Gå til innhold

Test: Sony NEX-3N


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg brukte 3N med kitobjektivet i helga og la merke til en ganske ekstrem vignettering. Hjørnene er nesten svarte. Har ikke satt på noen filtre, solblender e.l.

Litt rart at dette ikke er nevnt i testen.

 

(Nå ser jeg imidlertid at vignetteringen kun er synlig på raw-bildene, ikke de ferdige jpeg-bildene fra kameraet. Så jeg antar det kan "jobbes med" og at kameraet tildels allerede har gjort det).

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Jeg brukte 3N med kitobjektivet i helga og la merke til en ganske ekstrem vignettering. Hjørnene er nesten svarte. Har ikke satt på noen filtre, solblender e.l.Litt rart at dette ikke er nevnt i testen.(Nå ser jeg imidlertid at vignetteringen kun er synlig på raw-bildene, ikke de ferdige jpeg-bildene fra kameraet. Så jeg antar det kan "jobbes med" og at kameraet tildels allerede har gjort det).

 

Det hørtes veldig rart ut egentlig, har ikke lagt merke til det på RAW-bildene jeg har tatt. Vet at det finnes en effekt som skaper en kraftig vignettering direkte i kameraet, du har sjekket at ikke noe sånt står på?

Lenke til kommentar

Hvis det er den kompakte 16-50mm zoomen, så stemmer det at den egentlig vignetterer noe vanvittig på 16mm. Dette ser man kun i RAW, da kameraet korrigerer dette på JPEG filene.

 

Hvis du har siste versjon av Lightroom (4.4), så er det bare å slå på Lens Correction, og vignettering og forvrengning vil bli rettet opp.

Lenke til kommentar
Du har ikke også på filter? Hvis så - prøv å ta det av.

Ingen filter, nei. Jeg har forsåvidt vurdert å kjøpe et filter, ettersom jeg hater å fikle med plastdekselet når jeg er på tur, og det er jo heller ingen solblender som beskytter frontelementet her. Men jeg kan tenke meg at vignetteringen blir enda verre med filter, så hva skal man da gjøre?

 

Eksempel (fra gårsdagens tur): Konvertert RAW-bilde og Ferdig JPEG fra kameraet.

 

Det hørtes veldig rart ut egentlig, har ikke lagt merke til det på RAW-bildene jeg har tatt. Vet at det finnes en effekt som skaper en kraftig vignettering direkte i kameraet, du har sjekket at ikke noe sånt står på?

Når man tar RAW-bilder, også i kombinasjon med JPEG, tillater ikke kameraet å bruke "effekter". De får man kun hvis man kjører kun JPEG. Akkurat det gjør meg ingenting; effektene lager jeg selv ;)

 

Hvis det er den kompakte 16-50mm zoomen, så stemmer det at den egentlig vignetterer noe vanvittig på 16mm. Dette ser man kun i RAW, da kameraet korrigerer dette på JPEG filene.

Hvis du har siste versjon av Lightroom (4.4), så er det bare å slå på Lens Correction, og vignettering og forvrengning vil bli rettet opp.

Jepp, det er den kompakte kit-zoomen på 16-50 mm. Det stemmer nok at vignetteringen hovedsakelig skjer på 16 mm; forsåvidt ikke så rart. Men dette var mye mer enn forventet!

 

Jeg har dessverre ikke noe nyere enn Photoshop CS4 (og Lightroom 2.7, som jeg knapt har prøvd), men det spørs om jeg bør oppgradere nå. Må jo kjøre DNG converter for å få åpna RAW-bildene også...

Jeg åpner bildene i RAW-converteren til CS4, og da er det ekstrem vignettering. Det finnes en funksjon der for å fjerne vignettering, men den ser ut til å funke dårlig. Må beskjære mye for å få det pent.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...