Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Eksamen i norsk 2013 10.trinn.


Anbefalte innlegg

Hmm, lurer på det samme, men det er vel ikke annet å gjøre enn å prøve å tenke :hmm:

 

Jeg tenker det kan være en artikkel om rett og slett hva en helt er, hvor det er forutsatt at man må bruke eksempler fra teksten. Og da må man nok redegjøre for helt, antihelt, hverdagshelt og øyeblikkshelt som er undertemaene :)

 

Så vil det nok være en oppgave om Beauty over brains, om dårlige forbilder og at vi trenger flere helter i dag som er gode rollemodeller. Her kan det nok være aktuelt med både artikkel og kåseri.

 

Det kan vel også komme en nokså kåseri-rettet oppgave om f.eks. dette med piratene (s.11 i forberedelseshefte) hvorav det er nokså naturlig og tulle med pirater og Johnny Depp og Sabeltann-iskrem, med en alvorlig undertone om dårlige forbilder som blir sett på som helter i dagens samfunn og negative konsekvenser av dette. :green:

 

Tusen takk! :) fikk meg til å tenke litt! Men når du sier "Og da må man nok redegjøre for helt, antihelt, hverdagshelt og øyeblikkshelt som er undertemaene", mener du da at å¨redgjøre for de blir en hel oppgave, eller at de velger ut en som vi må redgjøre for? :D ehee, og forresten: undertemane? O.o hvor står det? hvordan vet du hva som er undertemane? :blush: :blush: :blush: #blondiepåvei

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen som har lest Strikkhopper nr. 13? Hva har dette med temaet ''Heilt helt'' å gjøre? At han ikke hopper selv om han da har en følelse av at han er pysete, fordi ''alle de andre'' gjør det?

 

Lurte på akkurat det samme... Tror kanskje det har noe om kvinner som et symbol på at det ikke nødvendigvis er mannen lenger som er den tøffeste og barskeste?

 

Det kan også handle om at det som er mot er å overvinne det man er redd for og gjøre det selv om man er redd... Spørsmålet er her om han virkelig overvant frykten, eller om frykten for å ikke være modig nok var større enn frykten for la seg falle utfor broen? Er det mye heltepreg over det?

Lenke til kommentar

Hva tenker dere å ta med som notater og fakta?

Noen som har skrevet en "liste" over hva som kan være lurt å ta med? :)

 

Tror jeg kommer til å ta med litt tekster osv om de fleste temane.. + mine egene tanker skrevet ned på et ark.. :D siden vi kan bruke minnepinne, kommer jeg til å legge inn en del der ;)

Lenke til kommentar

Tusen takk! :) fikk meg til å tenke litt! Men når du sier "Og da må man nok redegjøre for helt, antihelt, hverdagshelt og øyeblikkshelt som er undertemaene", mener du da at å¨redgjøre for de blir en hel oppgave, eller at de velger ut en som vi må redgjøre for? :D ehee, og forresten: undertemane? O.o hvor står det? hvordan vet du hva som er undertemane? :blush: :blush: :blush: #blondiepåvei

 

Skjønner den, er nokså blond selv :) Tror enten en oppgave blir å redegjøre for de forskjellige typene i for eksempel en artikkel og da drøfte det litt, eventuelt å avgrense til en eller to forskjellige slags helter.

 

Noe du kan si i innledning:

Hva er egentlig en helt? BLA BLA BLA... Det finnes mange typer helter, jeg har valgt å fokusere på/avgrense til å fortelle om (f.eks.) historiske helter og hverdagshelter. (Avslutte innledningen med et spørsmål:) Hvem er egentlig den største helten av disse to?

--> DRØFT

 

Undertemaene står på siden på nettet, hvor du ser forberedelseshefte, de er:

-Den historiske helten

-Øyeblikkshelten

-Antihelten

-Hverdagshelten

 

:) :)

Lenke til kommentar

Skjønner den, er nokså blond selv :) Tror enten en oppgave blir å redegjøre for de forskjellige typene i for eksempel en artikkel og da drøfte det litt, eventuelt å avgrense til en eller to forskjellige slags helter.

 

Noe du kan si i innledning:

Hva er egentlig en helt? BLA BLA BLA... Det finnes mange typer helter, jeg har valgt å fokusere på/avgrense til å fortelle om (f.eks.) historiske helter og hverdagshelter. (Avslutte innledningen med et spørsmål:) Hvem er egentlig den største helten av disse to?

--> DRØFT

 

Undertemaene står på siden på nettet, hvor du ser forberedelseshefte, de er:

-Den historiske helten

-Øyeblikkshelten

-Antihelten

-Hverdagshelten

 

:) :)

 

Ååååå, tack så mycket :love: :love: :w00t: Merker jeg digger denne siden mer og mer :D hadde aldri kommet på sånne ting :wee:

Lenke til kommentar

Tror jeg kommer til å ta med litt tekster osv om de fleste temane.. + mine egene tanker skrevet ned på et ark.. :D siden vi kan bruke minnepinne, kommer jeg til å legge inn en del der ;)

 

Ja, tenker selv å ta med litt fakta om de forskjellige temaene. Har til nå tenkt å ta med fakta om Roald Amundsen og Robert F. Scott, tenker her at det kanskje muligens kan bli en oppgave om å drøfte/sammenlikne hvorfor det gikk så mye bedre for Amundsen osv.

