Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Trekke tilbake aksept for gjødselkum i hagen?


Anbefalte innlegg

Hei!

Visste ikke helt hvilken tråd som jeg skulle bruke, så satser på at dette ble rett! :)

 

Først og fremst må jeg forklare hvordan min far er. Han er dumsnill, og klarer sjeldent og si nei. I 2010 ble min far eier for eiendommen vi og min bestefar bor på.

 

I 2012 ble det satt opp en skitkumme, noen få meter fra vår hage (som er min bestefars stolthet). Jeg og bestefar reagerte i sjokk, og skjønte ikke noe av hva som skjedde. Dette kunne vel ikke være lov?

Men vår kjære (ikkesåfult) nabo, hadde kommet til min far på jobben. Og spurt han muntlig om han fikk lov til å sette den opp, min far fikk ingen betenkningstid, og så dumsnill som han er, så sa han ja.

Etter at den var satt opp. Uten at han hadde søkt til kommunen om det eller noe. Så kom han nok engang til min far på jobben, og ba han skrive under arket der det sto han fikk lov til å sette den opp. Dette ba han min far om fremfor alle personene han jobber med. Der ville han egentlig ikke skrive under, men med tanke på at alle så på han, og hva naboen sa, så gjorde han det.

Om min nabo nå har søkt om å få sette den opp, vet jeg ikke.

 

Min bestefar som nå er 84 år, sitter og er fortvilet. Hans store stolthet er ødelagt. Utsikten fra verandaen vår, som engang var så fin. Er nå preget av en sterk stank, og ikke særlig fin utsikt.

 

Det jeg lurer på er om noen vet av en måte jeg kan få gått i mot min nabo, og få fjernet denne kummen? HJELP!

 

 

Hilsen fortvilet jente.

Endret av FortviletJente!
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du mener din far ble presset til å underskrive avtalen og lurer på om han kan trekke tilbake dette.

 

Din far har vært svak og er ikke presset. Underskrevne avtaler kan være ganske brutale, så jeg tror heller ikke det er noen åpning for å trekke tilbake den, dessverre, med mindre dere overtaler naboen til å trekke den.

 

Herr Brun eller krikkert kan sikkert gi deg et endelig svar på mulighetene og om det finnes noe smutthull.

Lenke til kommentar

Syns det virker veldig rart at dere plages med lukt ifra septikk-tanken, da må det jo være noe galt med den?

 

Jeg regner med du mener slike septikk-tanker som graves ned i jorda? Isåfall så er det vanskelig å se hvordan dette er til stor ugagn for dere? Fint hvis du kunne forklare litt mere om dette.

 

 

Mener å huske at det er noen regler som sier at hvis du f.eks bygger garasje eller lignende på din egen tomt, men nærmere tomtegrensen enn 5 meter så må du ha tillatelsen til din nabo. Var det kanskje derfor naboen ba din far om å gå med på dette?

Lenke til kommentar

Få faren din til å gro noen baller. Så ber du han si ifra at den skal fjernes pga. lukt og sperring av utsikt som han mener ikke var opplyst om i underskrevet avtale. Din far kan ha "misforstått" om det mangler noe på den underskrevne avtalen og ser dette i ettertid. Spill dum. Verdt et forsøk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du stiller svakt ift. til avtalelov, det virker som den er juridisk "tett".

 

Jeg ville prøvd å kontakte naboen, si det som det er. Dere var ikke klar over omfanget, og en gjødseltank er ikke noe man setter opp i noen andres hage. Det burde naboen vite, da han bør ha undersøkt hva det innebærer å ha en slik i hagen. Så fremt dette ikke er vanskelig å kostbart å fjerne, ville jeg forsøkt å komme frem til en slik løsning. Det vil aldri bli greit med en sånn i hagen, og graver man den ned, eller lager en løsning som hindrer lukt har man implisitt godtatt å ha den på eiendommen sin.

Lenke til kommentar

Naboen min er en makt syk drittsekk. Som ikke bryr seg om noen andre enn seg selv, å snakke med han er ikke en mulighet. Han har fått hørt det fra min søster og bestefar. Men han bryr seg ikke.

Den er ikke nedgravd og kan ikke bli det! For da blir det et stort hull som unger lett kan falle i, og drukne i bæsj.

I bunn å grunn, så er det egentlig ikke gjort på en lovlig måte, han søkte ikke til kommunen om å få sette den opp, og sendte ikke ut nabovarsel! Han sendte ut nabovarsel et halvt år sener (det brevet min far underskrev). Men om han har søkt til kommunen enda vet jeg ikke om han har gjort.

Lenke til kommentar

Er det mulig å denne fjernet med henvisning til grannelova § 2?

 

 

§ 2. Ingen må ha, gjera eller setja i verk noko som urimeleg eller uturvande er til skade eller ulempe på granneeigedom. Inn under ulempe går òg at noko må reknast for farleg.

 

I avgjerda om noko er urimeleg eller uturvande, skal det leggjast vekt på kva som er teknisk og økonomisk mogeleg å gjera for å hindra eller avgrensa skaden eller ulempa. Det skal jamvel takast omsyn til naturmangfaldet på staden.

 

I avgjerda om noko er urimeleg, skal det vidare leggjast vekt på om det er venteleg etter tilhøva på staden og om det er verre enn det som plar fylgja av vanlege bruks- eller driftsmåtar på slike stader.

 

Jamvel om noko er venteleg eller vanleg etter tredje stykket, kan det reknast som urimeleg så langt som det fører til ei monaleg forverring av brukstilhøva som berre eller i særleg grad råkar ein avgrensa krins av personar.

 

Jeg antar at i forbindelse med tredje ledd vil være et spørsmål om skitlukt fra kummen forekommer i urimelig omfang i forhold til hva man forvente om man bor ved siden av en jordbrukseiendom.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Grannelova kan fravikes etter avtale, jf. § 1. Her har pappa akseptert enten en negativ servitutt om at han ikke skal kunne klage etter naboloven, eller en positiv servitutt om at dritten skal få stå på eiendommen hans. (avhengig av om den står på naboens eiendom eller delvis/helt over på TS' eiendom. Det står at den står rett opptil hagen, men usikker på om avgrensing av "hagen" også er eiendomsgrensen).

 

Rettsgrunnlag for å "komme seg unna" er dermed servituttlova § 7 om avskiping. Jeg tror det er en long shot.

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom han ikke har tinglyst denne rettigheten, så faller den bort dersom en tredjepart kjøper eiendommen i god tro om at rettigheten ikke eksisterer. Du kan med andre ord ikke overta eiendommen og ekstingvere retten. Det vil i tillegg gjøre din far erstatningsansvarlig, vil jeg tro.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Når herr Brun snakker om servitutter og tinglyst rettighet, kan det høres ut som han antar at gjødselkummen står på trådstarters eiendom, mens jeg tolker TS' innlegg som at naboen har bygd gjødselkum på egen eiendom midt i utsikten fra TS og families hage, og så nær at lukten er sjenerende. Og at hennes far har skrevet under på nabovarsel at han ikke har merknader til tiltaket.

 

Kan trådstarter avklare hvem som eier grunnen der kummen står?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...