Gå til innhold

Tråden om Europa Universalis IV


Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Dette syntes jeg var ekstremt vanskelig, delvis grunnet kryptisk interface, men også den brutale AIen.

Ti ganger vanskeligere enn CK2 så langt, stikk i strid med det jeg har lest.

Jeg får gi det noen timer til og se om jeg klarer å skjønne noe av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for tipset! Da prøver jeg Portugal på easy til jeg får taket på mekanikkene.

Må innrømme at jeg ikke skjønner bæret av trade enda, så jeg sliter med økonomien. Får vel ta nok en runde på YouTube og se om det ikke ligger ut en god guide på dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er forberedt på ~100 timer. Spiller på speed 2 eller 3, for det meste. Spiller som Castille, forresten. Klarte ikke å gi opp det. Ville ha hevn over Aragon som grusa meg militært sist gang. :-)

Feilen jeg gjorde var å ha army maintenance på 100% hele tida. Overså slideren fullstendig, noe som resulterte i at jeg ikke hadde råd til å skaffe flere tropper.

Jaja, man lærer så lenge man lever.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg så meg lei på de dårlige norske navnene i vanilla, så jeg lagde en liten mod som lager bedre norske kongsnavn, ledernavn og båtnavn. For å teste modden, pakk ut zip-fila i mappa /Europa Universalis IV/mod - deretter kan du aktivere modden i launcheren. Modden endrer checksum på spillet, så du ikke kan få achievements på Steam.

 

Merk at jeg for moro har tatt meg friheten og lagt inn en liten sjanse for at nye konger og dronninger får utradisjonelle - men dog norrøne - kongsnavn (om du ikke liker dette, kan du bare editere fila selv).

 

Lederetternavnene er gamle norske familie- og adelsnavn, i stedet for den tilfeldige salaten av dansk-norsk som er i originalspillet. Det er også mange flere navn.

 

På skipsnavnene har jeg valgt å legge meg på en plausibel linje, da jeg ikke fant noen kilder på gamle skipsnavn. Listen inkluderer norrøne guder, norske konger og daværende norske byer.

 

Kommentarer og korrigeringer velkomment!

 

 

 


monarch_names = {
"Håkon #6" = 20
"Olav #4" = 20
"Harald #4" = 20
"Magnus #7" = 20
"Eirik #3" = 10
"Öystein #2" = 10
"Sverre #1" = 5
"Inge #2" = 5
"Sigurd #2" = 5
"Knut #1" = 1
"Alv #0" = 1
"Audun #0" = 1
"Are #0" = 1
"Arnljot #0" = 1
"Arnstein #0" = 1
"Asbjörn #0" = 1
"Bergtor #0" = 1
"Birger #0" = 1
"Björn #0" = 1
"Brynjulf #0" = 1
"Bork #0" = 1
"Dag #0" = 1
"Egil #0" = 1
"Einar #0" = 1
"Eivind #0" = 1
"Finn #0" = 1
"Floki #0" = 1
"Folke #0" = 1
"Frode #0" = 1
"Gorm #0" = 1
"Gudmund #0" = 1
"Gudrik #0" = 1
"Gudröd #0" = 1
"Gunnar #0" = 1
"Guttorm #0" = 1
"Haldor #0" = 1
"Halvdan #0" = 1
"Hjalmar #0" = 1
"Njål #0" = 1
"Odd #0" = 1
"Oddmund #0" = 1
"Ottar #0" = 1
"Ragnvald #0" = 1
"Sjur #0" = 1
"Snorre #0" = 1
"Tollak #0" = 1
"Tor #0" = 1
"Tore #0" = 1
"Torgeir #0" = 1
"Torgils #0" = 1
"Trygve #0" = 1
"Vidar #0" = 1
"Ånund #0" = 1
"Åsmund #0" = 1
"Alfiva #0" = -1
"Astrid #0" = -1
"Gerda #0" = -1
"Gunnhild #0" = -1
"Gyda #0" = -1
"Hilda #0" = -1
"Ingeborg #0" = -1
"Jorunn #0" = -1
"Ragnhild #0" = -1
"Sigrid #0" = -1
"Snöfrid #0" = -1
"Svanhild #0" = -1
"Tora #0" = -1
"Tyra #0" = -1
"Åsa #0" = -1
}
leader_names = {
Alvsson
Benkestok Bjelke Bolt Berg Bö
Dahle
Egilsson Eriksson Erlingsson
Foss
Galte
Haraldsson Haugen Hovland
Knutsson Kane
Leifsson
Magnusson Moen
Norheim
Olavsson
Sigurdsson Sjursson Smör Solli Sverresson
Torgeirsson Torsson Tanberg
Öysteinsson
Åsmundson
}
ship_names = {
Arendal
Balder Björgvin Borg
"Eirik Blodöks" Engan
Freia Frigg
Halden "Harald Hårfagre" Hermod "Håkon den Gode"
Konghelle
"Magnus Lagaböte" Marstrand Mjölner
Nidaros Njord
Odin Oddevald "Olav Tryggvason" "Ormen Lange" Oslo
Roan Rån
"Sankt Olav" "Sverre Sigurdsson" "Sigurd Jorsalfare" Skibladner Skien Stavanger Sula
Tönsberg
Vingtor Vågan
Ålvik

