Gå til innhold

The Elder Scrolls V: Skyrim får «legendarisk» utgave (PS3, Windows, X360)


Anbefalte innlegg

Problemet med stemmeskuespillet i Skyrim er at svært få av setningene som sies er troverdige setninger, folk snakker rett og slett ikke på den måten NPCer snakker i Skyrim. Det er også veldig mange tilfeller av at følelsene en stemme får under visse situasjoner ikke samsvarer med hvordan stemmen høres ut i Skyrim.

 

Nei, det er ingen bransjestandard, jeg sammenligner mot andre spill som Alpha Protocol og Mass Effect. Jeg vurderer kun hvor autentisk stemmeskuespillet er.

Ingenting i veien for det, men fremdeles en smakssak.

Jeg er forsåvidt enig i at stemmeskuespillet i Mass Effect er generelt betydelig bedre enn i Skyrim.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er så glad jeg vokste opp lenge før internett. Om vi likte et spill så spilte vi det, og det var ingen som kom bort til oss og sa "Makan til drittspill". Nå var jeg vel allerede 20 før de første videospillene dukket opp i Norge.

 

Så stod vi der da, hos Maliks på Frogner som hadde den første Atari-maskinen i byen og spilte Space Invaders. Og ingen av oss klaget på kampsystemet eller at "brettene" så like ut eller grafikken eller stemmeskuespillet (av naturlige grunner)..

 

Jeg koste meg med Skyrim jeg. Som jeg koste meg med Space Invaders, Pac Man, Dark Castle, og 30 år med spill etter det. Andre spill har jeg ikke helt fått sansen for. Jeg poster ikke i diskusjoner om dem på nettet for å fortelle hvor dårlig jeg synes de er. (Som ikke er det samme som konstruktiv kritikk.)

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Enig, Lakus.

 

Skyrim er faktisk riktig så bra, hvis man tåler alle "feilene." Noe av det verste er "gui"-en som skandaløst nok aldri ble rettet opp av Bethesda selv, men ble en oppgave for mod-samfunnet.

 

Skyrim er i hvert fall mange ganger bedre enn Oblivion, mer variert landskap, langt mindre "copy paste," bortimot fravær av "auto-genererte" banditter. Og ikke på langt nær så mye skalering....

 

Aberet med slike sandkasse-verdener, er at det før eller siden blir en smakssak om man hele veien føler seg som historiens midtpunkt, eller forblir ensom og forlatt, uten særlig påvirkningskraft i en relativt statisk verden. Akkurat det siste er nok Bethesdas største akilles-hæl, de gir enorm frihet, men det resulterer i en litt for lite involverende verden, og altfor stor verktøykasse = for lette spill. Når det er sagt, har jeg aldri opplevd noe spill med en så til de grader stor følelse av "scale-" at avstander virkelig føles store og at landskapet virkelig er kupért og slående vakkert.

Lenke til kommentar

Personlig syns jeg hele "mods gjør TES langt bedre"-argumentet er litt tåpelig, om Morrowind, Oblivion og Skyrim kunne stått på egne ben uten mods hadde modstøtten hatt voldsomt mye større påvirkning på spillet.

 

TES serien ble designet for å moddes fra og med Morrowind. Riktognok forutså ikke Bethesda omfanget, men TES Construction Set ble levert med spillet da det ble utgitt. Det moddes fortsatt til de tre siste spillene i serien. Hva er det som er tåpelig med et argument om at spillet, som er ment å moddes, blir bedre med mods?

Lenke til kommentar

TES serien ble designet for å moddes fra og med Morrowind. Riktognok forutså ikke Bethesda omfanget, men TES Construction Set ble levert med spillet da det ble utgitt. Det moddes fortsatt til de tre siste spillene i serien. Hva er det som er tåpelig med et argument om at spillet, som er ment å moddes, blir bedre med mods?

Hvis spillet trenger mods for å bli spillbart er det noe som skurrer: hvorfor blir ikke de som lagde modsa ansatt og de som designet spillet sparka?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis spillet trenger mods for å bli spillbart er det noe som skurrer: hvorfor blir ikke de som lagde modsa ansatt og de som designet spillet sparka?

På ingen måte, det bare styrker spillet at det kan moddes. Selv om jeg aldri har spilt Oblivion vanilla siden levelscalingen der ikke faller i min smak. Alle har forskjellige spillestiler, og med mods har du muligheten til å forsterke din egen spillestil og fjerne elementer du ikke liker. TES-serien er lagd for å moodes og det forlenger absolutt levetiden til serien også.

Lenke til kommentar

På ingen måte, det bare styrker spillet at det kan moddes. Selv om jeg aldri har spilt Oblivion vanilla siden levelscalingen der ikke faller i min smak. Alle har forskjellige spillestiler, og med mods har du muligheten til å forsterke din egen spillestil og fjerne elementer du ikke liker. TES-serien er lagd for å moodes og det forlenger absolutt levetiden til serien også.

