Gå til innhold

Xbox One blir ikke bakoverkompatibel (X360)


Anbefalte innlegg

Bakoverkompatibilitet betyr ikke en dritt for Hvermannsen uansett. Selv hadde jeg PS3 med bakoverkompatibilitet i flere år, men puttet aldri noensinne inn et PS2-spill.

 

Nettopp, samme her. Hvorfor skal man dvele. Hvorfor er den ikke kompaibel med den første Xbox? Viktig å se fremover og glemme det som har vært. Dere kommer nok til å handle hele gjengen når dere ser spillene som kommer :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bakoverkompatibilitet krever da emulering av powerpc teknologi på x86. Jeg har til dags dato ikke sett noen tilfredstillende PS2 emulator for windows og ingen fungerende PS3 og XBox360 emulatorer. Det vil da si at det ikke er så veldig enkelt.

 

Alternativet ville vært å bygge en komplett XBox360 i XBox one, noe som ville bli for dyrt. Da kan man jo like godt kjøpe både en 360 og en one :)

 

Det er jo en vurdering den enkelte kan gjøre selv. Hvor dyr kan egentlig Xbox 360 CPU/GPU(/RAM?) være nå? Alle de andre komponentene ville jo blitt delt med One-delene, så der hadde det ikke kostet noe ekstra. Jeg ville personlig gladelig gitt 500 kroner ekstra for en maskin som spilte katalogtitlene, men Microsoft antar vel at folk flest ikke er villige til dette.

 

Nettopp, samme her. Hvorfor skal man dvele. Hvorfor er den ikke kompaibel med den første Xbox? Viktig å se fremover og glemme det som har vært. Dere kommer nok til å handle hele gjengen når dere ser spillene som kommer :-)

 

Har du den holdningen angående musikk, film og litteratur også? Hvis ja, grøss. Hvis ikke, hva gjør spill så annerledes?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er en gigantfeil av MS. Forrige generasjon, spesielt PS3 slet med elendige salgstall til å begynne med, delvis på grunn av en helt latterlig pris, men også frodi det ikke kom noen bra spill før en 2-3 år inn i livssyklusen til den konsollen.

360'en hadde i alle fall mulighet til å spille noen xbox-spill, noe som gjorde at salgstallene i begynnelsen var vestentlig bedre. Og i underholdningsbransjen nå er det salg i begynnelsen av syklusen som betyr mest.

Å emulere en 360 er heller ikke noe problem. Det finnes allerede ps3 og 360 emulatorer til Pc som kjører spill helt greit om du har en grei maskin. Min laptop som begynner å dra litt på årene kan kjøre f.eks Uncharted-spillene ganske greit hvis jeg er på hytta og ikke har mulighet til å ta med meg ps3'en, så å emulere på en maskinvare som er bedre enn den jeg har er aboslutt mulig. Det handler kun om markedskontroll og de gjør en stor feil her.

Xbox One kommer til å selge tregit til å begynne med, så kanskje ta seg opp etterhvert om de klarer å rulle ut noen bra spill. Men slik bransjen som en helhet ser ut nå kan dette bli begynnelsen på slutten for konsoller.

Hvordan kunne xbox360 spille xbox0 spill? xbox0 hadde en intel cpu. Emulering?

Imidlertid er ikke cpu forsjellen mellom xbox 360 og one stor nok til at du kan emulere.

 

En tanke, siden one kjører x86 og win8 burte det være en smal sak å porte pc spill til dene, er mer snakk om tilatelser osv, multiplatform spill støtter bruk av kontroller på pc,

Lenke til kommentar

Hvordan kunne xbox360 spille xbox0 spill? xbox0 hadde en intel cpu. Emulering?

Imidlertid er ikke cpu forsjellen mellom xbox 360 og one stor nok til at du kan emulere.

 

En tanke, siden one kjører x86 og win8 burte det være en smal sak å porte pc spill til dene, er mer snakk om tilatelser osv, multiplatform spill støtter bruk av kontroller på pc,

 

Tror det var emulering ja, og så vidt jeg husker fungerte det helt grusomt dårlig.

Lenke til kommentar

Har de en grunn til å ikke gjøre det?

 

Er det pga at de kan utgi "HD" versjoner noen år etter?

 

Grunnen heter kostnader. Maskinen er nok ikke kraftig nok til software-emulering, så da måtte de på en eller annen måte hatt 360-prosessoren inne i X1 - noe som ville økt kostnadene på maskinen en god del. Nintendo valgte jo å bruke en justert Wii-prosessor som en av kjernene i Wii U-prosessoren, og det er her noe av grunnen til at Wii U-prosessoren er svakere enn det mange forventet. Så det kunne også vært en løsning for MS, men det ville da gitt mindre kraft for pengene - så de vurderte det vel til at den løsningen heller ikke var verdt bryet.

