Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Parallellkoble batteri og aggregat


Anbefalte innlegg

jeg og noen kompiser har en russebil med et anlegg som er koblet til en hjemmesnekra batteriboks bestående av 2 parallellkobla bilbatterier (i form av at det ene batteriet er koblet + på + og - på - til det andre batteriet).

 

det vi fant ut er at dette ikke varer lenge når vi står å spiller musikk på tryvann osv, så vi kjøpte et aggregat som vi kan bruke når vi står stille. Så det jeg lurte på er hvordan kan jeg koble til aggregatet på best mulig måte? Min plan er parallellkoble det sammen med batteriene, slik at når aggregatet er på så lader det batteriene og gir strøm til anlegget. Og når vi kjører/ruller så kan vi skru av aggregatet og bare bruke batteriene. problemet er at jeg ikke er helt 100% sikker på om det vil virke slik jeg håper på :p er det noen elektrikere som kan hjelpe meg?

 

 

om noe var uklart så har jeg noen hjemmelagde bilder her :p

 

det er sånn: post-259587-0-34223900-1367431072_thumb.png

 

kan jeg koble sånn?:post-259587-0-09574000-1367431073_thumb.png

Endret av 1BlueAnd1White
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Du bør ha en laderegulator til batteriene. Foreslår noe som dette:

/------- Lader 1 ----- batteri ------anlegg/laptop/div

Aggregat --/

\--------Lader 2 --------batteri-----forsterkere.

 

Skaff dere gjerne et støysvakt aggregat. Hadde lagt opp en egen greie på dette helt separat fra bilens anlegg. Bruk kraftige kabler til forsterker og mellom ladere og batteri.

Lenke til kommentar

Den koblingen ser kurant ut. Jeg hadde brukt et skillerele for å isolere startbatteriet fra forbruksbatteriet. Da risikerer du aldri å gå tom for startstrøm og startbattereit lades alltid opp først. Biltema har rimelig skillereleer.

dette her er kun koblet til høytaler-anlegget og litt lys, har et eget batteri til bilen forran under panseret :p

edit: eller har det noe å gjøre med at begge bruker karosseriet som jording? :hmm:

 

Du bør ha en laderegulator til batteriene. Foreslår noe som dette:

/------- Lader 1 ----- batteri ------anlegg/laptop/div

Aggregat --/

\--------Lader 2 --------batteri-----forsterkere.

 

Skaff dere gjerne et støysvakt aggregat. Hadde lagt opp en egen greie på dette helt separat fra bilens anlegg. Bruk kraftige kabler til forsterker og mellom ladere og batteri.

hva er en laderegulator? og det skader nok ikke om aggregatet bråker litt, for vi overdøver det med musikk ;)

pd: det kom kanskje ikke så bra frem at det var høytaler-anlegg jeg snakker om :p

 

 

Er du sikker på at aggregatet gir ut 12VDC og ikke 230VAC? I så fall må du ha en batterilader i mellom aggregat og batteri.

vi har kjøpt dette og det har et 12 volts-uttak. vi har en lader som er koblet til batteriene som vi setter i stikkontakten når vi er hjemme, men ledningene på den er så alt for tynne at de ikke ville kunne holde anlegget gående, hvis du skjønner hva jeg mener.

 

 

 

 

Tusen takk for tips :w00t:

Endret av 1BlueAnd1White
Lenke til kommentar

Trenger nok ikke så tykke ledninger nei, med mindre de blir veldig lange.

bare ifra der vi har aggregatet og inn i bilen.

 

så det som vil skje er at hvis vi spiller høyt så vil etterhvert batteriene gå tomme slik at vi så og si bare får strøm ifra aggregatet, og da kan vi spille litt lavt og lade opp batteriene?

Lenke til kommentar

12V-kontakten på aggregatet er ikke laget for å lade noe som helst.

 

Skaff dere en seriøs batterilader, og la aggregatet levere strøm til denne.. Alternativt kan dere sørge for 230V-anlegg.

 

Et annet alternativ er å skaffe seg bedre batterikapasitet med større batterier... Hvor store er de dere har i dag?

Hvor mye strøm trekker anlegget deres?

 

Jeg kan hinte om at staubo.no har gode batterier og ladere, men det koster penger.

Lenke til kommentar

12V-kontakten på aggregatet er ikke laget for å lade noe som helst.

 

Skaff dere en seriøs batterilader, og la aggregatet levere strøm til denne.. Alternativt kan dere sørge for 230V-anlegg.

 

Et annet alternativ er å skaffe seg bedre batterikapasitet med større batterier... Hvor store er de dere har i dag?

Hvor mye strøm trekker anlegget deres?

