Gå til innhold

15 år med PC-grafikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne artikkelen passer meg siden jeg startet på den tiden og har frem til i dag kostet på meg langt over 100,000kr i hardware. Mange gode minner, men til hvilken pris ;)

Tror nok jeg lett har lagt samme sum i PC-Utstyr. Men når jeg tenker på hvor mange timer moro jeg har hatt, så har det vært verdt hver en krone. Det er kanskje ikke en billig hobby, men tenker du timespris så tror jeg de fleste gamere kommer godt ut.

Lenke til kommentar

Syns at Battlefield 2 også kunne blitt nevnt rundt 2005, evt Doom 3, men Half-Life 2 dekker vel den generasjonen bra. Husker det var krig om hvilket spill av Half-Life 2 og Doom 3 som hadde den beste grafikken. Unreal Tournament blir fremdeles spillt med kompiser :)

 

En ting som sikkert veldig få andre enn meg blir irritert av: Det gir ingen mening å skrive "stille spørsmålstegn ved", men "sette spørsmålstegn ved" derimot ;)

Endret av chairgame
Lenke til kommentar

En veldig fin artikkel som vekker litt nostalgi her hjemme :) Synes dog at lanseringen av PS3 og Xbox 360 burde nevnes da de er ene og alene ansvarlig for at directx 9 fortsatt lever. De har på mange måter holdt markedet tilbake, og det blir interessant å se hvilken utvikling vi kan få nå neste generasjon konsoller lanseres nå i år.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5a6f9

Interessant og veldig godt skrevet artikkel. Teknisk utvikling i prosa :-)

Det var befriende å lese en artikkel uten skrivefeil.

(Men man stiller spørsmål, ikke spørsmålstegn. De setter man.)

 

Det hadde vært interessant å inkludere prisutviklingen i disse årene.

Jeg husker avdelingen jeg jobbet på, kjøpte inn et fantastisk skjermkort til kr 28.000! Det er til å gråte over når man tenker på det i dag. Det ville ikke kunne brukes til noe som helst.

 

Til dette kortet ble det også kjøpt inn en 19" CRT-skjerm. Den kostet også langt over kr. 20.000. Den var enorm. Det var så vidt mulig å flytte på den.

I dag kan slike skjermer kun brukes til fortøyninger.

 

Midt på 80-tallet fikk jeg state-of-the-art 17" fargeskjerm. Alle var misunnelig på meg.

Problemet var at jeg ble bestrålt, og det til de grader. Skjermen knitret bare jeg kom nær nok. Det hele var skummelt.

Da jeg gikk hjem fra kontoret første dag, holdt jeg på å stupe ned trappen. Det kunne blitt min død, for trappen var lang og fire meter ned.

Alt gikk rundt for meg, og jeg så firkantet.

I dag ville en slik skjerm vært forbudt å selge. Den var helt forferdelig.

Lenke til kommentar

15 år siden ja. Ja, det er jo bare nesten halvparten av fartstiden min dataverdenen, hehe. På denne tida i 1998 satt jeg vel og irriterte meg over mitt Hercules Stingray-kort. (Gikk lei og kjøpte Voodoo2 et par måneder senere). Voodoo Rush sine kompatibilitetsproblemer var noe dritt. Men men, det var det jeg kjøpte, så min feil. Ellers var jeg vel hekta på nyutgitte StarCraft og spilte det 90% av tiden. Lagde haugevis med kart i editoren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Satte veldig stor pris på å lese dette. All ære til forfatteren.

Morsomt å bli geleidet gjennom denne historien, som vekker til live den nesten kontinuerlige følelsen av begeistring jeg hadde sånn fra 1999 og til midten av 00-åra.

 

Må legge til, i dette perspektivet at jeg sliter med å begeistres av det som råder grunnen for tida. Særlig de nye skytespillene, hvor man bare lunter omkring, kanskje med en haug bråkete amerikanske soldater på slep som skyter for deg og instruerer hva du skal gjøre? (Hvor kommer denne sanseløse ideen fra?) Det er for tregt, og for klaustrofobisk og for skriptet. Og når kommer det et multiplayerspill som kan konkurrere med Q3 eller UT? Når kommer det et klassisk spill igjen?

 

 

Lenke til kommentar

Syns at Battlefield 2 også kunne blitt nevnt rundt 2005, evt Doom 3, men Half-Life 2 dekker vel den generasjonen bra. Husker det var krig om hvilket spill av Half-Life 2 og Doom 3 som hadde den beste grafikken.

 

Far Cry var vel også med på den «konkurransen», og den kom ca et halvt år før konkurrentene.

 

Hvorfor ble ikke PowerVR Kyro serie nevnt? Denne hamlet ganske bra opp mot det nVidia og ATi hadde den tiden...Parhelia kan jo også være et interessant tema som viste hvor viktig det var med occlusion culling...

