Gå til innhold

Slik fungerer spilleierskap på Xbox One (XOne)


Anbefalte innlegg

De har virkelig ikke tenkt gjennom dette godt nok. Virker som om de forsøker å innføre en lisensieringsmodell. Problemet oppstår i forbindelse med husstander osv. Når jeg har en profil og kona har sin egen profil så må vi begge kjøpe samme spillet... Det henger jo ikke på greip i hele tatt. Isåfall må vi bruke samme konto, noe som er ok i seg selv. Men da er tanken bak å bruke samme Microsoft Live-konto helt meningsløs. Da har vi Skype og Windows 8-konto hver for oss. Men på Xboxen, der må vi opprette en tredje konto for å kunne spille samme spillet på hver vår konto.. Yeah, lite gjennomtenkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De har virkelig ikke tenkt gjennom dette godt nok. Virker som om de forsøker å innføre en lisensieringsmodell. Problemet oppstår i forbindelse med husstander osv. Når jeg har en profil og kona har sin egen profil så må vi begge kjøpe samme spillet... Det henger jo ikke på greip i hele tatt. Isåfall må vi bruke samme konto, noe som er ok i seg selv. Men da er tanken bak å bruke samme Microsoft Live-konto helt meningsløs. Da har vi Skype og Windows 8-konto hver for oss. Men på Xboxen, der må vi opprette en tredje konto for å kunne spille samme spillet på hver vår konto.. Yeah, lite gjennomtenkt.

 

Harrison forklarer at hvis du kjøper et spill og installerer det på din Xbox One, kan både du og alle andre i husholdningen spille spillet. Det vil si at alle som har brukerprofiler på konsollen din, kan bruke spillene du har kjøpt på den.
Lenke til kommentar

De har virkelig ikke tenkt gjennom dette godt nok. Virker som om de forsøker å innføre en lisensieringsmodell. Problemet oppstår i forbindelse med husstander osv. Når jeg har en profil og kona har sin egen profil så må vi begge kjøpe samme spillet... Det henger jo ikke på greip i hele tatt. Isåfall må vi bruke samme konto, noe som er ok i seg selv. Men da er tanken bak å bruke samme Microsoft Live-konto helt meningsløs. Da har vi Skype og Windows 8-konto hver for oss. Men på Xboxen, der må vi opprette en tredje konto for å kunne spille samme spillet på hver vår konto.. Yeah, lite gjennomtenkt.

 

I artikkelen står det at "...hvis du kjøper et spill og installerer det på din Xbox One, kan både du og alle andre i husholdningen spille spillet. Det vil si at alle som har brukerprofiler på konsollen din, kan bruke spillene du har kjøpt på den."

 

Selve spillet vil altså bli knyttet til en konsoll og en brukerprofil.

Din kone vil da ikke ha mulighet til å spille på en annen konsoll hvis spillet er tilknyttet din bruker, men du vil slippe å dele bruker/passord hjemme i stua.

Lenke til kommentar
Då veit eg at eg ikkje skal ha Xbox one.Kva om ein for eksempel skal ha konsoll ståande på hytte utan nett? Då er jo Xboxen ubrukeleg.
Skal du virkelig kjøpe en ny konsoll for å bare ha på hytta? Jeez.. De fleste andre pleier å la de gamle konsollene stå der.

 

De fleste av oss som er på hytta driver med helt andre ting enn å sitte inne å spille....

Lenke til kommentar
Harrison forklarer at hvis du kjøper et spill og installerer det på din Xbox One, kan både du og alle andre i husholdningen spille spillet. Det vil si at alle som har brukerprofiler på konsollen din, kan bruke spillene du har kjøpt på den.

Men hva med familier som kjøper 2 konsoller? En til hver unge feks - da må du betale denne ekstra avgiften for å idet heletatt spille spillet på konsoll / profil nr 2, siden spillet er originalt koblet opp mot konsoll / profil nr 1. Eller kjøpe 2 stk av samme spill. De kan ikke låne spill med hverandre uten å måtte betale noe ekstra (eller bruke hverandres profil).

Lenke til kommentar

I artikkelen står det at "...hvis du kjøper et spill og installerer det på din Xbox One, kan både du og alle andre i husholdningen spille spillet. Det vil si at alle som har brukerprofiler på konsollen din, kan bruke spillene du har kjøpt på den."

 

Selve spillet vil altså bli knyttet til en konsoll og en brukerprofil.

Din kone vil da ikke ha mulighet til å spille på en annen konsoll hvis spillet er tilknyttet din bruker, men du vil slippe å dele bruker/passord hjemme i stua.