Lenke til kommentar

Har du den holdningen angående musikk, film og litteratur også? Hvis ja, grøss. Hvis ikke, hva gjør spill så annerledes?

 

Selvfølgelig har jeg det. Jeg skjønner at jeg ikke kan se en VHS på Bluray-spilleren min, og jeg skjønner at jeg ikke kan høre på en kassett på CD-spilleren min. Hvorfor? Fordi det tilbyr meg noe bedre enn jeg allerede har. Spesielt interesserte kan jo bare finne frem den gamle konsollen hvis de har så lyst til å spille gamle spill. Er virkelig ikke verre enn det.

 

Skjønner uansett ikke hvorfor dette er en diskusjonssak. Bakoverkompabilitet er ikke noe man tradisjonelt har hatt, men det virker som det er noe alle forventer. SNES var ikke bakoverkompatibel med NES, N64 var ikke bakoverkompatibel med SNES, Gamecube var ikke bakoverkompatibel med N64. De få konsollene som har det er snarere unntaket som bekrefter regelen.

Lenke til kommentar

Det første jeg tenkte når jeg så bildet var at de har imitert designet av de siste Betamax spillerne som kom..

 

En annen ting som er litt betenkelig er at den skal ha disk-mating i front uten skuff, vil ikke det føre til mye unødig støv inne i konsollen? For ikke å snakke om all kladdingen på platene.

 

Det siste er at det ikke går an å spille eldre spill. Jeg har mange X360 spill som jeg liker å spille, og har allerede så mye i stereo-racket. Men det er nå en gang sånn spill- og filmbransjen fungerer. Det er viktig å bytte medium med jevne mellomrom, slik at så mange kunder som mulig må kjøpe filmene og spillene på nytt (eventuelt nyoverhalt).

Lenke til kommentar

Selvfølgelig har jeg det. Jeg skjønner at jeg ikke kan se en VHS på Bluray-spilleren min, og jeg skjønner at jeg ikke kan høre på en kassett på CD-spilleren min. Hvorfor? Fordi det tilbyr meg noe bedre enn jeg allerede har. Spesielt interesserte kan jo bare finne frem den gamle konsollen hvis de har så lyst til å spille gamle spill. Er virkelig ikke verre enn det.

 

Skjønner uansett ikke hvorfor dette er en diskusjonssak. Bakoverkompabilitet er ikke noe man tradisjonelt har hatt, men det virker som det er noe alle forventer. SNES var ikke bakoverkompatibel med NES, N64 var ikke bakoverkompatibel med SNES, Gamecube var ikke bakoverkompatibel med N64. De få konsollene som har det er snarere unntaket som bekrefter regelen.

 

Du kan se dvder og høre cder med en bluray spiller, og de aller fleste spilltitler er jo både på playstation 3, xbox360 og til pc, hva er det som er så vanskelig? Er det virkelig så vanskelig?

Lenke til kommentar

Du kan se dvder og høre cder med en bluray spiller, og de aller fleste spilltitler er jo både på playstation 3, xbox360 og til pc, hva er det som er så vanskelig? Er det virkelig så vanskelig?

 

Xbox One går over til en modell med flere operativsystem, og PS4 går bort fra cell-prossesoren. Det er fundamentale endringer som gjør at man må bruke en eller annen form for emulator for å kjøre gamle spill, noe som igjen gjør konsollen dyrere. Jeg vil anta begge konsollene blir dyre nok som de er, og det er lurt å fjerne støtten for gamle spill for å kutte kostnader. Det er en lekse som Sony lærte midtveis inn i den nåværende konsollgenerasjonen.

 

Men igjen, du kan ikke spille VHS på Blurayen din, og du kan ikke høre på kassetter på platespilleren din. Mark Rein fra Epic sa i et intervju med Geoff Keighley at spranget fra PS3 til PS4 var større enn fra PS2 til PS3, noe som sier litt om hvor store tekniske endringer som blir gjort.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig har jeg det. Jeg skjønner at jeg ikke kan se en VHS på Bluray-spilleren min, og jeg skjønner at jeg ikke kan høre på en kassett på CD-spilleren min. Hvorfor? Fordi det tilbyr meg noe bedre enn jeg allerede har. Spesielt interesserte kan jo bare finne frem den gamle konsollen hvis de har så lyst til å spille gamle spill. Er virkelig ikke verre enn det.

 

Jeg snakker om innholdet, ikke formatet. Man trenger ingen VHS-spiller for å se Star Wars og Indiana Jones. Man trenger en Xbox 360 for å spille Halo 4 og Forza 3. Med film og musikk kan du også lett ordne formatskiftingen på egen hånd, om du ønsker å ta vare på noe som ennå ikke er ute i et nyere format. Dette er mindre enkelt med spill.

