Gå til innhold

Bestille nytt skattekort med lavere skatt?


Korka

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Har vært lærling, sluttet nylig og tar opp ny lærlingplass og flytter for meg selv.

 

Har tjent 65000,- frem til nå i år og betalt 36% skatt. Men har funnet ut at jeg ikke har råd til å betale så mye skatt for å ha råd til leie osv.

 

Har sendt inn søknad om nytt skattekort med mye lavere forventet inntekt. (fra 215 000,- til 140 000,-).

 

Lurer på om Skatteetaten kan nekte meg dette og om de kan endre skatteprosenten min om de finner ut om jeg skatter for lite?

 

Driter i om jeg får baksmell. Får ihvertfall råd til å betale baksmellen neste år.

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

De nekter deg ikke dette. De sender deg nytt skattekort på grunnlag av av de opplysningene du har gitt, og så blir et eventuelt avvik beregnet i selvangivelsen neste år.

 

Det er du som er ansvarlig for at skattekortet er riktig, og så vidt jeg forstår, er det ikke tillatt å med overlegg trekke for lite skatt. Har imidlertid aldri hørt om noen som har blitt "tatt" for dette.

 

Hvis du vil vite hvor mye skatt du skal betale for i år, har skattetaten en kalkulator på deres sider, der du plotter inn inntekt og noen andre tall, og da får du ut det totale beløpet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Står det 36% på både Del 1 og Del 2?

 

Hvis man bestiller tabellkort, pleier det alltid å stå 36% på del to (for biarbeidsgivere), men tabellen er justert etter de nye opplysningene. Hvis du vil ha (justert) prosentsats på del en, må du velge det når du bestiller.

 

 

Endret av MemorX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Står trekkprosent 38% på begge.

 

Bestilte meg nytt nå. Justerte ned forventet inntekt.

 

100 000,- forventet inntekt.

63 000,- inntekt hittil i år.

16 000,- skatt betalt hittil i år.

45 000,- i gjeld.

 

Bør jo hvertfall få lavere nå, eller? Må jo være en feil at de fører opp 38%.

 

Lengre nede står det "Trekkgrunnlag for resten av året 76 000,-" og "beregnet skatt for 2013 23 100,-"

Lenke til kommentar

Det er nok ikke riktig med 38% skatt på ~150.000 kr i inntekt. Tjente det i en sommertjobb for noen år siden, og da betalte jeg ikke i nærheten av det.

 

Vanskelig å si hva som har skjedd her, men det systemet som skatteetaten nå bruker for elektronisk bestilling av skattekort er kun et midlertidlig et. Det ble laget i all hast fordi de ikke fant feilen i det gamle. Det kan ha skjedd noe der.

 

Du kan sikkert ta kontakt med ditt lokale skattekontor, så hjelper de deg med å sette opp et fornuftig trekk for din inntekt.

Lenke til kommentar

Du ser jo på siden til skatteetaten hva prosenten blir før du sender inn skjemaet?

 

I det gamle systemet fikk man se det. Men i det nye midlertidlige systemet fyller man inn tallene, sender inn og må vente til svaret kommer i posten. Tallene fra sist gang du bestillte skattekort er heller ikke forhåndsutfyllt, som de var før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...