Gå til innhold

Kan man ha Indiana Jones uten Harrison Ford?


Anbefalte innlegg

De tre første Indiana Jones-filmene er klassikere, og flere av bøkene og tegneseriene er veldig bra. Legg til spill som Fate of Atlantis, så har vi ganske mye bra Indy-stoff. Men er det mulig å ha en femte film uten Harrison Ford? De fleste vil kanskje si et klart nei. Man kan kødde med mye, men Harrison Ford er og blir Indy, på samme måte som Arnold er og blir Conan.

 

Men tenker man etter er jo Arnold den perfekte Terminator, og samtidig gjorde Robert Patrick en meget bra jobb som slem Terminator i den andre filmen. Sean Connery var lenge det eneste klare valget til å spille James Bond, men selv om det har vært en og annen ræva skuespiller i rollen, har vi også hatt mange gode skuespillere som Bond. Vi har hatt flere som Batman, Superman og Spider-man, og både Alec Guiness og Ewan McGregor har spilt Obi-Wan Kenobi. Marvel har bekreftet at de har tenkt å lage mange Iron Man-filmer, og da snakker vi Bond-tradisjonen med 20+ filmer. Vil ikke Robert Downey Jr være med finner de bare en annen til å overta, akkurat som James Bond.

 

På toppen av det hele hadde vi en tv-serie kalt Young Indiana Jones Chronicles tidlig på 90-tallet, men Sean Patrick Flanery (Jacob Elroy i Dexter) som Indy selv. Jeg har ikke sett så mye av den, men han fungerte da helt fint som en ung Indy.

 

Så da blir jo spørsmålet igjen: Kan man ha en Indiana Jones 5 uten Harrison Ford? Og i så fall, hvem skulle overta hatten og pisken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Indy 4 var horribel, ja. Det var derfor jeg presiserte at de tre første er klassikere, og vi har mange andre bra historier i bøker, tegneserier og spill. Dessuten har vi jo hatt en del ræva James Bond-filmer, men den serien er ikke død av den grunn. Selv X-Men slet en del etter X-Men 3, men de kom sterkt tilbake med First Class. Og hva med Superman? Selv Christopher Reeve innrømte at Superman 4 var en stor tabbe. Superman Returns var heller ikke så bra at det gjorde noe, men Man of Steel kan jo bli bra. Batman Forever var tvilsom, og serien ble kjørt i grøfta etter Batman & Robin. Resultatet ble mange år uten Batman, før han dukket opp igjen i Batman Begins. Og hva med Star Trek? Man kan si hva man vil om filmene, men det har vært mye tragisk der. Likevel endte vi opp med en meget bra reboot i Star Trek, og oppfølgeren virker svært lovende. :)

 

Med andre ord blir det litt feil å dømme hele Indy-serien nord og ned bare fordi den fjerde filmen var ræva. Hva om de heller starter litt på nytt, med nye skuespiller og lar noen nye folk lage en femte film? Det trenger ikke være en reboot (men har ikke noe imot det), men jeg vil tro det faktisk kan bli bra. :)

Lenke til kommentar

Haha, tull og tøys.Infiana Jones and the Temple of Doom er legendarisk fet og Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull var veldig kul, selv om den ikke nådde opp til de tre første. Men det hadde jeg helle ikke forventet, så det var greit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min umiddelbare tanke var: Pfft... såklart ikke. Harrison Ford ER Indiana Jones...

 

Men igjen, som det er poengtert veldig godt ovenfor her så har det vært mange franchiser med nye skuespillere i samme rolle som har vist seg å være minst like gode.

 

Så må man jo også tune manus slik at det passer med dagens generasjons forventninger til eventyr-filmer. Hvor mye fokus på stunts vs CGI blant annet.

Lenke til kommentar

Ja, det er lett å si Harrison Ford er Indy. På mange måter er jeg helt enig. Men er det fordi han er den eneste som passer i rollen, eller fordi han er den eneste vi har sett i den rollen? Han dukket først opp i 1981, altså for litt over tretti år siden. Da sier det seg selv at det blir vanskelig å finne en til å overta. Kanskje nettopp det var den største feilen de gjorde med Crystal Skull. Det har gått så lang tid siden forrige film at å få Harrison Ford tilbake kunne ha vært en tabbe. Han er rett og slett for gammel nå, og mange av dagens unge har ikke samme forhold til de originale filmene som vi som vokste opp med dem. Last Crusade kom for øvrig i 1989, så vi snakker nesten tyve år mellom film nr tre og fire. Det er rimelig lenge, det.

