Gå til innhold

Kommentar: ? Bindingstid er gammeldags


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet ikke om Forbrukerrådet har tenkt på dette med bindingstid opp mot telefon.

95% av norske forbrukere vil helst betale 1,- idag, og heller betale mnd beløp over tid, men at fortsatt mnd summen skal være lav.

 

Dette vil jo ikke skje om man kun skal ha 6 mnd binding. Da vil det jo være nærmere 600 i leasing og skyhøye mnd summer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det er helt latterlig at Staten skal bestemme hvilke avtaler du som privatperson skal få lov til å gjøre med din mobiloperatør.

 

Det de heller bør fokusere på å få til, er at forbrukerne skal få opplyst hvor mye det faktisk koster å kjøpe seg ut av bindingsavtaler, og krav til at summen samsvarer med fordelen du har fått ved å inngå avtalen

Endret av zaico
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke om Forbrukerrådet har tenkt på dette med bindingstid opp mot telefon.95% av norske forbrukere vil helst betale 1,- idag, og heller betale mnd beløp over tid, men at fortsatt mnd summen skal være lav.Dette vil jo ikke skje om man kun skal ha 6 mnd binding. Da vil det jo være nærmere 600 i leasing og skyhøye mnd summer.

 

Folk må gjerne leve i troen på at Telenor (m.fl.) "sponser" (ref. Christoffers innlegg) forbruker og ikke gjør dette stuntet ene og alene for å øke omsetning og inntjening - men for å være snille og støtte opp om folkeretten til å ha den nyeste mobilen i lomma hele tiden.

 

Jeg vil tro at avbetaling via andre lånehaier skulle komme like greit ut av det som når det skjer via låst forbruk hos teleselskapene.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vet ikke om Forbrukerrådet har tenkt på dette med bindingstid opp mot telefon.95% av norske forbrukere vil helst betale 1,- idag, og heller betale mnd beløp over tid, men at fortsatt mnd summen skal være lav.Dette vil jo ikke skje om man kun skal ha 6 mnd binding. Da vil det jo være nærmere 600 i leasing og skyhøye mnd summer.
Folk må gjerne leve i troen på at Telenor (m.fl.) "sponser" (ref. Christoffers innlegg) forbruker og ikke gjør dette stuntet ene og alene for å øke omsetning og inntjening - men for å være snille og støtte opp om folkeretten til å ha den nyeste mobilen i lomma hele tiden. Jeg vil tro at avbetaling via andre lånehaier skulle komme like greit ut av det som når det skjer via låst forbruk hos teleselskapene.

 

Vet ikke med deg jeg, men hvis Fastpris Large hos NetCom hadde passet veldig godt hos meg, som koster 349,- i mnd, og jeg hadde da valgt 12 mnd bindingstid og kjøpt meg iPhone 5 hos de for 1499,-

Så hadde månedsprisen blitt 549,- der.

12 mnd x 200 = 2400,-

2400,- + 1499,- = 3899,- for telefonen.

Går jeg på Apple og skal kjøpe den til fullpris må jeg ut med 5190,- jeg sparer meg 1291,- som jeg kan bruke på andre ting:)

 

Si at jeg skal benytte meg av en annen lånehai, f.eks Apple sin finansering så er eff. rente 32,98 %....

 

:)

Lenke til kommentar

Hvorfor så snill med operatørene. I Belgia er ingen terminaler subsidiert, det er ingen bindingstid, og portering går på et kvarter.

 

Hva har det med å være snill med operatøren? Det å subsidiere mobilene er ikke en dårlig ting. Det er frivillig å kjøpe en subsidiert mobil.

 

Folk må gjerne leve i troen på at Telenor (m.fl.) "sponser" (ref. Christoffers innlegg) forbruker og ikke gjør dette stuntet ene og alene for å øke omsetning og inntjening - men for å være snille og støtte opp om folkeretten til å ha den nyeste mobilen i lomma hele tiden.

 

Jeg vil tro at avbetaling via andre lånehaier skulle komme like greit ut av det som når det skjer via låst forbruk hos teleselskapene.

 

Prøv å sett opp ett slikt regnestykke, før du dummer deg fullstendig ut.

Lenke til kommentar

Binding har egentlig bare 2 hensikter!

Den ene er at vi kjøper nye telefoner for en litt billigere penge, hensikt og selge så mye som mulig på kortest mulig tid. Dette tjener produsentene veldig mye penger på. Og det er derfor sIII og iphone 4 og 5 er stor selgere. Jeg trur med hånden på lommeboka at veldig få hadde betalt over 3500 kr for en topp telefon når de fleste hadde bare brukt for en til en tusenlapp. Den andre hensikten er at teleoperatørerene får flere faste kunder og at det skjelden er noe stort problem og holde på de. Så lenge det er slik så vil vi fremdeles ha binding og de fleste vil fremdeles ha det.