norge.zip

Endret av Aiven
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Jeg så meg lei på de dårlige norske navnene i vanilla, så jeg lagde en liten mod som lager bedre norske kongsnavn, ledernavn og båtnavn. For å teste modden, pakk ut zip-fila i mappa /Europa Universalis IV/mod - deretter kan du aktivere modden i launcheren. Modden endrer checksum på spillet, så du ikke kan få achievements på Steam.

 

Merk at jeg for moro har tatt meg friheten og lagt inn en liten sjanse for at nye konger og dronninger får utradisjonelle - men dog norrøne - kongsnavn (om du ikke liker dette, kan du bare editere fila selv).

 

Lederetternavnene er gamle norske familie- og adelsnavn, i stedet for den tilfeldige salaten av dansk-norsk som er i originalspillet. Det er også mange flere navn.

 

På skipsnavnene har jeg valgt å legge meg på en plausibel linje, da jeg ikke fant noen kilder på gamle skipsnavn. Listen inkluderer norrøne guder, norske konger og daværende norske byer.

 

Kommentarer og korrigeringer velkomment!

 

 

 


monarch_names = {
"Håkon #6" = 20
"Olav #4" = 20
"Harald #4" = 20
"Magnus #7" = 20
"Eirik #3" = 10
"Öystein #2" = 10
"Sverre #1" = 5
"Inge #2" = 5
"Sigurd #2" = 5
"Knut #1" = 1
"Alv #0" = 1
"Audun #0" = 1
"Are #0" = 1
"Arnljot #0" = 1
"Arnstein #0" = 1
"Asbjörn #0" = 1
"Bergtor #0" = 1
"Birger #0" = 1
"Björn #0" = 1
"Brynjulf #0" = 1
"Bork #0" = 1
"Dag #0" = 1
"Egil #0" = 1
"Einar #0" = 1
"Eivind #0" = 1
"Finn #0" = 1
"Floki #0" = 1
"Folke #0" = 1
"Frode #0" = 1
"Gorm #0" = 1
"Gudmund #0" = 1
"Gudrik #0" = 1
"Gudröd #0" = 1
"Gunnar #0" = 1
"Guttorm #0" = 1
"Haldor #0" = 1
"Halvdan #0" = 1
"Hjalmar #0" = 1
"Njål #0" = 1
"Odd #0" = 1
"Oddmund #0" = 1
"Ottar #0" = 1
"Ragnvald #0" = 1
"Sjur #0" = 1
"Snorre #0" = 1
"Tollak #0" = 1
"Tor #0" = 1
"Tore #0" = 1
"Torgeir #0" = 1
"Torgils #0" = 1
"Trygve #0" = 1
"Vidar #0" = 1
"Ånund #0" = 1
"Åsmund #0" = 1
"Alfiva #0" = -1
"Astrid #0" = -1
"Gerda #0" = -1
"Gunnhild #0" = -1
"Gyda #0" = -1
"Hilda #0" = -1
"Ingeborg #0" = -1
"Jorunn #0" = -1
"Ragnhild #0" = -1
"Sigrid #0" = -1
"Snöfrid #0" = -1
"Svanhild #0" = -1
"Tora #0" = -1
"Tyra #0" = -1
"Åsa #0" = -1
}
leader_names = {
Alvsson
Benkestok Bjelke Bolt Berg Bö
Dahle
Egilsson Eriksson Erlingsson
Foss
Galte
Haraldsson Haugen Hovland
Knutsson Kane
Leifsson
Magnusson Moen
Norheim
Olavsson
Sigurdsson Sjursson Smör Solli Sverresson
Torgeirsson Torsson Tanberg
Öysteinsson
