Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i Medie- og Informasjonskunnskap 2


Anbefalte innlegg

Skrevet

Tema: Media som ressurs og maktfaktor

I førebuingsdelen skal du utforske temaet ved å setje deg inn i:

- omgrepa mediemakt og aksjonsmakt

- internasjonal mediestruktur og internasjonal mediehistorie

- sosiale medium

- media si rolle i utviklinga av demokrati

- medieideologiar

- påverknadsstrategiar

- planlegging av eigen produksjon

 

Tenkte bare å opprette denne tråden for å få i gang litt diskusjon om det er fleire som skal opp! :) Tanker?

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-220810
Skrevet (endret)

Hei! Kom opp i dette også :) Fint at du lagde en tråd! Fikk nettopp forberedelsesdelen :-)

Håper folk legger ut noen tips eller linker som kan være nyttige!

 

i 2011 (høsten) så var 1. oppgaven "Diskuter hvilken rolle mediene kan ha i utvikling av demokrati. Bruk eksempler fra ulike tidsperioder og fra ulike deler av verden.", så jeg tror kanskje at demokratiutviklingen ikke vil være like sentral oppgave i år, bare en teori fra min side.

 

http://www.udir.no/Upload/Eksamen/Videregaende/Tidligere_gitte_eksoppg_Kunnskapsl/Programfag_studieforberedende/H11/SAM3009_Medie_og_informasjonskunnskap_2_E_H11.pdf

Endret av medlem-220810
Skrevet

- planlegging av eigen produksjon

 

Denne eg er mest bekymra for. Tar faget som privatist og har aldri prøvd meg på nokke lignande. Har egentlig bare lest boka

Skrevet

Planlegging av egen produksjon er nok den som er lettest at av de 2 oppgavene! Har det også som privatist, men ser du på tidligere eksamensoppgaver er de ikke veldig vanskelige...

 

Noen som har noe på medienes rolle i utviklingen av demokrati, forresten? :-)

Gjest medlem-220810
Skrevet (endret)

Nokken som har link til tidligere "planlegging av egen produksjon" oppgaver? :)

 

 

Oppgave 2

Du skal planlegge et medieprodukt om den vestlige dominansen når det gjelder nyhets- og kulturformidling i det globale (internasjonale) mediebildet.

Målgruppen er elever som tar medie- og informasjonskunnskap på videregående skole.

-Velg medium og publeringskanal til medieproduktet ditt. Begrunn valget ditt ut fra tema og målgruppe.

-Innhold: Hvilke faglige momenter og eksempler vil du ta med, og hvorfor?

-Gjør rede for hvordan du vil utforme medieproduktet ditt. Legg vekt på oppbygging og andre virkemidler.

 

kan se lignende slik ut, fra høst 2010

Endret av medlem-220810
Skrevet
Oppgave 2 Du skal planlegge et medieprodukt om den vestlige dominansen når det gjelder nyhets- og kulturformidling i det globale (internasjonale) mediebildet. Målgruppen er elever som tar medie- og informasjonskunnskap på videregående skole. -Velg medium og publeringskanal til medieproduktet ditt. Begrunn valget ditt ut fra tema og målgruppe. -Innhold: Hvilke faglige momenter og eksempler vil du ta med, og hvorfor? -Gjør rede for hvordan du vil utforme medieproduktet ditt. Legg vekt på oppbygging og andre virkemidler. kan se lignende slik ut, fra høst 2010

 

har du noe om påvirkningstrategier?

Skrevet (endret)

Kas kapitler er det dokke har valgt å fokusere på?

Edit: Tenker då at dei fleste bruker "Mediemøte 2"

Endret av Hobsten
Skrevet

Kas kapitler er det dokke har valgt å fokusere på?

Edit: Tenker då at dei fleste bruker "Mediemøte 2"

Side 20 og kapittel 22 er bra! Noen som har noe mer? Kanskje noen bra lenker?

Skrevet

Jeg fant NDLA sine nettsider til å være utrolig nyttige, står masse der, bare går rundt på siden!

 

http://ndla.no/nb/node/79218?fag=52222

Takk, kommer nok til å lese litt rundt på den linken! :)

 

Btw, er det nokken som har artikler eller saker som kan vere lurt å utdjupe seg i eller ta med? Eksempel er jo vedleggene som følgte med, om "Kony 2012".

Skrevet

Takk, kommer nok til å lese litt rundt på den linken! :)

 

Btw, er det nokken som har artikler eller saker som kan vere lurt å utdjupe seg i eller ta med? Eksempel er jo vedleggene som følgte med, om "Kony 2012".

 

Første jeg tenker er at informasjonen som er gitt i forberedelsesheftet skal være nok. Den arabiske våren er, sammen med Pussy Riot, gode eksempler på det enorme mobiliseringspotensiale de nye mediene fører med seg.

 

Slik læreren vår tolket det blir forholdet mellom journalisten og aksjonsmakt(=noe de to tilfellene på en måte er eksempler på) sentralt. F. eks hva bruken av sosiale medier har å si for journalisten, eller rett og slett diskutere utviklingen av sosiale medier og påfølgende konsekvenser.

 

Dette med utgangspunkt i kompetansemålet om "• analysere media som ressurs og maktfaktor i samfunns- og arbeidsliv og diskutere opne og skjulte funksjonar"

 

Noen som har forstått den siste delen med "Trygg Bruk"? Jeg tror det har noe å gjøre med del to, men kan hende det er et skudd i blinde.

Skrevet

Noen som har noe om påvirkningsstrategier? Sitter fast på det punktet.

 

samme lurer jeg på... har virkelig ikke funnet noen ting om det, og det står heller ingenting i boka (mediemøter 2)

Gjest medlem-220810
Skrevet

samme lurer jeg på... har virkelig ikke funnet noen ting om det, og det står heller ingenting i boka (mediemøter 2)

 

Først tenkte jeg at det var påvirkningsfasene: kjenskap, holdning og handling, det står det om i boken. Men jeg er så altfor usikker til å stole på om det er dette begrepet egentlig handler om.. :/

Skrevet

Først tenkte jeg at det var påvirkningsfasene: kjenskap, holdning og handling, det står det om i boken. Men jeg er så altfor usikker til å stole på om det er dette begrepet egentlig handler om.. :/

 

En annen vinkling er rett og slett at det handler om hvordan vi kan påvirke med vårt eget medieprodukt. I en normal planleggingsprosess kommer det naturlig frem, men det er litt urovekkende at punktet om påvirkningstrategier står slik det gjør..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...