Gå til innhold

– Det tok 15 år før jeg kunne skrive Beyond: Two Souls (PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Å ha friheten til å gjøre akkurat det jeg vil er kjedelig. Har man mange muligheter er det omtrent som å ikke ha noe å gjøre i det hele tatt. Det er som om jeg putter deg i midten av en by, uten å fortelle deg hvor du skal gå eller gjøre. Du kommer til å føle det som om du har gått glipp av interessante deler av byen. Dersom noen gir deg et kart som peker ut interessante plasser, har du i det minste noe, sier han."

 

Tror det er litt relevant å påpeke at dette er ett utsagn fra en mann på 43 år. Tror nok man vil finne en større eventyrlyst hvis man presenterer den samme problematikken til en litt yngre garde. Men det er vel ofte slik at folk lager de spilla de selv liker, så godt mulig Cages spill slår bedre an hos folk med litt mer livserfaring.

 

Bortsett fra det så vil jeg (som alltid) si at Cage er en av mange som rett og slett ikke forstår videospill. Han forbinder mediet med det han er kjent med, video. Men det er ikke der røttene for mediet kommer fra i det hele tatt. Det som gjør videospill til ett så sterkt medium er at det kan gjøre ting fullstendig annerledes fra andre medier, det kan gi deg erfaringer (i motsetning til historier). Konseptet at videospill er "film pluss" fungerer helt fint, men det er langt ifra å fullt utnytte mediets potensiale.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Å ha friheten til å gjøre akkurat det jeg vil er kjedelig. Har man mange muligheter er det omtrent som å ikke ha noe å gjøre i det hele tatt. Det er som om jeg putter deg i midten av en by, uten å fortelle deg hvor du skal gå eller gjøre. Du kommer til å føle det som om du har gått glipp av interessante deler av byen. Dersom noen gir deg et kart som peker ut interessante plasser, har du i det minste noe, sier han."Tror det er litt relevant å påpeke at dette er ett utsagn fra en mann på 43 år. Tror nok man vil finne en større eventyrlyst hvis man presenterer den samme problematikken til en litt yngre garde... ---

 

Det tror ikke jeg. Spiller man et spill der man ikke får en eneste pekepinn på hva man kan/burde gjøre - så blir det kjedelig. Men det eneste spillet jeg kommer på i farta som oppfører seg slik, er Minecraft. De aller, aller fleste spill har et objektiv man blir ledet mot.

Lenke til kommentar
"Å ha friheten til å gjøre akkurat det jeg vil er kjedelig. Har man mange muligheter er det omtrent som å ikke ha noe å gjøre i det hele tatt. Det er som om jeg putter deg i midten av en by, uten å fortelle deg hvor du skal gå eller gjøre. Du kommer til å føle det som om du har gått glipp av interessante deler av byen. Dersom noen gir deg et kart som peker ut interessante plasser, har du i det minste noe, sier han."Tror det er litt relevant å påpeke at dette er ett utsagn fra en mann på 43 år. Tror nok man vil finne en større eventyrlyst hvis man presenterer den samme problematikken til en litt yngre garde... ---
Det tror ikke jeg. Spiller man et spill der man ikke får en eneste pekepinn på hva man kan/burde gjøre - så blir det kjedelig. Men det eneste spillet jeg kommer på i farta som oppfører seg slik, er Minecraft. De aller, aller fleste spill har et objektiv man blir ledet mot.

 

Er Minecraft kjedelig?

Lenke til kommentar
"Å ha friheten til å gjøre akkurat det jeg vil er kjedelig. Har man mange muligheter er det omtrent som å ikke ha noe å gjøre i det hele tatt. Det er som om jeg putter deg i midten av en by, uten å fortelle deg hvor du skal gå eller gjøre. Du kommer til å føle det som om du har gått glipp av interessante deler av byen. Dersom noen gir deg et kart som peker ut interessante plasser, har du i det minste noe, sier han."Tror det er litt relevant å påpeke at dette er ett utsagn fra en mann på 43 år. Tror nok man vil finne en større eventyrlyst hvis man presenterer den samme problematikken til en litt yngre garde... ---
Det tror ikke jeg. Spiller man et spill der man ikke får en eneste pekepinn på hva man kan/burde gjøre - så blir det kjedelig. Men det eneste spillet jeg kommer på i farta som oppfører seg slik, er Minecraft. De aller, aller fleste spill har et objektiv man blir ledet mot.

