Gå til innhold

Venstres argumenter?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har et prosjekt på skolen hvor jeg har fått utvalgt partiet Venstre.

Vi skal finne argumentasjoner for hvorfor nettopp Venstre står slik som det gjør i dag angående "Immigration Policy / Innvandrings politikk" og hva dem mener om Privatisering Vs offentlig .. Jeg ser dem står midt i mellom på siste nevnte - men hva er argumentasjonen?

 

Har prøvd å finne kilder på nettet, men sliter grusomt. Jeg har klart å finne mange plasser der det står hva de mener, men det er ingen argumentasjon.

 

Er det noen som kan hjelpe meg her evt sende meg noen gode linker hvor det faktisk står argumentasjon?

Edit: Svar i dag hadde blitt satt stor pris på! :dremel:

Endret av DrunkRattleHead
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg har et prosjekt på skolen hvor jeg har fått utvalgt partiet Venstre.

Hei! Jassågitt? :)

 

Vi skal finne argumentasjoner for hvorfor nettopp Venstre står slik som det gjør i dag angående "Immigration Policy / Innvandrings politikk" og hva dem mener om Privatisering Vs offentlig ..

Hvorfor Venstre står som det gjør angående invandringspolitikk?

 

OK, jeg skal prøve å besvare så godt jeg kan. Venstre er et liberalt parti. Et såkalt sosialliberalt parti.

Invandringspolitikken står i forhold til denne ideologien. Det liberale omhandler vår frihet, og toleranse.

Når det gjelder innvandringspolitikken, så blir den som regel missforstått og media gir et ganske feilaktig bilde av den. Venstre er IKKE for fri innvandring. De ligger ganske nær Høyres invandringspolitikk. Faktisk er Venstre ganske strenge, og ønsker også å sende hjem kriminelle invandrere så raskt som mulig.

 

I motsetning til Arbeiderpartiet, så ønsker Venstre å myke opp i regler som går ut over asylbarna og sånt. Og de ønsker å gjøre det lettere for dem som har funnet kjærligheten i utlandet. I venstre er det derfor et slagord som sier følgende: "Kjærligheten har ingen grenser". Om du finner deg ei fin dame eller mann i USA, og du ønsker å flytte sammen med denne kjæresten i et hus her i Norge, så skal det ikke være så komplisert som i dag... osv. Jeg kjenner til noen som har slitt og kjempet mot statsmakten i denne sammenheng.

 

Venstre ønsker også grunndig og obligatorisk Norskopplæring. For språket, mener Venstre er noe av det viktigste innvandrere må lære seg å snakke ordentlig.

 

Venstre ønsker en bedre politikk når det gjelder å integrere mennesker i samfunnet, slik at de lett sklir inn, og vil arbeide mot enklaver av innvandrere etter hva jeg har forstått... Også kurs som setter dem inn i norsk tenkemåte, moral, kultur og liknende...

 

Når det gjelder forholdet til privat og offentlig, så er Venstre et parti som ikke har et dogmatisk syn på det.

Det rådende synet er at Det ikke er viktig hvem som utfører tjenestene, enten det er privat eller offentlig, så lenge tilbudene er gode, og gir oss valgfrihet. Det er ikke om å gjøre å privatisere mest mulig, men heller ikke om å gjøre å lage en størst mulig stat og offentlig sektor. Man er mer nøytral, og setter valgfrihet og kvalitet i sentrum.

 

Det er staten som uansett betaler tjenestene. Om du velger private løsninger, så betaler det offentlige regningen på samme måte som om du hadde valgt offentlig...

 

Venstre åpner for Humanistiske privatskoler, i motsetning til for eksempel Arbeiderpartiet og SV... Men samtidig så fokuserer man svært mye på å gjøre de offentlige skolene bedre ved å få mer kunnskap inn i skolen. De fokuserer her på bedre og ikke flere (som ap og sv) lærere gjenom vidreutdanning av lærere samt bedre lønninger (...) ... Men har intet i mot konkurranse.

 

Venstre baserer seg på markedsøkonomien i likhet med Høyre og FrP.

 

 

Jeg ser dem står midt i mellom på siste nevnte - men hva er argumentasjonen?

Argumentasjonen er den at man ønsker best mulige tilbud og valgfrihet... Man ønsker ikke privatisering for privatiseringens skyld. Privatisering omhandler å selge offentlige tilbud til det private markedet.. Høyre har heller aldri (etter det jeg har hørt) privatisert noe. De har derimot delprivatisert....

 

Har prøvd å finne kilder på nettet, men sliter grusomt. Jeg har klart å finne mange plasser der det står hva de mener, men det er ingen argumentasjon.

