifølge Forbes er det ingen tekniske hindere for å spille i den skyhøye oppløsningen.

 

Om 4K-Blu-ray skulle dukke opp i framtiden, er Xbox One med andre ord rustet til å takle dette formatet.

 

Det er vel riktig som det skrives, at teknisk er det mulig med spilling i 4K, men som det ble nevnt helt øverst i tråden, da Pong eller Tetris.

 

Det blir vel som på dagens konsoller, i beste fall oppskalering. Selv en Nvidia Titan, muligens også i SLI, vil slite med 4K oppløsning, selv på dagens beste Xbox 360 grafikk.

 

 

Og angående avspilling av 4K Blu-ray, tvilsomt at dette også vil støttes. Da det ikke er fastsatt noe som det i det hele tatt kommer. Kommer det så vil det enten være med mer tetthet på de 2 lagene som er, noe som vil kreve ny laser. Eller med flere lag, noe som man har hevdet kanskje går å oppgradere eksisterende spillere til å lese flere lag, men aldri testet i praksis. Og selve drevet vet man jo ikke om takler å sende datastrømmene heller. Så skulle 4K kommer på fysisk format i 2014, så har Microsoft bommet denne gangen også. Problemet her er nok at Sony ser ut til å prøve seg på 4K streaming/nedlasting, og da blir det ikke noe skikkelig 4K format dessverre, for mye komprimering (Spesielt på streaming)

Lenke til kommentar

Jeg tror MS, og Sony, satser på løsninger alla OnLive hvor man bare sitter på en tynn klient og får matet alt over nettet, og da er det nok vesentlig å støtte 4k. Jeg tror nok MS og Sony har forskjellig perspektiv på når det er klart, men regner med at løsningene begynner å bli klare om 2-3 år.

Ellers så er jeg redd prisen blir stor i forhold til det de vil gi. Jeg tenkte rundt 3000,- ved lansering, men når jeg tenkte meg om tror jeg jeg tar skammelig feil.

Lenke til kommentar

jeg kan ikke fatte folk er så pessimistiske til krafta disse nye konsollene får. jeg refererer selvsagt til spilla som er tilgjenglige til ps3 og x360 som har 256+256MB og 512MB(delt) ram, og skjermkort på høyde med de sene dx9 skjermkorta. bare spilla blir mer spillbare (mindre lastetider osv) textur løft og noe mer skygger, lys og røyk kommer alle spilla til å se og føles ganske fantastiske ut =)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det var noen rykter om at Xbox One skal være internett tilkoblet til en hvertid, og det vil jo si at hvis du mister internettet så vil Xbox One skru seg selv av er det sant eller?

 

Neida, så vidt som jeg har oppfattet det så trenger den internett en gang om dagen, men den skal kunne fortsette både med spilling, TV og film om nettet forsvinner.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...