Åsmundson
}
ship_names = {
Arendal
Balder Björgvin Borg
"Eirik Blodöks" Engan
Freia Frigg
Halden "Harald Hårfagre" Hermod "Håkon den Gode"
Konghelle
"Magnus Lagaböte" Marstrand Mjölner
Nidaros Njord
Odin Oddevald "Olav Tryggvason" "Ormen Lange" Oslo
Roan Rån
"Sankt Olav" "Sverre Sigurdsson" "Sigurd Jorsalfare" Skibladner Skien Stavanger Sula
Tönsberg
Vingtor Vågan
Ålvik

 

 

I ledere har du jo glemt av peter tordenskjold. Kanskje vår største leder til sjøs noen sinne.

Endret av iron_knuckle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

I ledere har du jo glemt av peter tordenskjold. Kanskje vår største leder til sjøs noen sinne.

 

Det er rett. I stedet for å ha fokus på historiske enkeltpersoner, har jeg valgt å legge til rette for plausible potensielle navn. Derfor er navnene jeg har tatt med typisk norske navn, flere av dem adelsnavn. Tordenskiold var vel ikke et døpenavn og han var jo heller ikke etnisk norsk. Når det er sagt - Tordenskiold skulle jeg gjerne tatt med dersom det er mulig å legge inn hele navn, altså personer med både for og etternavn. Det vet jeg ikke, da jeg ikke er noen ekspert på modding.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sitter nå med en byzantium game. Men lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Det eneste som er sikkert er at jeg skal ta kyst linjen til mamluks og Saudi Arabia. Det eneste som har forhindret meg i å ta det alerede er at alle i Europa hater meg mer en djevelen. Det beste er vel å gå mot India og sikre meg trade power for å sende det mot Konstantinopel.

 

byzantium er desidert den morsomste gamen jeg har spilt. Ikke så veldig vanskelig med det er en krig eller fem hele tiden.

 

 

post-7659-0-00223300-1379083279_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Nå er ikke dette den mest oppdaterte tråden, men jeg får bumpe den fra grava, jeg da.

 

Art of War har kommet, og jeg har brukt de siste dagene (siden mandag) på å gjøre dette:

 

Dt4ECkVl.png

 

Jeg er for øvrig arawak, og mitt opprinnelige mål var bare å ta de karibiske øyer. Dette ballet på seg til New Orleans, så Louisiana, så hele Nord-Amerika, og etter hvert ble jeg lei av Castille, Portugal og Frankrike som drev og yppa seg og prøvde å konvertere meg fra animist til katolisme, så da tok jeg de også. Så fikk jeg bråk med Østerrike og HRE etter at jeg tok Roma, så da måtte jeg bare fortsette å spise meg innover kontinentet.