Har også tatt med definisjon av "historisk helt", "øyeblikkshelt", "antihelt" og "hverdagshelt", noe jeg syns ALLE bør ha med ettersom det er veldig sentralt og er fint å plotte inn på faktaen i en sakpreget tekst.

Kan også være lurt å ta med litt fakta om enkelte av de andre personene som er nevnt i heftet, eks. Maximilian Kolbe ol.

Noen andre som har tips når det gjelder hva man skal finne fakta om? Syns det er viktig å ha rikelig med fakta for å få en utfyllende artikkel, så bare kom med deres tips og tanker! :D

Lenke til kommentar

Ååååå, tack så mycket :love: :love: :w00t: Merker jeg digger denne siden mer og mer :D hadde aldri kommet på sånne ting :wee:

 

Haha, bare hyggelig :):fun: Jeg tenker også det, at jeg aldri kommer på sånne ting selv, men så er det bare og tenke og skrive ned det. Det er noe jeg tror alle kan få til hvis de går inn for det, for alle har tanker om ting, uansett hvor dumme man føler at de er selv :hmm: Jeg bare prøver meg :green:

 

Du får ha lykke til da :) Jeg tror du får det til bra og at du kommer på mange "sånne ting" (NB: ikke bruk ordet ting i en sakpreget tekst) og gjør det så bra som bare det! :thumbup:

Lenke til kommentar

Ja, tenker selv å ta med litt fakta om de forskjellige temaene. Har til nå tenkt å ta med fakta om Roald Amundsen og Robert F. Scott, tenker her at det kanskje muligens kan bli en oppgave om å drøfte/sammenlikne hvorfor det gikk så mye bedre for Amundsen osv.

Har også tatt med definisjon av "historisk helt", "øyeblikkshelt", "antihelt" og "hverdagshelt", noe jeg syns ALLE bør ha med ettersom det er veldig sentralt og er fint å plotte inn på faktaen i en sakpreget tekst.

Kan også være lurt å ta med litt fakta om enkelte av de andre personene som er nevnt i heftet, eks. Maximilian Kolbe ol.

Noen andre som har tips når det gjelder hva man skal finne fakta om? Syns det er viktig å ha rikelig med fakta for å få en utfyllende artikkel, så bare kom med deres tips og tanker! :D

 

Takk for tips :D :* skal nå finne definisjon på de forskjellige undertemaene.. :D noen tips til sider?

Lenke til kommentar

Haha, bare hyggelig :):fun: Jeg tenker også det, at jeg aldri kommer på sånne ting selv, men så er det bare og tenke og skrive ned det. Det er noe jeg tror alle kan få til hvis de går inn for det, for alle har tanker om ting, uansett hvor dumme man føler at de er selv :hmm: Jeg bare prøver meg :green:

 

Du får ha lykke til da :) Jeg tror du får det til bra og at du kommer på mange "sånne ting" (NB: ikke bruk ordet ting i en sakpreget tekst) og gjør det så bra som bare det! :thumbup:

 

Mottatt :w00t: Tviler på at jeg hadde funnet på å gjøre det ;) Du må ha lykke til du også :thumbup: Virker som du kommer til å takle dette fint!! :D:thumbup:

Lenke til kommentar

Har også tatt med definisjon av "historisk helt", "øyeblikkshelt", "antihelt" og "hverdagshelt", noe jeg syns ALLE bør ha med ...

 

Jeg har litt problemer med å definere "øyeblikkshelt"... Hva har du skrevet der? Bare lurte på om du hadde noen sentrale stikkord som kan hjelpe meg litt i gang med å skulle finne en definisjon på akkurat den :)

Lenke til kommentar

Mottatt :w00t: Tviler på at jeg hadde funnet på å gjøre det ;) Du må ha lykke til du også :thumbup: Virker som du kommer til å takle dette fint!! :D:thumbup:

 

Jo da, man vet aldri hva man er i stand til ;) Se på meg, norsk er mitt svakeste fag, så ble dritt sur når jeg kom opp i det, for jeg får klar 6 i både matte og engelsk... Så det var det, men prøver bare å gjøre det beste ut av det! Prøver å se på det som en mulighet til å forbedre meg, ikke lett å tenke, men prøver ;) Men tusen takk :) Jeg håper alle skal takle dette fint :thumbs:

Lenke til kommentar

Har samme problemet + historisk helt :hmm:

 

Historisk helt er vel en person som Roald Amundsen som er en helt fordi han har gjort noe "stort" som han blir husket for, som f.eks. å være den første til å gjøre et eller annet. Men kan jo også være personer som har kjempet for frihet og rettferdighet som Gandhi og Mandela, det er også gode eksempler på historiske helter :)

Lenke til kommentar

Jo da, man vet aldri hva man er i stand til ;) Se på meg, norsk er mitt svakeste fag, så ble dritt sur når jeg kom opp i det, for jeg får klar 6 i både matte og engelsk... Så det var det, men prøver bare å gjøre det beste ut av det! Prøver å se på det som en mulighet til å forbedre meg, ikke lett å tenke, men prøver ;) Men tusen takk :) Jeg håper alle skal takle dette fint :thumbs:

 

Akkurat det sammen som skjedde med meg! :eek: Får 6 i matte og sterk 5 i engelsk... hva havner jeg opp med? jo, Norsk -.-' haha :D men kan ikke bruke tiden på å være sur (det gjorde jeg meg ferdig med forige uke) Nå må jeg konsentrere meg, og bare gjøre så godt jeg kan :D Satse på en snill sensor :green:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...