Gå til innhold

Kommentar: Mikrotransaksjoner til besvær


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et poeng som jeg likte godt var kommentaren om at noen spill legger opp til at du kan betale for å spille mindre. Hvorfor vil du gjøre noe slikt? Jo, fordi de har laget en del av spillet kjedelig med vilje. Som spiller ser jeg ikke helt fordelen her.

 

Jeg har derimot ikke noe i mot spill hvor du kan betale mer for å få mer innhold. Mao, betale for å spille mer. De som implementerer dette må bare passe på at det ekstra innholdet de tilbyr føles som "ekstra", ikke noe som burde vært med i spillet orginalt. Mao, det må være mini-ekspansjonpacks.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

God artikkel som dekker det meste av det som kan sies om saken. Selv spiller jeg svært få free-to-play spill, og de jeg spiller (som Team Fortress 2) lar jeg være å bruke penger på. Den eneste typen nedlastbart innhold jeg faktisk liker er av typen The Knife of Dunwall, som du nevner. Jeg drømmer om at vi en gang skal få tilbake ordningen hvor gode, gamle utvidelsespakker blir det vanligste, men det er vel å håpe på for mye.

 

Heldigvis ga denne artikkelen meg litt håp: http://www.gamer.no/...-en-apokalypse/

Endret av ShampooMacTavish
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

En annen ting som påvirkes av mikrotransaksjoner og utgiveres trang til å melke kundene er mulighet for brukerskapte modifikasjoner (mod's). De beste opplevelsene jeg har hatt opp igjennom er knyttet til mod's for ulike spill.

 

Mods blir tilnærmet umulig å tillate når produktet skal inneholde mikrotransaksjoner eller når mye av innholdet skal flyttes til DLC's. Greit at folk skal tjene penger, men det finnes en grense for hvor amputerte opplevelser jeg aksepterer.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Veldig god artikkel og helt enig i konklusjonen. Er litt opptatt av hvordan forholde seg til dette som forelder. Kan bli mye gruppepress når 'alle andre' har ditt og datt. Det er en grunn til uttrykket 'Som å stjele godteri fra småunger' - det er akkurat det denne grenen av spillindustrien driver med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Gratis MMO til PC er langt fra de verste. Det man kan kjøpe der er stort sett kosmetikk, og XP-Potions. Det plager meg faktisk ikke, og å tilby kosmetikk for å tjene noen ekstra kroner er for meg helt greit, uansett spill. LoL som dere nevner gjør dette ganske godt, og man får ingen fordeler med å betale for seg, iallefall om du ikke er en ny spiller med din første bruker.

 

Problemet er mobilspill. Det er langt imellom mobilspill som koster noe om dagen, iallefall av god kvalitet. Jeg vet ikke hva alle de gård spillene heter, men jeg har lest alt for mange historier om barn som bruker mange, mange, mange tusen kroner på foreldrenes regning. Typis RPG spill der du kan kjøpe deg våpen, så kraftig at selv bosskampene blir ett slag, også værsågod neste. Dette irriterer meg mer en salg av kosmetikk, som man for det meste har på PC.

 

Jeg tror at PC-Spillerne er modne nok til å styre unna spill som er direkte Pay to Win, i større grad enn mobilspillerne. Onlinespill til PC der du kan kjøpe deg alt du skulle trenge i 100 timer fremover for ekte penger, lever ikke så lenge. Å når man kommer til slutten, finner man fort ut at de eneste som er igjen er de som faktisk har betalt penger for dette, som har klump i halsen og funderer over hvor meningsløst dette sløseriet var. Diablo 3 var ute i hard storm for ekte-penger auksjonen, og det tror jeg helt ærlig de tapte like mye som de tjente på.

 

Kanskje der er fordi PC-Spillerne er noe eldre enn mobil og konsollspillerne, og ikke lar seg like lett rive med. For det er ingen tvil at det er i mobilmarkedet slike lettjente penger er å finne. Bare se på Zynga, de tjente seg ganske fort rik på slike Pay 2 Win transaksjoner.

Endret av Neppe
Lenke til kommentar

Jeg hater mikrotransaksjoner. Det lille positive de bidrar med blir fullstendig overskygget av det negative.

 

Når spill er bygd rundt ekstra dlc kan du banne på at vi ikke får kloa i utviklerverktøy. Da kan det jo hende fans lager bedre innhold enn utviklerne....GRATIS.....brrrrr for en tanke.

 

Tenk på Counter strike, denne sensasjonen eksisterer fordi fans fikk lage mods. Tenk på Neverwinter Nights, ett spill som har UFORSKAMMET mye mods og en levetid som er over all forventning fordi fans har holdt det ved like. Dota eksisterer fordi Warcraft 3 hadde en map editor fans fikk boltre seg i.

