Gå til innhold

Super Mario Bros. 3 er kongen av plattformspill


Anbefalte innlegg

1195164366_f.jpg

 

Jeg må ta en del fra minnet her, men såvidt jeg husker, så er første tryllefløyte på Map 1, level 3: kom deg til den siste hvite søylen, hopp opp på den og dukk helt til du ramler "bakom" kartet - unngå fiender (dem gjør fortsatt skade), og hopp opp på mål-boksen (du ser ikke deg selv, så må gjette hvor den er).

Da kommer du så til en liten bonus level med en kiste hvor fløyten er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må ta en del fra minnet her, men såvidt jeg husker, så er første tryllefløyte på Map 1, level 3: kom deg til den siste hvite søylen, hopp opp på den og dukk helt til du ramler "bakom" kartet - unngå fiender (dem gjør fortsatt skade), og hopp opp på mål-boksen (du ser ikke deg selv, så må gjette hvor den er).

Da kommer du så til en liten bonus level med en kiste hvor fløyten er.

Første tryllefløyte er enten på world 1 level 3 eller i world 1 castle 1, begge kan nås samtidig ;)

Lenke til kommentar

1195164366_f.jpgJeg må ta en del fra minnet her, men såvidt jeg husker, så er første tryllefløyte på Map 1, level 3: kom deg til den siste hvite søylen, hopp opp på den og dukk helt til du ramler "bakom" kartet - unngå fiender (dem gjør fortsatt skade), og hopp opp på mål-boksen (du ser ikke deg selv, så må gjette hvor den er).Da kommer du så til en liten bonus level med en kiste hvor fløyten er.

 

I et nylig intervju har Miyamoto sagt at de IKKE er barna hans, noe vi føler er bullshit historieomskrivning. Vi mener bestemt at manualen til SMB3 må være fasiten her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

SMB3 speedrun ("Warpless", i.e. uten tryllefløyte):

Mitch er samme kar som kom under 53 for nokre dagar sidan. Tidtakinga slutta å fungere underveis, så ingen visste korleis det hadde gått (eg såg streamen live). Han var klar over at det var eit bra run, men måtte kjøre gjennom opptaket i etterkant, med tidtaking. Han spelar på ein Wii og tar opp alt med VHS-spelar. Dersom han ikkje får nokre rekordar, spolar han kassetten tilbake og startar på nytt.

 

Han har spelt SMB3 i 5 år og jaktar framleis på nokre rekordar. Rekorden for any%, der du fullfører spelet så fort som mogleg, med fløyter, har stått i 5 år. Det er nokre sekund å hente, men du må vere ekstremt dyktig og ha flaks for å ha sjanse på å slå den. Presisjonen er ekstrem for å kunne klare noko sånt.

 

Mitch streamer på Twitch: http://www.twitch.tv/mitchflowerpower

Han er i Canada, så streamen er normalt seint for vår del, frå 10-tida på kvelden og utover.

 

På Twitch blir det for øvrig streamet alle typar spel. Frå verdas beste i Starcraft 2 til folk som kjører Pokemon speedruns.

Lenke til kommentar

Noen som vet om finnes en 100% speedrun også, inkludert oppsporing av alle skjulte bonuser (div. drakter osv.)?

 

Forøvrig må jeg si at det er nesten deprimerende å se noen spille slik, med tanke på hvor mye strev og frustrasjon(!) jeg hadde selv med å klare SMB3...

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Noen som vet om finnes en 100% speedrun også, inkludert oppsporing av alle skjulte bonuser (div. drakter osv.)?

 

Forøvrig må jeg si at det er nesten deprimerende å se noen spille slik, med tanke på hvor mye strev og frustrasjon(!) jeg hadde selv med å klare SMB3...

100% i SMB3 er alle levels + Hammer Bros. overvunnet

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dei aktuelle kategoriane er:

Any% - Raskast med warp

Any% Warpless - Raskast tid utan warp

100% - Alle levels, skip og Hammer Bros

 

Her er for øvrig 100%-rekorden per i dag.

 

http://www.youtube.com/watch?v=IdbvT0sbAcE

 

Denne videoen dukka opp i 2003 og vart fort populær. Det viste seg etter kvart at det var eit såkalla TAS (Tool assisted speedrun), som betyr at du kan gjere det på ein emulator med lågare hastigheit og klippe saman dei beste forsøka. Med mange nok forsøk og videoredigering kan du tilsynelatande oppnå eit perfekt run, men dette var altså "juks". Ikkje var han raskare enn dagens rekordar heller, så det var ikkje eit optimalt run. Det er ikkje brukt juksekodar og TAS er ein legitim kategori, men ikkje så imponerande som det tilsynelatande var då videoen vart lagt ut.

 

http://www.youtube.com/watch?v=sTNpC6lYYrs

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som vet om finnes en 100% speedrun også, inkludert oppsporing av alle skjulte bonuser (div. drakter osv.)?

 

Forøvrig må jeg si at det er nesten deprimerende å se noen spille slik, med tanke på hvor mye strev og frustrasjon(!) jeg hadde selv med å klare SMB3...

 

Tell me about it. Jeg klarte som unge aldri å komme forbi første verden...:p

Lenke til kommentar

Tell me about it. Jeg klarte som unge aldri å komme forbi første verden... :p

 

Ja, var det ikke utrolig komplisert det å hoppe? Det å trykke på knappen akkurat i rett tid - hvis man idet hele tatt husket å trykke på hoppe-knappen... :D

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Jeg husker ennå hvordan det gikk første gangen jeg spillte SMB3: først løp jeg rett på den første Goomba'en, og etter å ha hatt deja vu en del ganger, klarte jeg å time det slik at jeg løp under den. Så kom jeg til første avgrunn ("it's a trap, it's a TRAP!")...og løp rett nedi.