Lenke til kommentar

Jeg er i mot at det er bindingstid på abonnement, samt låst telefon mot operatør. Det kunne vært mer smidighet særlig mot å bruke SIM kort i et annet land som ikke nødvendigvis dekkes av teleoperatøren.

Hvorfor imot? Det er da ingen operatører som tvinger deg til og binde deg opp, de gir jo bare et tilbud om det mot at du får telefon eller rabatt på fakturaen. Vil man ikke ha binding eller telefon uten operatørlås, så er det jo bare og kjøpe det.

Lenke til kommentar

Og der har du essensen i problemet, de fleste vil ha nye telefoner og de beste eller de eventuelt bare vil betale 1 kr for den med binding. Og så kommer da problemet med binding at du binder deg for et år uten og vite konsekvensene med det. Og da springer de til tv2, fbi (nrk) og forbrukerombudet og deres organisasjon. Så klager de, selv om de egentlig bare har vært litt utav seg selv når de kjøpte den eller gjorde et impuls kjøp. Der de plutselig får en regning på gjerne 40-600 kr mnd uten og fatte og begripe at de egentlig har gjort en god deal son alle tjener på i lengden. (teleoperatøren har fått en fast kunde, produsent har solgt en til og kunden har fått en meget bra telefon litt billigere, som han egentlig ikke trengte)

 

Og der har du essensen i problemet, de fleste vil ha nye telefoner og de beste eller de eventuelt bare vil betale 1 kr for den med binding. Og så kommer da problemet med binding at du binder deg for et år uten og vite konsekvensene med det. Og da springer de til tv2, fbi (nrk) og forbrukerombudet og deres organisasjon. Så klager de, selv om de egentlig bare har vært litt utav seg selv når de kjøpte den eller gjorde et impuls kjøp. Der de plutselig får en regning på gjerne 40-600 kr mnd uten og fatte og begripe at de egentlig har gjort en god deal son alle tjener på i lengden. (teleoperatøren har fått en fast kunde, produsent har solgt en til og kunden har fått en meget bra telefon litt billigere, som han egentlig ikke trengte)

Lenke til kommentar

Folk må gjerne leve i troen på at Telenor (m.fl.) "sponser" (ref. Christoffers innlegg) forbruker og ikke gjør dette stuntet ene og alene for å øke omsetning og inntjening - men for å være snille og støtte opp om folkeretten til å ha den nyeste mobilen i lomma hele tiden.

 

Jeg vil tro at avbetaling via andre lånehaier skulle komme like greit ut av det som når det skjer via låst forbruk hos teleselskapene.

Telefoner blir stort sett en tusenlapp billigere ved kjøp med bindingstid. De som tror de er smarte og velger å kjøpe uten bindingstid og heller velge abonnement etter kjøp av telefon, det er de som virkelig taper penger på mobiltelefon handel.

 

I dag er det veldig liten forskjell på teleselskapene. Du kan sikkert spare noen kroner på å bytte abonnement i løpet av et år om ditt bruksmønster endrer seg, eller selskapene kommer med nye og billigere produktpakker. Men på ingen måte kan du spare nok til å rettferdiggjøre det faktum at det er billigere å kjøpe telefon med bindingstid, med et abonnement som passer deg.

 

Kall det gjerne en win-win situasjon.

Lenke til kommentar

Det er så mange "gamle" "velmenende" " tanter" i forbrukerrådet. Vi får generelt mange "tante"regler for tiden. De billigste telefonene har jeg kjøpt med abonnement. Kjøp i næring vil fremdeles bli tillatt. Da er bindingen 24 måneder og prisen høyere og ofte slettes ikke subsidiert. For 3 uker siden sparte jeg minst kr 1 500,- på en iPhone 5 ved å binde meg i 12 måneder hos den som har størst utvalg av subsidierte telefoner. Eneste ulempe: hvis jeg mister den så må jeg eventuelt ta i bruk min gamle Desire S. Om Teleoperatør lager krøll fordi jeg har fått nano simkort i den nye, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Hvis du mener Telenor gir bort penger, så må du gjerne det for min del.

Jeg tror ikke på det — de er i markedet for å tjene penger, spesielt de haiene.

 

Nei er det noen som påstår at de gir bort penger? Du får en bedre avtale, for å binde deg opp. Som sagt, sett opp regnestykket før du dummer deg ut.

 

En IPhone 5 med Djuice Nonstop M 499 koster 990kr, og fører til en 300kr høyere mnd pris i 12 mnd.

 

Altså, 12x 300 = 3600 + 990kr = 4590,-

 

En IPhone 5 koster hos Applestore 5190,-, altså du sparer 600kr. Og slipper å betale hele telefonen med en gang.

 

Galaxy S3 koster 1kr med djuice nonstop, og 12mnd med 230kr høyere mnd pris. Totalt 2761kr for Telefonen, billigste pris uten abonnement iflg. Prisguide.no er 3250kr

 

Igjen, du sparer 489kr totalt. Og slipper å betale hele telefonen med en gang.

Endret av Rusher
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...