Gå til innhold

Evolusjon – Vitskap eller religion?


Anbefalte innlegg

Kva seier evolusjonen om korleis liv oppstod? Ikkje så mykje, eigentleg.

Jasså? Du mener evolusjonsteorien, sant? Den som forteller oss det aller meste om hvordan livet utviklet seg til det, det er i dag?

 

For millionar av år sidan var Jorda full av stein.

Men den er ikke det i dag? Var det mer enn stein her på jorda for millionar av år sidan?

 

Så begynte det å regne på steinane i millionar av år heilt til det blei ei stor suppa,

Jasså? Jeg bare lurer: Hvor inni heiteste ***** har du fått dette fra?

Hvor har du fått denne guddommelige innsikten? Skolen? Har du gått på en skole som har lært deg at jorda var fult av stein og at det begynte å regne på disse så det ble ei suppe? Eller kanskje du har lært det av suppegjøker? :)

 

og ut frå den suppa kom menneska (kort fortalt).

La meg oppsumere: Det regnet på steinene på jorda, noe som dannet ei suppe, og ut av suppa kom det moderne mennesket... Mener du alvorlig talt at du er en kritisk tenker? = )

 

Så i følgje evolusjonsteorien, om du fyller eit basseng med stein og venter nokre millionar år så får du eit menneske som kan tenka og snakka. Logisk?

Nei, ikke noe særlig... Men er det noen andre enn deg som sier at det er slik det er da?

 

Det er veldig mange som har prøvd å laga liv i laboratoriet utan suksess.

Men de aller fleste av de som har levd, har klart å lage liv helt uten laberatorie.... Tok du den eller? :D

 

Ingen har nokon gong klart det, så korleis skal det kunna oppstå på eige hand?

Hvordan ble du født, og hvordan utviklet du deg til den du er på egenhand?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
)Likevel har me aldri observert at ei ny stjerne bli til, så det finst ikkje bevis for at stjerner kan oppstå av seg sjølve. Stjerne-evolusjonen høyrer ikkje til vitskapen.

 

Dette er direkte feil, og bare tullprat.

 

Astronomene har identifisert flere store gassskyer der de ser at gassene samler seg og fortetter seg inntill nye stjerner blir født. Men dette er en prosess som går over millioner av år, det er klart at de få tiårene vi har observert skyene så har det ikkje skjedd så mye. :roll:

  • Liker 4
Lenke til kommentar

At mus kan bli til høns er det heller aldri noen som har påstått, andre enn kunnskapsløse kreasjonister.

 

Mus er ett pattedyr, og det er bevist at alle pattedyr har utviklet seg fra små gnagere som overlevde kva det no var slags katatstrofe som nesten utryddet dinosaurene for 65 millioner år siden.

 

Høns på den andre siden er en fugl, og det er bevist at fuglene er etterkommere etter noen av dinosaurene som overlevde for 65 millioner år siden.

Han er ikke kunskapsløs, men ett troll. Han har hørt dette tusenvis av ganger før, men det endrer ingen ting. Det er det samme om og om igjen. Om han faktisk ikke er et troll, men mener det han skriver, så har han hjernen og egenskapene til en papegøye... Endret av turbonello
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er godt at noen orker, sier nå jeg bare :- )

Spørsmålet blir uansett: Vil dette endre noe? Vil den religiøse ta til seg ny informasjon, og slutte å tulle? :)

Det er spørsmålet. Jeg vet ikke om jeg har like stor troa på det, når det gjelder enkelte medmennesker...