 

Endte med Norge, Nogai, Castille og Rusland som vassals, stor spredning av animisme (større enn de andre europeiske religionene), og generelt gode tider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er det med allianser i spillet? Si at jeg er kongen av Norge og jeg er interessert i England. Frankriket har et trøbbelte forhold til England. Har jeg da mulighet til å rotte meg sammen med Frankrike og invadere England med hjelp av Frankrike?

 

Isåfall må jeg regne med at danskene kommer på døra? Vil det gå sterkt utover den norske økonomien. Fordi vi selger trær til England og er avhengig av dansk korn ? Eller er det ikke med spillet kanskje?

Endret av Heradon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er det med allianser i spillet? Si at jeg er kongen av Norge og jeg er interessert i England. Frankriket har et trøbbelte forhold til England. Har jeg da mulighet til å rotte meg sammen med Frankrike og invadere England med hjelp av Frankrike?

 

Isåfall må jeg regne med at danskene kommer på døra? Vil det gå sterkt utover den norske økonomien. Fordi vi selger trær til England og er avhengig av dansk korn ? Eller er det ikke med spillet kanskje?

Nå har ikke jeg spilt etter Art of War kom ut, så mulig jeg har litt utdatert info.

 

Det er absolutt mulig for deg å alliere deg med Frankrike for å gå til krig mot England. Det er imidlertid lettere sagt enn gjort. Du må først og fremst ha en grunn til å erklære krig mot England, du kan ikke uten videre bestemme det for at du av en eller annen grunn har et krav på den engelske tronen. Erklærer du krig uten særlig god grunn, kommer brått hele Europa opp Oslofjorden.

 

Skulle du allerede ha skaffet deg en legit grunn til krig, byr det naturlig nok på komplikasjoner, Norge har bl.a ikke en alt for stor hær, og en eventuelt fransk hær befinner seg på feil side av den engelske kanal, som dessverre er kontrollert av den britiske flåten.

 

Økonomiske problemer vil ikke være like konkrete som trehandel med England og kornhandel med Danmark, men dersom store deler av handelsinntektene dine kommer fra regioner der England og Danmark er dominerende, vil de sannsynligvis innføre handelsembargoer mot deg, og du vil tjene mye mindre i disse regionene. Merk at Danmark ikke nødvendigvis vil være fiendtliginnstilt pga. en krig mot England.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Absolutt, det er som EU5 med alle oppdateringene og forandringene. Jeg klokker inn 10 - 12 timer i uka i ei vanlig uke, og 10 - 12 timer om dagen på en dag uten annet å ta meg til (på slike dager blir det selvfølgelig mer i uka også). Som de siste dagene etter at jeg kom på at Art of War var ute (søndag kveld, det kom ut forrige torsdag).

 

Massevis av nye provinser, mange ikke-europeiske land har fått nye nasjonale ideer og generelt en oppussing, rebeller fungerer på en annen måte, vi har fått autonomy-system, det er en automatisk måte å frakte folk over vannmasser ved hjelp av en ny skips-AI som skal få AI-kontrollerte land til å sende tropper med transport-skipene sine (om det fungerer, er jeg mer skeptisk til, da jeg så flerfoldige kriger mellom Portugal og Morocco i går, uten at Portugal klarte å sende troppene sine ned dit. Selv om de hadde flere transports liggende i Algarve, noe som førte til at det ble jeg (Aragon) og Castille som førte krigen for Portugal, som nøyde seg med å okkupere Granada til de takket for seg, og siden bare surret rundt på den iberiske halvøy, til vi ble slått tilbake av berberene. Satser på at dette er noe Wiz fikser i en patch.

 

Ellers er multiplayer blitt helt håpløst igjen (om vi skal tro folka på paradox-forumet og Something Awful), og du kan få problemer med lag om du prøver å spille spillet med nyeste patch, men uten Art of War. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...