 

Men se på den første Scorption King-filmen. Den har veldig lite med Scorption King fra Mummy-filmene å gjøre, og personlig synes jeg den minner mye mer om Conan. Problemet her er at det faktisk er en ganske bra Conan-film - uten Arnold. Nå sier jeg ikke at det er en bra film, men The Rock gjorde en utmerket jobb som "Conan-kopi". En ekte Conan-film med ham kunne dermed ha blitt ganske interessant, på samme måte som en ekte Indy-film med en bra skuespiller som passet i rollen kunne ha blitt bra.

 

Og igjen, ikke glem Young Indiana Jones Chronicles. Den fikk bra nok kritikk og seere til å vare i to sesonger, og det uten at Harrison Ford er å se noe sted. I stedet har vi Sean Patrick Flanery som en ung Indy. Hva om han dukket opp nå som en voksen Indy i den femte filmen?

Endret av Lykketrolling
Lenke til kommentar

Få en Uncharted-film i samme stil som de gamle Indiana Jones-filmene. Blir jo litt mer moderne, selvsagt, men. Evt noe annet. Bare gi meg mer adventure ala Indy! Faen meg noe av det beste i hele verden. Dessverre er det lite av det, og når de først prøver seg på noe slikt så blir det fort middelmådig.

Lenke til kommentar

Få en Uncharted-film i samme stil som de gamle Indiana Jones-filmene. Blir jo litt mer moderne, selvsagt, men. Evt noe annet. Bare gi meg mer adventure ala Indy! Faen meg noe av det beste i hele verden. Dessverre er det lite av det, og når de først prøver seg på noe slikt så blir det fort middelmådig.

 

Det finnes jo et lass med gode filmer i ren Indiana Jones-stil, gutten min. Men joda, de siste 20 åra har det ikke kommet mange eventyrfilmer i samme stil som Indiana Jones som faktisk holder mål.

Lenke til kommentar

The Librarian 1, 2, 3..? Nei, vent.

 

En fortsettelse eller reboot av hele serien kan vel skje, men det vil vel være i hvertfall rart i starten. Det blir fort slik når en karakter blir så nært knyttet til en skuespiller. Macgyver uten Richard Dean Anderson? (Nå spilte han vel i en av Stargate-serien i ettertid) En uncharted-film er vel på trappene, selv om mye i kulissene har skiftet? Og de som tydelighvis skal lage ny film stod bak National Treasure-filmene, som i hvertfall er innenfor samme sjanger.

Lenke til kommentar

Siden du nevner MacGyver...

 

http://www.darkhoriz...macgyver-reboot

 

Er enig i at det blir rart med en Indy-film uten Harrison Ford, men igjen, det har vært mange slike serier der det har vært utenkelig å skifte ut hovedpersonen. James Bond, Superman, Batman, Spider-man og så videre er bare noen få eksempler. Men det stort sett alle har bevist er at det faktisk er fullt mulig. Batman var jo 'død' etter Batman & Robin, men ved å endre skuespillere og lage en ny stil ble serien bedre enn noensinne. Nå da Nolan-trilogien er over må de gjøre noe nytt med Batman igjen, så hva nå? Det er mange rykter om en Justice League (så klart), og om det skjer vil det bli en ny Batman i en ny setting. Vi vil sannsynligvis også få en ny Superman da. For den saks skyld hadde vi Green Arrow i Smallville, og personlig mener jeg han gjorde en bra jobb. Nå da Smallville er over fikk vi en 'reboot' av Green Arrow i Arrow, og selv mener jeg den er langt bedre enn Smallville noensinne var. Så selv Green Arrow kan byttes ut og få en egen serie, uten at han tar skade av det. Tvert imot.

 

Så igjen, hvorfor er Indy så 'hellig' at han ikke kan røres?

 

Btw Richard Dean Anderson var så absolutt med i Stargate SG-1. Men han var med i de ni første sesongene, om jeg ikke husker feil. Den siste sesongen var med Ben Bowder (fra Farscape) i stedet for ham, og det fungerte helt fint. Ellers har vi jo Stargate: Atlantis og Stargate: Universe, eller hva den tredje serien nå het. De fungerte også helt fint, til tross for bare nye folk. :)

Endret av Lykketrolling
Lenke til kommentar

Tja, ikke glem at selv superhelter med maske tar dem av seg fra tid til annen. Bytter man ut Spider-man bytter man også ut Peter Parker. Bytter man ut Batman bytter man også ut Bruce Wayne, og så videre. Det er vel ingein superhelter som går med maske gjennom hele filmen? Det måtte vel i så fall være Freddy Krueger, og selv han gjorde en bra jobb i Elm Street rebooten. Filmen var jo ræva så det holdt, men Jackie Earl Harley gjorde en meget bra jobb med det han hadde å jobbe med. Og du mener vel ikke at Indy har mer personlighet enn Freddy? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...