 

For meg er det ingen tvil i mitt hjerte: Vi har samme forfedre som sjimpansene;

Og noen av våre medmennesker, er mer lik disse føler jeg, enn andre igjen. Med tanke på intelligens og slike ting. :p

 

Uansett: Noen klarer å bryte ut av troens klister, noen gjør det aldri, uansett hvor mange gode argumenter som blir brukt, og uansett hvor mye de blir konfrontert med (vrang)forestillingene sine. Noen lar seg lede av fornuft og logisk tenkning, andre gjør det etter en viss tid. Andre igjen gjør det aldri... Eksempler finnes det masse av. = ) Så har man dem som er lystløgnere da... Som Kjell Magne Pedersen og de som står bak TV Visjon Norge... For disse er religion en måte å tjene svært mye penger på. Disse gir fullstendig blaffen i hvordan de får tak i pengene så lenge de får pengene sine... Så jeg føler det at det ateister gjør når de konfronterer de religiøse med vrangforestillingene sine, er en svært god ting. Moralsk godt, og viktig. Det er tross alt noen som hører på fornuft i blant også. = )

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg skal forsøke å forklare hvordan man kommer fram til evolusjon innenfor en art (meget forenklet):

1. Vi ser på dagens giraff og ser at den har en lang hals.

2. Vi finner et fosil av en giraff med litt kortere hals som er 1 mill. år gammel

3. Vi finner et fosil av en giraf med ennå kortere hals som er 3 mill. år gammel.

4. Repeter

5. Vi finner en giraff-lignende skapning, men uten lang hals som er 30 mill. år gammel.

 

Hvorfor mener du at det er ulogisk å tro at disse ikke stammer fra hverandre?

Giraffer som hunder, kan være stor, små, lange, korte, lyse, mørke, pene, stygge osv. de er alikevel alltid giraffer akkurat som hunder alltid er hunder. Disse fysiske froandringene betyr ikke at de er ferd med å bli et annet dyr. Giraffer blir bare giraffer akkurat som hunder bare blir hunder, sånn er det bare.

Så du mener altså at du ikke stammer fra menneskene som levde for 500 år siden? Jeg mener, som sagt er gjennomsnittshøyden hos menneskene ca. 10cm høyere nå enn den var for noen hundre år siden, men vi kan ikke stille en person fra 1500 opp vedsiden av en fra i dag. Det er heller ingen har direkte observert at mennesket har blitt lengre og lengre, vi har kun sett at skjelettene blir lengre og lengre. Du påstår at dette ikke er nok, ergo så stammer ikke du fra de menneskene som levde for 1500 år siden. Du er en helt, fullstendig, 100% ny "art".

Mennesker som hunder, kan være stor, små, lange, korte, lyse, mørke, pene, stygge osv. de er alikevel alltid mennesker akkurat som hunder alltid er hunder. Disse fysiske forandringene betyr ikke at de er ferd med å bli et annet dyr. Mennesker blir bare Mennesker akkurat som hunder bare blir hunder, sånn er det bare.

 

Altså giraffer stammer fra giraffer, mennesker stammer fra mennesker, osv et dyr er aldri stamfar til et helt annet dyr, fks mus til høns

 

At mus kan bli til høns er det heller aldri noen som har påstått, andre enn kunnskapsløse kreasjonister.

 

Mus er ett pattedyr, og det er bevist at alle pattedyr har utviklet seg fra små gnagere som overlevde kva det no var slags katatstrofe som nesten utryddet dinosaurene for 65 millioner år siden.

 

Høns på den andre siden er en fugl, og det er bevist at fuglene er etterkommere etter noen av dinosaurene som overlevde for 65 millioner år siden.

Mus/høns var to helt tilfeldig valgte dyr, ingen dyr kan bli til noen andre dyr. Fugler stammer fra fugler ikke dinosaurer. Det eksisterte fugler lenge før dinosaurene forsvant, dagens fugler er etterkommer av disse urfuglene, ikke dinosaurene. Et dyr kan ikke bli til et annet dyr, evolusjonsteorien er feil.

Lenke til kommentar

Dine observasjoner er rimelig mangelfull i forhold til evolusjonsteorien og kan og vil enkelt forkastes til et samfunn som ønsker å finne en sannhet, i stede for å benekte alt.

Man kommer ikke noe lenger med å benekte. Du trenger en hypotese å teste ut, og en alternativ forklaring som kan testes ut og bevises.