 

Markedet blir bare verre og verre. Det eneste som kan gjøres med det er at folk slutter å være tjukke nok i huet til å kjøpe dette skvipet. 30? for en resirkulert map-pack til cod. Jævla sauer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ganske slem med utviklerne sånn sett, pusher de ut mikrotransaksjoner og always online så klapper lommeboka raskere igjen enn de kan si forbokstaven på firmaet sitt.

Derfor har ikke EA fått ett rødt øre hos meg på noen år heller, indie markedet derimot.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er en god grunn til at jeg nå eksplisitt har hoppet av kjøp av spill fra flere av de store selskapene : EA , Ubisoft , Activision osv.

 

I mine øyne har spillene blitt langt mer forbrukerfiendtlige enn de var før og man blir så og si tvunget til å kjøpe "DLC" for å få det meste ut av et spill, som man kanskje kjøpte til 499-599 Kr ved utgivelse og må investere ytterligere et par hundrelapper om man skal få den "komplette" opplevelsen.

 

Diablo 3 sitt auksjonshus og alltid online er et godt eksempel på dette , men tar man en titt på populære spill så ser man at unnskyldningen er piratkopiering men man utnytter denne situasjonen for å få mest mulig penger ut av lommene til forbrukeren.

 

Sim City var trolig et av de spillene jeg virkelig ventet på, paradoxalt er faktisk Sim City 2000 en langt bedre opplevelse selv om grafikken og noe av spillmekanismene er utdatert, oppleves det hele som en langt mer underholdende opplevelse i mine øyne.

 

Dette er trolig også grunnen til at jeg nå bruker langt mer tid på "komplette" spillopplevelser som lages av Indie skapere verden rundt , eksempel på dette er for eksempel :

 

*Project Zomboid : 4.99$ for å støtte et genialt Zombiespill (Det føles litt som man er i TWD der ).

*Dwarf Fortress : ASCII (men fult mulig å ha full grafisk støtte ) , kanskje det vanskeligste spillet å sette seg inn som finnes per dags dato men en helt utrolig opplevelse. Du gir selv hva du mener utvikleren fortjener.

*Tales of Maj Eyal : Roguelike med god grafikk og mye underholdning ( Rpg ). Har nylig startet å spille dette spillet og det ser svært bra ut.

 

Så har man heldigvis Kickstarter der en del prosjekter faktisk vil unngå alle problemene som nye spill og DLC gir, noen loves også å gies ut uten DRM til de som støtter prosjektet der.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Alt var bedre før.

 

Så lenge spillere og anmeldere ikke vil utfordres i spill, og grafikk og "push a button and something awesome happens" betyr alt, så kommer mikrotransaksjoner til å benyttes i enda større grad. "Pay to win" er jo akkurat det folk vil ha. Dvs egentlig kunne vel folk tenkt seg at det bare var "win", men da tjener jo ikke utgiverne penger.

 

Makten ligger hos forbrukerne sies i artikkelen, men den ligger jaggu hos anmelderne også, og de går i alle fall ikke foran med et godt eksempel.

 

Skjønner ikke helt problemet selv, egentlig. Det er ingen veldig bra spill som har mikrotransaksjoner som beskrevet i denne artikkelen, og de beste spillene har bare blitt billigere og billigere uten å måtte ty til mikrotransaksjoner, men så gis de heller ikke ut av EA, Square Enix, Ubisoft, Activision eller hva det nå skal være.

 

Eneste unntaket er vel Crusader Kings 2, og Paradox beveger seg på veldig tynn is i forhold til DLC-opplegget deres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hater mikrotransaksjoner. Det lille positive de bidrar med blir fullstendig overskygget av det negative.Når spill er bygd rundt ekstra dlc kan du banne på at vi ikke får kloa i utviklerverktøy. Da kan det jo hende fans lager bedre innhold enn utviklerne....GRATIS.....brrrrr for en tanke. Tenk på Counter strike, denne sensasjonen eksisterer fordi fans fikk lage mods. Tenk på Neverwinter Nights, ett spill som har UFORSKAMMET mye mods og en levetid som er over all forventning fordi fans har holdt det ved like. Dota eksisterer fordi Warcraft 3 hadde en map editor fans fikk boltre seg i. Markedet blir bare verre og verre. Det eneste som kan gjøres med det er at folk slutter å være tjukke nok i huet til å kjøpe dette skvipet. 30? for en resirkulert map-pack til cod. Jævla sauer.

Mage spill som har både dlc og støtter moding, alt fra skyrim til the sims3. Ja dette krever at dlc har faktisk innhold og ikke bare er tull som et ekstra kjempekraftig våpen som let kan moddes.

Fordelen for utvikler er at mods ofte krever dlc for å virke.

Jeg lagde et mod som lot deg plante planter i skyrim, dette krevde heartfire pga plante modellene.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...