Gå på unge venstres nettsider. Søk opp sosialliberalismen for eksempel.

 

Er det noen som kan hjelpe meg her evt sende meg noen gode linker hvor det faktisk står argumentasjon?

 

http://www.venstre.no/sentralt/organisasjon/artikkel/22960/

 

 

Kan jo ta disse liberale prinsippene:

 

1. Friheten skal gjelde overalt, for alle

Liberalismens mål er enkeltmenneskets frihet. Venstre vil utvide den enkeltes mulighet til å ha makten i eget liv – uavhengig av kjønn, livssituasjon og bakgrunn. Vi hviler først når friheten gjelder overalt, for alle.

 

2. Det personlige ansvaret er ufravikelig

Alle har ansvar for egne valg. For Venstre er dette like grunnleggende som retten til frihet. Vi er overbevist om at den som gis anledning til å ta ansvar, griper muligheten – og gjennom det vinner økt verdighet og frihet. De som trenger samfunnets hjelp til å leve et verdig liv, skal få det.

 

3. Alle har ansvar for hverandre, for miljøet og for kommende generasjoner

Alle har ansvar for hverandre og for å sikre at kommende generasjoner har samme muligheter til frihetsutfoldelse som oss. Vi plikter å hjelpe andre med å sikre forutsetningene for frie liv, blant annet gjennom å bygge sterke felles institusjoner, ved å bekjempe fattigdom og ved å respektere naturens egenverdi og bærekraft.

 

4. Virkelig frihet forutsetter felleskap og rettferdighet

En fri verden kjennetegnes av rettferdighet, verdighet og muligheter for alle. Frie samfunn har lokale, nasjonale og globale felleskapsinstitusjoner og et godt sikkerhetsnett for alle. Frie samfunn er rettferdige og åpne – hvor enhver person med de nødvendige evner og innsatsvilje, skal kunne nå enhver posisjon i samfunnet.

 

5. Alle er likeverdige, men ingen er like

Liberalismen er raus. For Venstre er det en verdi i seg selv at mennesker er ulike og tar ulike valg. Respekten for ulikhet inkluderer fordi den innebærer nysgjerrighet i møte med det ukjente, og toleranse for at det gode liv ikke er likt for alle. Toleranse betyr respekt, ikke likegyldighet eller feighet.

 

6. Politikk skal fremme livskvalitet og menneskelig vekst

Det liberale engasjementet for frihet går lengre enn å sikre alle materiell trygghet og velstand. Overalt i verden kjennetegnes det gode liv av mer enn det materielle – av kultur og åndsliv, frivillig arbeid og læring. Liberal politikk skal sikre dette som reelle muligheter for alle i et samfunn.

 

7. Politisk makt skal komme nedenfra

Politisk makt og styring skal forankres i demokratiske institusjoner med stemmerett for alle. Demokrati, ytringsfrihet, organisasjonsfrihet, og trosfrihet er grunnleggende liberale rettigheter. De viktigste avgjørelsene som gjelder fellesskapet, skal tas av folkevalgte organer.

 

8. Makt skal spres og balanseres

Et liberalt samfunnssystem består av fire bærebjelker: Demokratiet, rettsstaten, det sivile samfunn og markedsøkonomien. Venstre er opptatt av å sikre disse institusjonenes åpenhet, uavhengighet og samspill. En slik spredning av makt og åpenhet om maktutøvelse er nødvendig for å hindre autoritær politikk, maktmisbruk og korrupsjon.

 

9. Den liberale staten er upartisk, sterk og begrenset

Den liberale staten må bygge sterke fellesskapsinstitusjoner for å sikre frihet og muligheter for alle, uten å frata den enkelte ansvar. Staten må være nøytral overfor livssyn. Den liberale statsmakten må respektere begrensningene i egen makt, og dens systemer skal være enkle og tilgjengelige for borgeren. Staten har et spesielt ansvar for å verne om mindretallets rettigheter. For liberale er det forskjell på det vi ikke liker og det vi vil forby.

 

10. Liberalismen er optimistisk og alltid underveis

Det liberale samfunnet er alltid underveis og åpent for bedre løsninger, skapt gjennom kraften i de bedre argumenter og gjennom mennesker som får brukt evnene sine. Venstres optimisme er grunnlagt på en sterk tillit til menneskenes skaperkraft og på en tro på at det i fellesskap er mulig å legge grunnlag for frie liv, overalt - for alle.

 

 

 

Det som opptar meg personlig mest, er demokratiet. Mer makt til lokaldemokratiet og mindre makt til staten. På den måten får mennesker mer makt over sitt eget liv der de bor, og makten er mer spredt enn i dag... Jeg liker ikke så godt sentralisert / konsentrert makt... :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...