 

Fugler stammer vel da også fra fugler som vi på den tiden kalte dinosaurer, på grunn av at de hadde noe annerledes trekk enn fugler i dag. Det trenger ikke være store forskjeller om gangen.

Det kan tenkes at muldyr en dag klarer å unngå å være sterile, og vips så er en ny bærekraftig rase skapt.

Lenke til kommentar

Simen1:

 

Godt svart, og jeg er imponert over at du orker, men har en liten rettelse (eller meningsyttring) angående det du sier med "missing link". Har ikke en del forskere gått bort fra akkurat den betegnelsen da den indikerer et plutselig hopp, uansett hvordan du virir og vender på det?

 

Alle små forandringer skjer fra en generasjon til de neste, så det er vel heller avleggs å bruke ordet "missing link", mest fordi uttrykket har blitt bastardisert av religiøse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mus/høns var to helt tilfeldig valgte dyr, ingen dyr kan bli til noen andre dyr. Fugler stammer fra fugler ikke dinosaurer. Det eksisterte fugler lenge før dinosaurene forsvant, dagens fugler er etterkommer av disse urfuglene, ikke dinosaurene. Et dyr kan ikke bli til et annet dyr, evolusjonsteorien er feil.

 

Nei. Urfuglene var dinosaurer. Det er bevist med fossiler. Der er masse fossiler som viser utviklingen.

Lenke til kommentar

Mus/høns var to helt tilfeldig valgte dyr, ingen dyr kan bli til noen andre dyr. Fugler stammer fra fugler ikke dinosaurer. Det eksisterte fugler lenge før dinosaurene forsvant, dagens fugler er etterkommer av disse urfuglene, ikke dinosaurene. Et dyr kan ikke bli til et annet dyr, evolusjonsteorien er feil.

Nei. Urfuglene var dinosaurer. Det er bevist med fossiler. Der er masse fossiler som viser utviklingen.

Nei, her har du to av de urfuglene som dagens fugler stammer fra. De eksisterte lenge lenge før dinosaurene forsvant.

 

w86ds9.png

 

...Fugler stammer vel da også fra fugler som vi på den tiden kalte dinosaurer, på grunn av at de hadde noe annerledes trekk enn fugler i dag. ..

 

http://en.wikipedia....oconfuciusornis

 

Eoconfuciusornis_BW.jpg

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Hehe, det var en litt humoristisk forkortelse. Først hadde egypterne hest og kjerre, poff, så landet Apollo 13 på månen.

I følge Apollo historiene så landet ikke Apollo 13 på månen, det var heller ingen hester i Egypt da pyramidene ble bygget, de første hestene kom til egypt etter det.

Lenke til kommentar

Nei, fugler har utviklet seg fra dinosaurer. Eg har aldri påstått noe annet. Eg holder meg nemlig til det som er annerkjent som fakta i vitenskapelige kretser, eg forholder meg ikkje til religiøse fantasier :green:

 

Archaeopteryx var en tidlig form for dinosaurfugl.

 

Eoconfuciusornis var en senere form, etter 11 millioner års utvikling, med likheter til både Archaeopteryx og moderne fugler.

Endret av Dragavon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ok, så fra å hevde at dinosaurer ble til fugler (se din post 80 i tråden) så hevder du nå det motsatte at fugler ble til dinosaurer ? Er det riktig oppfattet ?

Nei, fugler har utviklet seg fra dinosaurer. Eg har aldri påstått noe annet. Eg holder meg nemlig til det som er annerkjent som fakta i vitenskapelige kretser, eg forholder meg ikkje til religiøse fantasier :green:

 

Archaeopteryx var en tidlig form for dinosaurfugl.

 

Eoconfuciusornis var en senere form, etter 11 millioner års utvikling, med likheter til både Archaeopteryx og moderne fugler.

Men her sier du igjen at en "dinosaurfugl" (dvs. dinosaurus)

senere ble til en vanlig fugl ( Eoconfuciusornis) ?

 

Uannset, hverken det ene eller det andre er riktig.

 

Eoconfuciusornis_BW.jpg

 

Eoconfuciusornis

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...