Jeg tror vi har ganske forskjellige ståsteder her: jeg mener at Skyrim og Oblivion ikke klarer å stå på egne ben ettersom det er så mange designproblemer og svakheter i spillet, du klarer tydeligvis å overse dette til en viss grad ettersom du faktisk orker å spille spillene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Han sier jo at han ikke har spilt Oblivion umoddet. Han måtte bruke mods for å forandre levelscalingen. Det er ikke å overse noe, det er å aktivt forandre det slik at man liker spillet bedre.

 

Og sånn sett er jo modding et stort pluss. Spillutviklerne lager det spillet de har lyst til å lage og veldig mange spillere er fornøyde med det. De som vil forandre deler av spillet, eller hele spillet i seg selv, kan også gjøre det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fyrte i gang Skyrim igjen i går. For et fantastisk spill det er. Det eneste problemet jeg hadde var vampyrangrepene fra Dawnguard, men det går såpass fort å pløye gjennom hovedoppdragene i utvidelsen at det ikke er noe problem, og det er definitivt verdt det med tanke på alt det glimrende utstyret du får fra å følge Dawnguard-stien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror vi har ganske forskjellige ståsteder her: jeg mener at Skyrim og Oblivion ikke klarer å stå på egne ben ettersom det er så mange designproblemer og svakheter i spillet, du klarer tydeligvis å overse dette til en viss grad ettersom du faktisk orker å spille spillene.

Vi har nok svært ulik lengde på listen over hva som er svakheter med Skyrim og Oblivion, og for deg som misliker begge spillene er det jo åpenbart at all verdens mods ikke kan redde dem. F eks er det ingenting som kan redde Crysis 2 for meg, det suger balle, sånn er den saken. Men det er jo et spill du finner mye glede med.

Du så gjerne at jeg skrev at jeg aldri har spilt Oblivion vanilla, jeg overser ikke det jeg mener er svakheter, jeg bruker mods for å justere dette. TES-serien har et utrolig aktivt mod-community, og det bare styrker serien som helhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sweet..lett kjøpe meg Legendary Edition ^^

Hvis folk er grettene over det at det kanskje ikke kommer så mange flere patcher så ligger det UnOffcial patcher på http://skyrim.nexusmods.com/ som fikser latterlig mange bugs osv.

 

Fyrte i gang Skyrim igjen i går. For et fantastisk spill det er. Det eneste problemet jeg hadde var vampyrangrepene fra Dawnguard, men det går såpass fort å pløye gjennom hovedoppdragene i utvidelsen at det ikke er noe problem, og det er definitivt verdt det med tanke på alt det glimrende utstyret du får fra å følge Dawnguard-stien.

 

Da setter du bare opp vanskelighets graden da hvis det er for lett :) Master og Legendary vanskelighetsgraden er morsom å leke seg på. På Legendary så blir jeg ofte drept av 1 pil eller 1 et hugg av en dagger :p

Lenke til kommentar

Sweet..lett kjøpe meg Legendary Edition ^^

Hvis folk er grettene over det at det kanskje ikke kommer så mange flere patcher så ligger det UnOffcial patcher på http://skyrim.nexusmods.com/ som fikser latterlig mange bugs osv.

 

 

 

Da setter du bare opp vanskelighets graden da hvis det er for lett :) Master og Legendary vanskelighetsgraden er morsom å leke seg på. På Legendary så blir jeg ofte drept av 1 pil eller 1 et hugg av en dagger :p

 

Whaaat? Har ikke klaget på vanskelighetsgrad jeg.

Endret av sthusby
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

...og då har eg endeleg starta på Skyrim. Jaudå, eg veit eg er litt seint ute, men eg har hatt mykje anna å spele, og etter Oblivion var forventningane til Skyrim låge.

 

So langt er eg faktisk veldig imponert! :) Det ser ut som om Bethesda har retta opp mykje av det eg mislikte med Oblivion, samstundes som dei har blitt betre på det dei allereie var gode på. No skal eg vere litt forsiktig med å lovprise spelet altfor tidleg, sidan TES-spela har hatt ein tendens til å gi gode førsteinntrykk og so vise svakheiter seinare, men eg har i alle fall funne mykje å like so langt. Det visuelle og alle detaljane (arkitektur, dyre- og planteliv, nordlys, fisk som hoppar i elvene) var det som først slo meg. Magi kjennest bra (liker at eg kan ha ein magitype på kvar hand), crafting-systema verkar gode, og eg liker delen med å kunne kjøpe og innreie hus, og å adoptere barn. Det gir betre innleving for meg, og eg kjenner meg litt heime i Whiterun no. Eit anna pluss er at eg faktisk har møtt på fiendar som fortsatt er for sterke for meg, noko som gjer utforsking utruleg mykje meir spennande enn det var i Oblivion.

 

Det einaste eg verkeleg mislikar so langt, er brukargrensesnittet, som er heilt på trynet. Men det var eg førebudd på. Eg var òg budd på at alle vaktene skulle ha samme identiske, og altfor spesifikke livshistorie, nemleg at dei var eventyrarar som meg, før ei pil i kneet øydela karriera. So det har eg modda vekk.

 

Kay

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...