Gå til innhold

Vi har prøvd VR-brillene Oculus Rift (Linux, Mac, Windows)


Anbefalte innlegg

Har ikke lest noen plass at rift kommer med noen høyer oppløsning .. tipper det er for å holde kostnaden nede ... sikkert flott å spille minecraft med men rute nett på spill sier litt om hvor lav oppløsningen er på denne.. synes selv 720p på sonys hmz-t2 er for lavt til spilling ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får håpe på 1080p versjonen kommer med god skjerm optikk

 

Og problemet med de fleste virtuelle Brillene så langt er justerings mulghetene i henhold til hode størelse, øye avstand, fokus på optikken og nummer 1 vekt på brillene..

 

Vekt bør være lavere enn 300gram for muligheten til å spille mere enn 2-3 timer i slengen før nakke panne verker av vekten.

Endret av samco
Lenke til kommentar

Ser ikke at rift er noe bedre enn denne som ser mere behagelig ut.

 

http://cinemizer.zei...en_de/home.html

 

Som har et headtracking system og lav opløsing men oled skjermer.

Det går ikke an å sammenligne de engang.

 

IcOTeCy.png

Over er en sammenligning mellom hvor stort bildet er i Oculus Rift sammenlignet med en Sony HMZ-T1 (som er tilsvarende HMD-en du linket).

 

edit: Faktisk har Cinemizeren enda lavere FOV enn HMZ-T1

 

De andre er tiltenkt å se film på, ikke for VR.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Har ikke sammenlignet bilde størrelsen i det helt tatt :roll: men sonys hmz blir registrert som en 72" skjerm av ps3 og x360

 

Sonys T1 er håpløs å bruke pga høy vekt T2 er mye bedre med tanke på komfort

 

For meg ser rift ut som en tung vr unit som all vekt blir lagt rundt ansiktet kan bli virkelig komfort problemer med denne

 

Rift er laget som en vr unit

Sony hmz-t2 er laget som en film unit

Endret av samco
Lenke til kommentar

Det går helt fint å bruke linser. :)

 

 

 

Utviklerutgaven som vi testet føltes ikke belastende, og var overraskende lett. Vi fikk ikke testet den i flere timer i strekk, så det er det litt vanskeligere å si noe om.

 

Ah, okay, takk for svar! Spennende å se hvordan det blir, og om det kommer til å slå an, eller om det ender opp som en liten nisje ala 3D-tv.

Lenke til kommentar

"Etter å ha prøvd et par av kontrollmulighetene er det også tydelig at det mest optimale er å låse hodebevegelsene til synet, men å la siktet være knyttet til musen eller kontrolleren."

Jeg vil tro det beste ville være en dobbel Wii-mote, PSMove, Powerglove (som funker) eller noe sånt. Alle disse følger jo bevegelsen til selve hånden, så det vil i teorien være langt mer nøyaktig og bedre for VR enn gamepad og tastatur/mus. Når man bruker så mye tid, krefter og penger på å få en virtuel verden til å se bra ut, er det jo dumt å droppe det neste viktigste av dem alle, nemlig kontrollene. Det blir jo som å bygge en Ferrari og la oss styre med gamepad. Hva er vitsen?

 

Oculus Rift + Skyrim! Det hadde f...meg vært noe! :love:

Tja, jeg er drittlei Skyrim allerede, og ble uansett mildt sagt skuffet over det. Jeg vil heller ha et Elder Scrols 6, der de har lært av Morrowind, Oblivion og Skyrim og bruker det beste fra alle tre, og dropper de dårligste fra alle tre. Eller bare et nytt Fallout fra Obsidian. :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Skepsis er snudd til begeistring.", men bare i et spill hvor man ikke spiller ga brillene en mer interessant opplevelse. I alle spill hvor man spiller hindrer brillene spillbarheten.

 

Skjønner ikke helt hvordan man blir begeistret av det, men okay det er jo 2013, og spillbarhet er ikke viktig lenger. Jeg klarer fremdeles ikke helt å se poenget, og det høres mest ut som en gimmick, som det var på 90-tallet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

kan det ikke være farlig for øynene å ha skjermen på så kort avstand? må prøves ut :)

 

Veit ikkje om det er noe direkte helseskadelig med det, men det en del teorier om at stirring på kort avstand kan føre til nærsynthet. Men det trenger du ikkje å bekymre deg for her, av det eg har hørt/lest klarer di å lure synet til å fokusere på ein lang distanse. Skal vist gjøre opplevelsen meir "virkelig".