 

 

Ellers en morsom og interessant artikkel, en liten «feil»:

En pikselfyllrate på 2,6 GB/s

gir vel ikke så mye mening? iktig betegnelse er vel 2,6Gpix/s?

Endret av ExcaliBuR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg stiller et par spørsmålstegn til starten av artikkelen.

 

F.eks Unreal var skrevet for 3dfx som det kjørte bra på, mens Riva TNT (som jeg hadde) var en laggfest. Jeg tror det tok nærmere ett år fra lansering til spillet var spillbart på Riva TNT.

 

Angående Rage 128, så kan jeg ikke huske at det ble noen stor hit? Sjekket litt og dette er det Anandtech skriver:

 

Well, although the card was reviewed by AnandTech, and a number of other sites in December of 1998, the card never hit the shelves until 1999. By this time, the holiday buying season was already over and the Rage 128 was old news. No one was impressed with the performance of the card and with the TNT2/Voodoo3 on the way, an investment in the Rage 128 would not be one that would last you for a long time.

 

Not only was the Rage 128 plagued by a delayed release date but the driver support for the card was a joke. Although our original test sample had no problem operating in a Super7 system, the final shipping card did. It wasn't until ATI specifically addressed the problem of enabling AGP 2X on Super7 chipsets that the Rage 128 became a viable option for non-Intel owners.

 

http://www.anandtech.com/show/389

 

Og konklusjonen:

So how does the Rage Fury Pro and its Rage 128 Pro chip stack up to the competition? The first thing we have to look at is price, with an introductory price of $179 minus a $30 mail in rebate for a net price of $149, for the hard core gamer, this card is a rip-off. So hard core gamers should stick to their TNT2s and Voodoo3s, as if you didn't know that before.

 

Ah well, synes det er greit å ta med seg hvem som var markedsledende når det kom til teknologi, ikke fokusere på markedsandelene.

Lenke til kommentar

Spilte Doom+Doom 2, Descent og så Quake. :-)

Descent var jo nesten et eventyr, musikken var også bra.

Quake var jo helt rått, husker ennå lyden av å lobbe granater og bounce dem

av vegger og trapper. Det var vel det første spillet jeg kjøpte med en gang det var

tilgjengelig.

 

i et Need for Speed gikk det an å modde bilene med tekst editor, så jeg feis rundt i en cabriolet Ferrari 355F1 Spider med syyk turbo lag, manuelt gir og ekstrem toppeffekt,

liten bom giring der så var det helst dårlig med futt.

Midtown Madness var også temmelig morosamt.

Så ble det jo litt online/lan Rainbow 6, Q3 og BF, BF2 osv osv

Jau, det har vøri mykje moro med spill. :-)

Endret av Karamell2
Lenke til kommentar

Hvorfor ble ikke PowerVR Kyro serie nevnt? Denne hamlet ganske bra opp mot det nVidia og ATi hadde den tiden...Parhelia kan jo også være et interessant tema som viste hvor viktig det var med occlusion culling...

 

Synes hardware.no klarte det ganske bra med å avgrense artikkelen uten å gå helt av skaftet med å nevne alle typer skjermkort. Det var en del som ble utelatt, som du nevner Kyro serien, samt en kunne nevnt noe på generasjon "null" (Nvidia NV1 (Diamond Edge 3D), Creative 3D Blaster, Paradise Tasmania 3D) og første generasjon 3D kort (tenker her Rendition Verite, Matrox Mystique, 3DFX Voodoo Graphics, Riva TNT, S3 Virge, ATI Rage II/Pro, PowerVR PCX1/PCX2). Listen kan bli lang, og da synes jeg de klarte seg bra :)

 

Kan forøvrig nevne at det er rett at topp versjonen (12MB) til Voodoo2 hadde 8MB teksturminne. De siste 4MB var satt av til framebuffer minne på 12MB versjonen. Selv i SLI med 2stk 12MB kort fikk en ikke utnyttet mer enn 16MB til teksturer, noe som betydde at Quake 3 feks ikke kunne kjøres med høyeste tekstur innstillinger uten at det fikk konsekvenser for ytelsen.

Lenke til kommentar
Det første Call of Duty fra 2003 ble bygd på en kraftig oppgradert versjon av Quake 3-motoren, som fremdeles holdt stand etter fire år i utstrakt bruk.
Hehe moro at nyeste CoD enda bruker en modifisert versjon av Q3 motoren. Ikke dumt valg opprinnelig though siden det er en fantastisk bra motor.

 

Det er i beste fall en sannhet med modifikasjoner. Spillmotoren som blir brukt i dag har kanskje sitt opphav i id tech 3, men er absolutt en egen spillmotor, det har den vært siden CoD2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...