Gå til innhold

ImSoAsian: Asiateren prøver på nytt. <3


Anbefalte innlegg

skal bli noe hardcore-greier ja :p men it2 er chill level: MAX :p det er den eneste timen der læreren må mase på elevene om at det er friminutt :p og i den siste timen på året så er det LAN :p i desember spilte vi unreal-tournement og i juni er det trackmania :p

 

Det eneste jeg ser i denne meldingen er :p :p :p :p :p :p :p :p :p :p :p :p :p :p :p :p

 

Men ja, serr? Er det vanlig med den linja på vgs, for vi har det ikke her jeg går! Og er det ikke bare gutter der? Kjedelig det da? :O

 

WHAT, burde ikke vært lov..... :O

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ehh! Hvis hun snakker ett annet språk en Norsk i hjemmet med foreldre så har hun grunnlag for det ja.

Hvis hun har bodd i norge hele livet snakker hun sansynligvis flytende norsk, ihvertfal gjør de aller felste det.

 

Ellers hadde det i såfall vært språkforståelsen som hadde vert grunnlag for fritak og inne opprinnelsesland.

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Og? Det har ingenting med å ha krav på fritak fra Nynorsk å gjøre.

Jeg har ikke sjekket reglene for dette, men er det slik at dersom foreldrene kommer fra utlandet har man dermed krav på fritak i nynorsk?

 

EDIT: Fant denne:

 

Elevar som etter § 1-11 er unnatekne frå kravet om opplæring i norsk sidemål, er også unnatekne frå kravet om vurdering. Også andre elevar med anna morsmål enn norsk, samisk, finsk og teiknspråk, har i alle høve rett til fritak frå vurdering i norsk sidemål.

 

 

Finner også dette:

 

4.2.2 Forslag til definisjoner

4.2.2.1 Morsmål

Et tospråklig minoritetsbarns morsmål er et språk som snakkes i barnets hjem, enten av begge foreldrene eller av den ene av foreldrene, i kommunikasjon med barnet. Barnet kan derfor ha to morsmål.

http://www.regjering....html?id=336380

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Jeg har ikke sjekket reglene for dette, men er det slik at dersom foreldrene kommer fra utlandet har man dermed krav på fritak i nynorsk?

 

Nei. Dersom du snakker delvis eller kun ett annet språk en Bokmål/Nynorsk i hjemmet får du fritak fra sidemål. Det er klart ingen kontroll for dette. Så hvis du kan ett annet språk kan du ta en eksamen i det og slippe sidemål.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sjekket reglene for dette, men er det slik at dersom foreldrene kommer fra utlandet har man dermed krav på fritak i nynorsk?

 

I praksis, ja. Skolen kan ikke kontrollere hvilke språk som blir ytret hjemme hos elevene. Det holder å søke med bakgrunn i at en forelder kommer fra et annet land og snakker et annet språk. I hvert fall var det slik da jeg gikk på videregående for ikke så lenge siden.

 

Mora til en kompis av meg er fra Polen, så han kunne få fritak selv om han ikke snakket et ord polsk, men han valgte likevel å ha nynorsk fordi det var lettere å få en god karakter i sidemål enn i hovedmål (for ham, i hvert fall).

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...