Minecraft og noen andre sandbox spill som kerbal space program, siste kan unskyldes med at det er under utvikling.

 

Skyrimn osv er et godt eksempel på åpen spill som har en main quest og masse delmål, men ingen problem å ignorere dette fulstendig.

Ja det er opplagt at handlingen blir svakere av dette, spillutvikler har ikke lengere kontrollen og kan ikke vite når du går vidre til neste quest. men for meg handler spilling om å gjøre ting på min måte.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Å ha friheten til å gjøre akkurat det jeg vil er kjedelig. Har man mange muligheter er det omtrent som å ikke ha noe å gjøre i det hele tatt. Det er som om jeg putter deg i midten av en by, uten å fortelle deg hvor du skal gå eller gjøre. Du kommer til å føle det som om du har gått glipp av interessante deler av byen. Dersom noen gir deg et kart som peker ut interessante plasser, har du i det minste noe, sier han."Tror det er litt relevant å påpeke at dette er ett utsagn fra en mann på 43 år. Tror nok man vil finne en større eventyrlyst hvis man presenterer den samme problematikken til en litt yngre garde. Men det er vel ofte slik at folk lager de spilla de selv liker, så godt mulig Cages spill slår bedre an hos folk med litt mer livserfaring.Bortsett fra det så vil jeg (som alltid) si at Cage er en av mange som rett og slett ikke forstår videospill. Han forbinder mediet med det han er kjent med, video. Men det er ikke der røttene for mediet kommer fra i det hele tatt. Det som gjør videospill til ett så sterkt medium er at det kan gjøre ting fullstendig annerledes fra andre medier, det kan gi deg erfaringer (i motsetning til historier). Konseptet at videospill er "film pluss" fungerer helt fint, men det er langt ifra å fullt utnytte mediets potensiale.

Jeg er 44 og jeg foretrekker åpene spill, dvs spiller lite annet.

Har vært masse komentarer om konsoll kids og koridor skytere her på forum også :)

Ellers enig med deg, spill er vell mer forsjellig fra film en bøker fra film.

 

Virkemidlene er forsjellige, å la spilleren velge mellom flere dårlige valg er et meget sterkt et. Eksempel, party basert rollespill, en scene der en av karakterene dør, ja du kan reloade og få en annen til å dø i steden. Dette ble brukt for over 20 år siden.

Lenke til kommentar

Jeg tror han mener at når man kommer i en viss alder, vil prioriteten skifte, og man vil ikke lenger løpe og utforske grotter, man vil oppleve noe mer.

Det kan diskuteres om åpne spill tilbyr dette på en annen måte. Men oftest er de lukkede spillene, med mange "valg", er de som gjør størst inntrykk.

Lenke til kommentar

"? Å ha friheten til å gjøre akkurat det jeg vil er kjedelig. Har man mange muligheter er det omtrent som å ikke ha noe å gjøre i det hele tatt. Det er som om jeg putter deg i midten av en by, uten å fortelle deg hvor du skal gå eller gjøre."

 

Tullball. Beste ferien så langt? Bestilte fly til og fra New Delhi, med fire ukers mellomrom. 0 planer, ingen bestilte hotel, ikke en gang wikipedia-siden ble åpnet på forhånd.

 

Total frihet er kun kjedelig i et spill dersom spillet ikke har innhold.

Lenke til kommentar

De aller beste spillene jeg har spilt er sandkassespill. Minecraft er fantastisk, men det kommer også an på dine kreative egenskaper og fantasi. Jeg kan forstå om de litt "enkle" ikke synes Minecraft er noe særlig. Det som gjør spill som dette bra for min egen del, er at alt er opp til en selv, og at man ikke blir påtvunget et dårlig manus og elendig dialog.

 

DayZ er også et prakteksemplar på sandkasse uten mål og mening (i utgangspunktet). Jeg har vel ingen spill jeg har så mange gode erfaringer fra som jeg har med dette. Alt man gjør der, er opp til en selv.