 

Skjønner uansett ikke hvorfor dette er en diskusjonssak. Bakoverkompabilitet er ikke noe man tradisjonelt har hatt, men det virker som det er noe alle forventer. SNES var ikke bakoverkompatibel med NES, N64 var ikke bakoverkompatibel med SNES, Gamecube var ikke bakoverkompatibel med N64. De få konsollene som har det er snarere unntaket som bekrefter regelen.

 

Selvsagt har du rett i det, men det virker som du argumenterer for at dersom man tradisjonelt ikke har hatt noe, er det fullstendig urimelig å ønske å få det. Bakoverkompabilitet er noe bra, da det bidrar til å ivareta kulturen over lengre tid. Emulatorer går jo også an, men de er gjerne enten juridisk grå (eller svarte), eller teknisk håpløse (klassikere på PSN og Wii Shop).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Xbox One går over til en modell med flere operativsystem, og PS4 går bort fra cell-prossesoren. Det er fundamentale endringer som gjør at man må bruke en eller annen form for emulator for å kjøre gamle spill, noe som igjen gjør konsollen dyrere. Jeg vil anta begge konsollene blir dyre nok som de er, og det er lurt å fjerne støtten for gamle spill for å kutte kostnader. Det er en lekse som Sony lærte midtveis inn i den nåværende konsollgenerasjonen.

 

Emulatorer er programvare og koster fint lite. Det fordyrende elementet, som jeg og andre har ønsket oss, er ekstra maskinvare, kort og greit forrige generasjons maskin bakt inn i den nye.

 

Det er forøvrig helt greit at du ikke ser behovet for dette. Det jeg reagerer på er denne fullstendige mangelen på forståelse for at andre kan ønske noe slikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Emulatorer er programvare og koster fint lite. Det fordyrende elementet, som jeg og andre har ønsket oss, er ekstra maskinvare, kort og greit forrige generasjons maskin bakt inn i den nye.

 

Det er forøvrig helt greit at du ikke ser behovet for dette. Det jeg reagerer på er denne fullstendige mangelen på forståelse for at andre kan ønske noe slikt.

 

Ideelt sett hadde man jo selvfølgelig hatt det, men det er et spørsmål om kostnader involvert. Jeg for min del hadde helt sikkert kjøpt en dyrere versjon av konsollen som støttet bakoverkompabilitet, men det ville jo igjen vært en kostnad forbundet med å produsere den typen maskiner.

 

Jeg har mangel på forståelse fordi jeg ikke kan tenke meg at det er noen som bryr seg nevneverdig over mangelen på bakoverkompabilitet. Når vi først snakker om forståelse, finner jeg det langt mer pussig at flere ikke innser at det er et kostnadsspørsmål for Microsoft og Sony.

 

Gitt muligheten på et økonomisk forsvarlig plan, hadde de helt sikkert ønsket å gi deg muligheten til å spille gamle spill på de nye konsollene. Men med tanke på at disse konsollene kommer til å være dyre i utgangspunktet, pakker de selvfølgelig ikke inn mer enn det som er nødvendig, spesielt siden det er noe hvermannsen i gata ikke kommer til å bry seg et døyt om.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke. Med tanke på at nesten alle XBLA-spill har PC-versjoner som ikke krever spesielt mye, så hadde for eksempel en mulighet vært å porte dette til XOne og ta en liten sum for det. Ett eller annet :p

 

Forøvrig: for litt over 60% her så skader mangel på bakoverkompatibilitet ønsket om ny konsoll.

http://www.gamefaqs....5094&region=WOR

Endret av Gormers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen heter kostnader. Maskinen er nok ikke kraftig nok til software-emulering, så da måtte de på en eller annen måte hatt 360-prosessoren inne i X1 - noe som ville økt kostnadene på maskinen en god del. Nintendo valgte jo å bruke en justert Wii-prosessor som en av kjernene i Wii U-prosessoren, og det er her noe av grunnen til at Wii U-prosessoren er svakere enn det mange forventet. Så det kunne også vært en løsning for MS, men det ville da gitt mindre kraft for pengene - så de vurderte det vel til at den løsningen heller ikke var verdt bryet.

Helt riktig, hadde MS fortsatt å bruke powerpc cpu ville de kunne hatt bakover kompabilitet.

Ulempen med dette er at de da måtte designe sin eget chipset og hatt seperat cpu og gpu.

Mye greiere å gå for den AMD løsningen som jeg regner med at amd selger til kostpris siden de også kommer til å bruke den til pcer. Amd får stort volum samt at de kan selge de cpuene som kan overklokkes dyrt og de med svakheter billig til pc markeded.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...