Endret av Eslu
Lenke til kommentar

"Skepsis er snudd til begeistring.", men bare i et spill hvor man ikke spiller ga brillene en mer interessant opplevelse. I alle spill hvor man spiller hindrer brillene spillbarheten. Skjønner ikke helt hvordan man blir begeistret av det, men okay det er jo 2013, og spillbarhet er ikke viktig lenger. Jeg klarer fremdeles ikke helt å se poenget, og det høres mest ut som en gimmick, som det var på 90-tallet.

 

Du har rett i at Oculus Rift ikke gir noen fordeler i spill, hvis du spiller mot andre med mus og tastatur eller gamepads. Du beveger deg treigere, sikter sannsynligvis treigere og ting fungerer rett og slett ikke like effektivt. Men det er jo litt av poenget med VR. Det skal etterligne virkeligheten, ikke som om du er spiderman med super reflekser.

Dagens spill er ikke laget for VR, og det vil du nok innse med en gang du prøver de. Oculus Rift vil heller bringe fram en ny generasjon med spill og opplevelser som dagens spill ikke vil klare å gi. Mulig at noen spill typer vil gi en fordel i VR, men det handler mer om opplevelsen den gir, enn hvor bra du spiller mot andre.

Si at du skal spille paintball med noen kompiser. I forkant, vil du kanskje "trene" litt med et painball spill på Pc'en. Jeg kan garantere deg at VR vil gi deg en LANGT nærmere opplevelse til Paintball krigen du vil ha med kompisene dine, en hva hvilke som helst skjerm kan tilby. Den gir deg muligheten til å faktisk være inne i spillet, på samme måte som du vil være inne i skogen med kompisene dine senere. Alt blir kort sagt mer virkelig.

Men som alle påpeker, du vil aldri bli overbevist av å lese masse argumenter og foklaringer på hvorfor dette blir bra. Det må rett og slett oppleves!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Skepsis er snudd til begeistring.", men bare i et spill hvor man ikke spiller ga brillene en mer interessant opplevelse. I alle spill hvor man spiller hindrer brillene spillbarheten.

 

Skjønner ikke helt hvordan man blir begeistret av det, men okay det er jo 2013, og spillbarhet er ikke viktig lenger. Jeg klarer fremdeles ikke helt å se poenget, og det høres mest ut som en gimmick, som det var på 90-tallet.

Jeg kan se for meg at spill med lyspistol kan bli svært bra. Disse følger en slavis rute hele veien, så det trengs minimalt med kraft for å rendre dem. Dette igjen kan gi bedre grafikk, og dermed bedre innlevelse. En lyspistol kan også beveges helt fritt, så det blir ikke noe problem å sikte raskt nok og presist nok. Ellers har vi jo spill som gode, gamle 7th Guest og 11th Hour, der vi går fra stillbilde til stillbilde og løser gåter. Det høres kanskje kjedelig ut, men vi kan jo bytte ut stillbilde med et helt rom, og da blir det noe annet. :)
Lenke til kommentar

Linser er et alternativ?

 

Linser er nok dessverre ikke et alternativ for min del, (dog med en ny type linser som er kommet så kan det _kanskje_ være mulighet for det) men linsene får rett og slett ikke høy nok styrke for å korrigere synet mitt.

 

 

@Frexxia

Men godt å høre at man har store justeringsmuligheter for brillebrukere også =)

Er forøvrig også langsynt, så hvis det du sier stemmer, så skal det bli morsomt å prøve for å se hvordan det blir! =) (Dog, pga. høy skjevhet i hornhinnene så forventer jeg ikke så altfor mye, er jo derfor jeg har briller :) )

 

Lenke til kommentar
Lurer mest på hvordan dette er for oss brille brukere.
Linser er et alternativ?
Dette kan ble helt fantastisk.. er bare å glede seg...Dog.. spilling kan jo fort bli litt usosialt da :/
Er ikke spill blitt ganske usosialt allerede da? Med tanke på at alle sitter hjemme og spiller med andre over internett anyway.

 

Linser er kanskje et alternativ for noen. ikke alle..takler selv ikke linser.

Lenke til kommentar

Anbefaler alle dere som synser, spekulerer og tror så mye smart å faktisk lese (mer en denne lille artikkelen) om hva dere uttaler dere om.

 

Kan begynne på www.oculusvr.com å lese blogginnlegg. Kanskje prøve google, wikipedia eller youtube?

 

http://www.reddit.com/r/oculus/ - er et mekka av utviklerinnlegg, brukererfaringer, fakta og spesifikasjoner om Oculus Rift.

 

Helhetsbildet på alt av informasjon om Oculus Rift tilsier at dette ikke er en gimmick, så skal bli spennende å se i 2014/15 når brukerversjonen kommer ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...