Gå til innhold

Anmeldelse: Metro: Last Light (Windows)


Anbefalte innlegg

 

 

Skjønner ikke hvorfor du i det hele tatt vil støtte opplegget dems ved å betale for noe som burde vært der fra starten av uten ekstra kostnader. Ta seg betalt for en vanskelighetsgrad, fysj!

 

La være å kjøpe et spill fordi en liten og ubetydelig funksjon er utelatt? Whaaat

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg leste hele ditt innlegg. Du skrev ikke noe spesifikt om denne "brukerfiendtlige dritten", utenom FOV'en og aim-assist (som det er mulig å deaktivere i en cfg fil akkurat som med HL2), samt "masse grafikkinstillinger" som mangler, uten videre spesifisering.

 

Så igjen spør jeg: Hva er så uhorvelig brukerfiendtlig at du absolutt må boikotte spillet?

 

PS: Neste patch, som kommer i løpet av de neste dagene, gjør det mulig å justere FOV'en via en config fil. Utvikleren advarer mot å gjøre dette, da det kan føre til glitching og annet. Det er en grunn til at de har satt FOV'en til 70. De har prøvd andre løsninger. Les om det her. Det hadde vært fint med en høyere FOV, men den føles slettes ikke verst ut i Last Light. Jeg hadde aldri problemer, og jeg er vanligvis veldig sensitiv ovenfor lav FOV, motion blur, bloom og lignende tull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg startet jo hele innlegget ved å nevne DLC-opplegget. Det er forferdelig forbrukerfiendlig, å fjerne den eneste sanne måten å spille Metro på. DLC kan være kjekt, men når det blir brukt på denne måten vil jeg ikke støtte.

 

Og jeg gidder ikke å kjøpe PC-spill som ikke er optimalisert. Er på tide å oppdatere PCen min, og leser at jeg hadde fått sånn ca dobbelt opp med FPS i DX9-mode, men det er unnlatt. Greit at man kan knote og styre og herje i ini-filer og slikt, jeg synes det er dårlig gjort mot forbrukerne. Dessuten har jeg ca. 500 spill som jeg ikke har spilt enda, så jeg trenger ikke bruke penger på slikt.

Lenke til kommentar

Om du har 500 spill du ikke har spilt enda, så går det jo fint å bare vente til spillet kommer på salg. Men om du velger å drite helt i det, så tror jeg du går glipp av en fantastisk opplevelse. Og det er synd. Spesielt når jeg synes du lager litt storm i vannglass. Det er selvfølgelig bare hva jeg føler, men jeg blir ofte ganske oppspilt av slike ting selv, og har også "boikottet" spill som SimCity, Diablo 3 (to spill jeg i utgangspunktet ikke var ALT for interessert i uansett), og kommer sannsynligvis til å droppe Bf4, da jeg synes Patrick Bach og Dice's oppførsel er ganske så... bedriten.

 

Jeg synes ikke denne lille fisen av en DLC er i nærheten av like krass som always-online DRM og slikt. Denne DLC'en er ikke nødvendig for at man skal finne underholdning i spillet. Spillet blir ikke kortere eller dårligere. Ja det er en teit ting å dra ut av spillet, men om man absolutt skal ta noe ut, så synes jeg det er bedre enn at de tar ut karakterer, oppdrag og andre faktiske gameplay-elementer. Far Cry 3, for eksempel, hadde en DLC med en ny karakter og en rekke oppdrag som kun var mulig å få tak i ved å kjøpe den dyre samlerversjonen. De aller, aller fleste spill nå til dags gjør noe lignende eller verre.

 

Hovedproblemet ligger egentlig i at denne lille biten er markedsført helt feil, og det er dette som skaper kontrovers. Om det ikke hadde stått "the way it was meant to be played", så tror jeg nok ingen hadde blitt særlig sint. Igjen, de aller færreste spiller spill på høyeste vanskelighetsgrad. Se på Bioshock Infinite på Steam, som jeg nevnte tidligere (muligens i en annen tråd). 1.8% har fullført spillet på 1999-mode. 13% har fullført spillet på Hard. Et spill som er kjent for å være alt for enkelt på Easy og Medium.

 

Denne DLC'en er ment for de som er mest hardcore, gjerne de aller største fansene av serien. Disse vil sannsynligvis ha forhåndsbestilt spillet allerede. I tillegg kom det plenty med anmeldelser ut før spillet ble lansert, så folk hadde tid til å slenge seg på og forhåndsbestille det før spillet ble lansert.

 

Jeg ser ikke helt problemet med å ta ut smått innhold og gi det til de som forhåndsbestiller, når man "vet" (gjennom anmeldelser) at spillet er bra. Det hadde vært noe annet om det hadde kommet noe slikt for Aliens: Colonial Marines, for eksempel. Et bedritent spill som hadde en embargo som tvang anmeldere med å holde igjen sine anmeldelser til etter spillet kom ut.

 

Deep Silver har ikke engang tatt ut en vanskelighetsgrad fra Last Light. De har tatt ut en variant av de tre vanskelighetsgradene som finnes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

La være å kjøpe et spill pga forbrukerrettigheter. På samme måte som mange lenge boikottet Ubisoft pga kopibeskyttelsen de hadde (det var de som startet med alltid-online), og det selv om de i utgangspunktet ville spille spillet.

 

Hvilke forbrukerrettigheter er det du snakker om?

Lenke til kommentar

I det hele tatt å prate om forbrukerrettigheter i denne sammenhengen, blir jo mildt sagt.... merkelig. Det er blitt en tydelig trend i nyere tid at folk legger seg mer og mer opp i alle deler av utviklingen av et medium som helt klart kan, og bør sammenlignes med et hvilket som helst annet åndsverk.