 

Jeg kan hinte om at staubo.no har gode batterier og ladere, men det koster penger.

akkurat nå så har vi ikke tid eller råd til å fikse noe annet :( så jeg lurer på om dette vil skade batteriene eller anlegget vårt? det står i bruksansvisningen til aggregatet at det er til å lade bilbatteri da :p
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det står som 2 Kw aggregat, og antar at det er kontinuerlig drift som er det som er aktuelt for dere.

Skal dere lade noe som helst må dere ha litt høyere spenning enn batteriene, 13,5-14,5 V er vel normalt.

Selv med 2 kw og 230 VAC tilsier ca. 8,7 A så vil anslå ca. 8 Amper reelt i fast drift.

 

Billige aggregater pleier ha ganske høy ripple på spenningen, dvs den er ustabil, noe som kan være et problem med lading. Skal man lade to batterier med dette er det ca. 4 amper til hver og det er ikke mye.

 

Vet ikke hvor store forsterkere dere har, men om de f.eks er på 1000W og dere skal bruke f.eks 60w batterier så er det under halvannen time med strøm å ta av. Med lading, så snakker vi fort 12 timer med lading om 4A skal lade opp 60A batterier (Antar de ikke er helt tomme).

 

Jeg ville nok derfor satset på å leid et skikkelig aggregat http://www.utleiesenteret.no/produkter/Dieselaggregat-20-KVA og drevet forsterkere direkte uten batteri og lading. 16000 watt er nok til de fleste, og er det treff kan dere selge strøm til andre.

 

Skal dere bruke aggregatet dere har, hadde jeg brukt billadere mellom batteri og 230v AC uttaket. Delvis fordi ripple pleier være for høy på 12V, og delvis (men viktigst) for å regulere ladestrømmen riktig.

 

Husk også at lading genererer knallgass, så om noen røyker eller en dårlig kobling skaper gnister, mens dere lader vil det eksplodere og er man på feil plass når det skjer dør man.

 

Igjen, hadde gått for å leie et kraftig aggregat under russetiden, og latt det drive forsterkere direkte uten å klusse med lading.

 

Denne koster 2900,- + moms pr uke (3625,-) og gir nok strøm til å drive flere anlegg. Antar dere ikke trenger det

 

Forøvrig så spesialiserer endel seg på utleie av russebilaggregat:

http://www.tll.no/2011/02/aggregat-utleie-5-stk-utleid-1-stk-ledig-i-2011/

Nesten 24 A hjelper på.

Lenke til kommentar

Ankh:

Er du sikker på regnestykkene dine?

For det første, aggregatet leverer rundt regnet 8,7 A ja..

Men det er altså ved 230V, dette kan de kun bruke dersom de har en lader eller omformer som kan utnytte seg av 230V for å lade batteriene.

 

 

En god batterilader som får 2000W inn kan LETT levere relativt mye ut.

Gjerne rundt 1800W eller så.

 

Det skal gi 150A ved 12V

Ved 20 grader er dog ca 14,3V riktig ladespenning for blybatterier (lavere for AGM), og da vil en slik lader kunne levere 120-125A

 

Forutsetningen er altså at de har en batterilader koblet til aggregatet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

http://www.jula.no/a...500-2-kw-740028

 

1 stk. 12 V/maks. 8,3 A uttak.

 

Dvs at man kan få rundt 8 A permanent ut på 12 V uttaket. Ser at endel skriver at man kan lade batterier med 12 V uttaket (på andre aggregater) men vet ikke helt hva man mener med dette. For å lade må man ha høyere spenning, og om aggregatet har 12 V ut så får man ikke ladet et batteri på 12 V, ihvertall ikke siden de fleste batterier ligger på litt over 12 V.

 

Det de KAN mene, er at om batteriet belastes slik at spenningen synker til 8-9 V, så kan det lades opp til ca. 12 V igjen eller at aggregatet sørger for at spenningen ikke synker.

 

12 V og 8,3 A gir i beste fall ca. 100 W, og vil anta at russeanlegget har mer enn 100 W å skryte av så opplegget er uansett grovt underdimensjonert.

 

Som sagt hadde jeg foretrukket å leid et større aggregat på tilhenger man kunne drevet anlegget uten lading, om man først skal lade så hadde jeg brukt 230 V AC uttakene og en billader men dette gir ikke mirakler. Slike aggregater er ment for enten å gi litt lys og TV på en hytte, eller drive f.eks en drill.

 

Ser forøvrig at det støyer med 93 dB fire meter unna, en meter unna passerer det sikkert 100 dB. Alle som er nærmere enn fire meter når aggregatet er igang vil utvikle permanente hørselsskader. Dvs at man må få satt aggregatet et godt stykke unna folk, og rulle ut kabler til det man skal bruke.

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...