 

Football Manager kan også kalles et sandkassespill. Du setter dine egne mål, velger selv hva du vil, og har ingen forhåndsbestemte mål. Dette har jeg også maaange timer med.

 

Det er ekstremt få spill jeg gidder å spille som er handlingsbasert og historiedrevet. Moderne spill er ofte for lett, og det blir ekstremt kjedelig i lengden. For meg er det så og si kun sandkasser jeg føler er verdt tiden min. Hvis jeg vil ha handling, historie og følelser som er forhåndsbestemt, så ser jeg film/serie.

 

Fyren maser tydelig om ting han ønsker skulle vært sant, og ikke nødvendigvis realiteten.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg satt og diskuterte dette med en kompis igår, og vi kom fram til det motsatte av hva mr.David sier.

 

Et spill hvor spillere skaper historien selv, og kanskje til og med hele spillets historie slik som i Eve-online!

Jeg har en mistanke om at det stimulerer de små grå hos folk bedre enn å bli servert halvt ''Die Hard''- film, halvt pek-og-klikk-skyting

Lenke til kommentar

Konseptet at videospill er "film pluss" fungerer helt fint, men det er langt ifra å fullt utnytte mediets potensiale.

 

Dette kan slå begge veier. Jeg liker godt spill med mye frihet, men noen ganger kan det bli for mye av det gode. Det avhenger av hva slags type spill det er. Noen bør holde seg til å formidle sin historie, mens andre bør holde kjeft og la deg gjøre det du vil. Intet fasitsvar, med andre ord.

Lenke til kommentar

Trist at en så middelmådig spillforfatter som David Cage får så mye oppmerksomhet bare fordi han kutter ut spillbarhet og legger til AAA-grafikk i spillene sine i en sjanger som har skrevet spillhistorier for voksne i 30 år.

 

Verste er at folk tror på at han er den eneste som skriver modne historier også.

 

Er forøvrig enig i at total frihet i et spill er kjedelig i spill, fordi det er så godt som umulig å lage så mye variert å gjøre for spilleren til at det skal være morsomt over en lenger periode. Nå er det mange som liker grinding i spill, men det er ikke bra spilldesign. Jeg fatter ikke fascinasjonen for sandkassespill. De er morsomme når alt er nytt, men det tar ikke lang tid før man har sett absolutt alt.

Endret av radiohodet
Lenke til kommentar
"Å ha friheten til å gjøre akkurat det jeg vil er kjedelig. Har man mange muligheter er det omtrent som å ikke ha noe å gjøre i det hele tatt. Det er som om jeg putter deg i midten av en by, uten å fortelle deg hvor du skal gå eller gjøre. Du kommer til å føle det som om du har gått glipp av interessante deler av byen. Dersom noen gir deg et kart som peker ut interessante plasser, har du i det minste noe, sier han."Tror det er litt relevant å påpeke at dette er ett utsagn fra en mann på 43 år. Tror nok man vil finne en større eventyrlyst hvis man presenterer den samme problematikken til en litt yngre garde... ---
Det tror ikke jeg. Spiller man et spill der man ikke får en eneste pekepinn på hva man kan/burde gjøre - så blir det kjedelig. Men det eneste spillet jeg kommer på i farta som oppfører seg slik, er Minecraft. De aller, aller fleste spill har et objektiv man blir ledet mot.

 

Jeg synes han har et poeng med by-metaforen sin. Det blir litt som å ikke ha et mål med dagen eller for den saks skyld livet, da blir det ikke mye gjort. Å ha et mål fører til prestasjon og handling, og det tror jeg vi alle kan være enige om...

Personlig likte jeg Heavy Rain. Ja, selvfølgelig har du svært lite handlefrihet, og det minner kanskje ikke så mye om et "tradisjonelt" spill, men er det ikke det som er flott med det hele! At vi har diversifisering i spillmediet også, med andre ord at det finnes så mange ulike spill! Jeg vil heller spille enda et spill som Heavy Rain enn å spille et nytt Mass Effect, og det er et knallbra spill men det bygger på kjente konsepter... Bring meg det ukjente sier jeg;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...