Ah, I see. Det var da litt bedre. Men som Kenichi-sama sier over meg her, hva med de som har 2 konsoller i husholdningen? Det blir kanskje litt for mye å forvente?

 

Selv synes jeg det hadde vært bedre med et slags lisenskode-system. Eller at man har mulighet til å gruppere 5-6 kontoer til én husholdning. Og la spill og innhold flyte mellom disse om man vil.

Lenke til kommentar

En fordel konsoller har over PC er at det koster ikke så mye og spille på konsoll. Man er ikke nødt til å kjøpe nytt hardware for å spille nye spill.

 

Hvis du gamer omtrent like mye som meg har jeg faktisk spart på å kjøpe meg en ny pc ca vært 3 år til rundt 10k. Husk at spillene koster dobbelt så mye på xbox og du i tilegg må betale for live. Med mitt spillinnkjøp har jeg spart ca 3000kr per år ved å ha en bra pc som maxer alt utenom det aller største(crysis 3 og slikt) og kan brukes til ufattelig mye mer.

 

Denne sparingen er medregnet videresalg av brukte spill.

Lenke til kommentar

 

 

Hvis du gamer omtrent like mye som meg har jeg faktisk spart på å kjøpe meg en ny pc ca vært 3 år til rundt 10k. Husk at spillene koster dobbelt så mye på xbox og du i tilegg må betale for live. Med mitt spillinnkjøp har jeg spart ca 3000kr per år ved å ha en bra pc som maxer alt utenom det aller største(crysis 3 og slikt) og kan brukes til ufattelig mye mer.

 

Denne sparingen er medregnet videresalg av brukte spill.

 

Dobbelt så mye for konsoll-spill?

Kommer jo veldig an på hvor du kjøper, og når.

Lenke til kommentar

Dobbelt så mye for konsoll-spill?

Kommer jo veldig an på hvor du kjøper, og når.

 

Generelt ikke. Et pc-spill på salg er 50-100kr rundt et år etter lansering. og ved lansering er det ca 300kr-400kr. På box er det omtrent dobbelt.

 

Latterlig. Jeg betaler ikke for å leie spill. Konsollfordelene er vekk.

 

Bra kommentar iogmed at du aldri har eid et spill.

Lenke til kommentar

Generelt ikke. Et pc-spill på salg er 50-100kr rundt et år etter lansering. og ved lansering er det ca 300kr-400kr. På box er det omtrent dobbelt.

 

 

 

Bra kommentar iogmed at du aldri har eid et spill.

 

Er du seriøs? Alle spillene jeg eier til Xbox 360 vil fungere for evig og alltid.

 

Spillene du kjøper til Xbox One vil fungere så lenge Microsoft gidder å holde serverne oppe.

Lenke til kommentar

"Harrison forklarer at hvis du kjøper et spill og installerer det på din Xbox One, kan både du og alle andre i husholdningen spille spillet. Det vil si at alle som har brukerprofiler på konsollen din, kan bruke spillene du har kjøpt på den."

 

Så hvis man skal låne spill vil det med andre ord si at man bare kan legge inn sin konto (for de som da altså stoler på at den andre personen ikke skal misbruke denne på noen måte) på konsollen hvor spillet er registrert også dra hjem å spille.

 

Lenke til kommentar

"Harrison forklarer at hvis du kjøper et spill og installerer det på din Xbox One, kan både du og alle andre i husholdningen spille spillet. Det vil si at alle som har brukerprofiler på konsollen din, kan bruke spillene du har kjøpt på den."

 

Så hvis man skal låne spill vil det med andre ord si at man bare kan legge inn sin konto (for de som da altså stoler på at den andre personen ikke skal misbruke denne på noen måte) på konsollen hvor spillet er registrert også dra hjem å spille.

 

Jepp, men da kan man neppe logge inn på sin konto i det man kommer hjem igjen.

Lenke til kommentar
Så hvis man skal låne spill vil det med andre ord si at man bare kan legge inn sin konto (for de som da altså stoler på at den andre personen ikke skal misbruke denne på noen måte) på konsollen hvor spillet er registrert også dra hjem å spille.

Det går nok an å lure systemet på ulike måter. Men "bare" blir nok for mange helt feil ord i denne sammenhengen, med tanke på at personen som låner spillet må bruke din profil, med alt det innebærer (sosiale funksjoner, kontakter, achievements, potensielle reaksjoner om han bryter retningslinjene online, osv), samtidig som du ikke kan bruke den selv mens han spiller.

 

Det er _litt_ mer pes enn å låne bort en DVD-plate.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...