*For et møkkaspill! Det går jo ikke an å komme seg over her jo!*

 

Det var ekstatisk når jeg fant at man faktisk kunne hoppe også! :w00t:

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Dette minner meg om dette gamle, fantastiske postet i OT på Paradox sine forums:

 

Unappreciated Computer Game Character Of The Week, the infrequent regular feature, returns to the days of retro and 8-bit gaming for today, to discuss a character who is snuffed out unjustly before even being able to prove themselves. A character who I think we have all encountered, and not given a second thought to. Allow me to reintroduce you, dear paradoxians, to:

 

The First Goomba You Ever Meet In Super Mario Bros 1!

 

goomba.gif

 

Picture the scene. Bowser Koopa is embarking on an ongoing war with all the retards with toadstool hats, who have become desperate enough to send in their only commando, alone and unarmed, to rescue their princess from a hostage situation. The war looks like it's a foregone conclusion.

 

You're a goomba. You've been bottle-fed on Koopa propaganda since you were old enough to read. Now you've come of age, brainwashed into knowing that there is no greater glory than joining the army. There's a tearful goodbye with your parents before you assure them it'll all be over by Christmas and get onto the bus. Or mushroom bus or whatever they have.

 

You arrive at the Koopa military training centre and sure enough you're force-fed more propaganda. Yes, the enemy are running scared. Yes, their leader has been captured. Yes, they're down to one man, and he's a stumpy little unarmed moustachioed European who has previous experience only in bathroom maintenance. Yes, this battle will be so stupidly brief that we're not even going to bother arming you. Just run up to him with a suitably vicious frown and he'll run for his life.

 

Civic pride fills your soul as you learn that you'll be part of the spearhead, the very first wave of soldiers to swarm down upon that Italian twat and tear him to pieces. A moment of alarm presents itself when you discover that the rest of the spearhead consists of just two other goombas, named Nobby and Ginger, but you are quickly convinced that even three soldiers would be more than enough.

 

All of a sudden, you find yourself in the field, under orders to advance immediately upon the enemy. You and Nobby and Ginger trek for many hours across various entirely 2-dimensional levels, the inability to jump being a major hindrance. On the way, you lose Nobby down a bottomless pit and Ginger to one of those insatiable chompy plants, but your lust for glory and hatred for the enemy kept you going.

Suddenly, there he is; the biggest enemy of your people, right over the horizon. You set your face to the harshest slight frown your enormous eyes can manage, and charge towards him, screaming your hate.

 

Only then do you realise that the tagliatelli-scoffing fiend is twice your height, and because of your freakishly stubby legs, your maximum speed would embarrass a dishmop. And while you do have a special poison glazing which would kill him instantly if you were to merely touch his skin, he can also jump six times his own height and run at thirty miles an hour. The last thing you see is a pair of dungaree-clad buttocks silhouetted against the sunlight, thundering towards you like the hand of a vengeful god.

 

All of a sudden, the daylight goes away. Your bones are splintered, your skull-case smashed in, brain and internal organs crushed flat, the vitreous humour of your once-frowny eyes dribbling all down your front. For a second, your whole universe is a hideous sensation of agonising pain and the knowledge that the government you loved so much has betrayed you. Then you disappear. You simply cease to exist. Your grief-stricken parents don't even have anything to bury.

 

And you're just the first of innumerable senseless goomba deaths as the war the Koopas thought would be over in an instant drags on for half a dozen games, and still shows no sign of concluding. Oh, sure, they eventually acquired enough smarts to start giving goombas other weapons and fitting some of their soldiers with shells and spikey shells, but it took the horrible death of an innocent to make the generals realise. And if just one innocent is killed needlessly, then it's a war that nobody wins.

 

Damn, I'm depressed now.

 

So, the very first goomba you meet in Super Mario Bros 1, nought out of ten for fighting skills but ten out of ten for effort, you are Unappreciated Computer Game Character Of The Week!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg husker ennå hvordan det gikk første gangen jeg spillte SMB3: først løp jeg rett på den første Goomba'en, og etter å ha hatt deja vu en del ganger, klarte jeg å time det slik at jeg løp under den. Så kom jeg til første avgrunn ("it's a trap, it's a TRAP!")...og løp rett nedi.

*For et møkkaspill! Det går jo ikke an å komme seg over her jo!*

 

Det var ekstatisk når jeg fant at man faktisk kunne hoppe også! :w00t:

Husker meg og søsteren min første gang vi spillte Atari og Nintendo, vi flyttet oss som om vi var i et fly, hver gang vi prøvde og hoppe til venstre flyttet vi hodet til venstre. tok noen timer før man fikk vekk den vanen.

Lenke til kommentar

Husker meg og søsteren min første gang vi spillte Atari og Nintendo, vi flyttet oss som om vi var i et fly, hver gang vi prøvde og hoppe til venstre flyttet vi hodet til venstre. tok noen timer før man fikk vekk den vanen.

 

Jeg kan ikke huske at jeg selv gjorde det (men så var jeg nok alt for opptatt med å spille til å legge merke til det også), men en venn av meg på barneskolen så jeg - der vi begge satt på stuegulvet med bena i kors - svinge på kontrolleren omtrent som om det skulle skulle være en flight yoke (hva enn noe slikt heter på norsk) - hadde det dreid seg om gulvvask med alle de bevegelsene, så er jeg ikke i tvil om at det hadde blitt meget rent!

 

 

Edit:

Litt SMB3 humor:

 

"What are you doing?"

"Running around."

 

*later*

 

"And what are you doing now?"

"Still running around."

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...