 

Når man til og med lager store protest-kampanjer mot avslutningen av historien i Mass effect 3, viser det galskapens sanne ansikt. Det blir som å kreve pengene tilbake for en musikk-cd, fordi en av låtene ikke tok den vendingen man forventet, eller å levere tilbake et maleri man liker fordi det hadde "feil" innramming. Hva skjedde med å la seg overraske, undre og ikke minst leve seg inn i og tro på kunstnerens egen visjon??

 

Forbrukerrettigheter har ingenting med hvordan en spillutvikler velger å presentere et produkt. Hvem i all verden kan påstå at det som Hr Jenssen korrekt kaller kun en variant av en vanskelighetsgrad i det hele tatt var i spillet i utgangspunktet, og at det bevisst ble "kuttet bort" eller "holdt tilbake," i motsetning til at det faktisk ble lagt til, og hypet opp, ene og alene som en ren og skjær PR-gimmick. Ja, spillutviklere er faktisk ute etter å tjene penger på kunsten sin, på lik linje med alle andre. Spesielt de små utviklerne med prekære ressurser og tidsskjema er faktisk avhengige av dette, nettopp for å være i stand til gi oss den spillopplevelsen vi håper skal skille seg ut fra resten av generiske fps-oppfølgere.

 

Når da så mange finner det relevant å klage på noe som ikke endrer eller fjerner noenting av innholdet i et fantastisk spill, på lik linje som man klager over de virkelig "fiendtlige" drm-løsningene som påtvunget internett-tilkobling til enhver tid, ja da kaster jeg inn håndkleet, og melder meg ut av debatten. Den er fullstendig uinteressant.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser dere testet på en nvidia rig.

 

Jeg kan opplyse om at spillet er ekstremt dårlig tilpasset AMD kort. Det virker som om spillet sliter med ekstremt høy draw distance, da jeg med mitt hd7950 kort kan se i en retning med framerates oppover og i nærheten av 150, plutselig faller ned til 20-40 så fort jeg snur meg rundt og ser "bortover" kartet. Frameraten varierer altså kraftig med hvor langt kartet er, hvor du står i det og som sagt hvilken retning du ser.

 

Andre problemer er konstant "stutter"(hva nå det blir på norsk), uavhengig av hvilken retning du ser. Det er ekstremt irriterende, jeg kan faktisk høre når grafikkortet mitt jobber, og hver gang dette stutteret forekommer så blir kortet stille et øyeblikk. Gudene må vite hva som forårsaker dette.

 

Når det kommer til innstillinger, så er absolutt alt skrudd på det laveste, med unntak av oppløsning(1600x1200) og "texture quality"(medium, men hva fanken kalles det på norsk?).

 

Det hjelper litt å koble over på directx 9(ja spillet støtter det), for å gjøre det må man imidlertid gå via user.cfg fila i spillets mappe og endre den linja med prefix "r_api" til 0, den har typisk 2(som er koden for dx11) til standard. Du får dårligere grafikk, men spillet flyter noe bedre. Du kommer imidlertid ikke helt bort fra den elendige ytelsen når du ser i retningen du skal og stutteringa er der ennå men den er ikke fullt så hard.

 

 

Lenke til kommentar

Har spilt dette et par-tre timer nå (takk til HostVPN), og dæven som jeg koser meg!

Dette er sann spillerglede, en fryd for øye, og ikke minst den feteste stemningen jeg har opplevd i et spill noensinne!

 

Ps. Jeg skjønner ikke helt hva dere snakker om med DLCen... Jeg er rimelig sikker på at den var med i min versjon, og ikke som DLC.

Endret av Dr. Mobius
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den er med gratis om du forhåndsbestiller spillet. Om du ikke forhåndsbestiller, så må du betale 20-30kr for den. Dette er hva folk går mann av huse for. :)

 

Edit: Også,

 

A new update has been released on Steam, which improves AMD performance and offers FOV customization. Patch notes:

1. Optimized performance for AMD hardware.

2. Fixed shadow visual corruption bug on AMD 7xxx cards.

3. Fixed issue with game starting only in 3:1 resolution on some TV’s.

4. Added attribute "r_base_fov" in the user.cfg file, which will allow you to change FOV. The attribute will appear in the user.cfg configuration file, located in "%LOCALAPPDATA%\4A Games\Metro LL" after starting up the game.

If the patch does not automatically download for you, restart your Steam client.

 

Med andre ord er det nå enda mindre flisespikkeri for folk å klage over. Spillet har ikke engang kommet ut i Norge enda, så de som klager over dårlig ytelse og lignende, spiller enten piratversjonen eller bruker et VPN-program. Altså illegitimt uansett. Dere skulle ikke hatt spillet enda, så da blir det litt rart å klage over ting som blir fikset før den europeiske lanseringen.

 

 

Enda en fin grunn til å støtte disse utviklerne, som faktisk har laget et strålende spill tross alt.

Endret av Hr. Jenssen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enda en fin grunn til å støtte disse utviklerne, som faktisk har laget et strålende spill tross alt.

 

Kjøpte det nå nettopp. Får håpe Steam er like "greie" med VPN som Origin var når jeg spilte Crysis 3. Har så myyye mer å tape på Steam om bannet, eller hva som kan skje.

Lenke til kommentar

Synd at det kjem i butikken først laurdag i staden for 16., når alt (logisk nok) er stengt her 17. Men store deler av laurdagen er alt reservert ein retur til metroen.

 

Ellers er det vel sånn at alle kopiar av første "opplag" som kjem for sal i fysiske butikkar her er Limited Edition, som så vidt eg kan forstå inkluderer Ranger Mode. Noko med EU-lovgivnad som ikkje er heilt med på retailer exclusive-praksisen, som jo er grunnen til at dag ein-DLC er ein ting.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...